Gå till innehåll

Idol-betting!


Recommended Posts

Är ju populäritetstävling. Så analysera Sociala Medier kolla in youtubeklipp lägg märke till antal views & gilla/ogilla. Kolla twitter med olika sorts gratisverkyg för att se vem som omnämns mest. Använd dig utav Google Trender, kolla sökvolymer med Google Adwords.

 

Google själva burkar ju vara ganska duktiga på att pricka in vinnaren av Melodifestivalen.

 

Nu jobbar jag förvisso på mediabyrå så använder det i tjänsten men Lissly är grymt för alla dessa populäritetstävlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Väldigt intressant final! Här är min syn på läget:

 

1. EGET VAL

Robin:

Amanda:

 

Jag tycker båda har gjort stabila val här, och det är svårt att ge fördelen till någon av dem. Robins soul bör ge honom chansen att briljera röstmässigt, men för att ta det till nästa steg måste han bygga vidare på förra veckans koreografi - det skulle ytterligare visa på den utveckling han faktiskt haft på slutet. Går han bort sig där finns risken att det blir rätt kass.

Amandas performance kommer utan tvekan att bli fullständigt galet! Låten ger fullt utrymme för den explosion på scen som kommit att bli hennes signum. Ser inte samma risk här som för Robin.

 

2. TITTARNAS VAL

Robin: Halo – Beyoncé

Amanda: Made Of - Nause

 

Den här matchupen är en jättefördel för Robin. Personligen älskade jag Amandas version av Made Of, men det är helt enkelt inte hennes hemmaplan att sjunga house och det blir därför en riktig utmaning för henne. Båda framträdandena var uppenbara favoriter hos publiken (annars hade de knappast röstats fram), men den poll som tv4.se hade ett kort tag visade att tre gånger så många såg fram emot att se Halo jämfört med Made Of. Till råga på allt så tror jag att låtarna kommer vara längre än de två minutersversioner som gjordes förra gången - det kan ge mer dynamik åt Halo men kommer troligen bara göra Made Of (med en enda textrad) långtråkigare.

 

3. VINNARLÅT

Robin: All This Way

Amanda: All This Way

 

Riktig svag låt, även för att vara en Idol-vinnarlåt. Jag trodde att Robin skulle ha en riktigt stor fördel på vinnarlåten; att den skulle ge läge att glänsa med bombastisk röstgymnastik och ett sånt "moment" där en superröst verkligen hjälper. Men något sådant finns inte riktigt i den här låten. Istället är versionerna väldligt olika i arrangemanget - till Amandas fördel! Robins beat är fruktansvärt plastigt, med något slags Casio hemmasynt från åttiotalet och en allmänt oinspirerad trumma. Amandas beat är mycket intressantare (mycket dist och bra trummor) och det märks att man ansträngt sig för att anpassa det till hennes stil. Det som borde vara Robins stora fördel måste jag istället (om än med liten marginal) ge till Amanda. Normalt brukar vinnarlåten vara avgörande, men i och med att den är så svag i år finns det möjlighet att mer vikt ges åt tidigare låtar, vilket skulle vara till fördel för Robin med Halo.

 

ALLMÄNT

Jag tror att både jury och produktion gärna ser Amanda som vinnare (vilket inte minst märks på hur vinnarlåten är gjord). Det kan påverka genom omdömen, men jag tror att man kommer att dra sig för att såga Robin såhär i finalen.

Det har gått att rösta hela veckan för finalen, vilket bör gynna idolen med mest fanatiska fans. Jag har lite svårt att avgöra vem det är, men lutar åt Robin (om inte annat för att han är kille). Sen finns det en grupp som direkt ogillar Amanda (har inte märkt något liknande för Robin), men jag tvivlar på att de är benägna att rösta på Robin enbart pga det.

Amanda har hängt löst två ggr. Visst har det hänt förut att vinnaren har hängt löst i tidigare skeden av tävlingen, men det är ändå en kraftig underrepresentation där vilket talar för Robin.

Google Trends ger en tydlig fördel till Amanda vad gäller sökningar på nätet.

 

Överlag ser jag matchupen som helt jämn faktiskt, vilket kan göra att odds närmare 3.00 på Robin blir spelbara. Men som sagt - detta är en coinflip, ingen lär få mer än 60% av rösterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde tidigare. Lissly är perfekt för sådant här. http://lissly.com/idol-sociala-medier/

 

Verkar dock bara finnas i betalversion? Står något om att "testa", men verkar inte gå att konfigurera något?

 

Är inte hundra säker på korrelationen mellan omnämnanden i sociala medier och röstbenägenhet, men vore väldigt intressant att prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det där var rätt sjukt. Robin underpresterar nåt galet, men får ändå 48% av rösterna. Antar att man får vara nöjd med bettet på 3.00 på Robin då. Men trist såklart att det inte satt, hade bra mkt mer vinst på Robin än på Amanda.

 

Bra säsong iaf, hoppas ni gjorde någon vinst! Next up: X-Factor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...