Gå till innehåll

jodan | 1000kr belöning utlovas


jodan

Recommended Posts

Jag missade det inte alls? Jag hittar både "man studerar för att få en utbildning" och "för att få ett speciellt yrke" i min text.

 

Skulle jag vilja ha ett speciellt yrke/tjänst hade jag läst den aktuella utbildningen som krävs.

Återigen ville jag enbart påpeka att jag faktiskt studerar även om jag inte utbildar mig.

 

 

Tyckte att du gjorde det för enkelt när du skrev "en utbildning". Det jag ville få sagt var att en utbildning inom ett område hindrar dig inte från att få ett arbeta inom något annat. En examen i sig visar att du kan lära dig. Inte bara inom det specifika området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En fråga, hur fungerar 100% ärlighet med att vara säljare?

 

Haha, skarp iakttagelse! Tror det fungerar helt okej om man till 100% tror på att produkten man säljer verkligen kan förbättra kundens liv. Tror faktiskt att många säljares bristande resultat kan bero på att det inte själva tror att kunden faktiskt kommer tjäna något på att köpa deras produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Däremot finns det alltid tillfällen då en lögn enbart skadar. Säg att min vän är ful och frågar om jag tycker om hon är jävligt ful.

Då drar verkligen ingen nytta av att jag säger hela sanningen. Jag kan dock säga "Jag bryr mig inte det minsta om du är ful eller vacker, jag är vän med dig för att du är den du är. Tycker inte du borde lägga så stor vikt vid ditt utseende bara för att andra tycks göra det.

Om vännen sedan envisas hade jag väl sagt, nej jag tycker inte du är snygg men ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre och jag anser som sagt att du också borde bry dig mindre.

 

 

mm, sånna här lägen jag tänkte på. Lät så antingen eller i första inlägget, men detta klargjorde att du hade vett :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, skarp iakttagelse! Tror det fungerar helt okej om man till 100% tror på att produkten man säljer verkligen kan förbättra kundens liv. Tror faktiskt att många säljares bristande resultat kan bero på att det inte själva tror att kunden faktiskt kommer tjäna något på att köpa deras produkt.

 

Då gäller det att ha en riktigt grym produkt eller tjänst att sälja. ;)

-Är detta bästa produkten på marknaden för detta ändamål?

-Nej

 

ridå!

 

Ja, jag förstår det. Jag är väl medveten om vikten av en examen på arbetsmarknaden och hatar den. Tror dock att värdet av en examen kommer försvinna till väldigt stor del inom de närmaste 10 åren då inflationen av höga utbildade kommer bli för stor och göra att systemet faller (man kommer behöva införa supermastermega examen som tar 20 år för att få ett jobb etc. och under tiden någon pluggar den har någon annan lärt sig branschen på ett effektivare sätt). Följden blir att värdet på kunskap kommer sjunka drastiskt medan värdet på kreativitet etc. kommer öka.

 

Kommer nog bli entreprenör eller jobba mig uppåt dock. Kommer ifs. också läsa diverse fristående kurser då det troligtvis är ett effektivare och roligare sätt att lära sig ett specifikt ämne.

 

Hur tror du anställningsförfarande kommer fungera i denna värld?

 

Det finns helt klart andra vägar in på arbetsmarknaden för kvalificerade jobb redan nu, men det är ofta "extraordinära" människor som tar dessa. Människor som besitter kunskaper som de kan uppvisa på andra sätt än genom ett papper på att de tagit examen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det att ha en riktigt grym produkt eller tjänst att sälja. ;)

-Är detta bästa produkten på marknaden för detta ändamål?

-Nej

 

ridå!

 

Det är långt ifrån så enkelt att göra affärer. Det finns mycket annat som är viktigt än att köpa det bästa som finns på marknaden, pris och leveranstid tex. Sen kanske man inte behöver den bästa produkten på marknaden för att ändå lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant svar angående utbildning. Jag har faktiskt haft ganska snarlika tankar själv, men det är väl mest för att jag är en bitter människa som försöker hitta bortförklaringar till varför jag inte utvecklats i den takt jag borde. Låter dock som att universitetsstudier skulle passa dig bra och jag har själv fått tillbaka mycket av motivation och disciplin överlag sedan jag återupptog mina studier i höstas. Det varierar säkerligen mycket beroende på ämne osv, men skulle jag ha några ambitioner eller dra in tillräckligt med pengar på poker så skulle jag inte plugga mer än deltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt ifrån så enkelt att göra affärer. Det finns mycket annat som är viktigt än att köpa det bästa som finns på marknaden, pris och leveranstid tex. Sen kanske man inte behöver den bästa produkten på marknaden för att ändå lösa problemet.

