Gå till innehåll

CSN gör uppföljning


Recommended Posts

Tjena!

 

Min situation:

 

Har levt på poker några år nu. Är ingen highroller, men upprätthåller en hygglig livsstil. Har en del studielån. De senaste åren har jag begärt sänkning av återbetalningsbeloppet.

 

CSN baserar återbetalningsplanen utifrån taxerad inkomst ett par år tillbaks i tiden. Dom genomför nu en uppföljning och har noterat att jag noll-taxerade 2010. Därför vill dom ha svar på några frågor.

 

1) De vill veta om jag har befunnit mig utomlands eller har haft inkomst i annat land under 2010.

 

2) Om så inte är fallet vill dom veta hur jag har försörjt mig.

 

3) Dom vill också veta om jag har fått försörjningsstöd under perioden 2010 fram till idag.

 

Svaret på fråga 1 och 3 är nej. Min försörjning är uteslutande skattefria pokervinster(cashgames på eurositer).

 

CSN definierar inkomst såhär:

 

"CSN behöver veta din inkomst om du exempelvis ansöker om att få betala mindre på ditt lån(nedsättning). Då tittar vi på den sammanlagda inkomsten före skatt för hela året. I den sammanlagda inkomsten ingår följande:

 

1. Inkomst av tjänst

Som inkomst av tjänst räknas bland annat

 

-lön

-semesterersättning

-ersättning från Försäkringskassan eller a-kassan.

 

Du får göra avdrag för resor till och från arbetet, på samma sätt som när du deklarerar.

 

2. Inkomst av kapital

Som inkomst av kapital räknas bland annat

 

-ränteinkomster

-utdelning på aktier

-vinster du gjort om du sålt värdepapper

-vinst du gjort om du sålt din bostad.

 

3. Inkomst av näringsverksamhet

Som inkomst av näringsverksamhet räknas inkomster som du har från en enskild firma eller ett handelsbolag. Från denna inkomst får du dra av kostnader för företaget.

 

Inkomster i utlandet

I utlandet kan det finnas fler inkomstslag som du ska räkna med i din sammanlagda inkomst."

Om jag inte inkommer med svar på dessa frågor kommer jag att få betala mellanskillnaden mellan inbetalt belopp och den ursprungliga betalningsplanen + straffavgift. Något som vore olägligt för mej just nu.

 

Det jag undrar över är om jag måste kunna redogöra för mina skattefria inkomster sedan 2010 för CSN?

 

Jag inser att de måste ha ett underlag för att kunna komma upp med betalningsplaner. Till SKV ska ju skattefria inkomster ej redovisas, men gäller samma sak för CSN?

 

Räcker det med att jag besvarar fråga 1 och 3 med ett nej, och att besvara fråga 2 med typ "Jag har försörjt mej på skattefria pokervinster"?

 

Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet eller kunskap om detta som kan ge tips?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du begärt sänkning av återbetalningsbeloppet?

 

Det är ju inte så att lånet försvinner bara för att du undviker betala av det och en tusenlapp i månaden (beroende på hur stort lånet är på) till CSN bör du väll kunna grinda ihop om du nu lever på poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gjorde samma uppföljning av mig för året 2009. Hade skattefria inkomster från EU-sajter.

 

Skickade in kontoutdrag som innehöll alla transaktioner. Blev förre sidor än jag trodde. Runt 20 dubbelsidiga. Samt en sammanfattning av mina uttag i ett excelark. Fick svar efter typ två veckor att de inte skulle kräva några pengar av mig just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gjorde samma uppföljning av mig för året 2009. Hade skattefria inkomster från EU-sajter.

 

Skickade in kontoutdrag som innehöll alla transaktioner. Blev förre sidor än jag trodde. Runt 20 dubbelsidiga. Samt en sammanfattning av mina uttag i ett excelark. Fick svar efter typ två veckor att de inte skulle kräva några pengar av mig just då.

 

Tack vegetera!

