Gå till innehåll

NLT - Floppar nötstegen, hur betta?


jackbalsam

Recommended Posts

Satt på 0.50 / 1 NL på Expekt. Hade inte fått några bra händer på en halvtimme och hade kanske sett högst 10 % av flopparna.

 

Sitter UTG + 1 och får K :club: Q :heart: och limpar in. Ingen höjer och tre st är med och ser floppen som kommer:

 

9 :diamond: 10 :heart: J :diamond:

 

BB checkar och jag funderar på hur jag ska hantera den här situationen. I det här läget är det svårt att veta om nån har färgdrag men jag vill inte gärna bli utdragen av en färg så jag väljer att $4 i en pott på $4.25, alltså ungefär en pottbett. Tyvärr foldar alla så jag vinner bara en mesig pott med mitt monster. :(

 

Tidigare har jag ofta blivit utdragen med top pai, top kicker för att jag bettat för mesig, men med nötstegen kanske man inte borde var lika orolig för att ge billiga kort?

 

Hur hade ni själva resonerat i en liknande situatuion?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter UTG + 1 och får K :club: Q :heart: och limpar in.

Det här känns som ett bra ställe att avbryta den här handen. Taskig position, hand som i stort sett enbart floppar något användbart när den får färdig stege eller stegdrag på regnbågsflopp.

 

 

 

BB checkar och jag funderar på hur jag ska hantera den här situationen. I det här läget är det svårt att veta om nån har färgdrag men jag vill inte gärna bli utdragen av en färg så jag väljer att $4 i en pott på $4.25, alltså ungefär en pottbett. Tyvärr foldar alla så jag vinner bara en mesig pott med mitt monster. :(

Antagligen beta ut, hoppas på re-raise och ställ in. Sen blir du utdragen av 2d4d, men det är ju en annan sak.

 

Orsaken till att jag tycker att du ska beta ut är att det för tomtiga spelare så finns det en hiskelig massa händer som är värda åtminstone en syn här, TPTK, alla tvåpar, triss, färgdrag, diverse stegdrag, och kanske lite till. Det finns alltså väldigt god möjlighet att få betalt på ett valuebet här, vidare så finns det ju hyffsat med kort som fryser ned action på turn (alla hjärter samt K och Q och i viss mån även 9,T,J). Eftersom potten dessutom är ohöjd så gissar jag att sannolikheten ökar att folk sitter på mellanstora kort och därmed har träffat den här floppen.

 

Vidare så är det möjligt att någon med 87 kommer att spela sin hand väldigt hårt på floppen om någon betar ut (annars slöspel eller respekt för en check-raise), men bli rädd på turn när det kommer något av alla scare-cards. Så det är bäst att ge sådana händer möjlighet att höja stort nu.

 

Tidigare har jag ofta blivit utdragen med top pai, top kicker för att jag bettat för mesig, men med nötstegen kanske man inte borde var lika orolig för att ge billiga kort?

Huvudorsaken till att jag betar är inte för att försvara min hand (även om det också är viktigt) utan för att få in pengar mot sämre händer. Ibland så foldar alla, och det är ju synd men inte mycket att göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...