 

Som du kanske ser så rationaliserade jag ganska mycket med glimten i ögat. Men jag får inte ekvationen att gå ihop då jag generellt ser säljare som hala jävlar och låter mig därför inte påverkas av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rankar, utan inbördes ordning, några egenskaper/kunskaper som jag anser mig ha som jag tror jag kommer kunna dra nytta av som försäljare:

 

Massor av text).

 

Socialkompetens är självklart den viktigaste biten, utan den är det svårt att ta kontakt med kunder ;-)

 

Fast du glömden den viktigaste: Ett nej är inte ett nej förrän det blir ett JA :mrgreen:.

 

En fråga, hur fungerar 100% ärlighet med att vara säljare?

 

Är du inte det kommer du inte att bli långvarig som säljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsmarknaden rör sig mot högre krav på utbildning, inte lägre. Marginalerna krymper och en av aspekterna är tid. Ju tightare det blir desto större krav på tillförlitlig generalisering; med andra ord blir kravet bara större och större.

 

Samma sak gäller inom företagen. Även kontakter är sekundärt till papper för att kliva uppåt. Pyramiderna plattas ut, eller dess lager blir åtminstone mer genomskinliga, vilket innebär gemensamma beslut med varierande informationstillgång och ytterliggare krav på generalisering.

 

Tror inte du kommer få nåt problem i livet för det, så menar inte att vara negativ på så vis. Men jag tror alltså du har väldigt fel i resonemanget angående utbildning.

 

____________________

 

Efter att ha spenderat ett antal år med civilingenjörer kan jag även nämna lite kring vad de egentligen lär sig. Man spenderar 2-3 år med torr, bred, teori som mer eller mindre ger underlag för att studera på riktigt. Sedan blir saker och ting mer praktiska i 2-3 år varav "höftat" 1.5 år utgör ren praktik som mer eller mindre kan liknas vid riktigt konsultarbete med handledning. Förstås varierande med vilket inriktning man går.

 

Vad som utmärker de flesta de sista åren är dock inte de direktutbildande aspekterna, inte heller förståelsen för matematik. Vad som utmärker folk är att de får saker gjorda, kanske lite definitionen av en civilingenjör; de löser problem. Det handlar inte om att de kan saker och ting, det handlar om att de inför varje till synes "ogenomförbar" uppgift kan lära sig förstå problemet och sedan ett sätt att lösa det. Många är fullständigt tafatta år 1, men jag har träffat rätt få i år 4-5 jag inte själv skulle anställa.

 

Och det blir ett hyfsat bra mått för generalisering. Samma resonemang kan föras för arbetslivserfarenhet även mellan olika områden, men inte för att sitta hemma och studera det man är sugen på att studera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du resonerar felaktigt om värdet av en formell utbildning, av tre skäl.

 

För det första spelar det nog inte så stor roll för dig här och nu om några företag i Silicon Valley eventuellt börjar med hjärnscanning på sina anställningsintervjuer om 10 år eller så.

 

För det andra används många av de anställningstester som du beskriver redan idag när man rekryterar kvalificerad personal. Söker du ett kvalificerat jobb bland de internationella "top dog"-konsultbolagen, många multinationella företag, Riksbanken, Finansdepartementet, etc, är det väldigt sannolikt att du kommer att få lösa logiska problem på volley, visa vad du går för i en case competition, göra IQ- och personlighetstester mm. Men det är nästan omöjligt att få chansen att visa vad du går för i sådana test om du inte har "rätt" formell utbildning.

