Gå till innehåll

Massa kapitalvinster. Något att göra?


Luap

Recommended Posts

En sak kan jag i alla fall säga, att hitta på att man tar ett dyrt lån för att kvitta räntekostnader mot kapitalvinster är ju skattebrott. Det förstår givetvis du också men vill bara understryka det. Att du skriver om det här är ju rätt dödfött eftersom att även om ni kommer fram till att det är möjligt så tar du en rätt fet risk med tanke på att du skrivit om det på ett forum där folk vet vem du är. Nu kanske inte ens den mest ondsinte orkar sätta dit dig även fast de vet vem du är men det är nog dumt att hoppas på en sådan sak.

 

Du skulle förstås kunna fejka lånet på ett sätt som gör det giltigt med skuldebrev och transaktioner som följer villkoren med mera, men som sagt, grovt brottsligt.

 

Vad jag vet finns det inget sätt att överhuvudtaget kvitta förluster i en kapitalförsäkring mot vanlig depå, jag hade själv behov av att göra det tidigare av exakt samma anledning som du nämligen men kom inte fram till någon annan lösning än att betala den skatt jag var skyldig enligt reglerna.

 

Rent allmänt så tycker jag det är dumsnålt att fuska med skatten tidigt i livet om det inte handlar om gigantiska summor som man tror att man av någon anledning kan smita med. Jag förstår lockelsen dock och incitamenten blir väl större ju mer skatt det handlar om.

 

Om du har en snäll släkting som vill ge dig en del av arvet i förskott i form av värdepapper där du kan realisera en förlust så är nog det att föredra av alternativen. Det skulle till och med jag kunna tänka mig att göra om det fanns möjlighet, även om det också är minst lika brottsligt även om det rent moraliskt känns lite lindrigare än att helt och hållet dikta ihop en förlust i form av räntekostnader som man inte har. (det är ju förvisso inte dina förluster i värdepapprena men det är ju ändå reala förluster vilket räntescammen inte är)

 

Och igen, planerar man att begå skattebrott så skulle jag nog inte skriva om det på ett forum där folk till och med vet vem du är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och igen, planerar man att begå skattebrott så skulle jag nog inte skriva om det på ett forum där folk till och med vet vem du är.
Gör öppna yrkanden så är det inget skattebrott.
Kan det vara värt att smyga in WSOP Main som kapitalförlust när man deklarerar?

 

Försöker vara lite kreativ här ;-)

Ja gör ett öppet yrkande så att du inte åker på skattetillägg osv.

Förlorat pengar pga FTP? Yrka avdrag!

Yrka avdrag för att du måste ha internet för att kunna spela/ha inkomsten?

Resor och hotell ska också yrkas avdrag för.

Gör avdrag för sajter som du ligger back på.

Förlorat på sportsbetting? Yrka avdrag! (Pinnacle tänker jag närmast på)

Här skulle man ju kunna försöka göra en matchning och försöka förlora på Pinnacle "medvetet"? Klurigt och smart. Jag gillar tanken.

Obs! Gör allt öppet och överklaga sen.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Cyntax hade en del ironi i förra inlägget eller? Eller jag vet inte, för mig var det svårtolkat.

 

Jag personligen skulle också vilja försöka skatteoptimera lite (lagligt) då jag har massa förlust på kapitalförsäkring och bra med vinst på vanlig depå samtidigt som jag väl har en del utgifter som de Cyntax nämnde som jag bör kunna kvitta om/när jag har ett dåligt pokerår? Eller hur funkar det :S?

 

Kan man dra av typ en ny dator + resor emot en kapitalförlust på kapitalförsäkringar eller woot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Cyntax hade en del ironi i förra inlägget eller? Eller jag vet inte, för mig var det svårtolkat.
Nja, visst kanske jag skojar till lite. Men allt jag skriver är ju 100% möjligt också. Gillar man att mucka med myndigheter bara för att så... och vem vet? Kan ju funka också? Vem vill inte bli hjälte?
Jag personligen skulle också vilja försöka skatteoptimera lite (lagligt) då jag har massa förlust på kapitalförsäkring och bra med vinst på vanlig depå samtidigt som jag väl har en del utgifter som de Cyntax nämnde som jag bör kunna kvitta om/när jag har ett dåligt pokerår? Eller hur funkar det :S?
Allt jag skrev är 100% lagligt. Man kan kalla det för en free-roll?

