Gå till innehåll

Funderingar kring några händer...


Gasimoe2

Recommended Posts

Hej hej!

 

Jag är rätt ny på poker, har ifs spelat lite då och då under åren men har nu gjort ett nytt litet försök att få igång ett vettigt spel.

 

Jag försöker spela rätt tight och aggressivt, vilket jag har förstått skall vara en bra grund för en ny spelare. Jag har läst om Bigstack-strategin på http://sv.pokerstrategy.com/strategy/bss/ och "Cash game killer" och försöker spela som de förespråkar. Jag använder pokerstrategys starting hand chart och förösker låta bli att avvika från den, har märkt att jag har en tendens att förlora händer nr jag öppnar upp mig preflop.

 

Jag började spela på PokerStars lägst nivå för NL holdem men jag kände att spelet inte alls kändes rätt på något vis... Mot bättre vetande gick jag då upp till NL10 (Big blind är 0,10, då heter det väl NL10?) där spelet verkade mer "normalt" och folk inte satt med 250 big blinds i sina stackar utan det var normal djupa stackar.

 

Jag har lite svårt att gå plus på NL10 även om jag känner att spelet är mycket mer likt det jag läst om.

 

Jag postar de händer jag förlorade mest på i min senaste session, är jag för vek? Tight-Weak vill man ju inte vara men man ska ju inte hänga med i en hand där man är näst bäst heller...

 

I hand 1 och 2 lägger jag mig, men borde jag det?

 

------------------------------------------------------------

Hand 1

 

Hand converted with online Pokerstrategy.com hand converter:

 

$0.05/$0.1 No-Limit Hold'em (7 handed)

 

Known players:

BU = ($3.10)

SB = ($3.90)

BB (Hero) = ($10.76)

MP1 = ($10.00)

MP2 = ($12.36)

MP3 = ($10.00)

CO = ($15.22)

 

Preflop: Hero is BB with Ts, Jd.

MP1 calls $0.10, MP2 calls $0.10, MP3 folds, CO calls $0.10, 2 folds, Hero checks.

 

Flop: ($0.45) 3s, Jh, 3c (4 players)

Hero bets $0.40, MP1 calls $0.40, MP2 folds, CO folds.

 

Turn: ($1.25) 4c (2 players)

Hero bets $1.00, MP1 raises to $2.00, Hero folds, MP1 gets uncalled bet back.

 

Final Pot: $2.25.

 

------------------------------------------------------------

Hand 2

 

Hand converted with online Pokerstrategy.com hand converter:

 

$0.05/$0.1 No-Limit Hold'em (6 handed)

 

Known players:

BB (Hero) = ($9.85)

MP2 = ($7.90)

MP3 = ($4.18)

CO = ($8.58)

BU = ($3.85)

SB = ($11.44)

 

Preflop: Hero is BB with Ac, Jd.

MP2 raises to $0.20, 3 folds, SB calls $0.15, Hero calls $0.10.

 

Flop: ($0.6) Ad, Qd, 6s (3 players)

SB bets $0.37, Hero raises to $1.00, MP2 calls $1.00, SB raises to $3.00, Hero folds, MP2 folds, SB gets uncalled bet back.

 

Final Pot: $2.6.

 

 

Är det någon som skulle vilja förbarma sig över att denna post och hjälpa mig på vägen i mitt spel? Borde jag läsa något mer eller helt enkelt lyckas hålla mig till det jag har läst?

 

Tack på förhand!

 

(P.s det strulade med handkonverter så vi får se om denna post blev helt osammanhängande...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt och säga exakt men på PS och andra stora sidor tror jag man blir överkörd om foldar i det läget hela tiden.

 

Jag hade synat och checksynat upp till 2 dollar.

Men om det var en tidigare passiv spelare skulle jag gjort som du.

 

Varför inte spela på ex Svensk spel där det är mindre tufft spel ?

 

Kanske spela Sng:s tills du blir mer varm i kläderna?

 

Edit: Missade återhöjningen.Solklar fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag använda holdem manager på svenska spel? Är det stor skillnad på nivån mellan olika poker sidor alltså? Tänkte att det nog tog ut sig...

 

Tack för svar!

 

Tror inte det är några problem.Svenska Spel har en egen tråd här, där jag tror de snackade om detta nyligen.

 

Har ingen koll överallt men Svs känns om ett av de enklare sidorna till skillnad från PS som är ett av dem tuffaste.

 

Du får kika själv och se vad du tycker. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Gillar checksyn, att donkbeta ut flopp blir svårt att balansera upp. När du sen bettar turn kommer du mer eller mindre enbart få syn av bättre samt tvungen att folda mot raise. Vi vill till showdown med den här handen.

