Gå till innehåll

Hur bra måste jag vara för att tjäna pengar?


Akainu

Recommended Posts

Hur många procent av alla spelare måste man vara bättre än för att i längden vinna pengar på sitt spelande?

 

Pga raken så är det ju naturligtvis många fler än 50% som förlorar pengar.

 

Men ungefär vart ligger siffran? Hur många vinner på sitt spelande? 40%? 30%? 20%? 10%? 5%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag väljer en speltyp (säg micro, NL, 6 spelare) och spelar på varenda bord jag hittar på en sajt varje dag så måste det väl ändå vara en viss procent som jag måste klå av alla dessa människor jag kommer att möta, för att vinna pengar i längden?

 

Ja såklart. Vad som är viktigast i pokervärlden just nu är att undvika de spelare du anser är likvärdiga eller bättre än dig, det kallas table selecting. Men då behöver du ett stort sample av spelade händer mot nämnda motståndare. På just micro nivå är det inte lika viktigt med table selecting men därmed inte sagt att det inte är nödvändigt. Om, säg 5%, av alla spelare på din nivå är vinnande, så måste du först hitta dem eller hur? Därför spelar det ingen roll om det är 5% eller 20%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja såklart. Vad som är viktigast i pokervärlden just nu är att undvika de spelare du anser är likvärdiga eller bättre än dig, det kallas table selecting. Men då behöver du ett stort sample av spelade händer mot nämnda motståndare. På just micro nivå är det inte lika viktigt med table selecting men därmed inte sagt att det inte är nödvändigt. Om, säg 5%, av alla spelare på din nivå är vinnande, så måste du först hitta dem eller hur? Därför spelar det ingen roll om det är 5% eller 20%.

 

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre. Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre. Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

 

Visserligen. Men som jag sa, på just micro är det självklart viktigast att fokusera på att klättra. På högre nivåer anser jag att det är viktigare med table selecting. Att möta bättre spelare i utvecklingssyfte är såklart rätt väg att gå, men inte när man klättrat från micro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre. Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

 

Var det inte detta flugan blev "hånad" för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre. Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

 

Håller med om att det är bra för utvecklingens skull att möta bättre spelare än sig själv men ser inte att table-selecting skulle vara negativt för den sakens skull.

 

Väldigt sällan man hittar bord med mer än tre fiskar och därför kommer man i princip alltid ha lika bra/bättre spelare sittandes vid sitt bord, vare sig man vill eller inte.

 

Får jag välja så väljer jag hellre ett bord med två fiskar och tre regs än ett bord med endast regs. Ser inte hur det första alternativet skulle vara sämre för min utveckling.

 

I min värld är det dumt att inte table-selecta i 6-max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär 3% är vinnande, (totalt samt kontinuerligt) vad jag hört.

Skulle tro det gäller iallafall för cashgame, är nog högre i turneringsspel.

 

Ett "ordspråk" (eller kanske råd snarare) jag hört är att man ska vara iallafall tredje bäst vid bordet för att ha rätt odds att vinna.

Eftersom jag spelar 9-manna cashgame skulle jag tro det är avsett för just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär 3% är vinnande, (totalt samt kontinuerligt) vad jag hört.

Skulle tro det gäller iallafall för cashgame, är nog högre i turneringsspel.

 

Ett "ordspråk" (eller kanske råd snarare) jag hört är att man ska vara iallafall tredje bäst vid bordet för att ha rätt odds att vinna.

Eftersom jag spelar 9-manna cashgame skulle jag tro det är avsett för just det.

 

Låter otroligt om det skulle stämma.

Läst en del siffror förr i tiden där någon pokersite gav ut siffror på hur stor % som var vinnande men den var iaf över 10% minns inte exakt.

 

Spelar själv fullring och på nivån jag spelar sitter det oftast 6-8 regs per bord och alla är vinnande mer eller mindre sen töms fiskarna som dyker upp ...typ.(en liten+medelstor site nl200$).

 

Skulle gissa på 15-20% själv.

