Gå till innehåll

NL - Överpar vs. Draghand, implicita odds?


sex0rcist

Recommended Posts

- EDIT: Posten bör nog ligga i Texas Hold 'em-tråden, även om det finns överpar och draghänder i andra spel också. Den här känns nog mest relevant för NLT dock. -

 

Jag kom att tänka på en hand där jag själv var den som förlorade, och blev utdragen.

 

Denna handbeskrivning utgår från en hand lirad vid ett short-handed $0.5/$1 NLT-bord. (Notera att det var sen natt, så även om mina betar var relativt klena, så var det nog mycket natten som spökade också).

 

Pre flop:

Jag sitter i tidig position och hittar AA och höjer, tyvärr, får jag säga nu i efterhand en relativt låg höjning på 4xBB. Jag hade höjt diverse händer och relativt olika, så nu var det mest för att maskera handen jag satt på. Vad jag däremot inte trodde var att nästan hela bordet skulle följa med, 5/6 personer satt med till floppen.

 

Potten är på: $20

Flop kommer: Jc 8h 4d, regnbåge

 

Post flop:

Här efter vill jag stänga ute så många händer som möjligt och slår i en bet på strax över halva poten, $12. Nu i efterhand, med facit i hand, så var beten självklart för låg. Men det leder till den intressanta, enligt mig, frågan.

 

En synar och följer med till turn, som kommer 7. Från inget går han all-in och jag, i den nattliga förvirringen, synar med mina AA (notera att det är ett turbo-bord, så man får göra väldigt snabba beslut).

 

Han tar hem handen med stege, J hög (han satt följdaktligen med Td 9h).

 

Detta leder till min frågor. Utgå alltid svaret från att du spelar mot något du läser som ett överpar, tänk AA för enkelhetens skull.

 

1. Om jag spelar efter modellen att floppen ska passa för en fyrstege, alternativt fyrfärg, eller fyrstege+fyrfärg, hur högt ska man värdera connectors och suited connectors före floppen?

 

2. Om bordet kommer fyrstege, alternativt fyrfärg, eller fyrstege+fyrfärg, hur hög bet ska spelaren göra med överparet för att de oddsen inte ska täcka en syn.

 

3. Hur högt bör de implicita oddsen väga in här, om någon av outsen sitter, så får ju spelaren med draghanden rimligtvis bra betalt, men hur bra betalt behöver man för att det ska vara hållbart i längden. AA slår ju trots allt draghänderna oftare än de vinner mot AA.

 

Aja, jag åkte på en nit den här gången, och jag kan avslöja att han fick bra betalt av mig, så han kan nog syna med sina connectors ett par gånger till innan hans implicita odds är döda ;)

 

* RP och flytt - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan göra ett halvhjärtat försök att delvis svara på fråga ett.

 

Med SC så floppar du hårt (dvs tvåpar, färdig stege eller färdig färg) cirka 5% av gångerna (där det bästa givetvis är stegen). Om vi för enkelhetens skull säger att vi möter AA som vägrar lägga sig så ger detta att vi vill vinna minst 20 ggr preflopbeten. Detta gör att vi knappast med profit kan spela SC på 50x bb-borden. Tar vi i beaktande att motståndaren lägger sin aAA från och till, så inser vi att vi måste spela på minst 100x bb-bord om vi ska spela SC bra. (de som spelar SC genom att limpa spelar oftast fel - vi vill att fi skall höja preflop så han har AA. Om inte fi höjer så ska vi själva försöka göra det, så att vi bygger potten, så det finns lite att vinna och tvinga kvar fi).

 

Spelar man enligt den principen, alltså max stoppa in 5% av sitt kapital (eller fi:s) preflop, så brukar sedan draghänderna (dvs när du floppar färgdrag och/eller stegdrag) ta hand om sig själva, det blir en trivial övning i pottodds och implicita odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...