 

För det tredje, beror ovanstående krav på formell utbildning inte bara på att man kan dokumentera att man lärt sig relevanta saker för jobbet (det kan man göra på andra sätt även om det är svårt att uppnå samma trovärdighet), utan också på att en examen från Handels, KTH, Chalmers, KI (och i vissa fall kanske även UU, SU, LU) signalerar att du under en längre period presterat intellektuellt, kan hålla deadlines, vara disciplinerad, egentligen ta ansvar för och genomföra en långsiktig uppgift. Viktigt är också att en formell utbildning säger något om att du kan fungera i "ett system" även om du ogillar vissa bitar av det (och det gör alla när det gäller svenska högskolor).

 

För att göra en jämförelse med poker så är den edge du kan ha på arbetsmarknaden väldigt liten i början av livet med begränsad arbetslivserfarenhet. Det finns väldigt många "Hingst-Håkan" där ute med IQ >120 som har en examen, är sociala och presterar bra på test. (Sen, som en parentes, är IQ överskattat, speciellt för de jobb som ger bäst betalt - chefer har större nytta av sociala och andra icke-kognitiva kompetenser, så länge de har en rimligt hög IQ, säg >110, så att de kan förstå och få viss respekt från de smartare och nördigare experterna). För att återvända till pokersnacket så kan du dyka upp och krossa allt motstånd i en turre och sen glänsa i handanalysen - men stejkaren vet ändå ingenting om dina tiltproblem, vilken volym du klarar att få in, etc. Då blir det någon annan på finalbordet som får stejken - om han kan dokumentera hög volym utan tilt.

 

Summary: väldigt få arbetsgivare kommer att tycka att det är intressant att anställa någon som har hög IQ, har sett många TED talks, och uppger sig leva på poker. Nu pratar jag givetvis ingångsjobb med bra betalt och goda karriärmöjligheter.

 

PS: Jag tror däremot att du tänker helt rätt om säljkneget. Att förstå försäljning är väldigt viktigt för väldigt många fler än dem som ens är i närheten av en kassa eller försäljningsavdelning. Men det är bättre som ett extraknäck under dina studier än som en språngbräda till de intressanta jobben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text.

 

Jag har ju redan påpekat att jag är medveten om vikten av en utbildning på dagens arbetsmarknad, inte bara en utan två gånger. Det har aldrig varit vad jag pratat om.

Vet inte hur enkelt jag måste formulera mig för att påpeka att jag enbart försöker säga att jag anser att en utbildning inte är det effektivaste sättet att studera/ lära sig något man är intresserad av. Fast vad jag från början ville säga var bara att för att jag inte läser en utbildning så kan jag fortfarande studera, vilket naturligtvis är att sparka in en öppen dörr men hade jag inte påpekat det hade de flesta dragit slutsatsen att jag sitter hemma och grindar serier dagarna i ända när jag i praktiken sitter och för anteckningar till kurslitteratur i psykologi.

 

Ang. IQ är jag medveten om att det är både kontroversiellt och enbart "behövs" till en viss grad för att lyckas. Det lär dock fortfarande vara intressant för företag?

Om vi antar att två personer gör lika bra ifrån sig i övriga test och sedan antar att den ena har betydligt högre IQ, så kan vi väl ändå anta att personen med högre IQ kommer att väljas till ett jobb som går ut på att lösa problem.

Vi kan sitta och märka ord i all evighet eller så kan jag skriva perfekt formulerade och extremt pedagogiska inlägg som bryter ner varenda ords betydelse i sammanhanget till dess mest fundamentala nivå, för jag har inget bättre för mig och folk skulle troligtvis läsa ett tre sidor långt inlägg som i grunden säger "Företag skulle tex. dra nytta av att göra IQ-test på anställda".

 

För att sedan gå vidare till värdet av en utbildning i framtiden så kan du knappast säga att du vet att en utbildning kommer vara värd mer eller mindre än i dag. Ingen kan veta vad som händer i framtiden, vi kan bara göra uppskattningar och som jag var noga med att påpeka så är mina uppskattningar allt annat än kvalificerade eftersom jag har minimal insyn i hur det fungerar. Jag blev dock ombedd att göra en gissning och gjorde därför en, där jag återigen påpekade att all teknologi jag tog upp redan finns men inte används då den är för dyr (glömde här att påpeka att jag syftade på den huvudsakliga arbetsmarknaden och inte den mest krävande promillen av tjänster).

