Gå till innehåll

Skatteverkets ställningstagande: Pokervinster nettobeskattas!


Recommended Posts

Skatteverkets ställningstaganden

 

Beskattning av pokerspel som anordnas över Internet

 

Datum: 2011-06-22

Område: Inkomstskatt - Kapital

Dnr/målnr/löpnr: 131 438351-11/111

 

Sammanfattning

Vinst vid spel av poker är skattepliktig inkomst av kapital, om spelet är anordnat utanför EES. Beskattning av vinsten i varje enskild spelomgång, utan beaktande av egna insatser i spelet, kan medföra att skatten blir väsentligt högre än det verkliga överskottet av spelet i sin helhet. En sådan tillämpningen kan därmed i många fall leda till uppenbart orimliga och oskäliga konsekvenser för spelaren.

 

Den beskattningsbara vinsten vid pokerspel som anordnas över Internet kan därför vanligtvis bestämmas till årets överskott som har uppkommit vid spel hos respektive spelanordnare. Den beskattningsbara vinsten kan alltså motsvara årets ökning av behållningen på det spelkonto för pokerspel som är hänförligt till varje spelanordnare, med justering för egna insättningar, uttag och andra överföringar.

Frågeställning

Poker över Internet kan avse kontantspel (cash-games) eller turneringsspel. Kontantspel innebär spel om enskilda potter där spelarna kan sätta sig vid ett virtuellt spelbord och spela ett valfritt antal spelomgångar. En turnering innebär att varje deltagare betalar en inträdesavgift, som tillsammans bildar "prispengar" till de spelare som kommer högst upp i turneringen.

Resultatet av pokerspel är en kombination av tur och skicklighet. Vilka kort som delas ut i spelet är beroende av slumpen, men resultatet av spelet är också beroende av spelarnas egna beslut att lägga sig eller satsa vidare i spelomgången.

 

Poker är således ett kortspel med ett inte oväsentligt inslag av slump och omfattas därför av lotterilagens bestämmelser om anordnande av lotteri. Skatteverket har därför i rättsligt ställningstagande 2005‑01‑31 "Pokerspel som anordnas för allmänheten — lotteri eller inkomstgivande verksamhet" (dnr 130 19427‑05/111) ansett att pokerspel ska inkomstbeskattas enligt bestämmelserna för vinst i ett lotteri.

 

Vinster är skattefria om spelet är anordnat i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Om spelet är anordnat utanför EES, är dock vinsterna skattepliktig inkomst av kapital och beskattas med 30 procent. Varje turnering eller spelomgång (giv/hand) vid kontantspel skulle kunna ses som ett enskilt anordnat lotteri där varje turneringsvinst eller vunnen spelpott är en skattepliktig inkomst.

 

Anta att Pelle spelar ett stort antal pokeromgångar där hans sammanlagda insatser är 1 000 000 kr. Om varje vinstpott ska beskattas med 30 procent, så måste han vinna potter med sammanlagt 1 430 000 kr (70 % x 1 430 000 kr = 1 000 000 kr) för att spelet ska ge ett överskott efter skatt. Summan av vunna spelpotter måste alltså vara högre än 1,43 (1/0,7) av spelarens samtliga insatser i såväl vinst- som förlustomgångar. En sådan vinstnivå torde förutsätta en mycket skicklig spelare som dessutom har en del tur med korten. För de flesta spelarna medför en beskattning av varje vunnen spelpott som ett separat anordnat lotteri, att skatten blir klart högre än nettoinkomsten av samtliga spelomgångar.

 

Frågan är alltså hur beskattningen ska ske vid ett omfattande och kontinuerligt pokerspel över Internet. Den närmare frågan är hur begreppet "vinst i ett lotteri" ska tillämpas i det här fallet.

Gällande rätt m.m.

Vinster i svenska lotterier är skattefria, liksom vinster i utländska lotterier om lotteriet anordnas i en stat inom EES (8 kap. 3 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL).

