Gå till innehåll

Trött på att bli blåst -Låt oss diskutera växling och det bästa upplägget!


Recommended Posts

Hej,

 

Jag spelar på ett 6 tal sajter (de största), där vissa är i euro, och andra i usd. Jag har ett Moneybookers konto, där jag skyfflar pengar fram och tillbaks och gör en massa transaktioner, och märker att jag blir rejält blåst på conversion fees fram och tillbaks. Om man spelar på så många sajter, vad är det bästa upplägget för att få dom bästa kurserna och inte bli så rejält snuvad på pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$(€?)5k i transfer MB->spelsite per månad är kravet för VIP. Räcker typ med att göra det den månaden man ansöker om VIP, har iaf aldrig hört om någon som blivit av med det om man missar någon månad. Och då får man som sagt ha olika konton så man kan ha alla valutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt bli att skyffla pengarna fram och tillbaka.

 

Om du ändå vill syssla med pengaflyttning kan det vara värt att ha t ex Neteller i US$ och Moneyboookers i euro.

 

$(€?)5k i transfer MB->spelsite per månad är kravet för VIP. Räcker typ med att göra det den månaden man ansöker om VIP, har iaf aldrig hört om någon som blivit av med det om man missar någon månad. Och då får man som sagt ha olika konton så man kan ha alla valutor.

 

Ok, så en i dollar, en i euro, så ni växlar alltså två ggr, dels när ni skickar pengar till ert MB konto i SEK, dels när det skickas tillbaks till ert eget konto? Stämmer det?

 

När jag precis snackade med dom sa dom att det krävdes 15 k euro i transaktioner / månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så en i dollar, en i euro, så ni växlar alltså två ggr, dels när ni skickar pengar till ert MB konto i SEK, dels när det skickas tillbaks till ert eget konto? Stämmer det?

 

När jag precis snackade med dom sa dom att det krävdes 15 k euro i transaktioner / månad.

 

Alltså, varför tar du ut pengar från MB till ditt svenska bankkonto om du sedan måste sätta in dom på MB igen? Det är ju bara korkat. Målet är att göra så få transaktioner/växlingar som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så en i dollar, en i euro, så ni växlar alltså två ggr, dels när ni skickar pengar till ert MB konto i SEK, dels när det skickas tillbaks till ert eget konto? Stämmer det?

 

När jag precis snackade med dom sa dom att det krävdes 15 k euro i transaktioner / månad.

 

För mig räckte det att jag sa att jag spelade poker och behövde högre limit så blev jag vip direkt.

 

Detta var för några år sen så kanske hårdare nu men 15k låter orimligt högt mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, varför tar du ut pengar från MB till ditt svenska bankkonto om du sedan måste sätta in dom på MB igen? Det är ju bara korkat. Målet är att göra så få transaktioner/växlingar som möjligt.

 

Självklart är det målet men om vi för diskussionens skull antar att vi är vinnande (vi är ju trots allt på pf där alla vinner) så tar vi ju ut stålar lite då & då och ibland behöver vi sannolikt göra oförutsedda snabba insättningar.

 

Dessutom så vill åtminstone jag inte ha alldeles för mycket pengar liggandes vare sig i nätplånböcker eller på pokerkonton. Framförallt p.g.a. risken för "hackning" men även p.g.a. en allmän osäkerhet kring ev. utländska myndighetsbeslut etc. i dessa tider av regleringstider.

 

Även om jämförelsen inte är klockren så tror jag nog t.ex. att ganska många bannar sig själva för att dom hade pengar "liggandes" på sitt FTP-konto.

 

Personligen förlorade jag en för mig då betydande summa när 1MDC blev "nerplockad" av myndigheterna för en massa år sedan. Det var i.o.f.s. enbart mitt eget fel eftersom det var en i allra högsta grad obskyr nätplånbok/e-valuta som enligt myndigheterna primärt användes av brottslingar, terrorister och skattesmitare.

 

Kan ju bara tala för mig själv men någon mindre förlust p.g.a. växlingsavgift/conversion fee kan jag ta någon gång om det har säkerhetsmässig fördel. Även om den fördelen bara är ett fantasifoster så kan det vara skönt att slippa huvudvärken.