Absolut! Jag tycker att det är självklart att du ska försöka kvitta ett bra aktieår mot ett dåligt pokerår, precis som du faktiskt tvingas göra vice versa om så skulle vara fallet.

Kan man dra av typ en ny dator + resor emot en kapitalförlust på kapitalförsäkringar eller woot?
Nja, yrka kan man alltid göra. Bara du gör det öppet så att du inte åker på skattetillägg ifall det skiter sig.

Jag tror inte du får fullt avdrag för datorn om du skulle råka få igenom avdraget. Man kanske måste dela upp kostnaden på tre år + att du kanske får 25% som en kostnad för inkomsten. Resten, 75%, skulle man kunna se som en personlig levnadskostnad. Låter rimligt.

Jag tror faktiskt det finns rättsfall på där daytraders fått avdrag för internet + dator. Jag ska kolla upp saken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man fortfarande sälja en hel kapitalförsäkring till någon? Jag har massa förluster i kapitalförsäkringen jag gärna skulle vilja kunna kvitta mot mina vinster i aktie- och fondkontot. De är givetvis inte avdragsgilla, men jag har läst någonstans att man kan sälja hela försäkringen, och då få den förlusten avdragsgill. Är det här något som fortf. är möjligt?

Har för mig de tog bort den möjligheten för ett antal år sedan men är osäker. Cyntax?

Om inte, hur brett får man ge bort aktier som gåvor? Får man göra sådant utanför familjen? Om fallet är så, vad gäller? Funderar på att försöka hitta någon med en del förluster som han/hon vill "ge bort"..

Som jag förstått det finns det ingen begränsning på vem som får skänka aktier till vem. Däremot är det nog som med andra typer av gåvor vanligast att det sker inom familjen eller mellan riktigt goda vänner. För att man ska kunna överta den ursprungliga inköpskostnaden för förlustaktier måste det vara en riktigt gåva men om aktien redan är nästan värdelös är det inget större problem. Det borde egentligen finnas en marknad för en tjänst som förmedlar kontakter till personer med värdelösa aktier de vill bli av med. Cyntax?

 

Annars.. man kan inte göra någon häftig lösning där man lånar pengar av ngn med hög ränta eller liknande för att få kapitalförluster? Tänker mig en liten Carema-variant, typ.

Så länge räntan inte är på ockernivå borde det väl inte vara några problem. Cyntax? Däremot måste lånegivaren sedan betala skatt på ränteinkomsten.

 

Något annat jag skulle kunna hitta på? Som jag har förstått blir inte sparande i IPS avdragsgillt mot kapitalvinster iaf..

Om du skottar korta optioner har du en extra "förmån" att kunna kvitta evetuella förluster mot de tidigare reavinsterna. Känner dock inte till något sätt att producera en reaförlust men ändå i praktiken ha kvar värdet. Cyntax?

Om du omvänt istället haft reaförluster hade du kunnat ställa ut långa optioner för att skapa en reavinst att kvitta mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner dock inte till något sätt att producera en reaförlust men ändå i praktiken ha kvar värdet.

 

Det borde kunna gå att starta ett AB (eller massa ABn i det här fallet) som man sedan säljer till föräldrarna till underpris. Om man nu gillar de krångliga KT-blanketterna och allt annst som har med företagande att göra, som redovisning och skit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde kunna gå att starta ett AB (eller massa ABn i det här fallet) som man sedan säljer till föräldrarna till underpris. Om man nu gillar de krångliga KT-blanketterna och allt annst som har med företagande att göra, som redovisning och skit...

Möjligt att det skulle fungera men förutom allt extra arbete får man som jag förstått det bara använda 5/6 av förlusten på onoterade aktier att för att kvitta mot reavinster på marknadsnoterade aktier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...