Gå till innehåll

Hittar vi explofolden?


sulla

Recommended Posts

Fi är en stars-pro och spelar 16/8/8. Han är reg på nivån $50-1000 buyin. Min read är att han spelar solid abc, han bör altid ha högre färg/kåk här va?

 

Och JA, det är en fiskig syn på turn, men glöm den.

 

PokerStars Game #65679481314: Tournament #432010647, $10+$1 USD Hold'em No Limit - Level VI (60/120) - 2011/08/07 23:23:43 CET [2011/08/07 17:23:43 ET]

Table '432010647 87' 9-max Seat #2 is the button

Seat 1: j.thaddeus (9720 in chips)

Seat 2: CheikyMonkey (11055 in chips)

Seat 3: tsodas (19650 in chips)

Seat 4: VinceVegaMFR (12175 in chips)

Seat 5: KrazyIvanDK (12450 in chips)

Seat 6: bachelor_80 (7980 in chips)

Seat 7: Svidunovich (6060 in chips)

Seat 8: MARCO 202888 (11105 in chips)

Seat 9: I.MANSO (9280 in chips)

j.thaddeus: posts the ante 20

CheikyMonkey: posts the ante 20

tsodas: posts the ante 20

VinceVegaMFR: posts the ante 20

KrazyIvanDK: posts the ante 20

bachelor_80: posts the ante 20

Svidunovich: posts the ante 20

MARCO 202888: posts the ante 20

I.MANSO: posts the ante 20

tsodas: posts small blind 60

VinceVegaMFR: posts big blind 120

*** HOLE CARDS ***

Dealt to bachelor_80 5 of Diamonds6 of Diamonds

KrazyIvanDK: folds

bachelor_80: calls 120

Svidunovich: folds

MARCO 202888: folds

I.MANSO: calls 120

j.thaddeus: calls 120

CheikyMonkey: calls 120

tsodas: folds

VinceVegaMFR: checks

*** FLOP *** 9 of DiamondsJack of Clubs9 of Clubs

VinceVegaMFR: checks

bachelor_80: checks

I.MANSO: checks

j.thaddeus: checks

CheikyMonkey: checks

*** TURN *** 9 of DiamondsJack of Clubs9 of Clubs3 of Diamonds

VinceVegaMFR: checks

bachelor_80: checks

I.MANSO: checks

j.thaddeus: bets 480

CheikyMonkey: folds

VinceVegaMFR: folds

bachelor_80: calls 480

I.MANSO: folds

*** RIVER *** 9 of DiamondsJack of Clubs9 of Clubs3 of Diamonds4 of Diamonds

bachelor_80: bets 1560

j.thaddeus: raises 7540 to 9100 and is all-in

bachelor_80: folds

Uncalled bet (7540) returned to j.thaddeus

j.thaddeus collected 4920 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 4920 | Rake 0

Board 9 of DiamondsJack of Clubs9 of Clubs3 of Diamonds4 of Diamonds

Seat 1: j.thaddeus collected (4920)

Seat 2: CheikyMonkey (button) folded on the Turn

Seat 3: tsodas (small blind) folded before Flop

Seat 4: VinceVegaMFR (big blind) folded on the Turn

Seat 5: KrazyIvanDK folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: bachelor_80 folded on the River

Seat 7: Svidunovich folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: MARCO 202888 folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: I.MANSO folded on the Turn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om handen ser nice ut, så är den i princip enbart en bluffcatcher (och inget annat) mot en riverraise. Om FI är "solid ABC" så är det ju bara insta-folda, inget snack om saken.

 

Som spelat:

Fold pre.

Lead in turn.

 

Fan vad du är dålig på pÅker............................... LOL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min read var ABC, men har bara spelat dryga 200 händer mot han, kan såklart ha fel.

 

Jag resonerade som att om jag tagit en lös syn och hittat färg får jag inte tappa värde genom att checka och såg det som troligare att han skulle göra ett crying call än att han ska försöka bluffa i denna spot. Därför ledde jag ut. Tror typ han checkar allt bakom som inte slår mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min read var ABC, men har bara spelat dryga 200 händer mot han, kan såklart ha fel.

 

Jag resonerade som att om jag tagit en lös syn och hittat färg får jag inte tappa värde genom att checka och såg det som troligare att han skulle göra ett crying call än att han ska försöka bluffa i denna spot. Därför ledde jag ut. Tror typ han checkar allt bakom som inte slår mig.

 

såg ej att det var en $11, då spelar han antagligen ABC. på HSMTT's är han galen. tycker dock fortfarande att ch/c är rätt.