 

Vinst i ett utländskt lotteri ska tas upp som kapitalinkomst om vinsten överstiger 100 kronor och inte är skattefri enligt 8 kap. 3 § IL (42 kap. 25 § första stycket IL).

 

Utgifter för att delta i svenska och utländska lotterier får inte dras av (42 kap. 25 § andra stycket IL).

 

Bedömning

Bestämmelsen om beskattning av vinst i utländskt lotteri (nuvarande 42 kap. 25 § IL) tillkom ursprungligen under mitten av 1940-talet i samband med förändringar av lotteriskatten. Anordnaren av penninglotterier betalade en särskild lotteriskatt, varför vinsterna var skattefria för spelarna. Vinst i övriga lotterier, främst varulotterier, skulle däremot inkomstbeskattas om vinsterna sammanlagt under året uppgick till minst 100 kronor. Innan ändringen av lotteribeskattningen fick avdrag göras för samtliga inköp av lottsedlar eller andra liknande insatser i sådana lotterier, dvs. även för insatser i lotterier som inte medförde någon vinst. Departementschefen anförde att syftet med omläggningen av beskattningen för lotterivinster inte var att tillföra staten ytterligare skatteintäkter, utan endast att åstadkomma en mera ändamålsenlig ordning för beskattningen (prop. 1945:264 s. 43)

Utländska spelanordnare kan inte vara skyldiga att betala svensk lotteriskatt. Vinst i ett utländskt lotteri skulle därför fortfarande inkomstbeskattas hos vinnaren och i proposition 1945:264 sidan 40 anfördes följande.

Det torde sålunda vara ofrånkomligt att låta deklaration och beskattning av utländska lotterivinster fortfarande ske i samma ordning som gäller för inkomstdeklaration och inkomstbeskattning. Däremot torde — för vinnande av viss förenkling — beräkningen av det skattepliktiga beloppet lämpligen kunna verkställas enligt motsvarande regler som vid den särskilda lotterivinstbeskattningen. Följande förfarande torde härvid kunna tillämpas.

I stället för att lotterivinster enligt nu gällande bestämmelser i kommunalskattelagen skola sammanräknas och beskattas, om vinsternas summa uppgår till eller överstiger 100 kronor, bedömes frågan om skatteplikten med hänsyn till storleken av varje särskild vinst. I enlighet härmed räknas vinsten som skattepliktig intäkt endast om den ensamt för sig överstiger 100 kronor. Avdrag för kostnader för lottköp medges ej, utan hela vinsten upptages — under nyss angiven förutsättning — som inkomst. Denna inkomst behandlas på samma sätt som nettointäkten av lotterispel enligt nuvarande regler. Något underskott å lotterispel kan, i skattehänseende, icke förekomma.

 

Mot den ovan angivna beräkningssättet kan givetvis invändas, att den avviker från den i kommunalskattelagen vedertagna principen att alla omkostnader i en viss förvärvskälla skola avdragas vid framräknandet av inkomsten från förvärvskällan. Detta är visserligen riktigt, men med hänsyn till frågans ringa praktiska betydelse och i syfte att vinna önskvärd förenkling synes ett sådant avsteg här kunna godtagas. Spelarna i utländska lotterier lära icke heller kunna åberopa, att de göra någon förlust på anordningen, eftersom borttagandet av avdragsrätten för utgifter för lottsedlar i stort sett kompenseras av rätten att vid tillämpning av skattepliktsgränsen räkna varje vinst för sig.

 

Inkomstbeskattningen av vinst i ett utländskt lotteri syftar alltså till att uppnå en viss neutralitet av spelarnas beskattning mellan inhemska och utländska lotterier. Den som anordnar ett svenskt lotteri kan vara skyldig att betala lotteriskatt enligt lag (1991:1492) om lotteriskatt. Skatt tas ut med 35 procent av nettobehållningen, dvs. insatserna minus utbetalda vinster. Tillämpat på pokerspel så skulle skatten därmed bli 35 procent av den s.k. raken, dvs. det belopp av varje pott som tillfaller spelanordnaren.

