Gå till innehåll

Vad är din Fold-rate?


QoS

Recommended Posts

Jag spelar mest på pokerstars. Vet inte om jag tycker jag är understackad, det får andra bedömma. $100 funkar för mig. Då har man tid att sitta och vänta in dom rätta korten. Hur mkt tycker du man ska ha? 200 ggr BB eller mer?

 

Det var inte din bankroll jag reagerade på, utan att du inte satt med det fulla beloppet när du spelade. Jag brukar alltid köpa in för det fulla beloppet och sen fylla på om jag backar. Orsaken är att jag alltid vill kunna maximera vinsten på mina bra händer, och det går ju inte riktigt om man själv har 60 dollar när de andra har 100 dollar.

 

Angående hur stor bankroll du ska så beror det på vad du ska ha den till. Om du ska spela poker professionellt så behöver du ju en väldig massa pengar specifikt avsatta till att spela poker, exakt hur mycket beror på hur stor din risktolerans är, vad du tjänar i timmen, standardavvikelse osv. Men jag gissar spontant att poker inte är din enda inkomstkälla, så då blir bankroll genast mycket mindre viktigt eftersom du kan fylla på vid behov. Men jag är inte väldigt insatt i det här, vill du ha mer information kan du söka i rec.gambling.poker efter bankroll requirements (i groups.google.com).

 

Själv känner jag mig väldigt obekväm utan 20 buy-ins och hoppar i så fall ned lite i nivå ett tag (eller jag skulle göra det om det hade hänt än ;)). Men big bets är ju inte riktigt rätt enhet att prata om här, utan snarare ska man väl använda hourly rates.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger... skulle ha fyllt på min stack innan men ibland blir det inte gjort. Ang bankrollen så ligger den för nuvarande runt 600-700$, flukturerar lite, brukar spela 2 cashgame bord 0,5-1$ och kanske en turnering samtidigt för att få tiden och gå och inte frestas spela mediokra händer. Min uppfattning är att tristessen är en pokerspelares värsta fiende, får man skitkort en hel kväll och ser andra scoopa in monster potter med K10o, Q8o och dyl så gäller det att stålsätta sig att inte lockas spela dylikt skit om man vill behålla och förhoppningsvis öka sin bankroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger... skulle ha fyllt på min stack innan men ibland blir det inte gjort. Ang bankrollen så ligger den för nuvarande runt 600-700$, flukturerar lite, brukar spela 2 cashgame bord 0,5-1$ och kanske en turnering samtidigt för att få tiden och gå och inte frestas spela mediokra händer. Min uppfattning är att tristessen är en pokerspelares värsta fiende, får man skitkort en hel kväll och ser andra scoopa in monster potter med K10o, Q8o och dyl så gäller det att stålsätta sig att inte lockas spela dylikt skit om man vill behålla och förhoppningsvis öka sin bankroll.

 

Tristessen är ju inte en pokerspelares värsta fiende, det är pokerspelaren själv. Så det gäller ju att veta vad (om något) som försämrar ens spelförmåga. Det där med att spela för många händer när man har tråkigt har jag väl släppt nu. Vad som påverkar mig är när jag blir arg, (oftast för att jag förlorat pengar på ett felaktigt eller marginellt spel). Så för att kompensera för det är jag mer benägen att ta pauser när det går dåligt.

 

Överlag så vänjer man sig vid de flesta pokersituationer och tycker inte att det är så jobbigt när det händer. Första gången jag fick AA utdraget blev jag skitsur, nu säger jag nh och köper in nya pengar. Att knappt få en spelbar hand på en timme är heller inte något att förvånas över, om jag blir allt för trött och uttråkad brukar jag gå och göra något annat ett tag.

