Gå till innehåll

MMA bets/snack


LEEWO

Recommended Posts

så som jag ser det är 3:e ronden en 10-8 av den anledningen att hendo var mm ifrån att stoppa shogun. Vi snackar om ett tillfälle där ingen hade klagat om det faktiskt stoppats.

 

Detta likställer jag med en knockdown i boxning som använder samma 10-point must system.

 

Att hendo inte tokdominerade resten av ronden tycker jag är irrelevant. Sekvensen som sådan gör att jag dömer ut en 10-8 på grund av domination.

 

Givetvis är femte ronden en 10-8.

 

Sett till hela fighten är hendo rättmätig vinnare även med japanskt domsystem.

 

also är du säker på att det var SAMMA domare som dömde ut 10-8 i bonnarfighten (vilket var horribelt, men knappast spelade någon roll då det var en solklar 30-27 likväl)?

 

Dana White har en jävla massa åsikter. Det funkar inte att hänvisa till honom endast då det gagnar en själv då han har en massa efterblivet att säga också. Som att Frankie Edgar skulle vara #2 p4p exempelvis.

 

Men gahh du kan ju självklart heller inte likställa tredje ronden med boxning eftersom det INTE automatiskt är 10-8 för nedslagning i MMA. Återigen, jag respekterar olika åsikter om poängsättningen i sig men ni kan ju inte hitta på egna regler hur som helst :mrgreen:

 

Precis, med de gamla japanska reglerna vann Hendo givet även enligt mig, men nu är det unified MMA rules vi har i UFC och större delen av världen.

 

Jag visste faktiskt inte att man skiftade runt mellan poängdomarna. Så jag har faktiskt lärt mig något helt nytt nu 8-) Det bevisar ju bara ännu mer hur svårt domarna har det att förstå och tolka UMMAR. Det är ändå på samma gala som domare dömer 10-8 x 2 till Bonnar men inte till Shogun. Ska det vara så sjukt svårt för dem att vara hyfsat konsekventa? Som UMMAR är skrivet är 10-8 Bonnar faktiskt korrekt, för han dominerar i grappling med så mycket mount. Mount är jättestort i BJJ och SW som alla vet.

 

Instämmer helt om Dana White egentligen, det där skrev jag bara för att understryka mina argument ;)

 

Som sagt meta så är reglerna o poängsystemen som de är nu, alltså förstår jag inte hur du kan klaga så hårt på att det inte blir draw.

Om vi tar de lite logiskt Hendo vinner 3 klara ronder, shogun vinner 1 klar rond + att han vinner 4e ronden med, så för att hendo ska vinna så krävs det att en dommare sätter 10-8 till han i 3e ronden eller 10-9 till shogun i 5e ronden.

Tycker du de är så jätte självklart att hendo inte får 10/8 i 3e ronden? tycker du de är så jätte självklart att shogun får 10/8 i 5e ronden?

 

eftersom de är rätt marginellt i båda fallen så bör hendo vinna rätt lätt mtp att de är 3 dommare.

 

Exakt så självklar är femte ronden ja.

 

 

Ingen kan hävda att rond tre som helhet var mer dominant till Hendo än rond fem var till Shogun. Personligen kan jag verkligen inte fatta hur någon med koll på MMA inte ser sista ronden som 10-8. Där är jag inte ens öppen för diskussion, den ronden är löjligt klart 10-8.

 

Däremot kan jag till viss del förstå att vissa hade velat se 10-8 till Hendo i tredje. Men knockdown medför som sagt inte alls automatisk 10-8-rond, vi snackar MMA och inte boxning. Personligen hade jag tredje 10-9 och tyckte det var jätteklart men åsikter går isär och jag kan väl högst motvilligt förstå hur man vill se den 10-8.

 

"---- 3. A round is to be scored as a 10-8 Round when a contestant overwhelmingly dominates by striking or grappling in a round.

 

---- 4. A round is to be scored as a 10-7 Round when a contestant totally dominates by striking or grappling in a round."

