Gå till innehåll

Pappa Norda


NorthQ

Recommended Posts

  • Svars 368
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Live turre $1200 buyin.

 

Sista handen på 150/300 ante 25. Nästa nivå 200/400 ante 50.

 

HERO UTG+1. :8s::8c: 11k i stacken.

Slår upp till 625.

Fold fram till HiJack (nyligen dubblat med AK mot TT i 5betad pot preflop ca 30k i stacken) som 3betar till 1600 jämt. Fold fram till mig.

Jag synar.

Flop: :5h::5d::3c:. Action går check check.

Turn :2d:

Jag betar 1600. HiJack höjer till 4500.

 

What to do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert är det en gråtfold i denna vidriga spot. Men vilka händer checkar han flopp med? Sjukt om han gör det med något par förutom 33, 55 och kanske AA/KK. Man borde väl kunna räkna bort de flesta par i hans 3b range pre.

Även fast det bara kostar honom drygt 5k att syna dig borde han ju kunna göra det spelet på den brädan väldigt ofta med luft.(typ AT-AK, KQ, JTs osv)

Jag skulle vara väldigt sugen att sopa in smeten här då vi annars bara har kvar dryga 20bb vid en fold.

Visst han kan sitta med A5 osv, men imo borde han ha fler kombos som du slår. Men vad vet jag, vad är facit?:-)

 

 

Hur gick turren?

 

Edit: En lärare betonade att man ska ge fan i att skriva "så" i texter. Därför editerar jag bort dem eftersom jag inledde tre raka meningar med det jävla ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert är det en gråtfold i denna vidriga spot. Men vilka händer checkar han flopp med? Sjukt om han gör det med något par förutom 33, 55 och kanske AA/KK. Man borde väl kunna räkna bort de flesta par i hans 3b range pre.

Även fast det bara kostar honom drygt 5k att syna dig borde han ju kunna göra det spelet på den brädan väldigt ofta med luft.(typ AT-AK, KQ, JTs osv)

Jag skulle vara väldigt sugen att sopa in smeten här då vi annars bara har kvar dryga 20bb vid en fold.

Visst han kan sitta med A5 osv, men imo borde han ha fler kombos som du slår. Men vad vet jag, vad är facit?:-)

 

 

Hur gick turren?

 

Edit: En lärare betonade att man ska ge fan i att skriva "så" i texter. Därför editerar jag bort dem eftersom jag inledde tre raka meningar med det jävla ordet.

 

Som du säger tänkte jag att det var många gånger han kunde sitta just på två höga kort och gick på det å sopa in allt i potten.

Han funderade en kort stund och fråga hur mycket mer det var och efter frågat dealern berättat att det var 6375 till så funderade an ytterligare en kort stund och synar med AA som står (och förövrigt träffar river ytterligare ett A).

Det var alltså bust handen och haft svårt att bestämma mig för om det var ett ok eller dåligt spel av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Inte skrivit mycket på sistone. Var mycket med huset på sistone.

 

Men hann iaf med två sm-event på stars förra veckan. deepstack och 8game.

Hittade cash i deepstacken men 8gamet gick inge vidare. Hade dock % i en av sm-vinnarna så fick in lite deg där.

 

Gollegebasketen är slut för denna gång, min bracket gick ok fick in Louisville som segrare och landade totalt top 5% av alla brackets.

 

Imorn bär det av till New York tillsammans med sambon för bl.a. Nets - Bulls game 7.

 

Ciao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Whisky intresset har flammat upp senaste månaderna igen och handlat ett gäng flaskor och samples.

 

Igår kväll samplade jag Longmorn 39yo 1969, ( 57,7%, Gordon & MacPhail for TWE 2009, cask #5305 )

 

Läs mer om den här

 

Riktigt fin jävel, stor njutning.

 

En av de sämre jag testa för några veckor sen, har en halvdrucken flaska hemma, mindes den inte som så dålig, men ju mer man dricker desto mer kräsen blir man :)

 

Skrev denna beskrivning på MoM för ett tag sedan:

Perfume and ash Bowmore 12

 

Take your favorite perfume and and spray it in your mouth, then set a match on fire, let it burn out, then eat the burnt match. Then you have an equal taste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahah spot on angående Bowmore 12 :-D

 

Är en relativt ny whiskey-drickare men hittils har Glennfiddich 15 varit min personliga favorit, betydligt godare än 12an men har inte haft tillfälle att smaka 18 än, har du några synpunkter på den?

 

Har aldrig haft en Glenfiddich hemma, har dock smakat på 12an hemma hos min svärfar för några år sedan, så lite hazy på upplevelsen men minns att den inte var imponerande dock heller inte dålig, så man kan väl säga att det är en bra nybörjar whisky. Antagligen därför jag inte köpt någon Glenfiddich.

 

Minns den som lätt-lätt rökig och inte tillräckligt komplex för att få mig att vilja köpa flaskan.

 

 

Min favorit recensent på tuben.