 

2: Du behöver inte raisa den floppen, om du gör det så får du smeta. Bet fold med en så stark hand är inget vi vill göra. Som spelat kan jag nog hitta syn ibland beroende på fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll överallt men Svs känns om ett av de enklare sidorna till skillnad från PS som är ett av dem tuffaste.

 

Snor tråden lite hehe.

 

Absolut är SVS mindre tuffare än PS, men såhär tänker jag. Desto tuffare det är, desto mer lär man sig? Ungefär som att åka skridskor med lösa snören och sen när man knyter dom blire ett jävla åk med bra balans.

 

Är detta fel tänk inom pokern?

 

Förövrigt, Ja du får använda holdem manager på SVS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand ett hade jag nog chek synat alla gator. Om det inte blir åt helvete för dyrt.

 

Jag hade inte raisat med bara singel A i trevägs pott på floppen hade hellre tagit syn för att utvärdera senare i handen. Som spelad viker jag 100%.

 

Svenska spel är ett sjukt bra tips. TAG funkar alldeles utmärkt ända upp till NL200 iaf. Högre har jag inte spelat sedan min nystart så jag kan inte yttra mig om det.

 

Om du är semi-ny så avsätt mycket tid och gå igenom din handhistorik. Gärna dagligen efter varje sitning. Det kommer hjälpa dig att kartlägga var det finns hål i ditt spel.

 

Tror inte du behöver läsa fler böcker. Läs istället lite artiklar på nätet och häng mycket här på forumet så kommer det gå galant ska du se!!

 

I övrigt tycker jag det verkar som att du har en hygglig inställning till poker och önskar dig stort lycka till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Som redan nämnt i tråden är nog check-syn flopp optimalt. Betar jag ut söker jag värde på alla gator, vilket är lite tunnt med en semistark J samt få händer som jag slår som Fi kommer syna ner med. Skulle man beta två gator och sedan checka får man ju nästan gråtsyna alla blanka rivrar. Som spelat känns turn som en fold.

 

2. Att raisa flop där känns ganska kallt. Först och främst vet vi inte vad SB:s donkrange är där och enda händer vi får värde av är sämre Ax eller färgdrag, vi öppnar dock upp oss för att bli raisade med t ex färgdraget. Sen för det andra så kan man även anta att MP2 har en del Ax i sin range vilket kan leda till att vi spelar en stor pot oop och får leka gissningsleken. Personligen raisar jag aldrig där om jag inte siktar på att få in det eller spewar med luft vilket är kallt med MP2 bakom =).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har startat ett konto på SvS, hade visst 68kr på deras sida så det blir en liten bankrulle att starta med =0) Får se om jag kan få igång holdem manager där med! Jag skall ta och kolla lite på deras tråd som kossan pratade om!

 

Scaniac: Att titta igenom min handhistorik ordentligt är nog ett jätte bra förslag! Jag har det redan som tidigare som en av mina "poker principer" men liksom flera andra av dem (ex. starting hands) och så är jag lite slarvig med att hålla mig till dem. Kul att du tycker att jag verkar ha en okey inställning till pokern!

 

Freddy1337: Låna tråden du, det går bra ! :-) Jag har faktiskt också tänkt lite som du jag med... Men å andra sidan är det kanske mer motiverande när man går hyggligt plus med!

 

Kort fråga: Hur ser det ut med rake/rake back system hos SvS?

 

Tack alla igen! Jag är lite inne på att starta en dagbok här på forumet och den kommer i så fall att heta "68 kr på SvS"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite hehe.

 

Absolut är SVS mindre tuffare än PS, men såhär tänker jag. Desto tuffare det är, desto mer lär man sig? Ungefär som att åka skridskor med lösa snören och sen när man knyter dom blire ett jävla åk med bra balans.

 

Är detta fel tänk inom pokern?

 

Förövrigt, Ja du får använda holdem manager på SVS

 

Beror väl på, det är ju inte så att svs enbart har fiskar som spelar allt och gör så att du inte behöver tänka. Är nog mer var du får ut mest värde samt känner dig bekväm. Sen är ju svs fortfarande en guldgruva, speciellt kring löning =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många som är fel ute. hand 1: skit i balans, du möter limpfiskar. fiskar spelar olika så det gäller o ta reda på vad just fiskarna på bordet gör i olika spots. vissa limpar riktigt starka löv (=dom kan ha dig outkickade på J33), andra limpar småpar, connectors etc och då är det kriminellt att inte beta flopp och turn.

 

clickraise på turn kan betyda lite olika saker enligt min erfarenhet.

 

A) nuts; floppad trea, turnad kåk med 44, slowspelat överpar.

B) inforaise "jag vill se vart jag står" type of shit. typ TP no kicker.

 

syna turn, se hur mycket han bettar på river, vilket kort och hur snabbt. syna ibland och skriv note.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...