 

Ovan är från unified mma rules. För mig är nyckelordet "round" och för 10-8 vill jag se dominans i en hel rond eller iaf större delen av en rond. Rond tre var helt jämn i ca 1 minut och 40 sekunder. Sen får Hendo in sin högersving, aka H-bomb och manglar Shogun i ca 1 minut och är nära att avsluta matchen. Resterande tid av ronden är återigen jämn och om man skulle döma den delen i sig skulle den nog gå till Shogun. Ronden totalt sett 100% given till Hendo men om ni följer definitionen angiven ovan i UMMAR och inte hittar på egna regler i efterhand istället så kommer ni hålla med mig om att den inte är 10-8. Om den borde dömas 10-8 är en annan fråga, och där kan jag köpa argumentet att skadan Hendo åsamkar och hur nära han är att avsluta matchen skulle kunna göra att man ska döma 10-8, under förutsättningen att Shogun inte dominerar en annan del av ronden och även han åsamkar jättemycket skada eller är nära att avsluta matchen. Isåfall ska det vara 10-10 eller 10-9 till en av dem. Men UMMAR är inte sådana och vi är väl överens om att vi i slutändan måste hålla oss till reglerna som gäller?

 

I rond fem tar Shogun ner Hendo efter 30 sekunder. Han stannar på topp i hela 4 minuter och 30 sekunder. Har mount nästan hela tiden, Hendo kommer ur ett litet tag men Shogun mountar nästan direkt varje gång och har mount totalt fem gånger. Han är aktiv och får in massor av rena träffar. Enligt UMMAR ovan vill jag nu tillochmed påstå att denna rond är given 10-7. Eftersom 10-7 aldrig verkar sättas och det är jävligt luddigt skrivet hur man ska skilja på 10-8 och 10-7 så köper jag 10-8 i den ronden rakt av. Om ni inte instämmer i det så tycker jag faktiskt ni borde se om ronden, eller hela matchen. Håller ni inte med om att den är minst 10-8 efter det så kommer vi aldrig enas om något. Tänk inte på vad som hänt innan eller att Hendo var nära att avsluta i tredje. Se femte ronden som isolerad och ni kommer se hur Shoguns dominans är total.

 

Om någon undrar hur jag kan vara så exakt med minuter och sekunder så beror det på att jag har sett om hela matchen...såhär sammanfattar jag det nu:

 

Rond 1: Jämnare än jag hade för mig - troligen 10-9 Hendo.

Rond 2: Jämnare än jag hade för mig - troligen 10-9 Hendo.

Rond 3: Klar rond...och helt klart 10...................-9 Hendo :mrgreen:

 

Rond 4: NYCKELRONDEN. Efter att ha sett om hela matchen är detta helt klart den viktigaste ronden i mitt tycke. Hendo vinner faktiskt större delen av ronden och har en kort stund ett slags ryggkrucifix, men Shogun får sedan in en nedtagning och en mount där han får in några slag, och får även nästan Hendos rygg. Hendo kommer ur det och hamnar på topp ett tag. Jag måste erkänna att jag är mycket kluven här. Mount med fina och rena träffar är värt enormt mycket men exakt hur mycket vet jag faktiskt inte. Resten av ronden är det faktiskt fördel Hendo igen. Jag vill säga 10-9 Shogun men jag kan mycket väl vara lite partisk här. Jag tror orsaken till att man såg den såpass klart till Shogun när man såg matchen först är sättet han kom tillbaka på efter den tredje ronden och visade hjärta. Har ni denna rond 10-9 Hendo blir jag inte alls sur. Alla tre poängdomarna hade den 10-9 till Shogun så det talar väl för att mounten med slag ska överväga till Shoguns fall i liknande ronder, även om det såklart inte alls är säkert mtp hur blinda och idiotiska dem var i femte.

 

Rond 5: Sammanfattad ovan - solklar 10-8 Shogun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag kanske ser om matchen vid nåt tillfälle för att få en klarare bild. Risken är dock att man ser med partiska ögon och försöker "tvinga fram" det domslutet som man redan bestämt sig för är det korrekta i bedömningen av ronderna. Men enligt mig är det rätt klart att Hendo vann matchen. Om den här matchen skulle blivit draw är det snarare ett tecken på brister i domarsystemet än att det skulle vara ett rättvist beslut.

