Gå till innehåll

Studier i Umeå i höst!


Klonkbarn

Recommended Posts

Har själv inte bott på Ålidhem, där flesta stundenterna bor som JGrande nämde.

 

Bor själv på Berghem och älskar att det tar 2 min att gå till skolan, 5min ner till stan med cykel (alla i Umeå cyklar). Hemvägen tar dock 15min.

 

Ett tips är att du ställer dig i bostadens kö, om du inte redan gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålidhem är bra.

Mycket studenter och granne med ica.

Sen är det rätt så nära till gymmet (iksu) samt skolan.

De flesta bussar går dessutom förbi ålidhem ifall du saknar bil.

 

Ålidhem eller berghem är nog bäst. Ålidhöjd är också bra men där är det nog väldigt lång kötid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ställt mig i bostadskö sen i juni typ så var lite seg:) Hur är dessa områden jämförelse med varandra, någon kriminalitet? Är Student/hyres-lägenheterna fräscha eller slitna beroende på område?:)

 

Det är inte hög kriminalitet i Umeå, Berghem är nog lugnaste stället i Umeå. Ålidhem har ett rykte att det ska vara hög kriminalitet, men det är överdrivet.

 

Ser att Aeis skrev lite fördelar med Ålidhem. Alla dessa stämmer överens med Berghem också. Förutom att det är mindre studenter på Berghem.

 

Att åka buss behöver man inte göra i Umeå, har nog gjort det 1 gång senaste 3 åren. Har iförsig tillgång till bil, men annars klarar man sig bra med cykel.

 

Angående lägeheterna så tror jag dom flesta är byggda på 60/70 talet och sedan har några påbyggnader gjorts under 90 talet, inte super fräscht alltså. Korridorrummen på ålidhem är möblerade med "basmöbler" tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter nice, tack så mycket för svaren:) Neeh får väll tjacka en cykel när jag kommer upp...Har mest läst om ålidhem och mariehem samt carlshem och verkar ju vara rätt likt ändå...

 

Är det kallt att köpa bostadsrätt eller, ska plugga i 5 år och isf var finns de bästa?:) Såg att det fanns två områden nära universitet som hette tomtebo och nydalahöjd, hur är dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter nice, tack så mycket för svaren:) Neeh får väll tjacka en cykel när jag kommer upp...Har mest läst om ålidhem och mariehem samt carlshem och verkar ju vara rätt likt ändå...

 

Är det kallt att köpa bostadsrätt eller, ska plugga i 5 år och isf var finns de bästa?:) Såg att det fanns två områden nära universitet som hette tomtebo och nydalahöjd, hur är dom?

 

Jag har själv köpt en 2:a på Axtorpsvägen, kan se skolan som ligger 200m från mig. Flesta lägenheterna på Berghem kostar relativt mycket, men har väldigt låga hyror.

 

Tomtebo och nydalahöjd är inte så nära universitet, flesta som bor här åker buss eller kör bil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man åker inte buss från Nydalahöjd, man cyklar på mindre än 5 minuter, cykel eller gång förbi iksu/skogsuni.

 

Nydalahöjd är bra och det är nära. Studentområde men husen är fräschare än många andra områden då de är byggda 90-00-tal. Samma avstånd som Ålidhem (eller närmare och iksu (träning) på vägen). Rekommenderas.

 

Tomtebo är som Jegor sa längre bort, och mer avsides jämfört med studentområdena som nämnts i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har man blivit antagen till universitet!! Börjar skolan 31 augusti så får nog lägga på ett kol med bostadsletandet nu, söker genom bostaden mestadels men till samtliga studentlägenheter/studentrum är det 50-100 pers i kö...:) Börjar allt mer kolla på bostadsrätt, är det något område eller ställe som verkligen är jättekallt att köpa på... Tycker typ centrum har nice 1: or/2: or eller Haga och Mariehem...är alla dessa ställen helt okej?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har man blivit antagen till universitet!! Börjar skolan 31 augusti så får nog lägga på ett kol med bostadsletandet nu, söker genom bostaden mestadels men till samtliga studentlägenheter/studentrum är det 50-100 pers i kö...:) Börjar allt mer kolla på bostadsrätt, är det något område eller ställe som verkligen är jättekallt att köpa på... Tycker typ centrum har nice 1: or/2: or eller Haga och Mariehem...är alla dessa ställen helt okej?:)

 

Skulle personligen undvika Mariehem. Ligger off och har ett väldigt magert centrum. Öst på stan och Öbacka ligger mellan universitetet och Umeå centrum, dvs bra läge. Vill du leva livet som student fullt ut är det bara Ålidhem som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året var det också brist på lägenheter, ibörjan. Försök fixa någon temporärt boende tills du får ett boende som du tycker om.

 

Jag själv har inte bott på Ålidhem, men kan tänka mig att man missar en hel del av studentlivet om man inte bor där som Agent Cooper nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året var det också brist på lägenheter, ibörjan. Försök fixa någon temporärt boende tills du får ett boende som du tycker om.

 

Jag själv har inte bott på Ålidhem, men kan tänka mig att man missar en hel del av studentlivet om man inte bor där som Agent Cooper nämner.

 

Japp har förstått att det är så man får göra med!!:) Kommer vara sugen på att börja lira fotboll där uppe iallafall, vilka skäna typ div 6 lag eller dylikt finns att börja spela med?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man åker inte buss från Nydalahöjd, man cyklar på mindre än 5 minuter, cykel eller gång förbi iksu/skogsuni.

 

Nydalahöjd är bra och det är nära. Studentområde men husen är fräschare än många andra områden då de är byggda 90-00-tal. Samma avstånd som Ålidhem (eller närmare och iksu (träning) på vägen). Rekommenderas.

 

Tomtebo är som Jegor sa längre bort, och mer avsides jämfört med studentområdena som nämnts i tråden.

 

Nydalahöjd vore bra om det inet vore för att affären som finns där är riktigt liten och dyr.

Pga. det så vinner ålidhem lätt den matchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Lyfter tråden igen, har nu bott i Umeå och tränat på IKSU i 2,5 år.... Sjukt nice ställe, men börjat tröttna på att det är så sanslöst mycket folk hela tiden! (Tränar även på Plus, vilket är lite bättre iallafall)

 

Vilka är de skönaste gymmen annars? Gammlia? 24/7?

 

Kräver egentligen bara fria vikter och stänger, så kan jag bygga alla pass på det sen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...