Gå till innehåll

Deltidspoker på SVS. Jobb, eller hobby?


Recommended Posts

Jag har fått plats åt min 1-åriga dotter på ett förskolekooperativ och i kontraktet stipuleras att jag måste jobba motsvarande ca 40% för att uppfylla skolans avtal med kommunen.

 

I 3-4 år innan dotterns födelse har jag spelat poker vid sidan av en kvartstidstjänst och under denna tid lyckades jag varje år skrapa ihop samlade inkomster som minst motiverat en 40%-ig arbetsinsats till hygglig lön. Den faktiska timlönen på pokern har oftast varit, som en bekant på en spelsite avslutade en lite för träffande beskrivning av pokerspelare; "...något sämre än en Lisebergskanin" men det borde väl i sammanhanget vara av godo. Har för övrigt inga andra åtagande som A-kassa, arbetssökande eller allt sånt där som lätt definierat läget och har ingen lust att jobba mer än jag gör.

 

Har någon ställts inför en liknande situation och hur löste ni det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommuner brukar vara fyrkantiga. Därav antar jag att du ombeds lämna in arbetsavtal som visar att du jobbar minst 40% och som jag förstår det jobbar du 25%. Skulle tippa att din största chans i att övertyga kommunen om att pokerspelet ska ses som inkomst ligger i att handläggaren är en 21-årig pokerspelare ;)

 

En bild säger mer än tusen ord...

 

A_Man_Stuck_Between_A_Rock_And_A_Hard_Place_Royalty_Free_Clipart_Picture_100415-125409-371042.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en 15% anställning hos mig? Jobbet som pokercoach är ledigt.

Lönen är dock blygsam, den utgörs i sin helhet av % på resultatet.

Ett anställningskontrakt ska vi nog kunna rita upp.

 

Men om det inte passar, och om vi ska vara lite seriösa.

Det är som alla säger svårt att få igenom det. Det enklaste alternativet är att du läser en kurs. Ta en halvfart på distans så är problemet löst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inte tillräcklig gymnasiekompetens för att komma in på högskola, lite ironiskt som deltidsjobbet är som forskningsassistent, och senast jag kollade för vid pass 20 år sedan fick jag inte läsa in resten p.g.a. att gesällbrev räknades som eftergymnasial examen.

 

Läste i din länk där Limmet, tackar för infon, hur en annan malmöbo gått till väga:

"..jag ringde kommunen och hörde hur jag skulle fylla i blanketten där man skriver vart man jobbar hur mkt man tjänar etc... och efter att tanten kollat med chefen fick jag svaret = skriv yrke: pokerspelare..".

Kanske är hopp om en enkel lösning ändå. I värsta fall får man väl damma av nån gammal F-skattsedel och lära Crappy PLO8 per konsultarvode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, han hade inget kontrakt om att jobba 40% att ta hänsyn till. Självklart finns det pokerspelare som har barn på förskolan.

 

Då kokar det rimligen ner till hur nitisk handläggaren är på kommunen. Finns väl alltid en chans att de godkänner 25%aren + kapitalinkomst av lottospel men jag hade ju inte pantsatt mormors löständer på det :-P

 

Anyway, GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han hade ett kontrakt i samma bemärkelse som jag eller inte vet vi väl inte men han hade faktiskt samma krav på arbetstid att ta hänsyn till, såvida inte reglerna ändrats sedan hans inlägg, som den delen av kontraktet avser att säkerställa att kommunens generella krav på föräldrar med barn på förskola, privat som kommunal (om jag förstått saken rätt, har inte kollat allt finstilt hos kommunen eftersom det är skit samma för tillfället), uppfylls. Kunde ha skrivit det i mitt första inlägg men jag tänkte att det just inte hade någon bäring.

 

Jag antog att det som du skriver finns pokerspelare som, liksom jag, spelar betydligt fler timmar än ett normalt hobbyspelande med barn på dagis och då blir det väl lite relevant i sammanhanget att jag tycker det är lattjo att spela kort eftersom jag vill uppfylla kraven med rena papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han hade ett kontrakt i samma bemärkelse som jag eller inte vet vi väl inte men han hade faktiskt samma krav på arbetstid att ta hänsyn till, såvida inte reglerna ändrats sedan hans inlägg, som den delen av kontraktet avser att säkerställa att kommunens generella krav på föräldrar med barn på förskola, privat som kommunal (om jag förstått saken rätt, har inte kollat allt finstilt hos kommunen eftersom det är skit samma för tillfället), uppfylls. Kunde ha skrivit det i mitt första inlägg men jag tänkte att det just inte hade någon bäring.

 

Jag antog att det som du skriver finns pokerspelare som, liksom jag, spelar betydligt fler timmar än ett normalt hobbyspelande med barn på dagis och då blir det väl lite relevant i sammanhanget att jag tycker det är lattjo att spela kort eftersom jag vill uppfylla kraven med rena papper.

 

Hur mycket du än vill så anses inte pokerspelande vara mer av ett yrke än att pilla med sina kånkelbär. Så släpp alla tankar på huruvida du spelar fler timmar än "normalt hobbyspelande", det är inte relevant.

 

Pokerspelare utan annan sysselsättning som har sina barn på förskola har det inte utifrån hur många timmar de spelar, hur mkt de vinner eller hur jätteskojsigt de tycker poker är. De har det för att vissa kommuner erbjuder förskoleplatser även till barn vars vårdnardshavare arbetar 0%. I Malmö kräver man tydligen (enl dig) 40%, tough luck.

 

10 sekunders googlande gav följande: Aktiv arbetssökande: 30 timmars förskola. Arbetslös: 15 timmar. Gäller Malmö. Case closed.

 

(Givetvis finns chansen att du får igenom både ditten och datten beroende på handläggarens kompetens osv. Samt att du kan hävda att ditt barn har särskilda behov av förskola etc etc. Men det är en annan femma.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte skriva en massa listiga grejor här om kommunala regler, att ett yrke är något man utbildar sig till medan ett jobb är något man gör för att få pengar att betala sina räkningar med och sånt men gör inte det eftersom jag är rätt säker på att det inte leder till något konstruktivt.

 

Har fått de tåtar att dra i som behövs för att gå vidare med lite mer kött på benen och tackar för bra input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inte tillräcklig gymnasiekompetens för att komma in på högskola, lite ironiskt som deltidsjobbet är som forskningsassistent, och senast jag kollade för vid pass 20 år sedan fick jag inte läsa in resten p.g.a. att gesällbrev räknades som eftergymnasial examen.

 

Finns ju Komvux också!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...