Gå till innehåll

1 Guiness, 2 promille och 32o.


MikeTime

Recommended Posts

Eftersom TotalFarsan numera huserar på andra ställen och sällan tittar in här så sätter jag väl igång med egen db.

 

Ni som vet vem jag är, vet ju vem jag är och ni andra lär inte vilja veta det, så någon längre presentation är knappast nödvändig. Jag kan dock avslöja att den här db:n inte kommer handla speciellt mycket om poker, inte heller kommer det publiceras så värst mycket bilder på 17-åriga bimbos med överdimensionerade amningsbollar och det kommer inte heller bli så många rapporter innehållandes grönt, brunt och svamp.

 

Nu undrar väl random pokerfjunis vad i helvete jag ska skriva om i så fall? Sanning att säga så vet jag inte det själv men det visar sig väl. Kanske blir några ölrecensioner, lite lajvpåkerresultat och en och annan anekdot. I bästa fall...

 

Vi kickstartar med en underbar låt som jag snubblade över tack vare ValterErik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såja! Välkommen hem.

 

Tyty.

 

Som en del av er vet (och en del även upplevt irl) så bor jag jäkligt off. Mitt ute på Närkeslätten, omgiven av åkrar och skog och bara eländiga grusvägar att färdas på. Dom vägarna är hårt trafikerade, dock inte av andra bilister, utan av harar, katter, rådjur och en och annan älg. Dessutom är ju inte min syn vad den en gång var och framförallt mörkerkörning börjar bli lite jobbigt.

Jag har ju alltid monterat på en massa extraljus på de bilar jag haft men inte ens de kraftigaste sådana har jag på sista tiden upplevt som en märkbar förbättring, så nu gjorde jag slag i saken och beställde hem ett av marknadens bästa och ljusstarkaste xenonkonverteringskit till extraljusen.

Finns bara ett ord för att beskriva den förbättring av ljusutbytet det gav - SJUKT!

Utan annan mätutrustning än mina egna ögon kan jag direkt säga att ett xenonkonverterat extraljus gav lika mycket, om inte mer, ljus än båda mina original helljus och tre Hella 3000 extraljus tillsammans. Dessutom i en klart behagligare färgton. Jag valde 4300K som färgtemperatur (istället för 6-12K som många upplever som häftigare eftersom de ger ett mer blåviolett ljus) eftersom det är den färg som är närmast normalt dagsljus.

Wattantalet är 75w (85w vid 13.6 volt). Som jämförelse kan man nämna att bilar som idag är originalutrustade med xenon på sitt heljus har 35w som mest...

Den som är sugen på att göra en sån här konvertering kan googla "75w xenon extreme" så hittar ni nog rätt sats. Priset är c:a 1500-2000:- med frakt och extra kablar (som behövs vid just konvertering av extraljusen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mer intelligent att säga än att jag kommer att följa denna. Jo förresten jag förstår att du behöver extraljusen, vi hade lite sightseeing härom veckan.

 

Ja, det är inte undra på att vi tappar bort Nisze allt som oftast när vi lirar turrarna hos mig. :-D

 

På tal om mörkerkörning - jag har kommit över ett konkurslager med Osram Night Breaker plus-glödlampor om någon vill köpa några stycken. Jag har H1, H4 och H7 och tar bara 90:-/st (175:- för två) inkl frakt. Billigast är Clas Ohlsson som tar 179:-/st, Volvobutikerna tar ca 349:- för ett tvåpack. PM:a för mer info.

http://www.nightbreakerplus.co.uk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, bra där Mike. Du går från klarhet till klarhet. Jag har saknat er DB. Kul att du nu skaffat en ny

 

Btw

Jag liksom du börja bli gammal, jag behöver mycket ljus

 

Bara ett problem, som helt ointresserad av bilar ha jag ingen aning om vad jag ska ha för lampor till min V50. H1?

Ska kolla detta och vill omgående ha några skickade sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, bra där Mike. Du går från klarhet till klarhet. Jag har saknat er DB. Kul att du nu skaffat en ny

 

Btw

Jag liksom du börja bli gammal, jag behöver mycket ljus

 

Bara ett problem, som helt ointresserad av bilar ha jag ingen aning om vad jag ska ha för lampor till min V50. H1?

Ska kolla detta och vill omgående ha några skickade sedan

 

Enklast (om det inte står i bilens manual obv) är att gå in på den här sidan och skriva in ditt regnummer och sen klicka på belysning -> glödlampor. Då får du fram vad du ska ha.

 

Här kommer lite bilder på ljuskanonen:

 

De två yttre extraljusen är konverterade till 75w xenon. Jämför med det mellersta extraljuset som har 100w halogen H1-lampa... :shock:

e6e75823.jpg

 

Huset i original 2 x 55w halvljus (ej bytt till Osrams Night Breaker än):

b7d8efc0.jpg

 

...och med 2 x 55w halvljus, 2 x 55w helljus, 2 x 75w xenon extraljus med bredbild samt 1 x 100w halogen pencil beam extraljus:

a6043d66.jpg

 

Nu förtar den gårdsbelysning jag har lite av effekten och dessutom reflekterar allt vitmålat en hel del ljus på fotot och det blir inte riktigt så i verkligheten på en vanlig oupplyst landsväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Sötnos.

 

Blir en hektisk helg det här. Imorgon förmiddagsjobb, sen en sväng till skogs och se om man kan dräpa ett rådjur, hem till Sweet-Charlotte och mysa och ladda för lördagen då vi ska iväg och lira en 2K lajvturre.

På söndag har jag lovat att hjälpa farsgubben att såga ner lite träd på deras tomt...

Går på förmiddagsskift på måndag och tisdag och ska även klämma in lite lajvpokrande måndag kväll och onsdag kväll.

