Gå till innehåll

18årig spelberoende - Möte med psykolog


nickzor

Recommended Posts

Ska ringa han på senast fredag om jag vill träffa han igen. Men jag tror jag skippar det för känns som jag redan bestämt mig.

 

jag tycker du ska fortsätta träffa honom, och eventuellt be han tippsa dig om någon som är mer expert på spelmissbruk. Du kommer inte att bli av med speldjävulen på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på lite på internet mest av egetintresse.

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-treathow.htm

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-ret.htm

 

Det jag kommer att tänka på när jag läser detta är att du måste se ditt spelmissbruk som en sjukdom, liknande diabetes eller som en störning liknande pedofili.

 

Som diabetes eller pedofil blir du aldrig frisk men du kan lära dig att det är du själv som har kontroll över ditt missbruk och hur du ska kunna undvika situationer som kan fresta dig att återfalla. Detta lär du dig naturligtvis bäst genom en psykolog eller om du går med i Anonyma Spelare (AS).

 

Liksom en pedofil inte kan tänka att jag bara ska taffsa lite på barn max 5minuter i månaden, så kan du inte tänka, jag ska bara spela för 500kr i månaden. Du måste lära dig likt en pedofil att inte ensam befina dig runt barn och inte bo i närheten av skolor och dagis, helt enkelt inte försätta dig i frestande situationer. Blockara dig på alla online spel sidor du kan komma på, häng inte runt ställen som har spel, be dina föräldrar, bästa kompis eller tjej att ha kontroll över din ekonomi, etc.

 

Gå på AS möten och psykolog och skaffa din kanyler för din sjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på lite på internet mest av egetintresse.

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-treathow.htm

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-ret.htm

 

Det jag kommer att tänka på när jag läser detta är att du måste se ditt spelmissbruk som en sjukdom, liknande diabetes eller som en störning liknande pedofili.

 

Som diabetes eller pedofil blir du aldrig frisk men du kan lära dig att det är du själv som har kontroll över ditt missbruk och hur du ska kunna undvika situationer som kan fresta dig att återfalla. Detta lär du dig naturligtvis bäst genom en psykolog eller om du går med i Anonyma Spelare (AS).

 

Liksom en pedofil inte kan tänka att jag bara ska taffsa lite på barn max 5minuter i månaden, så kan du inte tänka, jag ska bara spela för 500kr i månaden. Du måste lära dig likt en pedofil att inte ensam befina dig runt barn och inte bo i närheten av skolor och dagis, helt enkelt inte försätta dig i frestande situationer. Blockara dig på alla online spel sidor du kan komma på, häng inte runt ställen som har spel, be dina föräldrar, bästa kompis eller tjej att ha kontroll över din ekonomi, etc.

 

Gå på AS möten och psykolog och skaffa din kanyler för din sjukdom.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det är okej att taffsa på ett barn i max 5 minuter? :S

 

Hoppas att du bara formulerade dig dåligt.

 

Liksom en pedofil inte kan tänka att jag bara ska taffsa lite på barn max 5minuter i månaden, så kan du inte tänka, jag ska bara spela för 500kr i månaden. Du måste lära dig likt en pedofil att inte ensam befina dig runt barn och inte bo i närheten av skolor och dagis, helt enkelt inte försätta dig i frestande situationer.

 

Förstår inte hur du kopplar exemplet till en åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kommit en bit på väg men inte löst gåtan.

 

Du har startat tråden: toppen

Du tänkte spela igen för bara...: fail

 

Ring Stödlinjen, 020-81 91 00, för stöd och rådgivning. Eller gå in på http://www.stodkontakten.se om du vill chatta, mejla eller prata med andra i forum. Du kan också ta kontakt med en spelberoendeförening.

 

 

 

Jag har själv lyssnat i ett par timmar på en kille som blev spelberoende. Tragiskt att det händer men så är det. Det riktigt tuffa av honom var att han stod där och beskrev sin resa ner i helvetet. Allt skämmigt han gjort. Alla han i slutändan hade blåst på pengar. Sin familj. Nära och kära.

 

Kontentan är att det inte spelar någon roll om det är 1kr eller 100kr. De som trillar dit har fel egenskaper för att hantera situationen. Du är obv en sådan då du har insett att du inte kan hantera pengar och spel.