 

Borde väl vara hyssat lätt kolla i hm/hm2 där någon har en stor databas ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående cashgame gäller följande:

 

Om man bortser från rake måste de pengar någon vinner komma från någon som förlorar. Låt oss studera ett spel med N deltagare som har en winarate Wn. Om Xn är varje deltagares stack är alltså

 

d(Xn)/dt = Wn och

 

Σn (Wn) = 0

 

Vid externa flöden (rake och påfyllning av stackar) gäller d(Xn)/dt = Wn + Rn + Wnr, där Rn är refillrate för stack n och Wnr är korrektionsflödesparameter gällande rake för winrate n (vi kan se Wn + Wnr som spelarens winrate i t.ex. bb/100).

 

Σ(n=1, n=N) (Wn + Rn + Wnr) = φ

 

Ett minimikrav för att spelare N ska vara vinnande är alltså;

 

0 < φ - [Σ(n=1, n=(N-1)) (Wn + Rn + Wnr)] (alltså [WN+WNr]>0)

 

Vi ser att det enkelt går att konstruera fall där alla utom en spelare är vinnande. Det går också bra att konstruera fall där _alla_ spelare är förlorare (hög rake och liten skillnad i spelstyrka, lågt φ).

 

För att räkna ut ungefär hur många spelare som är vinnande / förlorande i just dina spel kan du sätta in typvärden för just din nivå och sajt. (vi kan också notera att φ-värdet vore en bra parameter att ha när man tableselectar, undras om det finns som parameter i någon klient eller tableselecting-verktyg redan? :-))

 

Lycka till!

 

Edit: φ är alltså inget mystiskt utan bara förändringen i hur mycket pengar som finns totalt på bordet per hand. När du tableselectar vill du alltså ha positivt φ, stor diskrepans mellan Wn och låg korrektionsfaktor Wnr (t.ex. genom låg rake eller cappade potter) eller översatt till svenska mycket reloadande, mycket fisk, stor skillnad i spelstyrka mellan fisk och reg, låg rake, stora potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du och fnissar för dig själv när du trycker ur dig all denna spya?

Snacka om att slösa tid för att verka smart.

 

 

Mitt inlägg var iofs menat att ge en teoretisk bakgrund till den artikel protte länkade. I den artikeln verkar författaren uppriktigt förvånad över hur andelen vinnande spelare förändras mellan olika nivåer och gör ett halvhjärtat försök till förklaring. Som jag visar är det mycket enkla samband som definierar hur rake, winrate och nivå samverkar. Det är alltid lättare att förstå en matematisk förklaringsmodell. Dessutom ger modellen möjlighet att snabbt och enkelt beräkna tröskelvärden för när spelen blir så utjämnade och hårda att all möjlighet till vinst äts upp av rake. Hur nära vi är dessa tröskelvärden idag kan användas som beslutsstöd av de som funderar över fortsatt pokerkarriär kontra spelstopp, eller de som bara tycker om att wajna om att spelen blir allt hårdare.

 

Om du inte ser värdet av inlägget är det inte mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre. Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

 

Konstigt att levla i nybörjardelen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, det som är viktigast i pokervärlden just nu är att möta alla som är lika bra som en själv och samtidigt utvecklas så att man nästa vecka är bättre.

Vad är viktigt, att vinna eller att bli en skickligare spelare. Lyssna på Soni i första fallet och Opteron i det andra.

 

Sen ska man även springa riktigt bra så man får ytterligare bättre självförtoende och spelglädje och rulle så man kan gå upp o möta ännu bättre regs.

Så det viktigaste i båda fallen är kanske att ha tur?

 

Sen när du kommer riktigt högt upp så kan du välja att spela när bara fiskar spelar och tjäna massa pengar.

 

Inte ordagrant men nånting i den stilen

 

klättra i nivå > tableselect

 

Att klättra i nivå är lätt gjort, tillför mer kapital till rullen. Men jag utgår från att du menar "öka sin skicklighet". Återigen det beror på vad man vill med sitt pokerspelande. Vill man bli skicklig för sakens skull är det bättre att välka ett annat spel, ett där skicklighetsskillnaden har större betydelse, som exempelvis schack ellet othello.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...