 

Jag skulle snarare vilja påstå att målet i första hand är att förvara våra medel så säkert som möjligt och i andra hand göra så få transaktiioner som möjligt.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så en i dollar, en i euro, så ni växlar alltså två ggr, dels när ni skickar pengar till ert MB konto i SEK, dels när det skickas tillbaks till ert eget konto? Stämmer det?

 

När jag precis snackade med dom sa dom att det krävdes 15 k euro i transaktioner / månad.

 

Förstår inte riktigt vad du menar. När du har två konton kan du flytta pengar fort och smidigt mellan € och $ siterna utan växling. Resten tar du ut till banken och det blir då en växling €$->SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. När du har två konton kan du flytta pengar fort och smidigt mellan € och $ siterna utan växling. Resten tar du ut till banken och det blir då en växling €$->SEK.

 

Länka gärna om du orkar. Vet att en del har ändrats sen mb blev skrill men det har alltid varit 1,75% eller liknande i växlingskurs mellan valfri valuta och EUR och (1,75)x2 med andra valutor. Eller har man 100% cashback nu?

 

För övrigt så är det bara att be support att de skickar pengarna till ditt sek-bankkonto i vilken valuta nu du vill att de skickat det i så slipper du växlingsavgiften, alltid något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så är det bara att be support att de skickar pengarna till ditt sek-bankkonto i vilken valuta nu du vill att de skickat det i så slipper du växlingsavgiften, alltid något :)

 

Det där går väl ändå inte? Jag är VIP och VIP managern jag pratade sa att för att ta ut dollar från mitt konto och för att slippa växlingskurspåslag måste jag öppna ett USD-konto på min bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig räckte det att jag sa att jag spelade poker och behövde högre limit så blev jag vip direkt.

 

Detta var för några år sen så kanske hårdare nu men 15k låter orimligt högt mkt.

 

Jag gjorde det i år och då var kravet $5k första månaden och sen $-€2-3k i månaden. De är nog inte så noga med det eftersom jag fått olika bud från olika personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länka gärna om du orkar. Vet att en del har ändrats sen mb blev skrill men det har alltid varit 1,75% eller liknande i växlingskurs mellan valfri valuta och EUR och (1,75)x2 med andra valutor. Eller har man 100% cashback nu?

 

För övrigt så är det bara att be support att de skickar pengarna till ditt sek-bankkonto i vilken valuta nu du vill att de skickat det i så slipper du växlingsavgiften, alltid något :)

 

När tas dessa 1.75% menar du? Är nog mer än jag vet om isf. Som jag har förstått det tas €1.80 i avgift när jag gör ett uttag från MB till min bank. Sen får man väl inte världens bästa växlingskurs men det kan jag leva med så länge man slipper växla valutor så fort man skall byta site osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När tas dessa 1.75% menar du? Är nog mer än jag vet om isf. Som jag har förstått det tas €1.80 i avgift när jag gör ett uttag från MB till min bank. Sen får man väl inte världens bästa växlingskurs men det kan jag leva med så länge man slipper växla valutor så fort man skall byta site osv.

 

när min bank i sverige får dollar/euro tar de 1.65% i växlingsavgift. moneybookers tar väl lite mindre om de får göra växlingen. sjuka summor man har gett banken genom tiderna och ännu mer till staten* :(

 

*staten tar BNPtillväxt+inflation~4% varje år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där går väl ändå inte? Jag är VIP och VIP managern jag pratade sa att för att ta ut dollar från mitt konto och för att slippa växlingskurspåslag måste jag öppna ett USD-konto på min bank.

 

Det gick för mig iaf. Men hon ringde förvisso upp mig när jag ville avbryta en överföring och sa att dom inte fick göra så egentligen men att jag var en av deras viktigaste kunder och att det därför gick bra ändå. Vet inte om det faktiskt var anledningen då det känns lite otroligt och vet inte om det var likadant med min överföringen från MB USD-konto till bankkonto i SEK men jag tror inte det iaf. Det var ungefär ett halvår sen så det kan ju ha ändrat policy. Fråga support igen.