 

Du har kommit en bit på väg men inte löst gåtan. Sök hjälp. Även om det låter som skit i dina öron när psykolog förklarar det hela, fortsätt eller iaf testa en annan stödlinje. Du måste i slutändan hitta något som tillfredsställer dig på annat plan. Samla frimärken, springa Boston maraton, starta ett eget bolag... Spel är det iaf inte.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsh...detta blev ett tråkigt slut på tråden men jag kommer inte träffa psykologen igen. Jag har redan bestämt mig och jag är nästan säker på att jag verkligen klarar det. Det känns verkligen så, om jag gör det var det verkligen lätt att bli av med detta beroende, kändes som det vart typ omöjligt ett tag. Får se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på lite på internet mest av egetintresse.

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-treathow.htm

 

http://web4health.info/sv/answers/add-gambling-ret.htm

 

Det jag kommer att tänka på när jag läser detta är att du måste se ditt spelmissbruk som en sjukdom, liknande diabetes eller som en störning liknande pedofili.

 

Som diabetes eller pedofil blir du aldrig frisk men du kan lära dig att det är du själv som har kontroll över ditt missbruk och hur du ska kunna undvika situationer som kan fresta dig att återfalla. Detta lär du dig naturligtvis bäst genom en psykolog eller om du går med i Anonyma Spelare (AS).

 

Liksom en pedofil inte kan tänka att jag bara ska taffsa lite på barn max 5minuter i månaden, så kan du inte tänka, jag ska bara spela för 500kr i månaden. Du måste lära dig likt en pedofil att inte ensam befina dig runt barn och inte bo i närheten av skolor och dagis, helt enkelt inte försätta dig i frestande situationer. Blockara dig på alla online spel sidor du kan komma på, häng inte runt ställen som har spel, be dina föräldrar, bästa kompis eller tjej att ha kontroll över din ekonomi, etc.

 

Gå på AS möten och psykolog och skaffa din kanyler för din sjukdom.

 

Hmmm i min vågskål så väger faktist inte "problem med spel" och " ligga lite med barn" riktigt jämnt ... vet inte, kanske bara jag som har lite svårt för pedofiler....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm i min vågskål så väger faktist inte "problem med spel" och " ligga lite med barn" riktigt jämnt ... vet inte, kanske bara jag som har lite svårt för pedofiler....

 

Om du hade förstått kontentan av min liknelse så skulle du nog inse att jag inte jämnför speladet och pedofili från ett rättsligt basis utan ur ett sjukdomstillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsh...detta blev ett tråkigt slut på tråden men jag kommer inte träffa psykologen igen. Jag har redan bestämt mig och jag är nästan säker på att jag verkligen klarar det. Det känns verkligen så, om jag gör det var det verkligen lätt att bli av med detta beroende, kändes som det vart typ omöjligt ett tag. Får se!

 

Jag har rört mig i "spelkretsar" i trettio år och de som har haft problem och fortsatt spela har nästan undantagslöst varit fast i beroendet. Det är svårt att förstå när man är inne i det. Man vill så gärna visa både de man svikit och sig själv att man "klarar av det", det gör man INTE. Ring stödlinjen på en gång 020-819100. Eller om du behöver tala med någon som har erfarenhet av dessa saker och peka dig vidare så skicka mig ett PM.

 

MVH

 

Murat Sahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du menar här... han menar på att han kommer klara sig och du hävdar motsatsen? Det känns ju inte särskilt uppmuntrande...

 

Nu vet vi inte med säkerhet om OP är spelberoende eller ej men finns trots allt hög risk för det iom första posten. Hur ofta tror du att en spelberoende kan avgöra på egen hand om det inte finns någon risk med fortsatt spelande? Bör en sådan person uppmuntras till spel?

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi inte med säkerhet om OP är spelberoende eller ej men finns trots allt hög risk för det iom första posten. Hur ofta tror du att en spelberoende kan avgöra på egen hand om det inte finns någon risk med fortsatt spelande? Bör en sådan person uppmuntras till spel?

 

 

.

 

Finns mycket hög risk för det ja, han visar grava tendenser på en spelare med problem iaf.

 

Jag förstår varken vad du eller turk pratar om. OP sa ju att han bestämt sig för att sluta.

 

Turk skrev

 

Jag har rört mig i "spelkretsar" i trettio år och de som har haft problem och fortsatt spela har nästan undantagslöst varit fast i beroendet.

 

medan OP skrev

 

Jag har redan bestämt mig och jag är nästan säker på att jag verkligen klarar det.

 

Jag tolkar det som att han redan bestämt sig för att sluta spela. Vilket såklart är starkt och jättebra av honom, det bör han få positiv feed back för! Så kliver nån in och säger "nä, du kommer inte klara det, du kommer fortsätta spela"

 

Det är väldigt märkligt tycker jag. Har anhöriga som jobbar med diverse spelmissbrukare och andra beroenden och det är ingen metod som nånsin använts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...