 

 

Arbetsmarknaden rör sig mot högre krav på utbildning, inte lägre. Marginalerna krymper och en av aspekterna är tid. Ju tightare det blir desto större krav på tillförlitlig generalisering; med andra ord blir kravet bara större och större.

 

Samma sak gäller inom företagen. Även kontakter är sekundärt till papper för att kliva uppåt. Pyramiderna plattas ut, eller dess lager blir åtminstone mer genomskinliga, vilket innebär gemensamma beslut med varierande informationstillgång och ytterliggare krav på generalisering.

 

Tror inte du kommer få nåt problem i livet för det, så menar inte att vara negativ på så vis. Men jag tror alltså du har väldigt fel i resonemanget angående utbildning.

 

Skulle verkligen uppskatta källor på mina fetningar.

 

Eller den första förstår jag vad du menar, jag pekade ju faktiskt på det själv med följande:

man kommer behöva införa supermastermega examen som tar 20 år för att få ett jobb
.

Det är åt det hållet arbetsmarknaden är på väg. Antalet Master examens kommer öka i princip exponentiellt de kommande 10 åren och där de tidigare garanterade jobb kommer de nu inte räcka till, man kommer behöva två master för att få jobbet med hög ingångslön. Jag tror helt enkelt att denna utveckling kommer ruinera systemet.

När en 40 åring knackar på dörren hos ett företag med sina 15 år i skolbänken är han plötsligt inte lika attraktiv som springpojken som arbetat 10 år i företaget och har arbetslivserfarenhet, vet hur företaget fungerar från grunden, visat sig vara lojal etc.

Vad jag säger är helt enkelt att inflationen av högutbildade människor kommer sänka värdet av utbildningar i framtiden och jag tror inte det är en överdrivet avlägsen framtid, vi har ju sett utveckling gå väldigt fort bara de senaste 10-20 åren.

Dessutom finns det konkurrerande arbetskraft utomlands med samma kunskap som inte kräver i närheten av lika mycket i ingångslön. Företag hyr redan i dag Indier över Internet (tex. via Elance) att göra jobb som kräver ingenjörs-examen för bråkdelar av vad det skulle kosta att anställa en med svensk examen.

 

Det här är knappast åsikter jag är ensam om att ha utan åsikter jag fått av att lyssna på de som är betydligt mer insatta i marknaden än vad jag är.

 

Fredrik Härén tror jag vann pris för årets föreläsning efter dessa föreläsningar:

Han är fruktansvärt irriterande att lyssna på till en början men när man vänjer sig säger han mycket värt.

Om kunskap:

Om kreativitet vs. kunskap:

 

Googla "College degree inflation" så hittar du hur många källor som helst som argumenterar för att värdet på en master etc. redan minskar och kommer fortsätta att minska.

Nu är det annorlunda eftersom det är gratis att plugga Sverige men man kan också räkna utebliven lön som en kostnad.

 

Källor på att examens minskar i värde:

 

http://roomfordebate.blogs.nytimes.com/2009/06/30/what-is-a-masters-degree-worth/

 

http://innovationandgrowth.wordpress.com/2010/01/07/some-higher-education-facts-good-and-bad/

 

educationalattainment_20706_image001.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, om någon blir sårad av sanningen så är det väl knappast mitt fel. Är sanningen för hård för dem att leva med så är de troligtvis de som lever i förnekelse om att de borde ändra något i sitt liv.

 

Enligt min erfarenhet så lönar det sig sällan att berätta sanningen för folk i tron att detta ska få dom att ändra sitt liv. Mer sannolikt så börjar personen i fråga ogilla dig och undvika dig, vilket i sin tur leder till att deras liv går ner sig ännu mer. Tål att tänkas på. Det är inte ditt ansvar att se till att folk lever som du tycker dom ska leva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner tyvärr inte fördjupa mig så mycket just nu men några punkter:

 

- Exemplet med springpojke kan vara relevant i ett väldigt litet företag. Litet företag skulle innebära större informationsspann per anställd, behov av färre beslutsparter och alltså mindre behov för generaliserat utförande. Vi kan kalla det explo.

