Gå till innehåll

Bo på Malta och spela poker, skatta i Sverige?


kookoo

Recommended Posts

Jag hade tänkt spela på pokerstars nästa år, men jag är inte jättesugen på att betala skatten i Sverige. Finns det något sätt att undvika detta?

 

Räcker det att man bor mer än halva året utomlands för att inte behöva skatta i Sverige?

Är det något annat man borde tänka på?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret johjo

Hur skulle det fungera om man bor på Malta i 8månader, bor i Sverige de sista 4 och spelar på pokerstars under hela året och cashar ut i slutet av året?

 

Edit: har det någon som helst betydelse vart man befinner sig när man spelar och cashar ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte expert på de juridiska detaljerna, så ta vad jag säger med en nypa salt.

 

Så länge du är folkbokförd i Sverige så antar jag att Skatteverket anser att du ska betala skatt på spelvinster utanför EU. Praxis är att du ska skriva ut dig när du har för avsikt att bo utanför Sverige i mer än 1 år, så om du under samma år återvänder till Sverige utgår jag från att SKV anser att du ska skatta för alla vinster från Pokerstars under skatteåret.

 

Om du flyttar till Malta så tänk även på att rent formellt så har de regler om 10% skatt när du för in pengar i landet, dock inte 100% säker på om spelvinster ingår i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

 

This troligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

 

 

jag tror de kräver att man köper ett hus för typ 400k euro. kanske bara gäller pensionärer men värt att kolla upp.

 

england fungerar väl bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du är skriven i Sverige är du också obegränsat skatteskyldig i Sverige. För att inte vara skriven i Sverige krävs att du är skriven i ett annat land och befinner dig utanför Sve under mer än halva året. Då ska du betala skatt i det land du är skriven i istället och skatta enligt den praxis som finns i det specifika landet. Hur skattesituationen ser ut på just Malta för spel på en pokerstars har jag ingen aning om men det är förmodligen enkelt att ta reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte expert på de juridiska detaljerna, så ta vad jag säger med en nypa salt.

 

Så länge du är folkbokförd i Sverige så antar jag att Skatteverket anser att du ska betala skatt på spelvinster utanför EU. Praxis är att du ska skriva ut dig när du har för avsikt att bo utanför Sverige i mer än 1 år, så om du under samma år återvänder till Sverige utgår jag från att SKV anser att du ska skatta för alla vinster från Pokerstars under skatteåret.

 

Om du flyttar till Malta så tänk även på att rent formellt så har de regler om 10% skatt när du för in pengar i landet, dock inte 100% säker på om spelvinster ingår i det.

Jag tror att du har fel om att han ska betala skatt för hela året om han återvänder.

 

Jag tror också att du har fel om 10% skatt om man tar in pengar till Malta. Kan fan inte vara förenligt med eu's lagar om fri rörlighet av varor, tjänster, människor och kapital.

Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

Varför inte? Malta är med i eu och den fria rörligheten är något man håller mycket starkt på.
This troligtvis.
This not. Jag sätter emot.
jag tror de kräver att man köper ett hus för typ 400k euro. kanske bara gäller pensionärer men värt att kolla upp.
Seriöst? Är det så verkligen? Jag betvivlar starkt på att man kan kräva det. Måste anses som ett hinder för den fria rörligheten.

 

Jag kan ha fel, motbevisa mig gärna. Så länge ni inte motbevisar mig så tror jag att ni alla har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har fel om att han ska betala skatt för hela året om han återvänder.

 

Mycket möjligt, var min lekmannatolkning att Skattemyndigheten skulle hävda att han inte var utflyttat från landet gällande skyldighet att betala skatt när det var en så kort period.

 

Jag tror också att du har fel om 10% skatt om man tar in pengar till Malta. Kan fan inte vara förenligt med eu's lagar om fri rörlighet av varor, tjänster, människor och kapital.

 

Malta har inskränkningar när det gäller den fria rörligheten, men omfattningen av dem är jag osäker på. Det krävs till exempel fortfarande arbetstillstånd innan EU-medborgare kan arbeta i landet.

 

De beskattar inte heller inkomster från utlandet. Men när du vill föra in dessa i landet så behöver du betala 10% skatt. Men inte säker på hur Malta betraktar pokervinster, om det jämnställs med inkomst av kapital från utlandet. Så länge de inte förs in i landet behöver du dock inte betala skatt för inkomster i resten av världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malta har inskränkningar när det gäller den fria rörligheten, men omfattningen av dem är jag osäker på. Det krävs till exempel fortfarande arbetstillstånd innan EU-medborgare kan arbeta i landet.

 

De beskattar inte heller inkomster från utlandet. Men när du vill föra in dessa i landet så behöver du betala 10% skatt. Men inte säker på hur Malta betraktar pokervinster, om det jämnställs med inkomst av kapital från utlandet. Så länge de inte förs in i landet behöver du dock inte betala skatt för inkomster i resten av världen.

Sick imo. :-(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor på Malta sen drygt 3 år tillbaka. Om du vill ha kontakt med någon som kan hjälpa dig rent "skattemässigt" så kan jag rekommendera en revisor som har skattefrågor på malta som specialområde.

 

/Staffan

 

Reg.datum: Oct 2005

Ort: Sweden

Inlägg: 1

 

Nu var det dags. Snyggt Staffan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

 

 

Varför skulle dem som EU-land inte gå med på det? Varför ta risken att betala skatt på Stars om man inte behöver det. Om man spelar 5/10+ så är det ju sjukt värt det. Det du behöver för att flytta till Malta är du kan bevisa att du har pengar / inkomst samt en försäkring som täcker sjukvård.

 

 

jag tror de kräver att man köper ett hus för typ 400k euro. kanske bara gäller pensionärer men värt att kolla upp.

 

england fungerar väl bra?

 

 

Wat. Varför postar du i dem här trådarna Psykologen? Du kan hyra en lägenhet i Sliema för 600 euros i månaden och det funkar minst lika bra

 

England funkar men det är mer jobb och man bör även ställa in sig på att vara där 6 månader om året då dem engelska myndigheter är kinkiga på det här med skatteplanering och utlänningar. Man kan vara skriven på Malta och ändå vara utomlands hela året.

 

Jag känner rätt många som pröjsar skatt på sina starsvinster, och rekommenderar alla som spelar där i stor utsträckning att ställa in sig på att göra detsamma. Eller byta site, känns mest logiskt imo.

 

Om du tar upp lobbyn för Pokerstars och filtrerar för 10/20+ och sedan jämför det med dem europeiska siterna så förstår du varför. Jag klarar mig utan Stars men då kör jag alla eurositerna vilket är bökigt i sig.

 

Inte expert på de juridiska detaljerna, så ta vad jag säger med en nypa salt.

 

Om du flyttar till Malta så tänk även på att rent formellt så har de regler om 10% skatt när du för in pengar i landet, dock inte 100% säker på om spelvinster ingår i det.

 

Jag vet inte exakt hur den skatten funkar men jag vet att många kör Stars --> bank på Isle of Man eller liknande. Här bör du dock kolla med en kunnig skattejurist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Antar att det inte bara är att skatteskriva sig i Malta heller. Varför skulle Malta gå med på att att du som inte har ett företag eller jobbar i landet, gå med på att låta dig skatteskriva dig där?

 

Och varför just Stars, och varför ta d så långt som att byta land för att du är rädd för skatten. En skatt som ingen ngnsin har betalat.

 

 

Jodå, finns en vänlig själ som själv anmälde sin vinst i Sunday Warmup och året efter betalade skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...