Gå till innehåll

FLygrädd! Ångestdämpande inför resa?


nutfold

Recommended Posts

Hej!

 

Ska nu flyga iväg på en treveckorsemester i indien. Är dock extremt flygrädd!

Så hur ska jag medicinera bort detta?

 

Vad finns det mot typ panikångestattack? Aldrig haft en sådan, men tänker mig att det är vad man "borde" köra på i detta fall? Behöver liksom inget depressionsångestdämpande i långa loppet -bara en quick fix under flygning!

 

Sömnpiller är ingen lösning, dels för att flyget tar 5x2h enkelväg, så måste masa mig upp på mellanlandning, och reser dessutom helt ensam. Sist jag testade somnade jag inte ens, satt bara helt jävla slö i 14h. Har svårt att somna öht, brukar sitta vaken på busschartrar till alperna också även om de är 24h+.

 

Tänker mer på ångestdämpande alternativ. Vad finns? Några öl blir det, men kommer aldrig kunna upprätthålla en så stadig fylla att jag inte har ångest och kommer klara att ta hand om mig helt ensam när man landar mitt i natten på okänd flyplats osv.

 

Hjälp plz, pallar inte sitta genomsvett och varje sekund fylld av dödsångest på planet. (jag vet rationellt att det är rätt säker osv så vi kan spara sådana kommentarer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du behöver flödder mannen!

 

Ty. Aldrig testat benzogrejer tidigare. Och kan mycket väl bli min första gång nu. Vad finns för alternativ till opiater?

 

Tänker på sånt som kanske inte kan ge andingsdeppresion, så man kan ta nån öl till? Eller är andra varianter bara mesalternativ? Eftersom jag aldrig kört nån liknande ångestmedicinering kanske det inte krävs några värstinggrejer.

 

Sidenote: kan man knalla på på planet med dessa grejer om man har recept på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ett recept på nån ångestdämpande benzovariant.

 

Hur dumt jmf med effektförhöjande är det att blanda med alkohol? Tänker inte på att supa, utan nån öl typ. Först tänkte jag skita i alkohol öht, men vettefan, nervös redan nu liksom och då är det ett dygn till avfärd. Så lär ju må som en brinnande påse skit imorrn på planet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte testat xanax+alkohol rekreationellt men hört mycket postivt om det. "en god vän" testade det dock på planet till tokyo som gick dagtid, 2 piller, en öl, en vin och en whisky. han sov 9h på planet trots mitt på dagen, sov till centrala tokyo, powernappade 2h på hotellet, gick ut och drack några öl i några timmar och sov sedan 9h och vaknade i en väldigt mjuk säng med drömmar begynnande så fort han blundade.

 

han fick dock lite ångest över att han sov så mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte testat xanax+alkohol rekreationellt men hört mycket postivt om det. "en god vän" testade det dock på planet till tokyo som gick dagtid, 2 piller, en öl, en vin och en whisky. han sov 9h på planet trots mitt på dagen, sov till centrala tokyo, powernappade 2h på hotellet, gick ut och drack några öl i några timmar och sov sedan 9h och vaknade i en väldigt mjuk säng med drömmar begynnande så fort han blundade.

 

han fick dock lite ångest över att han sov så mycket :)

 

Ok, tack för det svaret :)

 

Kommer flyga själv, först 5h-ish till doha, och sen 6-7 h till colombo. Vill ju inte missa mitt andra plan och sådär sen. Men man är fullt väckbar? Ställa några larm på mobilen borde väl funka då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska btw iväg om nån timme till apoteket och hämta ut och kommer därefter lusläsa bipacksedeln. Tänkte även testa 0,5 mg sen ikväll och se som man inte är den där 1 på 100.000 som får nån kraftig biverkning.

 

Men vad är annars lämplig dos? Hur länge innan flygstart är lämpligt att inmundiga? Hur lång är halveringstiden? Dvs räcker det att jag tar en tablett till start och håller effekten i sig i runt 6h som mina flygningar kommer vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du benzo utskrivet så är det bara o gratulera. men drick inte mer än en öl på planet.

 

Utanför flöddergreänsen finns det mycket skit. Bla atarax som skrivs ut till tusentals människor per dag och dom pillrena är så jävla dåliga att dom inte ens har placeboeffekten. Lergigan dock. Hör inte till benzogrupperna. Jag fick det för o somna natten innan högskoleprovet... Har aldrig sovit så gott i hela mitt liv. Tyvär var jag halvt sovande 3/5 av provet oxå men annars var det chockerande bra då jag inte alls hade några förväntningar på medicinen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter nu i Qatar och väntar på transferflyg. Resan nr1 tog jag 1 0,25 timman innan avfärd, en andra när jag satte mig i planet, typ 30 min innan avfärd. Kände väl ingen direkt verkan. Resan tog 5h30min och han med att ta två tabletter till för att uthärda turbulensen. En öl och en vin på det dessutom. Hjälpte väl något, men känner mig som nån slags flodhäst eftersom det inte verkade bita så bra. Inte ens med alkohol (vilket jag väntade med till efter några timmar in på resan)

Sov inte en sekund heller.

 

Nu funderar jag på hur jag ska dosera inför nästa flyg. Bättre att ta allt på en gång och hoppas man slocknar, eller dela upp det för att effekten jag ändå eftersträvar (ångestdämpande) ska hålla hela resan? Nattflyg, så lär ta en vinare direkt och hålla tummarna. Att ta mer en 1mg totalt är inget alternativ, för fick bara ett litet paket och ska ju resa hem också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, benzo typ Stesolid är vanligast i 5mg alt 10mg.

 

Väger du runt 90 pannor är 30mg perfekt för en flygtur skulle jag vilja säga.

Du blir dåsig men har inga problem att vakna när det t e x vankas käk.

Sedan somnar du om så gott igen.

 

Kan i de flesta länder köpas på närmaste apotek.

Fråge efter valium så kommer de ge dig något liknande.

 

Ta 20-30mg innan du kliver igenom passkontrollen sedan är det inga problem.

30mg är absolut ingen överdoseringsfara.:mrgreen:

 

Ett annat bra tips är öronproppar. Flygrädda har oftast en tendens att stressa upp sig av alla ljud. Du slipper dessutom höra snarkningar och skrikande ungar.

 

Fly safe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...