Gå till innehåll

Varför spela 5/6-max istället för HU?


Lundin89

Recommended Posts

Tjo!

 

Har länge funderat på varför folk väljer att spela 5/6-max istället för HU för att trycka pengar. Som jag ser det så verkar det bara jobbigare att behöva ha riktigt balanserade ranger, sitta och stångas med andra regs dagarna i ända och så får du betydligt färre chanser att spela ut motståndarna eftersom du måste spela tightare.

 

Nu påstår jag inte att man spelar utan ranges i HU, men spelar du inte mot dem du vet har edge på dig är det ju inte så stor chans att du blir exploaterad HU. Sen får du ha fisken helt för dig själv och nästan varje hand är en ny chans att göra ett bättre spel än fisken och göra profit.

 

Jag ser många som gör bra deg på SH-borden men själv blir jag lätt rastlös där samt att det känns som att det skulle ta så lång tid att lära sig flowet med de andra regsen. Skulle gärna vilja lära mig bli bättre på det också, men just nu känner jag bara att spelar bra för min nivå när jag spelar HU.

 

Så förutom att det är mycket väntan på action när man spelar HU, varför föredra 5/6-max?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

1. Slippa sitta ut på 5 bord a 3 olika siter o vänta action, och bli nekad om man vill spela någon som inte är fisk.

 

2. Större variation i spelet, fler intressanta situationer att analysera i ett 5/6-max-game såsom Blinds vs blinds, btn vs co och blindsspel mot steals.

 

3. Blir aldrig totalt mosad av en bättre spelare, och kan trots att det sitter en/ ett par bra spelare fortfarande spela bordet om man har ett par sämre spelare där också.

 

Några av fördelarna IMO :D. Tappar direkt tålamodet i HU och är ganska bedrövlig på det allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förstår att SB förstår att UTG inte förstår att CO förstår att BB är fisk har du hittat en extra edge. Jag tycker alltså att den bottenlösa komplexiteten lockar. Även jag ledsnar dock om det inte är deep.

 

Sen lockas jag även av att så få förstår att det är just så komplext.

 

Sen är det iof bara SvS jag inte blir utråkad av också. 5-max, djupt och folk måste tänka snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hellre spela HU men det är ju ett helvete att få action, jag har aldrig riktigt förstått det, men känns som man man som HU-spelare sitter o väntar 12h om dagen vid datorn för att möjligen få in 150 händer. När jag kollar HU-lobbyn på ongame är det 250 bord med 1 spelare, möjligen en match som pågår och försöker du sätta dig med någon sitter denne ut fast spelaren inte har någon aning om vem du är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har varvat SH och HU i perioder under många år, och givetvis funderat en hel del på vilken spelform som jag borde ägna mig åt, och det enkla svaret är givetvis att det beror på timlönen.

 

Även om jag har vunnit en hel del pengar på HU och tycker att det är ganska kul så bör jag ändå ägna mig åt SH, som jag tycker är tråkigare. Varför? Jag kan spela fler bord och behålla koncentrationen längre, många av mina sessioner brukar vara runt 5-6h+, och HU-sessioner brukar vara 1-2h. Dessutom blir jag mindre frustrerad av SH=mindre risk för tilt.

 

Nu har jag spelat väldigt lite poker det senaste året, men jag har fått uppfattningen att om man är duktig på HU så får man väldigt lite action och man måste vänta ganska länge på gejmes - tid som man hade kunnat spendera på att grinda 5 st SH-bord = högre timlön:)

 

Dessutom tycker jag att när man väl får en firre på kroken (HU) så dumpar de sällan bort lika stora summor som de gjorde för i tiden, det verkar som att de har lärt sig att det är dags att ge sig efter 1-3 BIs. Ännu en orsak till varför jag ägnar den lilla tiden jag fortfarande spelar poker till SH. Men visst, HU kan dock vara klart roligare än SH, oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ledsnar dock om det inte är deep.

 

Sen lockas jag även av att så få förstår att det är just så komplext.

 

Sen är det iof bara SvS jag inte blir utråkad av också. 5-max, djupt och folk måste tänka snabbt.

 

Är helt enig. För mig är det fortfarande ett mysterium att det finns horder av regs på SvS som väljer köpa in för 100bb. Visst jag förstår deras tanke att exploatera regs som spelar 200bb med sin 100bb-poker men ändock. Personligen hade jag slutat spela poker om det inte fanns 200bb-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ledsnar dock om det inte är deep.

 

Sen lockas jag även av att så få förstår att det är just så komplext.

 

Sen är det iof bara SvS jag inte blir utråkad av också. 5-max, djupt och folk måste tänka snabbt.

 

Är helt enig. För mig är det fortfarande ett mysterium att det finns horder av trollregs på SvS som väljer köpa in för 100bb. Visst jag förstår deras tanke att exploatera regs som spelar 200bb med sin 100bb-poker men ändock. Personligen hade jag slutat spela poker om det inte fanns 200bb-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, tror du det kryllar av fisk på HU-borden? Sitter det 20 regs på nivån och ger 0 action så ska du ha en jävla tur om fisken väljer att sitta just dig, och när väl fisken sitter just dig så kanske han köper in för 43.68bbs och drar en hit n run.