 

Det verkar fortfarande som du bara ser hela matchen och sen slänger ur dig att Hendo vann den eftersom han skadade Shogun mest och var mycket närmre att avsluta matchen.

 

Ett tips om du verkligen vill poängsätta en match och inte bara njuta av den och i efterhand säga vem som vann är att du direkt efter varje rond scorar ronden. Tänk inte bara "X vann den ronden", poängsätt även den direkt. Jag har själv sett massor av matcher från början till slut och sen i efterhand bara tänkt "X vann matchen". När man gör så kommer man ofta bara ihåg vem som åsamkat mest skada och varit närmst att avsluta. Speciellt i femrondersmatcher, där är nästan omöjligt att komma ihåg allt som hänt i efterhand. Speciellt om det är så actionfyllt som i Shogun-Hendo.

 

Jag tycker 10 point must system är det bästa systemet just nu. Många skyller tyvärr på poängsystemet ofta när det blir massa felaktiga domslut. Problemet som jag ser det är dels okunskap, och dels att jag inte tror man jobbat hårt nog och satsat tillräckligt mycket på att utbilda domarna och sätta en standard för vad som ska premieras störst i en rond. Domarna sätter nästan aldrig 10-10 heller, det tycker jag helt klart man borde göra mycket oftare. Jag betvivlar även att man gått igenom massa olika exempel på dominanta ronder och klarlagt exakt vad som ska dömas 10-8 eller tillochmed 10-7. Det är där nyckeln ligger som jag ser det.

 

Problemet med båda punkterna ovan blir istället att matcher oftare kommer bli oavgjorda så då måste man hitta en lösning på det problemet. Jag har läst och hört att UFC blir sura på poängdomare som sätter matcher oavgjort men det är såvitt jag vet bara rykten. I vilket fall känns det ändå rätt lättlöst, skulle en match sluta oavgjort på poängkortet kan man antingen låta domarna sätta en vinnare sett över hela matchen, eller kanske låta dem bedöma vem som åsamkat mest skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gahh du kan ju självklart heller inte likställa tredje ronden med boxning eftersom det INTE automatiskt är 10-8 för nedslagning i MMA. Återigen, jag respekterar olika åsikter om poängsättningen i sig men ni kan ju inte hitta på egna regler hur som helst :mrgreen:

Jag sa inte att en nedslagning i mma per automatik medför en 10-8 rond. Jag sa att jag likt en boxningsmatch med samma bedömningsregler väljer den sekvensen som avgörande för att det är en 10-8 rond. På samma sätt hade jag dömt Edgar vs Maynard III rond 1 10-8 även om den var aningen mer dominant men samtidigt var shogun utsatt för avsevärt större fara att bli avslutad.

 

Det var en rondvinst med ett närapå matchavgörande dominant moment som jag tycker rättfärdigar 10-8.

Jag är uppenbarligen inte ensam om den åsikten.

 

Precis, med de gamla japanska reglerna vann Hendo givet även enligt mig, men nu är det unified MMA rules vi har i UFC och större delen av världen.

Ja och jag dömer därefter.

Min inflikan om japanska regler var mer ett sätt att stänga ner eventuella argument om att utan 10-point must systemet skulle shogun vunnit.

 

Jag visste faktiskt inte att man skiftade runt mellan poängdomarna. Så jag har faktiskt lärt mig något helt nytt nu 8-) Det bevisar ju bara ännu mer hur svårt domarna har det att förstå och tolka UMMAR. Det är ändå på samma gala som domare dömer 10-8 x 2 till Bonnar men inte till Shogun. Ska det vara så sjukt svårt för dem att vara hyfsat konsekventa? Som UMMAR är skrivet är 10-8 Bonnar faktiskt korrekt, för han dominerar i grappling med så mycket mount. Mount är jättestort i BJJ och SW som alla vet.