 

 

 

 

 

 

Läst på lite olika ställen om dessa två nu med din fråga, och blir personligen lätt oroad då det på flera ställen beskrivs som "floral". Tycker att det kan bli för stark ibland (i.e. Bowmore 12) "floral" smak vilket då övergår till parfymig / såpig smak vilket inte är trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövde lite tröst igår kväll efter katastrof vid turre borden, dyraste kvällen på länge.

 

Så jag gick tillbaka till en annan flaska som stått ett tag.

 

Auchentoshan 'Spring Wood'.

40% Triple Distilled. Legat på Bourbon casks.

 

Första intryck: Ful flaska, ljusgul kiss-färgad.

 

Auchentoshan-Springwood-1-0-Liter.4965p.jpg

 

Doft: Frisk Citrus, Vanilj

Smak: Frisk citrus, ton av vanilj, ett litet sting (det är ju trots allt sprit)

Eftersmak: Kort cirtus ton

 

Efter låtit whiskyn vila ett litet tag i glaset, ca 10-15 minutes

Så blir vaniljen lite tydligare i doften och kanske lite grönt gräs i doften, samt att stingen av spriten mildras både i doft och smak.

 

Måste säga att den blev bättre efter ha vilat en stund och är bättre än jag mindes den från sist jag drack av den.

 

Dock inget jag köper igen, om jag köper Auchentoshan igen blir det nog "Three Wood" som är en blandning av whisky från tre tunnor med olika karaktär. Bl.a. Pedro Ximenez Sherry tunna vilket brukar ge en fin upplevelse enligt mig.

 

Edit: Köptes på taxfree på båt, 1L ca 400 sek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj svår fråga finns så många goda. Beror ju vad man är på för humör osv. Finns så många olika karaktär på whisky. Har inga jag kan säga det är min favorit för jag köper allt som oftast nya flaskor som jag ej tidigare provat. Alltid varit insnöad på whisky från islay dock. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällens tröst efter fatalt misslyckande i red spade open och nötbubbla i kval till SM på SvS.

 

Isle of Jura 'Superstition'

 

Tydligen en blandning av flertal olika årgångar och fat mellan 13 och 21 år.

 

Första intryck: udda flaska, härlig färg lik koda.

 

0010000016727_L.JPG

 

Doft: smörkola, något sött som är svårt att sätta fingret på.

Smak: tydlig smörkola ( speciellt efter man låtit whiskyn vila i glaset en stund ) ek och en liten liten touch rök

Eftersmak: mellanlång, söt och kryddig.

 

Överlag: bra med tanke på det billiga priset. dock lite annorlunda i smaken jmf med traditionell whiskysmak.

 

Tröstfaktor: i kombo med 'How I met your mother': gott humör högst tillfälligt

 

Edit: Pris 290 sek @ MoM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några veckor sedan gjorde jag ett vertikaltest på fyra stycken BenRiach i 15yo 'Finish Wood' serien.

 

Tänkte bara lista dem enligt mitt tycke och en kort kommentar om vad jag tyckte om dem.

 

 

1) Benriach 15 Year Old / PX Sherry Wood Finish

Godast.

Touch av rök sherry/fruktiga kryddor

bnrob.15yo.jpg

 

2) Benriach 15 Year Old / Madeira Wood Finish

Näst mest god.

Kryddig, ester smak.

bnrob.15yov2.jpg

 

3) Benriach 15 Year Old / Tawny Port Wood Finish

Näst minst god.

Grapefruk och oljig och lite rök

bnrob.15yov4.jpg

 

4) BenRiach 15 Year Old / Dark Rum Finish

Minst god.

Intressant. Lustig smak. Lite som tropisk juice.

bnrob.15yov1.jpg

 

Topp 3 är helt ok.

Dark Rum finish gillades inte

 

Edit: Pris, runt 400 styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ikväll är det mys på schemat med min blivande fru.

 

Det innebär i stort sett att vi tittar på några avsnitt någon tv-serie vi följer tillsammans. Men det är också en bra ursäkt att ta ett eller två glas whisky, oklart vilken jag samplar ikväll, men imorn kommer det upp en liten review.

 

Senare i veckan blir det troligen en planerad jämförelse mellan två olika utgåvor av "samma" whisky. Talisker DE 2000 och Talisker DE 2001.

Än så länge kan jag bara avslöja att 2001an har en ny etikett jämfört med 2000 och att 2001an verkar vara award winning medan 2000 är det icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst på lite olika ställen om dessa två nu med din fråga, och blir personligen lätt oroad då det på flera ställen beskrivs som "floral". Tycker att det kan bli för stark ibland (i.e. Bowmore 12) "floral" smak vilket då övergår till parfymig / såpig smak vilket inte är trevligt.

 

Skrev ovan om Glenfiddich för ett tag sedan, smakade lite på Glenfiddich 12 yo under en fest i helgen, så blev väl inte riktigt som en test bör utföras men upplevde ingen såpa smak så det var ju bra. Men heller inte inget att skryta om jätte mycket men helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen bjöd på två avsnitt av Downton Abbey samt två eller tre glas av Bowmore 'Darkest' 15 yo.