 

När tas dessa 1.75% menar du? Är nog mer än jag vet om isf. Som jag har förstått det tas €1.80 i avgift när jag gör ett uttag från MB till min bank. Sen får man väl inte världens bästa växlingskurs men det kan jag leva med så länge man slipper växla valutor så fort man skall byta site osv.

 

Ja, det är en uttagsutgift till och börja med. Men MB växlar alltid pengarna till EUR innan man gör ett uttag och då tas 1,75% i avgift. Likadant när man skickar mellan sina egna konton om man har ett i EUR och in valfri annan valuta. Har du ett konto i USD och ett i SEK betalar du 1,75%(x2) när du skickar pengar mellan dina konton eller gör ett uttag då du först betalar för växlingen till EUR och sedan för växlingen till SEK. Mao betalar du snuskigt mycket vid högre överföringar om du håller på på det sättet.

 

Och nej, sen får du inte världens bästa växlingskurs heller :)

 

Sammanfattning är typ att internetplånböckerna tjänar mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa konto i USD/EURO på bank samt Valutakonto hos Avanza/Nordnet. För över valuta till nätmäklaren och växla själv till en spread påca 0,15%

 

"Vid handel med utländska värdepapper växlar Avanza Bank automatiskt aktuell valuta för din räkning. Spreaden på växlingarna, dvs skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5 %. Som ett alternativ till detta kan du öppna ett valutakonto där du själv kan välja när i tiden du vill växla. Vid manuell växling är spreaden från 0,15 % och du kan se den aktuella spreaden direkt i växlingsfunktionen som redovisad köp- och säljkurs. Läs mer om valutakonto här."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "VIP-manager" ringde precis från NETELLER och tjatade i runt 20 minuter om relativt värdelösa promotions. Något som lät intressant dock är att man tydligen får ha flera konton hos dem, så han sa att om jag t.ex. spelar på en site i euro så kan jag maila honom och öppna ett till konto i euro istället för usd och på så sätt slippa transaction fees. Risk för old news kanske? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "VIP-manager" ringde precis från NETELLER och tjatade i runt 20 minuter om relativt värdelösa promotions. Något som lät intressant dock är att man tydligen får ha flera konton hos dem, så han sa att om jag t.ex. spelar på en site i euro så kan jag maila honom och öppna ett till konto i euro istället för usd och på så sätt slippa transaction fees. Risk för old news kanske? :-)

 

 

Good News !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Skaffa konto i USD/EURO på bank samt Valutakonto hos Avanza/Nordnet. För över valuta till nätmäklaren och växla själv till en spread påca 0,15%

 

"Vid handel med utländska värdepapper växlar Avanza Bank automatiskt aktuell valuta för din räkning. Spreaden på växlingarna, dvs skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5 %. Som ett alternativ till detta kan du öppna ett valutakonto där du själv kan välja när i tiden du vill växla. Vid manuell växling är spreaden från 0,15 % och du kan se den aktuella spreaden direkt i växlingsfunktionen som redovisad köp- och säljkurs. Läs mer om valutakonto här."

 

Det här låter ju lysande. Har jag förstått det rätt om jag tror att jag alltså bara tappar 0,15% vid uttag till Avanza valutakonto istället för dem 1.5% som SEB tar ut? Finns det några andra dolda avgifter som jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Jag och mina polare flyttar mycket pengar fram och tillbaka hela tiden, utan att förlora något i princip. Skriver lite tips här nere så ni sparar in lite deg.

 

1. Bli Moneybookers VIP, väldigt enkelt att bli. Ha ett konto i USD och ett i EURO. Se till att ha rätt pokerkonton kopplade till rätt mb-mejl bara.

 

2. Skaffa skandiabankens gratis internetkontor, med gratis eurokonto! När jag tog ut direkt från MB till t.ex. SEB så tog dom en sjukt dålig kurs + ngn avgift tror jag. Skandia så tankar du ut €€€ till ditt € konto och ringer sedan och för över det till ditt allt i ett konto. Då får man en sjukt bra kurs och det kostar nada! Detta gör även att du kan ha € liggandes på banken som du kan ladda upp till MB utan växlingskostnader :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...