En övergripande princip för inkomstbeskattningen är att den beskattningsbara inkomsten ska bestämmas med hänsyn till den skattskyldiges förmåga att betala skatten. Utgångspunkten för inkomstbeskattningen är därför att underlaget för beskattningen ska beräknas till verksamhetens nettoöverskott. Av proposition 1945:264 framgår att lagstiftaren förutsatte att beskattningen av utländska lotterier inte skulle medföra ett väsentligt avsteg från den s.k. nettoprincipen.

 

Motivet för att slopa avdragsrätten för lottsedlar och liknande insatser i utländska lotterier var att uppnå en önskvärd förenkling. Fördelen med enkla regler kunde rättfärdiga ett avsteg från beskattning av det verkliga nettoresultatet av deltagande i utländska lotterier. De skattskyldiga ansågs kompenserade genom att varje vinst under 100 kronor var skattefri och frågan om avdrag för insatser i lotteriet ansågs dessutom vara av ringa praktisk betydelse. Skälen som anfördes för beskattning av vinster i utländska lotterier kan inte längre anses vara legitima när det gäller omfattande pokerspel som numera sker över Internet.

 

Den övergripande innebörden av 42 kap. 25 § första stycket IL är att inkomst från deltagande i utländska spel ska beskattas, men lagtexten anger inte i detalj hur underlaget för beskattningen, dvs. vinsten, ska bestämmas för varje enskilt spel. Bestämmelsen bör tillämpas med hänsyn till dess allmänna syfte och med beaktande av det enskilda spelets särskilda karaktär. Pokerspel avviker från ett lotteri i traditionell mening, eftersom spelet vanligtvis sker genom ett stort antal spelomgångar och att spelet sker mot övriga deltagare.

Beskattning av varje vunnen spelomgång, utan beaktande av egna insatser och förlorade spelomgångar, medför vanligtvis att skatten blir betydligt högre än den verkliga förmögenhetsökningen av det totala spelandet. En sådan beskattning kan eventuellt ha inslag av statlig konfiskation och således uppfattas som orättfärdig. Det s.k. egendomsskyddet i Regeringsformen och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna har ingen direkt rättsverkan vid bestämmande av skatt, men dess övergripande inriktning och andemening kan ändå vara vägledande för regeltillämpningen i det här fallet. Bestämmelsen om beskattning av vinst i utländskt lotteri bör alltså inte tillämpas på ett sådant sätt att skatten får en konfiskatorisk innebörd i förhållande till det totala resultatet av spelandet.

 

Vid en samlad bedömning anser Skatteverket att bestämmelsen i 42 kap. 25 § första stycket IL bör tillämpas på ett sådant sätt att den beskattningsbara vinsten vanligtvis kan bestämmas till ökningen av behållningen på det spelkonto som är hänförligt till respektive spelanordnare. Justering ska givetvis ske för egna insättningar, uttag och övriga överföringar, exempelvis till andra spelares konton.

 

--- --- --- --- --- ---

 

Nu har jag snackat med både Börje och Gunnar på Skatteverket om ställningstagandet. Här kommer några klargöranden från deras sida:

 

1. Alla på Skatteverket är inte överens om att ställningstagandet är rätt. Enskilda handläggare kan i fortsättningen driva den andra linjen i domstol. Gunnar har svårt att se hur en domstol ska kunna döma mot lagtexten bara för att Skatteverket sagt något annat.

 

2. Skattetillägg blir jobbigt att hävda p.g.a. det oklara rättsläget.

 

3. Detta ställningstagande gäller endast internetpoker.

 

4. Ställningstagandet säger klart och tydligt att det är nettobeskattning för varje sajt, inte en pokerspelares sammanlagda vinster. (här invände jag och sa att ska man då tänka samma sak om man har två olika aktiedepåer?)

