Gå till innehåll

Kurt Olsson (Lasse Brandeby) är död


Saxofon

Recommended Posts

1988.

Precis kommit till Sverige. Får se en konstig gubbe med en orkester fullt med tjejer... en spelar triangel och verkar av någon konstig anledning var centrum för all uppmärksamhet trots att hon uppenbarligen är minst begåvad.

Aja... svensk humor, tänker jag.

 

1989

Har lärt mig lite svenska så jag börjar förstå honom lite. Han har en stor ritblock framför sig och håller på att beskriva vädret.

Han säger att en Y-front närmar sig västerifrån och en svensk bekant skrattar. Jag förstår inte skämtet och ber henne förklara. Hon säger att en y-front är översta delen på en kalsong. Fattar fortfarande inte vad det har med vädret att göra.

Aja... svensk humor tänker jag.

 

Nåt år efter ser jag honom intervjua folk i jättesoffor där de ser ut som små dockor som sitter ner.

Förstår inte humorn.

 

Några år senare ser jag "Filmen om mig som mig själv", eller nåt sånt... var väl ok.

 

Några år senare.... jag fattar Y-frontskämtet. Av nån anledning har det här fastnat i mitt minne.

 

R.I.P i vart fall till en go gubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt år efter ser jag honom intervjua folk i jättesoffor där de ser ut som små dockor som sitter ner.

Förstår inte humorn.

Mitt främsta minne av Lasse är när jag som liten såg Kurt Olsson intervjua dåvarande världsrekordhållaren i höjdhopp Patrik Sjöberg i jättesoffan och intervjun når sitt klimax då Kurt ställer frågan alla ville ha svar på:

 

"Hur brett hoppar du?"

 

Det är den absoluta höjdpunkten i svensk humors historia.

 

Hans julkalender var något jag uppskattade mycket också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träffade honom på stan med JJ

Han uppmuntrade oss att såga ner Julgranen på torget, det var tydligen en kapitalistisk symbol. Vi hamnade i en häftig diskussion som nära slutade med slagsmål med en av polarna.

Brandeby hävdade att våra fäder skulle vara stolta över oss. Saken var den att polarns var hade gått bort kort innan, vilket enl Brandeby var en större anledning

Hedra din döde far osv.

Jag kunde aldrig riktigt med honom efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt främsta minne av Lasse är när jag som liten såg Kurt Olsson intervjua dåvarande världsrekordhållaren i höjdhopp Patrik Sjöberg i jättesoffan och intervjun når sitt klimax då Kurt ställer frågan alla ville ha svar på:

 

"Hur brett hoppar du?"

 

Det är den absoluta höjdpunkten i svensk humors historia.

+1 :)

 

Utan att ha youtubeat eller något så har jag för mig att Sjöberg skrattar och sedan försöker svara:

"Tja...kanske en meter brett?"

Kurt Olsson/Brandeby: "Är det mycket brett?"

 

Hoppas jag minns rätt, jag vill inte kolla upp det då jag gillar det som minne och inte vill se det igen och tänka "äh, den humorn har inte åldrats bra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...