Gå till innehåll

Riktigt tuff spelteoritråd!


Poker2007

Recommended Posts

Med tanke på att Chris är en av världens kanske 20-30 bästa "people-players" och med tanke på att han vet vad jag vet så skulle jag folda alla händer. Jag menar, varför jaga 2$ när både du och Chris vet att du ligger lååååångt efter. Troligen skulle jag folda oavsett vem jag spelar mot.

 

Varför jaga $2, låter ju idiotiskt, skicka dom i mucken bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vi har informationsfördelar i symbios, där positionsfördelen blir övermäktig med de stackdjupen. Jag blir irriterad över att smarta människor satt och klurade på den där, 2004 eller inte.

 

EDIT: Såg att det var 2000. Men ändå. Det är ju inte så att scenariot är så speciellt isolerat till poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har informationsfördelar i symbios, där positionsfördelen blir övermäktig med de stackdjupen. Jag blir irriterad över att smarta människor satt och klurade på den där, 2004 eller inte.

 

EDIT: Såg att det var 2000. Men ändå. Det är ju inte så att scenariot är så speciellt isolerat till poker.

 

eller hur =) va poker måste varit enkelt förr för dom som kunde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tror folk överdriver positions-fördelen enormt.

 

Ett värdebet av oändlig storlek på river, ger en bluff till godo. Fler bluffar = dåligt spel.

Visst har vi flop och turn också, men hur långt räcker det?

 

 

Med AA tänker jag spela passivt och enbart syna eller folda. På river synar jag matematiskt korrekt, och på turn och framförallt flop synar jag lite oftare för att döda lönsamheten av vanliga semibluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nu, sluta och larva er.

 

Fundera i stället på vad EV för Chris är i handen (för enkelhets skull kan vi bortse från blindarna, och bara tänka på de 50k som finns framför spelarna.

 

Det borde gå ganska snabbt för er att hitta en linje som ger Chris EV=0 (han foldar floppen). Vi kan alltså glömma att stacka av honom, då han alltid kan välja att lägga sig.

 

Med andra ord, vi synar preflop. Kommer floppen med ett ess utan färg/stegmöjlighet så vinner Chris blindarna, annars vinner vi blindarna (kanske).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga: Måste Chris vika till vår bet på flop? Här kan vi bluffa, eller inte. Men han har ingen aning. Och han vet att vi antagligen kommer beta 100 % av gångerna på floppen just pga denna vetskap.

 

Så han kan syna och sen chansa och syna ner turn eller river, vilket kan bli rätt dyrt. Eller så kan han folda direkt på floppen, varje gång vi betar i exakt den givna situationen.

 

Hur ska Chris resonera inför den här handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror folk överdriver positions-fördelen enormt.

 

Ett värdebet av oändlig storlek på river, ger en bluff till godo. Fler bluffar = dåligt spel.

Visst har vi flop och turn också, men hur långt räcker det?

 

 

Med AA tänker jag spela passivt och enbart syna eller folda. På river synar jag matematiskt korrekt, och på turn och framförallt flop synar jag lite oftare för att döda lönsamheten av vanliga semibluffar.

 

Mot min passiva AA strategi, kan man direkt och enbart genom att använda allin på river spela alla händer med drygt 25% eq mot AA med plus. Inga, men genom att även utnyttja bet på turn och flop kommer vi ner i betydligt lägre eq. Eventuellt kan AA spela bättre än enbart passivt (orkar inte analysera det), men känns som att man visst skall syna pre med rubbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot min passiva AA strategi, kan man direkt och enbart genom att använda allin på river spela alla händer med drygt 25% eq mot AA med plus. Inga, men genom att även utnyttja bet på turn och flop kommer vi ner i betydligt lägre eq. Eventuellt kan AA spela bättre än enbart passivt (orkar inte analysera det), men känns som att man visst skall syna pre med rubbet.
AA har en strategi som ger EV=0 postflop. Den vet både vi och motståndaren om.

 

Ställ dig frågan varför AA skall frångå denna strategi, och du kommer få två möjliga svar

a) AA är en idiot (Chris Feruson är inte idiot, så det kan vi bortse ifrån)

b) AA har hittat en bättre strategi. Om han har en +EV strategi så är det -EV för dig.

 

Inga, men genom att även utnyttja bet på turn och flop kommer vi ner i betydligt lägre eq
Hur då? AA kommer aldrig (*) att syna en foppbet eller turnbet från dig.

 

(*) om du inte ger honom korrekta pottodds att dra till ex färg eller stege, men det är i så fall en parallell noll-EV strategi (ellerr minus-EV för dig) som vi i så fall kan bortse ifrån.

 

Du ska syna med alla händer preflop, och sedan avgör floppen vem som vinner blindarna. Antingen har AA nötterna och då går han allin (eller liknande stor bet), eller så har AA inte nötterna och då betar motståndaren och AA viker. Att någon av spelarna skulle beta och den andra syna finns inte på kartan.

 

Glöm alla tankar om att "AA måste syna med x% för att inte kunna bli exploaterad"... hur ofta dyker den här situationen upp tror ni? Det gör inget om man blir exploraterad en gång vart tusende år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur då? AA kommer aldrig (*) att syna en foppbet eller turnbet från dig.

 

 

Håller eventuellt med, men det skadar inte att veta varför. Jag antar att AA synar med rimlig frekvens först, för att sedan kanske inse att det inte håller...

 

Vid flop utan A vill du alltså betta samma size X med hela din range...(?)

I så fall synar vi också ibland (eller varför inte alltid) med AA. (Obs. antagande)

Hur spelar du turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...