 

5. " Vinst vid spel av poker är skattepliktig inkomst av kapital, om spelet är anordnat utanför EES. Beskattning av vinsten i varje enskild spelomgång, utan beaktande av egna insatser i spelet, kan medföra att skatten blir väsentligt högre än det verkliga överskottet av spelet i sin helhet. En sådan tillämpningen kan därmed i många fall leda till uppenbart orimliga och oskäliga konsekvenser för spelaren.

 

Den beskattningsbara vinsten vid pokerspel som anordnas över Internet kan därför vanligtvis bestämmas till årets överskott som har uppkommit vid spel hos respektive spelanordnare. Den beskattningsbara vinsten kan alltså motsvara årets ökning av behållningen på det spelkonto för pokerspel som är hänförligt till varje spelanordnare, med justering för egna insättningar, uttag och andra överföringar."

 

Observera alltså, KAN, inte SKA. Skatteverket gör en fulgardering och kan alltså ge dig andra besked och föra fram en annan åsikt inför domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har så svårt att läsa "juridisk" text, men cliffs: Pokervinster nettobeskattas. :)

 

Problemet ligger väl fortfarande i att bestämma och bedöma vilka siter som ligger inom/utanför "EES"? Jag vet inte om det här är samma sak som har tjatats om tidigare i ett tiotal trådar men om de äntligen har bestämt sig vilka siter som är gröna och vilka som är röda så skulle det vara jättebra om du gav oss en lista Cyntax. :) Nu kanske inte det här var breaking news inom det ämnet, men lika bra att fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... inget nytt?
Jo mycket nytt.

 

Har så svårt att läsa "juridisk" text, men cliffs: Pokervinster nettobeskattas. :)

 

Problemet ligger väl fortfarande i att bestämma och bedöma vilka siter som ligger inom/utanför "EES"? Jag vet inte om det här är samma sak som har tjatats om tidigare i ett tiotal trådar men om de äntligen har bestämt sig vilka siter som är gröna och vilka som är röda så skulle det vara jättebra om du gav oss en lista Cyntax. :) Nu kanske inte det här var breaking news inom det ämnet, men lika bra att fråga.

Ja poker nettobeskattas. Avdrag för inköp till turneringar på internetsajter som är skattepliktiga/SKV anser är skattepliktiga... och även USA/WSOP/Asien/Australien osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

what? ser mer ut som nåt remisssvar än nån lag imo .. inte påläst när det kommer till skatterätt men vad fan är det här för nåt?
Ett ställningstagande kan man säga är ett klargörande av hur SKV ser på en fråga som inte är tydligt reglerad i lag eller, som i det här fallet, om Skatteverket har ändrat inställning i en fråga. ... en riktlinje till alla skattehandläggare ute i landet; -Så här tycker/gör vi nu.

 

Tidigare vet vi ju att SKV sagt att varje hand över 100 kr ska beskattas när man vinner. De händer man torskar får man inte göra avdrag för och inte heller insatsen i vunna händer. Samma för turneringar.

 

Men nu har man insett det orimliga och i stora stycken plagierat min inlaga till Förvaltningsrätten i Stockholm och skrivit ett nytt ställningstagande.

 

I tråden om PokerStars - Kundtjänst hintar jag om två ärenden jag driver i domstol (Slaktavfall tycker jag är oduglig, mina klienter hoppas jag inte tycker samma nu iaf) och detta var ett av våra argument... som SKV nu ändrat till vår fördel.

Det lönar sig ibland att stå på sig!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att man klonkar $20k i årets WSOP Main. Får man då göra avdrag för inköpet och endast skatta på vinsten ($10k)? Eller gäller endast avdrag för att kvitta turneringsinköp utan klonkar mot eventuella vinster?

 

Ursäkt den dumma frågan, men det sista textstycket kändes alldeles för långt för att läsas igenom.

 

Tack <3

Jag förstår inte fråga 2... men svaret på fråga 1 är JA.

Vinner du inget = inget avdrag.

 

Säg att man spelar 10 turneringar * $10k och i en av dom vinner $100k. Hur räknas skatten då?

 

A) $100k vinst - $10k*10 inköp = $0 vinst = $0 skatt?

eller

B) $100k - $10k = $90k * 30% = $27k skatt.

