Gå till innehåll

Problematisk situation vid homegame.


Fnisch

Recommended Posts

Vi är tre spelare inblandade i följande hand. Det är CG homegame. Knappen höjer upp till 5BB, SB och BB synar. Floppen faller. SB ställer rakt ut, BB synar likaså knappen. Knappen som också är dealer slänger snabbt upp turn och river innan någon hinner reagera på det faktum att BB har ca 200BB kvar. Bäst hand när hela brädet är klart har BB. Hur gör vi här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att ni borde ha lagt tillbaks rivern i leken och blandat om den. Sen börjar BB agera på turn.

 

Sen säger du att BB hade bäst hand efter rivern, vilket innebär att misstagen inte slutade med att dealern la upp river, utan även hålkorten veks upp. Då är det väl inte bara dealern som gjort bort sig. Hur man löser det när d gått så långt vet jag inte, hoppas ni e bra kompisar^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar BB sin hand så får han ju skylla sig själv och vara nöjd med potten som den är.

Om inte så får han aggera nu på river trots att han vet vad BTN har, och BTN svara på det!

 

Inga kort ska bytas ut, det är generalfel!!

WTF? Ska vi hoppa över en hel bettingrunda? Det om något låter som ett generalfel. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En runda är synd att missa, men att byta ut kort är ju FEL, BB har bäst hand och vinner, att börja ändra på det är ju gränsfall till fusk!

Men börjar vi med att rätt till det första felet, innan folk helt oprovocerat börjar slänga upp sina kort på rygg, så vet vi inte om BB har bäst hand eller inte. Varför skulle det då vara fel att lägga tillbaks river i leken? Bättre det än att hoppa över en bettingrunda.

Oavsett vad som gäller i denna situationen så finns det lägen när det korrekta är att lägga tillbaks ett kort i leken och blanda om den, så det är verkligen inte ett "generalfel" att "byta ut kort" som du kallar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tågrånaren har rätt , steel har fel.

Visas hålkorten förlorar man sin rätt till att agera.

Om BB visar sin hand kan han inte höja , han kan däremot välja

att syna om någon som inte visat sin hand väljer att agera.

Detsamma gäller BTN.

DVS om båda visat sina hålkort har de båda förlorat rätten att agera.

 

Jag har till och med varit med om när man visar sina kort innan man agerat så är handen död.

 

Det är inte dealern uppgift att skydda spelarnas hålkort.

 

Om man får ta bort ett kort och dra ett nytt i speciella fall har jag inget svar på men det låter inte ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tågrånaren har rätt , steel har fel.

Visas hålkorten förlorar man sin rätt till att agera.

Om BB visar sin hand kan han inte höja , han kan däremot välja

att syna om någon som inte visat sin hand väljer att agera.

Detsamma gäller BTN.

DVS om båda visat sina hålkort har de båda förlorat rätten att agera.

 

Jag har till och med varit med om när man visar sina kort innan man agerat så är handen död.

 

Det är inte dealern uppgift att skydda spelarnas hålkort.

 

Om man får ta bort ett kort och dra ett nytt i speciella fall har jag inget svar på men det låter inte ok.

Vad yrar du om? Jag har inte sagt nått om vad som ska göras ifall folk har visat sina hålkort. Jag sa att de borde stoppat direkt när de såg att dealern la upp river utan att BB hade fått chans att agera. Lös felet där istället för att göra det extra felet att visa hålkorten.

OP skrev inte om de vände upp hålkorten direkt innan de försökt lösa första problemet, och isåfall vem som visade hålkorten först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att allt alla problem beror på att jag läste fel i OPs post, fick det till att BTN slängt upp sina hålkort...

 

Menmen, efter att ha läst igen:

RÄTT är att de spelar därifrån de är UTAN att vara dumma o flippa hålkort.

turn-river byts aldrig ut om vi ska vara korrekta, (dock en skön idé om alla är med på det.)

 

 

En fråga till OP, varför vändes hålkorten upp?, vem gjorde det först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att allt alla problem beror på att jag läste fel i OPs post, fick det till att BTN slängt upp sina hålkort...

 

Menmen, efter att ha läst igen:

RÄTT är att de spelar därifrån de är UTAN att vara dumma o flippa hålkort.

turn-river byts aldrig ut om vi ska vara korrekta, (dock en skön idé om alla är med på det.)

 

En fråga till OP, varför vändes hålkorten upp?, vem gjorde det först?

Svenska pokerförbundet håller inte med dig:

§5.4 Ifall dealern lägger ut kort trots att inte satsningsomgången var avklarad, så tas korten tillbaks och blandas

om (dock ej burncard). Nya kort läggs ut (inget kort bränns).

OBS! Korten blandas om OAVSETT vad spelarna anser!

http://media.svenskapokerforbundet.se/2010/08/Svenska-Pokerf%C3%B6rbundets-Turneringsregler.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som fan,, maila den till CC i GBG.

De ggr jag varit med om detta har vi lirat därifrån vi är, både homegame och på CC (2ggr, GBG 10/10, 20/20, (dock aldrig mer än en gata på CC),)..

men som du säger är det uppenbarligen inte rätt, sry my bad.

Kommer dock inte släppa att det jag och Jonasson säger är mest rättvist och mest använt!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar dumt att uppmuntra till angleshooting helt i onödan.

 

Med din metod, när dealern deltar i spelet och vill ha en billig showdown så slänger bara upp turn och river direkt efter varandra. Vips så har han berövat övriga spelare chansen att agera på turn, och han behöver bara syna ner ett riverbet istället för ett turnbet och sen ett riverbet. Inte rättvist imo.

 

Med pokerförbundets metod så kan ingen tjäna på att slänga upp turn och river eftersom riverkortet då läggs tillbaks i leken som blandas om, och alla spelare får chansen att agera innan river läggs upp. Rättvist imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...