Det finns mycket inkompetent folk som dömer matcher.

 

10-8 bonnar tycker jag är fel då det inte överhuvudtaget går i linje med vad som är normen.

Du klagar ju själv på att domarna inte är konsekventa, och att döma bonnar 10-8 (i två ronder dessutom) är extremt avvikande.

 

Ingen kan hävda att rond tre som helhet var mer dominant till Hendo än rond fem var till Shogun. Personligen kan jag verkligen inte fatta hur någon med koll på MMA inte ser sista ronden som 10-8. Där är jag inte ens öppen för diskussion, den ronden är löjligt klart 10-8.

Spektrat för en 10-8 rond är givetvis relativt bred. Bara för att femte ronden är mer dominant betyder inte att rond tre inte är en 10-8 rond.

 

"---- 3. A round is to be scored as a 10-8 Round when a contestant overwhelmingly dominates by striking or grappling in a round.

 

Ovan är från unified mma rules. För mig är nyckelordet "round" och för 10-8 vill jag se dominans i en hel rond eller iaf större delen av en rond. Rond tre var helt jämn i ca 1 minut och 40 sekunder. blablabla

Det du helt missar att ta i beaktning är att det absolut viktigaste momentet i att avgöra en rond är rena, skadeverkande träffar.

Det är svårt att göra mer skada än hendo åstadkom i den tredje ronden.

 

Många gillar att ta upp fightmetric och peka på att "ja, men fighter A träffade 20 gånger och fighter B 19 gånger, därför vinner fighter A". Nja. Man måste ta i beaktning skadan som utdelats och hur effektiv offensiven faktiskt varit.

 

Jag påstår starkt att rond tre är en 10-8 rond. På samma sätt som Maynard vs Edgar (3) rond 1 är en 10-8. Att edgar vinner ronden minuterna innan spelar ingen större roll.

 

Edit: Menar givetvis edgar vs maynard 3. Glömde bort deras första pissmatch.

Vet även att ronden inte är exakt likadan som shogun vs hendo 3. Använd fantasin så förstår ni poängen med jämförelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A round is to be scored as a 10-8 Round when a contestant overwhelmingly dominates by striking or grappling in a round.

 

Det är ett fullt citat, inget jag tagit bort eller ändrat. Du får gärna förklara exakt hur du tolkar den texten för våra tolkningar är extremt olika. Likställer du "dominates [...] in a round" med att man måste skaka motståndaren ordentligt och/eller vara nära att avsluta? Du skriver att "det absolut viktigaste momentet i att avgöra en rond är rena, skadeverkande träffar" men inget av det står i citatet ovan som är definitionen av en 10-8-rond.

 

Jag har faktiskt inte sett någon annan som velat ha 10-8 Hendo i tredje mer än ni två här så jag kanske har missat något. Maynards rond i första matchen mot Edgar var mycket mycket mer dominant än Hendos tredje. Du har rätt i att spektrat för 10-8 är rätt brett, bredare än det borde mtp att 10-7 är en möjlighet. Jag menar själv att rond fem var såpass mycket mer dominant än rond tre att dem inte ska kunna ha samma poängsättning men jag förstår ditt resonemang. Även om jag inte hittar stöd för det någonstans i UMMAR ;)

 

Jag har redan skrivit att det var skumt att sätta 10-8 Bonnar. Och påpekat att det var avvikande, om än inte med just den termen. Det har växt fram någon slags standard att väldigt sällan sätta 10-8 så man borde isf verkligen inte helt plötsligt börja med Bonnar.

 

Jag menade dock att om man enbart läser texten ovan och sen ser ronden så kan den lika gärna vara 10-8. Att han dominerade grapplingmässigt är svårt att förneka. Jag tycker personligen inte det det han gjorde borde räcka för 10-8 och även det visar att det är en svår fråga. Jag förstår verkligen att man tolkar citatet ovan olika mtp hur luddigt det är. Lägger man även in hur luddigt det är att urskilja 10-8 från 10-7 blir det nästan omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dominate in a round = dominerar i en rond = betyder inte att man måste dominera en hel rond.

