Gå till innehåll

HU NL4 fråga om fiskar


raptorjr

Recommended Posts

Har börjat att spela lite HU för att bli lite bättre på poker. Fler händer, fler beslut kan jag ju inte bli sämre på, förutsatt att jag nu inte förlorar massa pengar.

 

Men grejen är att jag faktiskt förlorar pengar. Det finns ganska många dåliga spelare på den nivån, och jag försöker komma fram till om jag är en av dem.

Men ofta så nöter jag ner motståndet och sakta men säkert tar deras pengar, sedan smäller det till på en all in, och dom drar ut mig. Händer det 2-3 ggr så är vinsten borta. Allt som oftast så är jag favorit både innan och efter floppen, så jag tror inte jag tar helt fel beslut.

 

Men min fråga är, har ni nån måttstock på hur länge man ska sitta och suga ut pengar från en dålig spelare? Oavsett hur rätt jag gör eller hur bra jag spelar, om jag nu inte är den sämsta spelaren, så kan man ju aldrig slå tur. Och visst, med tiden så ska jag ju plussa om jag hela tiden tar rätt beslut. Men det jag funderar på är om jag kanske ska nöja mig med att dubbla upp eller liknande när jag träffar fisken och helt enkelt inte låta variansen hinna bita mig i rumpan.

Eller håller ni er kvar så länge ni kan vid bordet när ni hittar en dålig motståndare, en som ni märker spelar helt knasigt, men som i nyckelhänderna lite för många gånger har tur och drar ut er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du planerar att sticka från en sämre spelare så fort du dubblat upp för att minimera effekterna av den sämre spelarens tur, varför sätter du dig överhuvudtaget?

 

Om du är säker på att du har edge, sitt så länge du får/orkar/har råd.

 

Gå igenom sessionen efteråt, tycker du fortfarande att fisken är fisk? Kan du hitta rationella skäl till fiskens beslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar på Microgaming, dom har HU NL4.

 

Jo, kanske får kolla igenom sessionerna bättre efteråt. Visst, man kanske inte är ärlig mot sig själv, det är ju lite det jag funderar på. Om det är upplevd otur eller om jag är kass. Men det är just det att jag senast idag spelade mot en kille som synade allt jag bettade, och han hade allt som oftast inte ett smack. Gick jättebra ända tills det small till och han synade ner min KK på en låg bräda med hålstege som han satt.

Jag vet att alla luttrade pokerproffs tycker att så kan det gå, det är varians, men sedan fortsatte det likadant nån halvtimme senare och allt slutade med att han hade vunnit 3 inköp och jag stod med rumpan bar. Har varit liknande situationer tidigare i veckan också.

 

Jag vet ju hur det låter, låter mest som om jag gnäller. Ville bara veta hur folk hanterar fisk. Men då är det bara att hålla ut om jag anser mig ha hittat nån som är mycket sämre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår verkligen inte problemet. Du sitter och spelar HU mot ngn som synar allt och väldigt tunt? Rena guldgruvan ju. Värdebetta tunt och maximera värdet av TPGK-träffar, bluffa inget, spela drag på pottodds rakt av, dvs räkna bort FE, superexplo style. I exemplen du ger har du haft bäst hand men de vinner på att usla drag sitter? No further questions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan se har ingen nämnt att raken på HU NL4 är absurd, upp till typ NL100 dessutom.

 

Sant det är den, men har inte rulle för NL100 =) Och jag tycker ändå HU ger en hel del, just för att man får spela många händer och ta många beslut. Men raken suger en hel del. Det som dock är surt på Microgaming är att de hela tiden visar att raken är 0 i varenda pott. Men när man spelat ett tag ser man att en hel del pengar försvunnit. Så det är ju lite dålig stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man spelat ett tag ser man att man inte kan spela 6max längre eftersom det är så bottenlöst aptrist i jämförelse.
FYP. Sen suger ju raken upp en del förstås på lägre nivåer.

 

Edit. Sen blir HU också aptrist och då sitter man här och skriver dynga istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso inte en fiskfråga, eller jo, nu är det jag som är fisken. Men hur ska man egentligen bemöta en hyperaggresiv spelare i HU? Ska jag bara fly fältet när han sätter sig eller finns det nåt botemedel? Som det är nu har jag förlorat en hel del pengar mot honom. Det är ju frustrerande i sig, men jag har försökt på diverse olika sätt komma på hur jag ska lyckas slå honom. Just för att jag vill utvecklas och bli bättre. Men det börjar bli jäkla dyrt. Relativt då eftersom jag bara spelar NL4, men det är ju oviktigt vilken nivå det är.

 

Han höjer i stort sett alla händer, synar i princip aldrig på innan eller på floppen. Även om jag reraisar så raisar han igen. Oftast tills jag synar, eller vi blir allin. Så det går liksom inte att "skrämma" honom och reraisa för att han ska lägga sig. Det funkar inte heller att vänta på bra kort, då gnager blindsen ner mig. Om jag får bra kort innan floppen, raisar lite hit och dit, men sedan är helt iskall på floppen och han trycker en massa, ja då har jag ju inte så mycket val än att lägga mig. Några gånger jag med typ AK på en kass bräda ändå gått allin för att försöka få bort honom. Han synar utan att blinka med bottenpar och vinner oftast när jag inte träffar nåt.

 

Det känns alltså inte som en bra taktik att bara lita på EV+ och att till slut så kommer mina rätta beslut att belöna mig. Visst, jag har tagit några stora potter mot honom. Men eftersom majoriteten av händer man får är ganska dåliga så är inte det en taktik som man kan sitta och vänta på ska slå in. Det känns inte heller som en vinnare i längden.

 

Så hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...