 

och vafan, öppenlimpa inte. aldrig. någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det finns en så liten range av händer som en solid spelare vill göra en crying call med på denna bräda om han inte har någon read på dig som enormt bluffig. Tror varken underpar eller en knekt vill göra det. Möjligen en ensam nia om vi tror att han synar pre här med T9 eller 98 eller kanske A9s. Men det är ju i så fall en väldigt marginell syn också. Så jag tycker också att hela idén att beta river för värde faller. Det är snarare du som när du ser denna river bör förbereda dig att göra ett crying call (som du då naturligtvis inte vill ska vara högre än nödvändigt) såsom handen har utspelat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det finns en så liten range av händer som en solid spelare vill göra en crying call med på denna bräda om han inte har någon read på dig som enormt bluffig. Tror varken underpar eller en knekt vill göra det. Möjligen en ensam nia om vi tror att han synar pre här med T9 eller 98 eller kanske A9s. Men det är ju i så fall en väldigt marginell syn också. Så jag tycker också att hela idén att beta river för värde faller. Det är snarare du som när du ser denna river bör förbereda dig att göra ett crying call (som du då naturligtvis inte vill ska vara högre än nödvändigt) såsom handen har utspelat sig.

 

Problemet blir detta: Kan jag inte gå på river för värde blir turnsynen genast så oerhört mycket sämre. Inte bara att jag synar utan direkta odds, jag synar och även om jag träffar ligger jag efter. Summa summarum, tar jag syn på turn, måste jag betta träff. Även om såklart fold på turn är det rätta.

 

Om vi vänder på det, vad reppar han här? Floppad kåk, turnad kåk eller rivrad hög färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inget av den här handen, spelar iofs inte turrar men är detta standard? Limp från mitt position, check flopp, syn turn och sen donk river. Jag vet inte, vill inte säga att jag tycker det är dåligt, fattar bara inte. Vad vill du med handen? Limp för att inte investera för mycket i potten och plocka upp något schysst drag? Check flopp då du träffar noll, sen kommer turn med ett fint färg drag vilket man skall syna? Om du nu synar turn vilka händer donkar du med river? Vad gör du vid omslag som här, fold? Men river är alltså för värde? Ifrån 9an och typ J? Vilka händer vill du ha för att syna ett ställ? Enbart kåk? Högre flush?

 

Jag tror hans range är större än vad du tror, för mig ser den här handen väldigt suspekt ut och jag skulle kunna tänka mig att skeppa med typ en range av 9, kåkar, färg samt en hel del bluffar då du kommer folda så mycket här. Färgen kommer du folda av uppenbarligen, 9 foldas ju rakt av, J åker bort. Inte så mycket kvar att syna med. Vad skall du ha liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen i sig är såklart inte standard.

 

Limp eller raise pre är en smaksak, jag gillar att ha en limprange pre när stackarna tillåter vilket en del inte gillar.

 

Flop är bajs och jag checkfoldar allt

 

Turn ger mig drag och FI kan i denna spot betta som bluff, steg/färgdrag eller för värde med en 9 eller J. Jag synar löst i hopp om att hitta ruter och gör så. Här menar jag att han kommer stänga ner med de flesta händer som har värde, säkert också en del bluffar.

 

Tanken här är alltså att han ska göra ett crying call mot mig. Många sämre spelare gör denna syn med 9 el J.

 

Håller definitivt inte med om att jag foldar mycket på denna river, är typ bara låga färger som jag viker beroende på spelare, men min range innehåller ju även den en del höga färger och kåkar i denna spot.

 

Tycker faktiskt det är en del av resonemanget till att jag foldar, jag ser det som att jag reppar ganska stark hand här, minst färg och när han degar säger han i princip att han har det slaget. Mot de flesta kommer jag göra en crying call för det är så smal range som slår mig mot den som bettar på turn men läste väl in för mycket då jag uppfattade honom som en som inte gör moves likt denna utan nötter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

höja turn för att dölja ditt drag ott är inte lika dåligt som att floata och sen b/f när du träffar.

 

och det finns inte många spelare som gör synen med en J ott, vissa lägger tillochmed svaga nior efterssom du reppar zero bluffar. plus att J.T är sjukt duktig spelare.

 

din range innehåller inte så många kåkar imo. vilka kåkar ska du ha förutom en fiskigt spelad J9 / 33?