 

Som jag sagt tidigare. Själva momentet där Dan är så dominant som han är överväger allt annat som händer i ronden. "Clean effective striking" är sån total utklassning att en 10-8 rond är lämplig.

 

Du hittar stöd för mitt resonemang genom att göra en studie av hur matcher de facto bedöms. 10-7 är närapå obefintligt, och femte ronden av shogun vs hendo faller definitivt inte in i den ramen.

 

Håller du inte med? Fine. Gör inte det. Jag tycker att hendo förtjänar vinsten efter de regler som finns, och den tusenfaldiga historiken av dömda matcher vi har till vårt förfogande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpp denna diskusion, tycker ofta de är väldigt dåliga domslut att då klaga på detta domslut känns helt meningslöst.

I en perfekt värld kan vi diskutera hurvida vilka ronder som är 10/8 o inte, men enligt tidigare erfarenheter är de väldigt sällan de blir 10/8 ronder och att dommarna ofta dömmer väldigt olika, att då hendo inte får nån 10/8 rond och att shogun får 10/8 av alla känns väldigt osannorlikt.

De e allt ja har o säga om detta, grym match och i sånna här matcher finns inga förlorare!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag hoppar in, men så jädra kul me mma-diskussion...:-D

 

Jag är iaf övertygad om att ifall vi skulle ha ombytta roller på hendo och shogun (om ni förstår hur jag menar) så tror jag absolut Hendo fått en draw...Rond 3 är absolut inte 10-8, aldrig i livet! Kollade 5:e ronden precis...och det skriker ju 10-8 om den...Så matchen borde helt klart blivit en draw..bara mina 2cents..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag hoppar in, men så jädra kul me mma-diskussion...:-D

 

Jag är iaf övertygad om att ifall vi skulle ha ombytta roller på hendo och shogun (om ni förstår hur jag menar) så tror jag absolut Hendo fått en draw...Rond 3 är absolut inte 10-8, aldrig i livet! Kollade 5:e ronden precis...och det skriker ju 10-8 om den...Så matchen borde helt klart blivit en draw..bara mina 2cents..

 

och varför skulle domarna dömt annorlunda i favör för hendo? För att han är amerikan?

 

tinfoilhat.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och varför skulle domarna dömt annorlunda i favör för hendo? För att han är amerikan?

 

tinfoilhat.jpg

 

Är det så långsökt att de ger fördel till hemmafightern?

 

Kan mycket väl tänka mig att de skulle blivit draw om matchen låg på rio-kortet...Detta tror jag trots att jag absolut inte är något fan av konspirationer men tror att det pågår många omedvetna processer i huvudet på poängdomarna.

 

Min huvudpoäng var dock att jag tyckte matchen var draw, partiska domare var mer spekulation:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var eller när kan man se matchjäveln då :D?

 

Tanka galan? UFC 139. Du har hört talas om torrents? ;)

Tycker minst du ska se även Wanderlei Silva mot Cung Le men hela galan var fin förutom Bonnar-Kingsbury som var rätt tråkig.

 

 

 

Dagens puss går till Kramerica för att han förstår MMA till skillnad från AF och adlig :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte alls hängt med i mma och allt vad det heter. Kommer dock ihåg när Ultimate fighting var rätt nytt och vi på en fotbollsresa kollade något slags mästerskap där Royce Gracie dominerade. Tänkte då att hans stil måste vara helt oslagbar. Matcherna såg ut som att han kastade sig in och det brottades ett litet tag, för att motståndaren sedan helt oförhappandes panikartat klappade på mattan. På reprisen kunde man sen se hur han lyckades slingra in armar och ben så det för motståndaren bara var att klappa eller få ett ben brutet. Precis som allt annat har väl alla utvecklats, men finns det någon som fightas på det viset nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte alls hängt med i mma och allt vad det heter. Kommer dock ihåg när Ultimate fighting var rätt nytt och vi på en fotbollsresa kollade något slags mästerskap där Royce Gracie dominerade. Tänkte då att hans stil måste vara helt oslagbar. Matcherna såg ut som att han kastade sig in och det brottades ett litet tag, för att motståndaren sedan helt oförhappandes panikartat klappade på mattan. På reprisen kunde man sen se hur han lyckades slingra in armar och ben så det för motståndaren bara var att klappa eller få ett ben brutet. Precis som allt annat har väl alla utvecklats, men finns det någon som fightas på det viset nu?

