Gå till innehåll

Folks syn på poker


kalle111

Recommended Posts

Pokerforum, 2+2, msn, mirc, icq, väggtelefon, poker coach, hemliga facebookgruper.. osv. Enbart med pokermuppets. Lämna övriga utanför om de inte är genuint intresserade. Sjukt ointressant att läsa sån skit på facebook, lyssna på krogen osv. Lite som vilket annat jobb, skönt att slippa snacka om det på fritiden... oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att säga att du betalar mer moms per månad än vad de betalar i skatt, så vilka är samhällssnyltare nu

 

Det blir ganska mycket pengar man ska spendera per månad för att komma upp till samma skatt som en lönetagare med 20 000 Kr i bruttolön betalar.

 

Med lite lösa antagaden* får jag det till att denne lönetagare betalar ca 14 000 Kr i skatt per månad.

 

Ska pokerspelare betala motsvarande i moms så behöver de minst spendera 70 000 Kr (14 000 * 5) på momspliktiga varor och tjänster under förutättning att alla förvärv är föremål för 25 % moms (vilket såklart inte stämmer) och då ingår inte poster som exempelvis hyra i denna summa.

 

Räknar man bort sociala avgifter så blir det ändå ca 38 000 Kr pokerspelaren minst ska spendera på momspliktiga varor och tjänster.

 

* 20 000 i nettolön innebär ca 6400 Kr i sociala avgifter samt ca 6400 Kr i skatt på inkomst av tjänst. Disponibel inkomst är då 13 600 Kr.

 

Har antagit att hyran ligger på 4 000 Kr samt att 2 500 Kr spenderas på mat (med 6 % moms är det då 141,5 Kr i moms där).

 

Vidare att denne spenderar 5 000 i månaden på annat (med 25 % moms är det 1000 Kr i moms) samt sparar 2 100 Kr i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan knallar man ner till macken för köpa frukost. Av någon anledning vet snubben där att man pokrar och börjar dra en bad beat historia där han får in det pre flop mot ett underpar. Han kommer till slutsatsen att han nog borde foldat. Numera säger jag att jag pluggar eller är egen företagare inom spelbranschen när det kommer upp vad man pysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan knallar man ner till macken för köpa frukost. Av någon anledning vet snubben där att man pokrar och börjar dra en bad beat historia där han får in det pre flop mot ett underpar. Han kommer till slutsatsen att han nog borde foldat. Numera säger jag att jag pluggar eller är egen företagare inom spelbranschen när det kommer upp vad man pysslar med.

 

+1:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att det bara är i Sverige som jag får dålig feedback av att nämna pokern. Dem sista fyra åren har jag bott utomlands störe delen av året. Först i Sydamerika och sedan dem sista två i Italien. Italienarna blir jätteglada när man nämner pokern! Jag vet inte om det är jantelagen i Sverige eller att dem bara aldrig har träffat en vinnande spelare då dem bor i Sydeuropa. Sedan tror jag det mycket beror på hur man lägger fram det. Många av dem jag träffat både från PF och 2+2 har ju inte direkt någon lysande social kompetens. Man får ju linda in det på ett vettigt sätt.

 

Btw, läs gärna den klassiska "Why I don't tell people I play poker "- tråden :)http://forumserver.twoplustwo.com/54/poker-beats-brags-variance/why-i-dont-tell-people-i-play-poker-308/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest irriterande är väl folk som inte känner till begreppet "BRM", fast man är väl dum i huvet som nämner summor.

 

Fast hur lägger man då fram det? Att säga "amen ja vann 400 BI i helgen" "aha hur mycke är en BI?" och helt plötsligt har man hypat upp samtalsämnet. Nä bättre o inte nämna det alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste ni dra upp pengar? Jag brukar dra upp mina resor eller att det är kul att man har mer tid att ägna åt sina hobbies. Om någon frågar så brukar jag skämtsamt säga något i stil med "I do for the love of the game, not for the love of money" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Babblar gärna bort pengadelen med att det varierar så mycket bara. Summor är ett big nono (även om jag inte drar in några större pengar egentligen). Hamnar man för en gångs skull i en lång diskussion med någon vettig människa så försöker jag förklara så gott jag kan de stora dragen i det hela och vad som ingår, men det har aldrig hänt med någon icke pokerintresserad irlare än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min familj blir glad om jag förlorar pengar, så om jag nämner något till dem nu för tiden är det något i stil med att det går dåligt. Har det gått riktigt bra blir man förstås glad och vill berätta, men nej, det blir helt fel.

 

Tänkbart:

- Icke pokerspelare tolkar pokervinster som fullständigt spontana och bara relaterade till det arbete som lagts ner medan grafen växer.

 

Många tycker livet är orättvist, och föräldrar blir lite fundersamma i största allmänhet för de har aldrig stött på något liknande utan har växt upp hela livet med en månadslön som skiljer några tusenlappar hit och dit mellan människor.

 

- Icke pokerspelare tolkar pokerförluster som ett slags milt, fullständigt mänskligt, missbruk; lite som att spela lotto eller jack vegas: det kanske inte är supervettigt, men fullt normalt.

 

Plötsligt är man precis som alla andra, och föräldrar tycker situationen har återgått till det normala och gillar det nyvunna fokuset på saker som genererar en månadslön som skiljer några tusenlappar hit och dit mellan människor.

 

____________

 

Sammantaget tycker jag det är bedrövligt att "drog iväg 20k igår" tolkas som både intressantare och mer upplyftande än att presentera ett vinstresultat, men det är så det fungerar.

 

Så om ni nu bestämt ska prata resultat, dra förlusterna.

 

fast man är väl dum i huvet som nämner summor.

Har jag bara gjort någon enstaka gång till folk utanför min familj och möjligtvis närmsta vänner, och då efteråt beslutat att jag är dum i huvudet, så ja.

 

Ibland kan diskussioner lirkas in mot poker och ibland kan de sedan röra sig mot summor, men jag har lärt mig att om jag är dum nog att råka nämna första ska jag åtminstone låta bli det andra. Folk kan inte relatera till det, överhuvudtaget. Förutom möjligtvis lågutbildade säljare, men de har i allmänhet en rätt spårad relation till pengar (inser medan jag skriver det att de inte kan relatera till några pengar alls).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest irriterande är väl folk som inte känner till begreppet "BRM", fast man är väl dum i huvet som nämner summor.

 

Fast hur lägger man då fram det? Att säga "amen ja vann 400 BI i helgen" "aha hur mycke är en BI?" och helt plötsligt har man hypat upp samtalsämnet. Nä bättre o inte nämna det alls

 

Not so hidden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...