Gå till innehåll

Driva in skuld av polare?


Sladdafan

Recommended Posts

"Tabubelagt" ämne. Gillar egentligen inte att låna ut pengar för tycker de känns pinsamt o påminna gäldenären om denne inte betalar utan påminnelse. Gillar inte att låna pengar heller för den delen.

 

Nu till storyn. Sommaren 2010 åker jag + ett gäng polare till Tyskland på festival. Diverse bro/båt/bensin ska betalas o han tyckte "det var lättare att en tog allt och man delade det hemma sen" vilket jag kan tycka är fair, då det helt enkelt blir enklare än o kladda med kontanta betalningar på plats med massa sprit inblandat osv. Tillome hans biljett har jag legat ute med

 

Har påminnt han flertalet gånger under tiden. Vet att han inte har det särskilt bra ställt och går på a-kassa / pluggar (inte riktigt säker)

 

Erbjudit han diverse avtalsplaner osv men han säger hela tiden att han inte glömt mig o att han ska betala så fort han får pengar.

 

Inte träffat han på ett år kanske. Skriver till han med jämna mellanrum i fbchatten men han går alltid offline utan o svara.

 

I början på dec träffa jag han ute o han förklarade situationen att han pluggade o låg efter med poäng så fick inget csn men det skulle han få nu i januari och fick hans nya nummer. Skicka med han senast 15/12 o han sa de skulle bli skönt o äntligen reda upp detta nu i januari.

 

Skicka till han igår så han inte skulle glömma mig, inget svar

Idag kom csn, skicka igen men inget svar.

Kolla med gemensam polare om jag hade rätt nummer o de va de för gemensamma polaren hade skickat med han en timme innan jag skicka.

 

 

Summan är oväsentlig. Ingen jättesumma men för mkt för o skita i imo

 

Skippar gärna "snåljävel"kommentarerna osv

 

Tips? hatar situationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk till honom och knacka på dörren.

 

 

Och nästa gång nån kommer med förslaget att en betalar för alla o man gör upp efteråt säger du: vilken bra idé... men då lägger du ut så gör jag upp med dig sen när jag kommer hem.

 

Tycker för övrigt inte det är nåt tabubelagt ämne... har de mage o låna pengar ska de fan betala tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist sånt här. "Förlorade" en av mina bättre vänner just av denna anledning. Jag brukar inte heller ha mage att dra upp det, men kom typ alltid upp på fyllan av någon anledning. :)

 

Jag högg min polare när skattepengarna kom. I detta fall bör du köra hårt nu då CSN är extra stort i just januari.

 

Fick svar, han hade inte klarat sina komvuxpoäng än men trodde på feb. Alltså inget CSN denna månaden.

 

Åk till honom och knacka på dörren.

 

 

Och nästa gång nån kommer med förslaget att en betalar för alla o man gör upp efteråt säger du: vilken bra idé... men då lägger du ut så gör jag upp med dig sen när jag kommer hem.

 

Tycker för övrigt inte det är nåt tabubelagt ämne... har de mage o låna pengar ska de fan betala tillbaks.

 

Tror inte jag kommer åka någonstans med han fler ggr ;)

 

Fick förklaringen att han inte hade nårra pengar denna månaden pga iinget CSN. Sen skulle han flytta (om ja fattat de rätt så från att bo hos farsan till eget) i månadsskiftet så va tvungen o betala hyra.

 

Hur man nu har råd o flytta om man inte kan betala en skuld på 1,5 år...

 

Han skulle tydligen flytta ihop me nån brud o låna pengar av sin mor till mat denna månaden.

 

Aja får väl se va som händer i feb, tror inte vi kommer stå varandra spec nära oavsett om han betalar eller ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för ålder, men lånade ut pengar till person som jag kände via skolan. Totalt handlade det om 7000kr och var i slutet av gymnasiet. Fick aldrig pengarna av honom utan han försökte undvika mig så gott han kunde. Efter ett halvår fick jag nog, han bodde fortfarande hemma, gick trean i gymnasiet och hans familj hade det i alla fall relativt gott ställt (inget överflöd).

 

Så vad jag gjorde var att ringa hem till honom, hans mor svarar jag presenterar mig artigt och förklarar att jag lånade ut pengar till honom vid ett tillfälle som han inte betalt och jag upplevt att han försökt undvika mig det senaste.

 

2 dagar senare fanns pengarna på kontot. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för ålder, men lånade ut pengar till person som jag kände via skolan. Totalt handlade det om 7000kr och var i slutet av gymnasiet. Fick aldrig pengarna av honom utan han försökte undvika mig så gott han kunde. Efter ett halvår fick jag nog, han bodde fortfarande hemma, gick trean i gymnasiet och hans familj hade det i alla fall relativt gott ställt (inget överflöd).

 

Så vad jag gjorde var att ringa hem till honom, hans mor svarar jag presenterar mig artigt och förklarar att jag lånade ut pengar till honom vid ett tillfälle som han inte betalt och jag upplevt att han försökt undvika mig det senaste.

 

2 dagar senare fanns pengarna på kontot. 8-)

 

 

brown-rat-3789.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för ålder, men lånade ut pengar till person som jag kände via skolan. Totalt handlade det om 7000kr och var i slutet av gymnasiet. Fick aldrig pengarna av honom utan han försökte undvika mig så gott han kunde. Efter ett halvår fick jag nog, han bodde fortfarande hemma, gick trean i gymnasiet och hans familj hade det i alla fall relativt gott ställt (inget överflöd).

 

Så vad jag gjorde var att ringa hem till honom, hans mor svarar jag presenterar mig artigt och förklarar att jag lånade ut pengar till honom vid ett tillfälle som han inte betalt och jag upplevt att han försökt undvika mig det senaste.

 

2 dagar senare fanns pengarna på kontot. 8-)

EntrepreneurBlogs1.jpg

 

fyp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk till honom och knacka på dörren.

 

 

Och nästa gång nån kommer med förslaget att en betalar för alla o man gör upp efteråt säger du: vilken bra idé... men då lägger du ut så gör jag upp med dig sen när jag kommer hem.

 

Tycker för övrigt inte det är nåt tabubelagt ämne... har de mage o låna pengar ska de fan betala tillbaks.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som min polare gjorde i samma situation var att varenda gång personen gjorde en statusuppdatering eller skrev i någon annans statusuppdatering på facebook var att direkt skriva något i stil med:

 

"Mm riktigt bra film! Du förresten har du satt in pengarna för resan? Sista datumet var ju XX december XXXX, så tänkte om du hade vägarna förbi internet nån gång så kunde du ju bara droppa in dom"

 

Tog inte många dagar och "påminnelser" innan den skulden satt på min väns konto :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...