Gå till innehåll

Huslån?


LuckyStar5.1

Recommended Posts

Ska berätta mitt läge och hoppas någon vet eller kan guida mej till hur man bäst ska gå tillväga.

 

 

Jag har tittat på en gård som är till salu. På gården finns det 2 hus som är 4 lägenheter till. 2 st 4or och 2 st 3or.

1 mindre maskinhall (byggår 2008) ...80 kvm.

1 fräsch lada som är helt tom ...planerar att folk ska ställa husvagnar där)

 

Total yta på tomten är 44 000 kvm och total boyta är 650 kvm.

 

Alla lägenheter är totalrenoverade från 05 och framåt ...altså, det är jävligt fräscha byggnader.

 

Prislapp: 3.4 miljoner

 

Idag har jag lån på ett hus på 900 000 men är precis värderat till 2 miljoner.

 

Nu har jag plöjjt ner alla besparingar och har ungefär 0 kr på mina konton.

 

Hur ska man gå tillväga för att kunna köpa gården?

Starta ett ab?

 

Jag VET att detta är en bra affär ...lite efterforskningar visar att jag går + från dag 1. Att visa det på papper för banken är inga problem.

 

Det jag undrar är hur man bäst går tillväga och om det är troligt att jag får lån ...antingen som bolag eller som privatperson ?!?!

 

 

Mvh

 

edit. det är feta anmärkningar på tak på ett stort hus, men haft 2 snickare att titta på det och båda har kommit fram till samma summa ...det ser väldigt mycket dyrare och värre ut i protokollen än vad det är i verkligheten. Därav priset på gården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bör driva det hela i bolagsform eller privat är en skatteteknisk fråga, och det ska du höra efter på det utmärkta forumet på skatter.se

 

Oavsett om du går till banken och vill låna som privatperson eller som AB, så kommer de kräva säkerhet (i gården) och borgen (av dig privat) så av det skälet spelar det inte så stor roll. Däremot skattemässigt som sagt!

 

Däremot kan ett AB vara en lösning om du vill ta in finansiering på annat håll - ex låna två millar från banken och två millar genom att du bjuder in andra forumiter som ägare i bolaget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bör driva det hela i bolagsform eller privat är en skatteteknisk fråga, och det ska du höra efter på det utmärkta forumet på skatter.se

 

Oavsett om du går till banken och vill låna som privatperson eller som AB, så kommer de kräva säkerhet (i gården) och borgen (av dig privat) så av det skälet spelar det inte så stor roll. Däremot skattemässigt som sagt!

 

Däremot kan ett AB vara en lösning om du vill ta in finansiering på annat håll - ex låna två millar från banken och två millar genom att du bjuder in andra forumiter som ägare i bolaget...

 

Välkommen tillbaks. :-D

 

****

 

Inte helt enkelt.Många problem och möjligheter.

Har ägt fastigheter genom bolag.

Intäkter och kostnader, i dagsläget?

Ligger fastigheten i avfolkningområde?

 

Edit : Spontant skulle jag starkt avråda till denna typ av affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bör driva det hela i bolagsform eller privat är en skatteteknisk fråga, och det ska du höra efter på det utmärkta forumet på skatter.se

 

Oavsett om du går till banken och vill låna som privatperson eller som AB, så kommer de kräva säkerhet (i gården) och borgen (av dig privat) så av det skälet spelar det inte så stor roll. Däremot skattemässigt som sagt!

 

Däremot kan ett AB vara en lösning om du vill ta in finansiering på annat håll - ex låna två millar från banken och två millar genom att du bjuder in andra forumiter som ägare i bolaget...

 

Edit: Jag har som sagt lån på 900k på ett hus som är värderat till 2m ...sen har jag en tom tomt som är värderat till 400 k ...inget lån där.

Hur resonerar bankerna när man belånar hus och mark?

 

En procentsats på ett redan värderat värde? ...eller värderar dom själva och sen en procentsats på deras egna värdering?

 

 

Jag har luskat lite och ringt runt. Runt 30-40% är ganska rimligt att banken kräver i kontanter när man övertar en kommersiell verksamhet.

Jag vill nog faktiskt ta över detta själv för jag vet att det finns mer pengar i detta att tjäna än vad nuvarande ägare gör.

 

Jag har en bra och trogen kontakt på banken som hjälpt mej i svåra situationer innan trots att det har sett mörkt ut.

 

Kossan: Jag vet vad jag gör. Och jag har letat och tittat på måååååånga liknande projekt och detta är nog en möjlighet som kanske inte kommer tillbaka.

 

Gården ligger i ett område som växer. Precis vid en större väg som kommer läggas om.

200 meter till båtplats och strand.

En ny väg längre från gården som ska bli en större och snabbare väg till närmsta staden (jönköping) som oxå växer.

Jag ska inte gå in på intäkterna än men jag kan återkomma med detta i PM kanske?

Kan va intressant eftersom du är lite insatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag har som sagt lån på 900k på ett hus som är värderat till 2m ...sen har jag en tom tomt som är värderat till 400 k ...inget lån där.

Hur resonerar bankerna när man belånar hus och mark?

 

En procentsats på ett redan värderat värde? ...eller värderar dom själva och sen en procentsats på deras egna värdering?

 

 

Jag har luskat lite och ringt runt. Runt 30-40% är ganska rimligt att banken kräver i kontanter när man övertar en kommersiell verksamhet.

Jag vill nog faktiskt ta över detta själv för jag vet att det finns mer pengar i detta att tjäna än vad nuvarande ägare gör.

 

Jag har en bra och trogen kontakt på banken som hjälpt mej i svåra situationer innan trots att det har sett mörkt ut.

 

Kossan: Jag vet vad jag gör. Och jag har letat och tittat på måååååånga liknande projekt och detta är nog en möjlighet som kanske inte kommer tillbaka.

 

Gården ligger i ett område som växer. Precis vid en större väg som kommer läggas om.

200 meter till båtplats och strand.

En ny väg längre från gården som ska bli en större och snabbare väg till närmsta staden (jönköping) som oxå växer.

Jag ska inte gå in på intäkterna än men jag kan återkomma med detta i PM kanske?

Kan va intressant eftersom du är lite insatt...

 

Jag är lite osäker på vilken info du söker. Men jag bidrar gärna med min erfarenhet om du vill?

 

Annars lämnar jag tråden ifred.

 

Möjligen kan jag inte posta mer,

eftersom jag använde ordet Förortsneger förut. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...