 

- Hur har du egentligen tänkt att systemet skulle krascha? Låt säga att det blir ohållbart, vad innebär det egentligen för springpojken? Ingenting, han har fortfarande ingen utbildning och någon vid 25 med dubbla masters alternativt någon vid 35 med dubbla masters och arbetslivserfarenhet finns fortfarande där för att ta den där platsen. Det låter ju snarare som att vi då har ett system som kommer förgöra sig själv, i förlängningen ekonomiskt, och det är ju lite armageddon. Jag håller ju liksom med om att det finns viktigare kvaliteter när systemet går under. Talar bara om marknaden som den ser ut medan den "lever".

 

- Om vi nu har en sådan destruktiv inflation av universitetsutbildning på masternivå, varför har vi då en sådan fruktansvärd brist på ingenjörer i europa just nu att företagen bugar inför vilken skojare som helst med en examen? Man tycker ju att det borde vara svårt för dem att få jobb vid det här laget, men istället täcker man inte efterfrågan, på långa vägar. Det verkar med andra ord vara långt, långt kvar tills vi slår i något eventuellt tak.

 

- Med det sagt, visst kan det krascha en dag.

 

Företag hyr redan i dag Indier över Internet (tex. via Elance) att göra jobb som kräver ingenjörs-examen för bråkdelar av vad det skulle kosta att anställa en med svensk examen.

Bråkdel av kostnaden per tidsenhet, det tar nämligen i genomsnitt en indie så pass mycket längre tid att utföra jobbet att det blir en dyrare lösning (måttstock: 5 indier istället för 1). Lägg därtill omkostnader och alternativkostnader så är verkliga pappret ofta knallrött. Men, aktieägarna bli glada för det ser smart och billigare ut. Nej du får ingen källa denna gången heller utan får väl hantera det som tänkvärd kuriosa. :D

 

Googla "College degree inflation" så hittar du hur många källor som helst som argumenterar för att värdet på en master etc. redan minskar och kommer fortsätta att minska.

Nu är det annorlunda eftersom det är gratis att plugga Sverige men man kan också räkna utebliven lön som en kostnad.

Tror aldrig värdet av utbildning stått sig speciellt bra i rent monetära värden. Klassiskt är väl att det är breakeven. Men livet kan heller inte översättas speciellt bra till monetära värden. Nu ber jag om ursäkt om de inte pratade monetärt värde där, har som sagt inte hunnit klicka på länken.

 

För någon som mig och dig (gissar jag) är det ju monetärt misär. Jag vet inte hur många miljoner i alternativkostnader min utbildning innebär, men jag vet att inte den ensamt kommer vara i närheten av att betala tillbaka det med en förhöjd månadslön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte leta upp och citera massa text.

 

Men gällande tester för företag som även någon annan påpeka så finns det redan mängder av sådana.

 

T.ex. PWC, Ernst & Young etc, som skall anställa nya revisorer har dessa tester.

 

Du får göra ett läsförståelse-, ett matte- och ett personlighetstest. Där alla utan sistnämnda är på tid. Gällande kunskaper för ekonomer så ser de hellre till personligheten än till utbildningen, i alla fall på PWC etc. Klart du skall ha en relevant utbildning med kunskaper inom vissa kurser. Men vad jag förstått på mina vänner som blivit anställda där, så har de gått mer på personlighet än deras utbildning vid anställningen.

 

 

Ett annat exempel är en tjejkompis nyexad från Chalmers Designingenjörsprogram som på en arbetsintervju fick göra något av ett tentamens-liknande test. Det innehöll det mesta som hon hade läst under sitt första år på Chalmers.

 

 

Jag är väldigt inne på Jodans linje att företag bör börja erbjuda tester i olika former. Det hade attraherat mig som sökande i alla fall.

 

Nu har jag förvisso snart min kandidat-examen, men tycker ändå att väldigt mycket av min utbildning varit irrelevant.

 

EDIT: Glömde påpeka, att t.ex. Handelshögskolan i Göteborg kör sista året med Magister-utbildningar Hösten 2012, och kommer därefter enbart erbjuda Master-utbildningar. Så bland ekonomer lär de dröja ett bra tag innan de råder inflation.

 

Dock kan jag tänka mig att bland ingenjörer finns det större risk som Jodan säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...