Being_Mike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Nu fick man ju åtminstone EN anledning att logga in på denna moderatorsajt. Hoppas moddarna kan hålla sitt trollande på en vettig nivå, trots att jag kommer att slänga in en kommentar här ibland.

 

Apropå mörkerseende8-) Jag gjorde en laseroperation för närsynthet för ca 15 år sedan. Funkar skitbra än, men mörkerseendet har varit kass hela tiden. Har en märklig haloeffekt kring belysning och mötande trafik också.

 

Ska fixa xenonkonverter pronto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Nu fick man ju åtminstone EN anledning att logga in på denna moderatorsajt. Hoppas moddarna kan hålla sitt trollande på en vettig nivå, trots att jag kommer att slänga in en kommentar här ibland.

 

Apropå mörkerseende8-) Jag gjorde en laseroperation för närsynthet för ca 15 år sedan. Funkar skitbra än, men mörkerseendet har varit kass hela tiden. Har en märklig haloeffekt kring belysning och mötande trafik också.

 

Ska fixa xenonkonverter pronto.

 

Är inte du tystad än? Trodde verkligen vi hade lyckats den här gången.

 

Trevligt med dagbok Mike, men mer öl och lajvpoker och färre lampor, mkay?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Nu fick man ju åtminstone EN anledning att logga in på denna moderatorsajt. Hoppas moddarna kan hålla sitt trollande på en vettig nivå, trots att jag kommer att slänga in en kommentar här ibland.

 

Jag hoppas du slänger in många kommentarer! :h:

 

Apropå mörkerseende8-) Jag gjorde en laseroperation för närsynthet för ca 15 år sedan. Funkar skitbra än, men mörkerseendet har varit kass hela tiden. Har en märklig haloeffekt kring belysning och mötande trafik också.

 

Det är alltid en märklig haloeffekt runt Lappis...

 

Ska fixa xenonkonverter pronto.

 

Se till så du väljer ett bra konverteringskit. De billiga kan krångla som fasen och har dessutom groteskt stora ballaster som man ska knöka ner i motorrummet nånstans. För ett 55w-kit bör du budgetera minst 6-800:- för bra kvalitét, 75w 1,2-2K.

 

Är inte du tystad än? Trodde verkligen vi hade lyckats den här gången.

 

Trevligt med dagbok Mike, men mer öl och lajvpoker och färre lampor, mkay?

 

Ska lira en hel del de närmsta dagarna och eftersom Sweet-Charlotte numera är begåvad med körkort kan det nog tänkas bli både öl- och lajvspelsrecensioner... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte du tystad än? Trodde verkligen vi hade lyckats den här gången.

 

Trevligt med dagbok Mike, men mer öl och lajvpoker och färre lampor, mkay?

 

Hittills har inga grötkräkande skåningar lyckats tysta mig, fastän ni kommer i stim.:-D

 

Tackar för tipset Mike. Ska grotta ner mig i frågan själv. Ljusbilden blir helt annorlunda, såg jag i en taxi på Alnön. Men då hade jag själv tunnelseende, så effekten blev konstig...:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kollar jag direkt. Mindre än 75w är inte aktuellt.

Ska fimpa en Pontiac GP SE - 88 och en Dodgevan-89. Någon som är intresserad? Finns en hel del kul grejer i bägge kärrorna.

 

Har även en Java -62, 250 tvåtakt, som borde passa dig som handsken Mike. Skidor och hela midevitten. Som gjort för grisvägarna på Närkeslätten.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu ska vi väl snacka bärs här?

Det är väl ingen hemlighet att jag själv sänker Hofar värre än Mona sänker röstsiffror. Det är dock inte hela sanningen.

Jag älskar att botanisera bland Bolagets sortiment på bira och hittar ibland riktiga guldkorn. Oftast handlar det om procent.

 

Ju starkare öl, desto taskigare smak brukar det vara.

Idioter som klämmer i sig 7,2or eller 10,4or är alkade enligt mig.

Den bästa biran ligger på strax under 5,0.

 

Älskar engelsk ale och tyschk bayer.

Den enda gången jag besökt Oktoberfest i München, fastnade jag i tre dagar i Paulanertältet. Överlägset den bästa biran i Fritzcountry.

 

Belgien är även ett kanonland när det gäller öl. Tyvärr kan de inte köra bil i det landet. Om det ena har med det andra att göra, vet jag inte.8-)

 

Återkommer med lite tips på välsmakande sörja...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Belgien är även ett kanonland när det gäller öl.

 

Var på ett litet Belgiskt ölcafé i Utrecht förra helgen, tror dom hade 60-70 olika belgiska där. Nu kom vi inte så långt som 70 bira men några stycken testade vi iaf. Det du säger ang alkoholstyrka håller jag vanligtvis fullständigt med om MEN den bästa ölen vi drack var faktiskt en 7%are vid namn Lamme Goedzak. Rätt kul att man även fick typ en historielektion om varje öl (om man så ville), kul etikett oxå

1379.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag pratar procent menar jag Bolagets sortiment.

Jag har klämt 12procentig Dunkelbock på Klosterbräurei Andechs, utan att känna spritsmak, men jag misstänker att munkarna blandade i någon form av amfetamin i biran. Glad som satan blev man och inte gick det att sova heller...

 

Belgien är nog ändå nr1 på bira. Leffe finns ju härhemma numera, men den bästa belgiska jag någonsin smakat hette "Houten Kopf". En helt vanlig pils från ett äckligt litet bryggeri. Namnet betyder "träskalle" så det passade mig som handsken.:-D

 

Annars kan jag rekommendera ett besök i den nordtyska staden Husum och puben som finns mitt i bryggeriet. Att sitta vid jäskaren och halsa färsköl är en höjdare. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...