 

15yearsolddarkest.png

 

Doft: Sötma, mörka frukter, russin, rök

Smak:Sötma, sherryaktig, träig-rök

Eftersmak: Kryddig, krämig

 

Överlag: Doften är klart den bästa kvalitén på denna whisky, helt fantastisk doft. Smaken är inte alls dum. Totalt sett en väldigt god och prisvärd whisky och helt fantastisk jämfört med Bowmore 12yo.

 

Edit: Pris 510 sek @ MoM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talisker jämförelsen får vänta några dagar till.

Testar just nu för första gången en Kilchoman och det är

 

kilchoman-inaugural-100-islay-main_image-250.jpg

 

Kilchoman Inauguaral 100% Islay

 

Endast 3 år gammal så blir även den yngsta jag någonsin provat, note: whisky måste lagras på fat minst i 3 år innan det ens får kallas whisky. Detta syns på färgen som är väldigt ljus.

 

Doft: Citrus, Vanilj, Sötma och rök

Smak: sött, konfekt i början sen kommer röken och blir väldigt tydlig.

Eftersmak: smörkola, vanilj, söt rök

 

Överraskande bra för att vara så ung. Spännande test är det iaf. Blir sugen på att testa något äldre av Kilchoman

 

Edit: Pris 650 sek @ MoM dock slutsåld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövde lite tröst igår kväll efter katastrof vid turre borden, dyraste kvällen på länge.

 

Så jag gick tillbaka till en annan flaska som stått ett tag.

 

Auchentoshan 'Spring Wood'.

40% Triple Distilled. Legat på Bourbon casks.

 

Första intryck: Ful flaska, ljusgul kiss-färgad.

 

Auchentoshan-Springwood-1-0-Liter.4965p.jpg

 

Doft: Frisk Citrus, Vanilj

Smak: Frisk citrus, ton av vanilj, ett litet sting (det är ju trots allt sprit)

Eftersmak: Kort cirtus ton

 

Efter låtit whiskyn vila ett litet tag i glaset, ca 10-15 minutes

Så blir vaniljen lite tydligare i doften och kanske lite grönt gräs i doften, samt att stingen av spriten mildras både i doft och smak.

 

Måste säga att den blev bättre efter ha vilat en stund och är bättre än jag mindes den från sist jag drack av den.

 

Dock inget jag köper igen, om jag köper Auchentoshan igen blir det nog "Three Wood" som är en blandning av whisky från tre tunnor med olika karaktär. Bl.a. Pedro Ximenez Sherry tunna vilket brukar ge en fin upplevelse enligt mig.

 

drack lite av denna igen som uppvärmning till fotbollen

meh fett ensidig och tråkig.

Kan nog bara användas som bjud-whisky till folk som inte har koll eller ev. referenswhisky när man samplar något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den utlovade jämförelsen mellan

 

Talisker DE 2000 'Amoroso Finish'

talisker-2000-amoroso-finish-distillers-edition-whisky.jpg

 

och Talisker DE 2001 'Amoroso Finish'

talisker-2001-amoroso-finish-distillers-edition-whisky.jpg

 

2000:

N: Fruktig, lätt rökig

T: Mjuk, fruktig, kryddig och lätt rökig

F: Kryddig och en touch av smörkola

 

2001:

N: Fruktig, mer tydlig rök nästan om en brasa, träig rök

T: Fruktig, kryddig, bras-rök

F: Pepprig och en touch av smörkola

 

Otroligt, blev förvånad att den var en sådan skillnad på samma whisky fast två olika årgångar. Den stora skillnaden är att 2001an är lite rökigare och den är trä-ig i sin presentation medan röken är mildare och svårt att sätta fingret på vad som skapat röken på 2000en. 2000 är också något mer smooth att dricka.

 

Båda är goda och rekommenderas att prova!

 

Edit:

Pris

----

DE 2000, 760 sek @ MoM, slutsåld

DE 2001, 650 sek @ MoM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tag på ett sample av denna independent buteljering

 

p10101071001.jpg

 

Doft: Rök med röda frukter, emellanåt kan det lukta lite som nya bildäck. Förmodligen beroende lite hur djupt man har näsan i glaset.

 

Smak: Här försvinner bildäcken och blir mer av endast rök och sherry/röd fruktighet. Kanske lite phenol.

 

Eftersmak: Rök, frukt, kryddighet sälta

 

Mkt intressant och gott, dock förmodligen inte värt pengarna.

 

Edit: Pris, ingen aning, dyrt. Säljes nog bara mellan privatpersoner eller på whiskyauction, köpte ett sample om 2cl för 125sek (hade varit 5-6 x så dyrt på krogen), nog inget överpris direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa har det bra :D, dricker whiskey varannan dag :D Kan du lägga in pris i fortsättningen? Är lat som få ;) Kul att läsa iaf! Keep it up!

 

Lägger in två jag testat nyligen

 

Highland Park Ambassador's Choice 10 years (nr 456) 499:-

Klar prisvärd, är iofs HP så vad kan man vänta sig:)

 

The Laddie Sixteen 16 Years (nr 537) 699 :-

Riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...