 

Då gör jag som du gjorde :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med sanningen?

Du har tjänat pengar, alltså skall du betala.

 

Orka tjafsa med csn om avbetalningar.

Get a grip för fan och betala.

 

Har aldrig haft avsikten att inte betala.

 

Det är just för att slippa tjafsa med CSN som jag är proaktiv och ber om råd för att få detta rätt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte han som tjafsar, det är det CSN som gör. Han har ingen taxerbar inkomst. Det är dom som inte kan nöja sig med detta svar utan vill att han ska bevisa hur han livnär sig.

 

Vissa i tråden verkar inte fatta att han vare sig gjort något fel eller ska betala.

 

Jag antar att du menar att de inte kan nöja sig med uppgifterna i hans ansökan om nedsättning i och med att han inte har svarat på deras frågor ännu.

 

Är det någon som vet hur länge man kan gå utan att börja betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte han som tjafsar, det är det CSN som gör. Han har ingen taxerbar inkomst. Det är dom som inte kan nöja sig med detta svar utan vill att han ska bevisa hur han livnär sig.

 

Vissa i tråden verkar inte fatta att han vare sig gjort något fel eller ska betala.

 

Ja och han vill inte att de tjafsar. Är ju bara att betala, är ju ändå typ bara 10k per år eller något sådant. Har han en ok livsstil som han hävdar är det inget problem. Är väl bara att betala standardbeloppet så slutar de tjafsa. Eller betala av mer så tjafsar de inte lika länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte han som tjafsar, det är det CSN som gör. Han har ingen taxerbar inkomst.

 

Jaha? Och var skriver CSN att det bara är taxerbar inkomst som ska räknas?

 

Killen har tjänat pengar och då är det naturligt att han använder en del av dem till att betala av sin skuld till CSN. Är väl inga konstigheter i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha? Och var skriver CSN att det bara är taxerbar inkomst som ska räknas?

 

Killen har tjänat pengar och då är det naturligt att han använder en del av dem till att betala av sin skuld till CSN. Är väl inga konstigheter i det?

 

1. Inkomst av tjänst

Som inkomst av tjänst räknas bland annat

 

-lön

-semesterersättning

-ersättning från Försäkringskassan eller a-kassan.

 

Du får göra avdrag för resor till och från arbetet, på samma sätt som när du deklarerar.

 

2. Inkomst av kapital

Som inkomst av kapital räknas bland annat

 

-ränteinkomster

-utdelning på aktier

-vinster du gjort om du sålt värdepapper

-vinst du gjort om du sålt din bostad.

 

3. Inkomst av näringsverksamhet

Som inkomst av näringsverksamhet räknas inkomster som du har från en enskild firma eller ett handelsbolag. Från denna inkomst får du dra av kostnader för företaget.

 

Inkomster i utlandet

I utlandet kan det finnas fler inkomstslag som du ska räkna med i din sammanlagda inkomst."

 

Sadar, det ar exakt det han skriver och vad csn sager sa vad jag kan se star exakt vad som raknas och poker ar inte med pa listan pa nagot vis alls. Sluta tjafsa nu, han har gjort ratt pa alla satt inom lagrum, csn tjafsar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Inkomst av tjänst

Som inkomst av tjänst räknas bland annat

 

-lön

-semesterersättning

-ersättning från Försäkringskassan eller a-kassan.

 

Du får göra avdrag för resor till och från arbetet, på samma sätt som när du deklarerar.

 

2. Inkomst av kapital

Som inkomst av kapital räknas bland annat

 

-ränteinkomster

-utdelning på aktier

-vinster du gjort om du sålt värdepapper

-vinst du gjort om du sålt din bostad.

 

3. Inkomst av näringsverksamhet

Som inkomst av näringsverksamhet räknas inkomster som du har från en enskild firma eller ett handelsbolag. Från denna inkomst får du dra av kostnader för företaget.

 

Inkomster i utlandet

I utlandet kan det finnas fler inkomstslag som du ska räkna med i din sammanlagda inkomst."