 

Jag kan tänka mig att svara lite kort på frågan om du först garanterar att du inte levlar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att svara lite kort på frågan om du först garanterar att du inte levlar :D

 

Inte vet jag men MMA känns spontant som en grej man aldrig levlar om. ManU är en annan och där vet jag efter åratal av lurkande att du är med mig:)

 

Jag är helt enkelt utan kunskap om MMA, UFC osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det royce höll på med kallas för bjj (eller ja, grappling).

 

Visst finns det en del som fortfarande är renodlade bjj killar även nu, men de har begränsad framgång.

Sporten är så utvecklad att du behöver vara kompetent inom alla områden mer eller mindre. Är du en riktigt duktig brottare kan du komma undan med att vara småkass på allt annat då du själv kan bestämma var fighten äger rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag men MMA känns spontant som en grej man aldrig levlar om. ManU är en annan och där vet jag efter åratal av lurkande att du är med mig:)

 

Jag är helt enkelt utan kunskap om MMA, UFC osv...

 

Bäst att kolla innan man lägger ner tid med djupa svar. Hade tänkt skriva men jag vet att du lider lika mycket med mig just nu, efter dagens match gick jag bokstavligt talat och drog täcket över huvudet. Går inte ens att beskriva hur orättvist resultat det var.

 

det royce höll på med kallas för bjj (eller ja, grappling).

 

Visst finns det en del som fortfarande är renodlade bjj killar även nu, men de har begränsad framgång.

Sporten är så utvecklad att du behöver vara kompetent inom alla områden mer eller mindre. Är du en riktigt duktig brottare kan du komma undan med att vara småkass på allt annat då du själv kan bestämma var fighten äger rum.

 

Mm ungefär så ja. Finns ingen på hög nivå i UFC som lever enbart på BJJ, det går inte längre. Fast Rousimar Palhares från Brasilien är gränsfall, han är nog det närmsta Royce man kan komma idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

demian maia lyckades bra med bara bjj.. dock har han ju utvecklat sin boxning nu.

 

vet att jag ligger lite illa till med mina säkra kort, men ärligt talat missa inte att betta patricky freire mot pellegrino idag. Sjukt mycket värde där. :)

Pellegrino har ett namn, men freire är ett jävla vilddjur som kommer sopa mattan med honom.

 

Tyvärr missade ni honom till 2.45 som han var jättelänge, och nu är han 1.8. Tror fortfarande det är ett bra bet till 1.8

 

vila är väl också värt ett litet bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

demian maia lyckades bra med bara bjj.. dock har han ju utvecklat sin boxning nu.

 

vet att jag ligger lite illa till med mina säkra kort, men ärligt talat missa inte att betta patricky freire mot pellegrino idag. Sjukt mycket värde där. :)

Pellegrino har ett namn, men freire är ett jävla vilddjur som kommer sopa mattan med honom.

 

Tyvärr missade ni honom till 2.45 som han var jättelänge, och nu är han 1.8. Tror fortfarande det är ett bra bet till 1.8

 

vila är väl också värt ett litet bet.

 

Ingen aning vem Freire är men kan lova att Batman krossar honom bara för att du trodde på Freire 8-):mrgreen:8-):-D8-):lol:8-):-)8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har missat en sjukt skön fighter. Hans brorsa patricio är också helt grym.

Gissar att du såg Chandler alvarez? Isåfall måste du ju se chandler freire också.

 

Han kommer bli sjukt stor när han väl kommer till ufc.

 

Pellegrino kommer bli mosad. 8-)

 

Klart jag såg den mtp att jag postat den typ...här :mrgreen: :mrgreen:

 

Nu ska jag dock däcka, pz out MMA-broder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...