 

HU är stendött. Visst att man håller en högre winrate på 2mannaborden om man har lite koll, men man får ju inte in någon volym så shorthanded är att föredra alla dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förstår att SB förstår att UTG inte förstår att CO förstår att BB är fisk har du hittat en extra edge. Jag tycker alltså att den bottenlösa komplexiteten lockar. Även jag ledsnar dock om det inte är deep.

 

Sen lockas jag även av att så få förstår att det är just så komplext.

 

Sen är det iof bara SvS jag inte blir utråkad av också. 5-max, djupt och folk måste tänka snabbt.

 

HU är bra mycket mer komplext än vad ringbord är, det är inte ens jämförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://forumserver.twoplustwo.com/19/high-stakes-pl-nl/official-strategize-against-bot-epidemic-online-poker-1109837/

 

Finns flera trådar på 2+2, med många mer och mindre kända spelare som tillsammans visade upp statistik på enligt dem garanterade bottar på nivåer upp till 5/10 usd. blev tillslut för mycket att läsa, men jag tror några större poker nätverk tillslut sammarbetade och stängde av en hel hög bottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså båda spelformer är för komplexa för att man ska slå i taket, så på sätt och vis blir det ju lite irrelevant och subjekt typ att vissa menar att det ena är svårare att lära sig bli vinnande på; högre tröskel, och andra med 'komplexitet' menar ännu flummigare aspekter tex "i hu tänker min motståndare mer".

 

Men jag är ändå intresserad av att höra om HU är mer komplext på ett spelteoretiskt plan och på vilket sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning tack. Dra ett "normalt" 5-max på SvS vs ett "normalt" hu och förklara varför.

 

Finns flera anledningar enligt mig. I HU spelar du alltid i blindsen, vilket gör att man måste spela så fruktansvärt mycket mer händer, vilket leder till mer situationer och brädor, vilket leder till att man måste vara ännu mer noggrann och vaksam över sina ranger och hur man balanserar dom.

 

Man måste 3betta och 4betta bra mycket oftare i hu än på ringbord och hu är dessutom mycket mera momentumbaserat än vad ringbord är vilket kräver rätt mycket mer ifrån spelaren själv än om man sitter på ringbord. (Mentala biten)

 

Dessutom så har du bara en motståndare och hans enda fokus behöver bara ligga på dig och ditt spel vilket tvingar dig till bra mycket mer tempoväxlingar än på ett ringbord.

 

Man har mycket lättare att skaffa sig en tajt-aggro image på ett ringbord därför man inte sitter i blindsen hela tiden och behöver spela så mycket händer och försvara.

 

Ringbords komplexitet ligger oftast i hur varje reg använder sina möjligheter att få sitta i bra position efter flopp.

 

Men hu och ringbord är som två olika sporter. Det är svårt att bli bra i båda men det ena kommer kräva lite mer ifrån dig än det andra.

 

Jag säger inte att ringbord inte är komplext, jag säger bara att hu är mer komplext. Det är bra mycket mer obekvämt att lira Ivey hu än att lira honom på ett ringbord och det finns en anledning till det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast om du nu drar anpassningsargumentet calle så måste du i ringgames anpassa dig efter fler spelare, fler positioner och efter hur du tror de anpassar sig inbördes och om vi väljer en strat där vi inte anpassar oss så finns det obv så sjukt mycket fler noder i ett ringgame. tror jag skulle tycka det vore obekvämare att spela 5 iveys i ett 6max än en HU då jag hu ändå ganska snabbt får en uppfattning om vad snubben håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast om du nu drar anpassningsargumentet calle så måste du i ringgames anpassa dig efter fler spelare, fler positioner och efter hur du tror de anpassar sig inbördes och om vi väljer en strat där vi inte anpassar oss så finns det obv så sjukt mycket fler noder i ett ringgame. tror jag skulle tycka det vore obekvämare att spela 5 iveys i ett 6max än en HU då jag hu ändå ganska snabbt får en uppfattning om vad snubben håller på med.

 

HoldemManager sköter det svåra arbetet åt dig på ringborden. Dvs att "hålla-koll-på-alla". Det är inte riktigt så det funkar i hu, du måste vara mycket mer flexibel där annars blir du överkörd av nån som tempoväxlar mot dig ständigt. Stats är grymt mycket mer opålitliga hu än vad dom är på ringbord.

 

Varför är dom mer opålitliga? Jo, därför på, låt säga 1000 händer så har det skett mycket mycket mer tempoväxlingar och anpassningar i en hu än vad det har skett på ett ringbord och statsen har då blivit tweakade så många gånger att om du stirrar på dom så kommer du sitta i skiten direkt och börja lewla dig själv.

 

Problemet med det sista du skriver är att, som jag sa tidigare så kommer en sån som ivey att tempoväxla fortare mot dig hu än vad han kommer behöva göra på ringborden så nej, du kommer inte "ganska snabbt få en uppfattning" om vad han håller på med. För så fort du insett det och börjar göra någonting åt det så kommer nästa våg. Hu kräver snabbare tempoväxlingar och snabbare anpassning och det är det som är det svåra.

 

Det är många som inte hinner med den snabba anpassningen och då blir du överkörd tio gånger fortare hu än om det sker på ett ringbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...