 

700 dollar är nog aning lite om du spelar med 100-buy-ins, jag skulle nog starkt fundera på att gå ner till 50- eller 25-nivå. Men bara du är medveten om att, och accepterar, du löper ganska stor risk att busta helt när du har en svacka, så väl det helt okej. Att bankrollen fluktuerar lite är inget konstigt, det viktiga är att den växer någorlunda stadigt. Gör den inte det så är det dags att a) se över ditt spel och b) se över vilka du spelar mot. b) är viktigast, poker är ett spel om _relativ_ skicklighet. Detta innebär att det viktiga är hur stort övertag du har mot dina motspelare inte hur stark du är "absolut". Det kan väl jämföras lite med 99 den är jättestark emot 68, men hemsk emot JJ. Du måste alltid sätta din skicklighet emot sämre spelare annars kommer du backa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man skall kunna bedömma spelskickligheten på tex 10 spelare runt ett bord som desutom byter ut manskapet med jämna mellanrum är för mig obegripligt.

 

Du kan ju tex få toppenkort just vid ett tillfälle när en ny spelare sätter sig vid ditt spelbord och du har ingen aning om dennes strategi.

 

Visst skall man hålla koll på sina motståndares spelstil men på nätet är det väldigt svårt pga av ovanstående.Du kan desutom inte studera kroppsspråk och röstläge mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man skall kunna bedömma spelskickligheten på tex 10 spelare runt ett bord som desutom byter ut manskapet med jämna mellanrum är för mig obegripligt.

 

Du kan ju tex få toppenkort just vid ett tillfälle när en ny spelare sätter sig vid ditt spelbord och du har ingen aning om dennes strategi.

 

Visst skall man hålla koll på sina motståndares spelstil men på nätet är det väldigt svårt pga av ovanstående.Du kan desutom inte studera kroppsspråk och röstläge mm.

 

Man gör det genom att iakta vad som händer vid bordet noggrannt. Satsningsmönster och vilka händer som visas upp, är det grundläggande sättet du bedömmer en spelares kompetens på. Kort sagt iakta hur han fuckar upp och hur ofta han gör det. Sedan får man mycket information av stämningen på bordet; ser sex personer floppen regelbundet utan att det höjs kan man som utgångspunkt ha att spelarna är loose/passive och sedan anpassa bedömningen efter hand. Efter ett tag känner man också igen många av de regelbundna spelarna, och då kommer man naturligtvis ihåg hur de brukar spela. Att analysera handhistorier för att se hur regelbundna deltagare vid ens bord spelar kan vara mycket värdefullt.

 

Personligen har jag aldrig haft någon stor nytta av s.k. "tells" när jag spelat live, möjligen när jag haft en väldigt marginell situation har det knuffat mig i rätt (eller fel riktning). Men satsningsmönster är _alltid_ den primära informationen, om du nu inte råkar ha röntgensyn eller är tankeläsare, i vilket fall jag nog inte kan hjälpa dig så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fold-raken är lite beroende på vad man har för folk kring bordet.

Är det ett gäng synare som inte höjer annat än något par kan raken bli runt 50%. Men sitter det en som höjer på lite av varje vid bordet, stiger raken till mellan 80-90%.

De gånger man går med i det senare senariot, har en höjning visat sig vara bra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold-raken är lite beroende på vad man har för folk kring bordet.

Är det ett gäng synare som inte höjer annat än något par kan raken bli runt 50%. Men sitter det en som höjer på lite av varje vid bordet, stiger raken till mellan 80-90%.

De gånger man går med i det senare senariot, har en höjning visat sig vara bra. ;)

 

Rättstavningspolisen har ordet:

 

Det är en enorm skillnad mellan rake och rate. Raken är avgiften som administratören tar ut från bordet varje pott och rate är ett statistiskt samband som uppfyller ett visst kriterium.

 

Så när du säger att en som sitter och höjer lite av varje på bordet så stiger raken till 80-90% hoppas jag du inser hur knäppt och ologiskt det låter för en spelare som är hemma på pokertermer.

 

No offence men.... tänk om tänk rätt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...