Gå till innehåll

NL - Hur spelar ni pocketknektarna?


andpet

Recommended Posts

Enkelt och koncist:

 

Hur väljer ni att spela pocketknecktarna i tidig resp. sen position?

 

Sedan har jag en ytterligare fråga:

 

Tidigare i veckan såg jag bror min spela NL 0.25/0.5. Han är relativt ny, och satt endast med 18 euro på handen. Bror min får pocketknecktarna i tredje position. En spelare före honom höjer 4 BB, bror synar, och två efter honom synar.

 

Floppen kommer med 10, 6, 2 offsuit.

 

Killen som betade pre-flop betar nu 6 euro (i potten låg det sedan tidigare 9). Bror min foldar, och jag skäller ut honom för ett dåligt val. Jag hade hellre sett honom gå all in med sina resterande 16 (alltså en höjning på 10).

 

I efterhand har jag börjat fundera på om utskällningen var befogad eller inte? Var det korrekt att lägga sig?

 

* RP - QoS *

 

(Det finns inget c i ordet knekt - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar pocketknektarna extremt slow, detta för att jag är löjligt rädd o loosa massa deg på den handen vilket har hänt tidigare. Nu när jag börjat slowa dem så har det dock gått betydligt mycket bättre.

 

I tidig och mitten position så callar jag bara och i sen poss så kan jag ibland dra på en rätt rejäl höjning ifall potten är ohöjd för att sen kunna sno potten på floppen.

 

Att calla höga bets med JJ i pre flop anser jag vara farligt. Kommer det som du sa 3 stycken rags och man sitter med toppair och ursprungsbetaren fortsätter köra på hårt så sitter man i en svår sits.

DOCK så är det ju ofta värt o calla ett bet i pre -flop på 4-6 ggr BB ifall man sitter med ett par i hålet. Men din brorsa fick calla 8 ggr BB och dessutom så hade han inte så djup stack.

 

Självklart skulle han dock tryckt in degen dock, han var short stack och hade goda chanser att plocka hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt och koncist:

 

Hur väljer ni att spela pocketknecktarna i tidig resp. sen position?

 

Sedan har jag en ytterligare fråga:

 

Tidigare i veckan såg jag bror min spela NL 0.25/0.5. Han är relativt ny, och satt endast med 18 euro på handen. Bror min får pocketknecktarna i tredje position. En spelare före honom höjer 4 BB, bror synar, och två efter honom synar.

 

Floppen kommer med 10, 6, 2 offsuit.

 

Killen som betade pre-flop betar nu 6 euro (i potten låg det sedan tidigare 9). Bror min foldar, och jag skäller ut honom för ett dåligt val. Jag hade hellre sett honom gå all in med sina resterande 16 (alltså en höjning på 10).

 

I efterhand har jag börjat fundera på om utskällningen var befogad eller inte? Var det korrekt att lägga sig?

 

Om det är shorthanded hade jag höjt oavsett position.

 

Sen fattar jag inte hur din brorsa kan lägga sig där.. I såna fall kunde han lika gärna slängt handen preflop om han sätter den ursprungliga höjaren på högre pp. Han har alldeles för liten stack för att det ska vara värt att syna och försöka klonka set, om det nu var det han höll på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett fullsatt sexmannabord...

 

Så jag hade med andra ord rätt att skälla ut honom?

 

Enda anledningen att folda i den situationen är ju om man placerar moståndarna på antingen högre PP eller på ett prickat sett...

 

Han menade att han var rädd för de två personer efter honom och det var därför han valde att folda...

 

Det roliga var att han hade en read på killen som betade som en callingstation/aggresiv. Jag skulle sätta pengar på att killen som betade hade Ak, Aq eller Aj och bestämde sig för att köpa potten...

 

Killen som betade vann dessutom potten då alla foldade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I efterhand har jag börjat fundera på om utskällningen var befogad eller inte? Var det korrekt att lägga sig?

 

Nej det var inte korrekt att lägga sig tycker jag. Utan speciell read på fi så anser jag att de enda två händer som slår honom, och som fi kan tänkas ha i detta läge, är QQ eller TT. Fast hade han haft TT hade han säkert checkat i hopp om att få raisa efter att någon annan bettat. Jag tycker det luktar AK på fi här. Eftersom din bror hade en så liten stack så skulle han ha tryckt in degen på flopp (hade han haft en djupare stack så borde han nog ha raisat pott ungefär).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det var inte korrekt att lägga sig tycker jag. Utan speciell read på fi så anser jag att de enda två händer som slår honom, och som fi kan tänkas ha i detta läge, är QQ eller TT. Fast hade han haft TT hade han säkert checkat i hopp om att få raisa efter att någon annan bettat. Jag tycker det luktar AK på fi här. Eftersom din bror hade en så liten stack så skulle han ha tryckt in degen på flopp (hade han haft en djupare stack så borde han nog ha raisat pott ungefär).

 

varför inte KK o AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det var inte korrekt att lägga sig tycker jag. Utan speciell read på fi så anser jag att de enda två händer som slår honom, och som fi kan tänkas ha i detta läge, är QQ eller TT. Fast hade han haft TT hade han säkert checkat i hopp om att få raisa efter att någon annan bettat. Jag tycker det luktar AK på fi här. Eftersom din bror hade en så liten stack så skulle han ha tryckt in degen på flopp (hade han haft en djupare stack så borde han nog ha raisat pott ungefär).

 

varför inte KK o AA?

 

Självklart kan han ha haft AA eller KK men borde han inte bettat pott då? Eller kanske tom checkat på en såpass ofarlig bräda...många vill ju få ut så mycket som möjligt med sina höga pockets även om det innebär att de spelar fel. Allt det jag skrivit i denna post är ju bara spekulationer baserat på mina egna upplevelser vid pokerborden, det är knappast några fakta. AA, KK eller skräphand...jag tycker fortfarande brorsan med JJ spelade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fråga sig vad för flopp han hade hoppats på. Att lägga överpar på floppen så fort det kommer en liten bet (från någon som man antar bluffar dessutom) kommer han förlora massor på i längden.

 

Jag tycker dessutom att han spelade för slött preflop. En kontrahöjning för att få alla med eventuella AQ och KQ eller kanske t.o.m Ax att folda vore på sin plats. Visst, höjaren kanske sitter med AA, KK eller QQ, men man kan inte bara räkna med det värsta möjliga han kan ha.

 

Vad betyder callingstation/aggressiv? callingstation betyder ju passiv, dvs att han inte höjer utan bara callar/foldar. hur kan man vara passive/agressive? Menade du lös/aggressiv? I så fall så är en reraise preflop verkligen befogat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall raisa/re-raisa med JJ av två skäl:

1. Du vill hamna headsup... det är inte kul när det är 3-4 till flop och 1-2 överkort.

2. Du vill ha information om hans hand. Om han har en hand som slår dig så re-raisar han dig. Det blir lättare att sno potten på floppen sen också.

 

Du kan i princip raisa med JJ från alla positioner, bra hand.

 

Tumregeln är i alla fall att spela headsup med den eller i en multiway-pot, 5+ spelare för att pricka set. 3 och 4 spelare är inte önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...