 

Sadar, det ar exakt det han skriver och vad csn sager sa vad jag kan se star exakt vad som raknas och poker ar inte med pa listan pa nagot vis alls. Sluta tjafsa nu, han har gjort ratt pa alla satt inom lagrum, csn tjafsar ;)

 

Min fråga löd enligt följande: Var står det att enbart taxerbar inkomst ska räknas som inkomst? Den frågan har fortfarande inte fått något svar.

 

Det CSN räknar upp är givetvis bara EXEMPEL på saker som räknas som inkomst. Det vore rätt korkat av dem att räkna upp några grejer som de ser som inkomst och sedan låta allt annat passera.

 

OP har de facto haft en inkomst. Vad är det konstiga i att CSN begär att han använder en del av den för att återbetala sitt lån, som de gör med i de allra, allra flesta sorters inkomst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är tvådelat:

 

1) Ska OP betala av CSN-lånet pga pokerinkomsterna? Well, pokerspelande klassas inte som förvärvsarbete utan som lotteri (tack SkV), så det enda vi kan gå på här är att kolla med CSN vad deras regler är när någon dingar en storvinst på Lotto eller V75. Det har ingen betydelse om vi tycker att poker är ett jobb eller ej, det som spelar roll är hur CSN ser på lotterivinster.

 

2) Bör OP betala av på CSN-lånet? Alltså, CSN-lånet är ju inget som försvinner för att man inte betalar av på det, tvärt om, det ökar ju. Jag är inte insatt i hurreglerna är nuförtiden, men CSN-lånet var det absolut första jag betalade av på väldigt aggressivt när jag började jobba och pokra, och var skuldfri efter några år. Men här är allas livssituation olika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är tvådelat:

 

1) Ska OP betala av CSN-lånet pga pokerinkomsterna? Well, pokerspelande klassas inte som förvärvsarbete utan som lotteri (tack SkV), så det enda vi kan gå på här är att kolla med CSN vad deras regler är när någon dingar en storvinst på Lotto eller V75. Det har ingen betydelse om vi tycker att poker är ett jobb eller ej, det som spelar roll är hur CSN ser på lotterivinster.

 

2) Bör OP betala av på CSN-lånet? Alltså, CSN-lånet är ju inget som försvinner för att man inte betalar av på det, tvärt om, det ökar ju. Jag är inte insatt i hurreglerna är nuförtiden, men CSN-lånet var det absolut första jag betalade av på väldigt aggressivt när jag började jobba och pokra, och var skuldfri efter några år. Men här är allas livssituation olika

 

Räntan ligger på 1,5 procent, så knappast något jag stressar med att betala av. Tjänar mer på att lägga de pengarna på ett räntekonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är tvådelat:

 

1) Ska OP betala av CSN-lånet pga pokerinkomsterna? Well, pokerspelande klassas inte som förvärvsarbete utan som lotteri (tack SkV), så det enda vi kan gå på här är att kolla med CSN vad deras regler är när någon dingar en storvinst på Lotto eller V75. Det har ingen betydelse om vi tycker att poker är ett jobb eller ej, det som spelar roll är hur CSN ser på lotterivinster.

 

2) Bör OP betala av på CSN-lånet? Alltså, CSN-lånet är ju inget som försvinner för att man inte betalar av på det, tvärt om, det ökar ju. Jag är inte insatt i hurreglerna är nuförtiden, men CSN-lånet var det absolut första jag betalade av på väldigt aggressivt när jag började jobba och pokra, och var skuldfri efter några år. Men här är allas livssituation olika

 

Skrivs dock av när man går i pension. Detta hände för svärfarsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara svart eller vitt direkt

 

http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/alder

 

Citat:

Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)

 

Om du har detta lån är det i regel färdigbetalt i början av det år du fyller 68. Om du ändå har en skuld kvar att betala då, kommer vi att skriva av lånet. Du behöver alltså inte ansöka om att få det avskrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...