 

och dude. sluta limpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart angående openlimping: (utgående från att vi spelar någon slags TAG-strategi, eller åtminstone en strategi åt TAG-hållet)

 

Om bordet är passivt i en MTT tycker jag att man kan openlimpa enstaka händer som variation. Det är väl då närmast låga SC och låga PP som kan komma ifråga för ett sånt spel. Att göra det ofta tror jag inte på. Det blir för lättläst för observanta spelare vid bordet och man kommer inte att plocka särskilt mycket värde i snitt de få gånger man verkligen träffar brädan bra. När vi däremot höjer med vissa av dessa händer som balans till vår egentliga öppningsrange från MP så drar vi nytta av denna "perceived range" och kan plocka en hel del potter post genom rena C-bet utan att ha träffat bra + att vi kan få mer betalt för låga set och stegar som vi "inte borde kunna ha" från vår motspelares perspektiv.

 

Självklarheter kanske alltihop, men tycker ändå att det förtjänar att nämnas när man diskuterar openlimpnings vara eller inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen i sig är såklart inte standard.

 

Limp eller raise pre är en smaksak, jag gillar att ha en limprange pre när stackarna tillåter vilket en del inte gillar.

 

Flop är bajs och jag checkfoldar allt

 

Turn ger mig drag och FI kan i denna spot betta som bluff, steg/färgdrag eller för värde med en 9 eller J. Jag synar löst i hopp om att hitta ruter och gör så. Här menar jag att han kommer stänga ner med de flesta händer som har värde, säkert också en del bluffar.

 

Tanken här är alltså att han ska göra ett crying call mot mig. Många sämre spelare gör denna syn med 9 el J.

 

Håller definitivt inte med om att jag foldar mycket på denna river, är typ bara låga färger som jag viker beroende på spelare, men min range innehåller ju även den en del höga färger och kåkar i denna spot.

 

Tycker faktiskt det är en del av resonemanget till att jag foldar, jag ser det som att jag reppar ganska stark hand här, minst färg och när han degar säger han i princip att han har det slaget. Mot de flesta kommer jag göra en crying call för det är så smal range som slår mig mot den som bettar på turn men läste väl in för mycket då jag uppfattade honom som en som inte gör moves likt denna utan nötter.

 

Alltså okej, du viker inte så mycket? Bara lägre färg vilket utesluter alla andra händer mer eller mindre förutom super nöt. Och hur ofta har du super nöt här?

Sen så blir turn spelet så knepigt då allt som landar på river kommer vara jobbigt för dig. Om färgen inte faller så foldar du rakt av antar jag? Och även om färgen nu kommer är du inte säker på att få något värde, du vet inte ens om det är bästa hand här. Sen så blir ju donken river så oerhört knepig, vad donkar du med river som du inte raisar turn? Missat färgdrag? Färgen? 9? Eller bara superbluffen?

 

Känns som att allt fram till donkbet river funkar, sen vill du ju enbart få komma till showdown samt ge honom utrymme att fortsätta betta, för bluff men även för värde. Han kommer ju definitivt skjuta river med en 9, samt hela sin nöt range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså okej, du viker inte så mycket? Bara lägre färg vilket utesluter alla andra händer mer eller mindre förutom super nöt. Och hur ofta har du super nöt här?

Sen så blir turn spelet så knepigt då allt som landar på river kommer vara jobbigt för dig. Om färgen inte faller så foldar du rakt av antar jag? Och även om färgen nu kommer är du inte säker på att få något värde, du vet inte ens om det är bästa hand här. Sen så blir ju donken river så oerhört knepig, vad donkar du med river som du inte raisar turn? Missat färgdrag? Färgen? 9? Eller bara superbluffen?

 

Känns som att allt fram till donkbet river funkar, sen vill du ju enbart få komma till showdown samt ge honom utrymme att fortsätta betta, för bluff men även för värde. Han kommer ju definitivt skjuta river med en 9, samt hela sin nöt range.

 

Standardspel mot random är inte säkert jag betfoldar, kan nog betcalla. Skrev ju explofold i rubriken vilket jag anser att det är. Jag multitablade och tog ett beslut som jag vanligen gör på denna nivån då jag tror jag kommer få för många som checkar bakom, faktiskt även med svaga 9or och definitivt med Jx. Denna gången var det dock mot en fi som A:spelar på mycket högre stakes och som B, i mina ögon inte gör moves. I mina ögon kunde han bara syna eller folda.

 

Tror läxan i handen är den jag visste om när jag postade den, ska inte syna det bettet utan att veta var jag står och vad jag vill på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror läxan i handen är den jag visste om när jag postade den, ska inte syna det bettet utan att veta var jag står och vad jag vill på river.

