Gå till innehåll

Pengar på moneybookers från olika sidor.


cheesebror

Recommended Posts

Tja!

 

Har en fråga ang moneybookers och skatt på poker. Jag har använt MB för att föra pengar mellan olika pokersidor, både inom och utanför EU. Bland annat Pokerstars och FTP. Har nu alla pengar på kontot(inte så mkt, runt 5k kr). Har heller ingen bra koll på hur mycket jag vunnit på respektive sida.

 

Hur bör jag nu göra för att få tillgång till pengarna på ett lagligt sätt?

 

Edit: Vill klara upp att jag inte är ute efter att tvätta pengarna utan vill skatta för dom om det skulle krävas. Kan även tillägga att pengarna jag vann från pokerstars och FTP vann jag under förra året.

 

Tack på förhand,

Cheese

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du missförstår hur svensk skatt fungerar.

 

Det har inget att göra med hur/när du "får tag" på pengarna.

 

Om pengarna är beskattningsbara så ska du ta upp dem för den period du tjänade in dem.

 

Det spelar ingen roll var du har pengarna. Är du skyldig skatt för dem så spelar det ingen roll var pengarna finns.

 

 

Din fråga är egentligen: Hur kan jag flytta pengarna så att de "tvättas" och inte är skattepliktiga längre?

 

Svaret är: Nej....det går inte på lagligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att jag inte skall skatta. Undrar bara hur jag skall gå tillväga för att beskatta dem. Ska jag deklarera hela summan i nästa deklaration som inkomst av kapital? Även om inte allt är skattepliktigt så att säga.

 

Jag är inte ute efter att få råd hur jag skulle kunna fiffla med pengarna jag är ute efter att göra rätt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte transaktionerna via Moneybookers som är intressanta utan det du ska ta upp i deklarationen är de vinster du har på icke skattefria sajter.

 

Ta upp dem på det inkomstår de hör till.

 

Om du inte har hållit reda på hur mycket som är på "icke skattefria" så får du väl ta till så att du är på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jfr med om du får pengar från din arbetsgivare.

 

Det är själva intjänandet som är skattepliktigt. Hur du sedan flyttar runt pengarna som du fått har ingen som helst betydelse.

 

I det här fallet så har du fått pengarna från icke-skattefria sajten utan skatten avdragen. Det är de pengarna som du är skyldig i skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man skatta för? Låter ju hur jävla vrickat som helst?

 

En del tycker att göra rätt för sig är något viktigt?

 

 

Man är antingen skattskyldig eller inte. Det har inget att göra med om man "blir påkommen" eller inte.

 

Man väljer själv om man vill redovisa och betala in det man ska. Om man väljer att inte göra det så väljer man att bryta mot svensk lag.

 

Det är en risk- och moralvärdering man såklart måste göra själv.

 

 

Det du säger är alltså att ärliga människor är hur vrickade som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror dom flesta gör det av rädslan för straff, men visst är det vrickat. Rent omoraliskt i mitt tycke.

 

 

Vad är vrickat? Att betala in skatt som han ovanför tycker, eller att inte göra det?

 

När man går i skolor utan egenavgifter eller får vård till mycket låga kostnader så tycker man nog inte att det där med skatt är så vrickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är medveten om att det är pengarna jag fått från sajterna utanför EU som ska beskattas och inte allt jag har. Men vet inte hur jag ska genomföra detta rent praktiskt om det ens är möjligt. Jag kan inte se de uttag jag gjort från FTP längre och har flyttat pengar fram och tillbaka så jag vet inte hur jag bör gå tillväga för att få fram det jag egentligen är skyldig.

 

Det värsta man kan åka på är väl 42% på det man vunnit? Dvs, skatt + 40%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är medveten om att det är pengarna jag fått från sajterna utanför EU som ska beskattas och inte allt jag har. Men vet inte hur jag ska genomföra detta rent praktiskt om det ens är möjligt. Jag kan inte se de uttag jag gjort från FTP längre och har flyttat pengar fram och tillbaka så jag vet inte hur jag bör gå tillväga för att få fram det jag egentligen är skyldig.

 

Det värsta man kan åka på är väl 42% på det man vunnit? Dvs, skatt + 40%?

 

 

Som vanligt så "beror det på".

Redovisa en summa som är så stor att du känner dig säker på att du inte redovisar för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...