 

du foldar ut många av hans bluffar med en riverdonk, och med tanke på din svaga range kan han obv bluffa ut dig ändå

du foldar ut alla hans J's med en riverdonk.

du foldar ut vissa nior (?) med en riverdonk

du har så gott som aldrig en båt här förutom J9 & möööjligen 33

du har aldrig en hög färg här, den skulle du höjt pref hoppas jag.

 

 

slutsats. riverdonken och floppsynen är dåliga. pref är möjligen en smaksak även om jag ogillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wp!

 

+1, förutom att jag inte heller förstår limpen pre men kanske är okej att göra ibland. Betten på river skriker många gånger färg eller bättre så han borde ha dig slagen ofta där när han pushar.

 

edit: känns som att jag inte gillar att betta på river enligt mitt resonemang, men vilka händer får kan vi få syn av genom det spelet? jag är lost...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror läxan i handen är den jag visste om när jag postade den, ska inte syna det bettet utan att veta var jag står och vad jag vill på river.

 

du foldar ut många av hans bluffar med en riverdonk, och med tanke på din svaga range kan han obv bluffa ut dig ändå

svag range? jag reppar såklart färg, men den kan mycket väl innehålla kåkar, nästan lika mycket som hans range

 

du foldar ut alla hans J's med en riverdonk.

Inte om han sätter mig på stöld

 

du foldar ut vissa nior (?) med en riverdonk

Nja, det vet vi inte, kanske att han gör den men reggen på $10 gör det troligen inte

 

du har så gott som aldrig en båt här förutom J9 & möööjligen 33

Skulle kunna säga samma sak om hans hand, men det enda vi gjort är att betta när färgen kom, det kan betyda att vi satt färgen, att vi hittat ett skrämselkort som vi kan bluffreppa, eller att vi nu tror vi kan få bra värde på att betta vår kåk.

 

du har aldrig en hög färg här, den skulle du höjt pref hoppas jag.

Varför kan vi inte ha A3s eller liknande?

 

slutsats. riverdonken och floppsynen är dåliga. pref är möjligen en smaksak även om jag ogillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl försöka analysera vidare hur den här J.Thaddeus kan tänkas spela olika tänkbara händer i sin range:

 

- The stone cold nuts: 99 (Jag antar att han kan tänkas limpa in den pre när andre redan öppnat potten med att limpa, även om andra som känner hans spel bättre kanske kan avfärda den hypotesen)

 

- The stone cold nuts in practise: J9 (Antar att han kan ta syn med dessa stackdjup/hyfsad position pre)

 

- Kåk, 3or/4or över 9or

 

- Nötfärger, Ax i ruter eller klöver

 

- Icke nötfärger, t ex KQ i ruter eller klöver

 

- Triss i nior

 

- Tvåpar med knekt

 

- Tvåpar med underpar till bordet (88-55,22)

 

- Tvåpar med A3/A4 i annan färg en ruter

 

- Air

 

1) Kommer han att beta några av dessa händer på flopp femhandat? Är det en orimlig hypotes att tänka sig att han öppnar potten med triss, men checkar alla andra händer?

 

2) Vilka händer kommer att beta turn? Jag har svårt att se honom försöka göra en attack mot potten med total luft femhandat, även om han sett 3 spelare checka 2 gånger. Jag antar också att underpar checkar igen i hopp om att få en billig showdown. En ensam knekt antar jag skulle kunna öppna turn här för värde efter de 3 dubbla checkarna. De eventuella monstren + kåken som sitter på turn vill väl också göra ett försök att se om det går att extrahera ut något ur handen. Hur är det med färgdragen? Kan man anta att han väljer att checka icke-nötfärger, men gör ett försök att semibluffa Ax-händer?

 

3) Om det ligger något i dessa spekulationer så består hans range på river av:

 

- Fyrtal i nior (1 möjlig)

- Kåk JJ999 (6 möjliga)

- Kåk 33399 (3 möjliga)

- Nötfärger (Vi kanske kan anta att han höjer pre med AQs+ och får då AJ, AT, A8, A7, A2= 5 stycken)

- Bustade nötfärgsdrag i klöver (Enligt samma resonemang blir det 8 möjliga händer)

- Tvåpar JJ99 (ett antal, beror på vilka Jx-händer vi tror att han limpar in med)

 

 

Jag utgår från att han inte försöker bluffa sina tvåpar eftersom de bör ha ett hyggligt värde som bluffcatcher av bustade klöverdrag från din sida. Återstår då 15 händer som har dig slagen och 8 som eventuellt - högst eventuellt - kan försöka sig på en tuff riverbluff. Det skulle kanske då gå att resonera sig fram till en crying call - OM vi tror att den här spelaren alltid bluffar alla sina bustade färgdrag i såna här spots. Men gör han det så blir han väl obalanserad? Jag antar att såna här farliga brädor kan funka bra för stora bluffar - men då måste man väl också veta att man har att göra med en spelare som kan göra inte bara halvstora, utan också relativt stora läggningar. Har han en sån read på dig?

 

Jag tycker fortf. att check river känns bättre - särskilt som det faktiskt bör finnas en hygglig chans att snappa av en och annan bluff med bustade färgdrag han faktiskt kan tänkas göra i DET läget?

 

- Tycker ni rent generellt att jag sätter honom på en för tok snäv range?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På turn

 

* Det kan inte stämma att du helt räknar ur triss i hans range pga av checkad flopp, det är helt fel.

* Det lär finnas ett stort gäng kombosemibluffhänder, de sämre fg dragen, stegdragen och de som har par och drag

* Det kan finns ett kombodrag som rör 3an, typ klöver 3 med ytterligare en klöver

 

Men oavsett det tror jag inte vi har värde att syna riverpushen, den rangen han gör det med lär bara innehålla nötter. Däremot börjar jag bli tveksam om inte hans breda range på turn gör att vi måste betta river. Han kommer checka ner allt vi slår med undantag om han orkar bluffa och betta det vi inte slår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På turn

 

* Det kan inte stämma att du helt räknar ur triss i hans range pga av checkad flopp, det är helt fel.

* Det lär finnas ett stort gäng kombosemibluffhänder, de sämre fg dragen, stegdragen och de som har par och drag

* Det kan finns ett kombodrag som rör 3an, typ klöver 3 med ytterligare en klöver

 

Men oavsett det tror jag inte vi har värde att syna riverpushen, den rangen han gör det med lär bara innehålla nötter. Däremot börjar jag bli tveksam om inte hans breda range på turn gör att vi måste betta river. Han kommer checka ner allt vi slår med undantag om han orkar bluffa och betta det vi inte slår.

 

Alla antaganden här är väl mer eller mindre skakiga, men det känns som att om någon hand öppnar den här floppen så är det en triss. Visst kan man tänkas checka för potkontroll, men den dragiga floppen och antalet motspelare talar mot det tycker jag. Sant dock att han även kan stegdrag och vissa kombos. Men då tycker jag ännu mindre att logiken håller eftersom det borde tala för fler tänkbara bluffhänder vi kan snappa av på river, men som inte kommer att syna ett bet från oss.

 

Oavsett vilket så är väl hela handen ett bra exempel på att marginella händer ofta också tvingar oss att ta marginella beslut där EV för det ena eller andra alternativet är väldigt svårbedömt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du foldar ut många av hans bluffar med en riverdonk, och med tanke på din svaga range kan han obv bluffa ut dig ändå

svag range? jag reppar såklart färg, men den kan mycket väl innehålla kåkar, nästan lika mycket som hans range

 

om du nu foldar färgen mot en shove borde väl det anses vara en svag hand?

 

du foldar ut alla hans J's med en riverdonk.

Inte om han sätter mig på stöld

 

varför i helvete skulle han göra det?

 

du foldar ut vissa nior (?) med en riverdonk

Nja, det vet vi inte, kanske att han gör den men reggen på $10 gör det troligen inte

 

precis, kanske, därav ?

 

du har så gott som aldrig en båt här förutom J9 & möööjligen 33

Skulle kunna säga samma sak om hans hand, men det enda vi gjort är att betta när färgen kom, det kan betyda att vi satt färgen, att vi hittat ett skrämselkort som vi kan bluffreppa, eller att vi nu tror vi kan få bra värde på att betta vår kåk.

 

nej, det kan vi inte. han limpar med många fler J9 kinda hands jag hoppar att du har vett att att OR, inte openlimpa. han å andra sidan kan limpa med desto fler händer.

du har aldrig en hög färg här, den skulle du höjt pref hoppas jag.

 

Varför kan vi inte ha A3s eller liknande?

 

varför skulle du openlimpa A3s?

 

slutsats. riverdonken och floppsynen är dåliga. pref är möjligen en smaksak även om jag ogillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi limpar pre och checkar flopp i sen pos. Inte en chans att han har varken klöver flushdraw eller 9X. Båda dom händerna hade skjutit flopp i en multiway pott.

 

Han betar turn enbart om han har ruter flushdraw (då obv som oftast en bättre) eller floppad/turnad kåk dvs 99,JJ,J9,33.

 

När vi konstaterat detta blir spelet på river ganska enkelt. Jag hade foldat turn.

 

Att sätta han på 9x Jx är vääääääääldigt brandt, tror inte ens han har det 1% av ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...