 

Jag är väldigt säker på A och skulle satsa pengar på det.

Kostar ju inget att yrka iaf. Överklaga överklaga!

 

OBS OBS OBS - Ställningstagandet gäller endast internetpoker än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men jag vet inte om jag håller med om att det är otydligt hur beskattningsunderlaget ska beräknas.

 

Det är alltså definitionen av vinst i en pokerturnering eller cg-hand som avses i ställningstagandet, dvs. brutto- eller nettobeskattning. Nu säger SKV nettobeskattning.

 

Vinst i ett utländskt lotteri eller vid vinstdragning på utländska premieobligationer ska tas upp om vinsten överstiger 100 kronor och inte är skattefri enligt 8 kap. 3 § andra eller tredje stycket.

 

Utgifter för att delta i svenska och utländska lotterier får inte dras av. Lag (2008:1322).

 

Men läser man 42:25, 2 st. så framgår ju att utgifter för att delta inte får dras av. Jag kan inte tolka utgifter på annat sätt än inköp. Och om man då inte får dra av dessa så måste väl vinster definieras som bruttovinster eftersom man vid nettovinster ändå får dra av utgifterna, fast man inte får enligt 2 st.

 

Jag håller med om att nettobeskattning är mycket mer rimligt än bruttobeskattning men jag ställer mig fortfarande frågande till om SKV får omtolka lagar, det är inte deras uppgift.

 

Ska bli intressant om förvaltningsrätten håller med SKV i de mål Cyntax driver eller är de nedlagda nu, om SKV inte vill processa vidare? Är knappast första gången olika rättsinstanser inte håller med SKV:s ställningstagande i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga två var i grunden det du skrev under A). Ursäkta om jag är luddig.. Ögonen går i kors atm.

 

1. Säg att vi bara spelar en $10k-turre och får en total vinstutbetalning på $20k i den. Då skattar vi bara på $10k, right?

 

Just making sure då det här kan vara förjävla intressant och rätt viktigt. 2. För övrigt har man ingen chans att göra något retroaktivt va?

 

Mvh,

$22k klonk i main förra året

1. Ja, $3k skatt, inte $6k, som förr.

2. Absolut. Du har sex år på dig... minst. Här är felet så uppenbart, felaktigt och orimligt att jag tror du skulle kunna gå tillbaka upp till 10 år om du står på dig.

*OBS* Men ställningstagandet gäller endast internetpoker än så länge.

Ursäkta kommande fråga, jag är både lat och riktigt trött och orkar inte läsa igenom texten - gäller detta endast turrar eller blir det även skillnad på CG som spelas online?
Även cash-games.

Jag orkade läsa igenom och det gäller även cashgame. Minnet är kort men det texten i princip säger att det är värdeökningen på ditt pokerkonto som du ska skatta för.

 

/#LOUDmouth#

Helt rätt.

Jaha , kommer jag få sätta lillan på dagis full tid nu då ?

 

Edit : jaha de gällde fortf bara siter utanför EES ? Trodde de var doomsday.

Hehe...
hidden barg in here
Absolut! :oops: Är det okay eller?

 

Daniel har hotat att komma hit idag och spruta champagne på mig. Han har räknat ut att det inte blir någon skatt för honom för 2009... tror han sparade nästan 500k. *cat$ching*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag snackat med både Börje och Gunnar på Skatteverket om ställningstagandet. Här kommer några klargöranden från deras sida:

 

1. Alla på Skatteverket är inte överens om att ställningstagandet är rätt. Enskilda handläggare kan i fortsättningen driva den andra linjen i domstol. Gunnar har svårt att se hur en domstol ska kunna döma mot lagtexten bara för att Skatteverket sagt något annat.

 

2. Skattetillägg blir jobbigt att hävda p.g.a. det oklara rättsläget.

 

3. Detta ställningstagande gäller endast internetpoker.

 

4. Ställningstagandet säger klart och tydligt att det är nettobeskattning för varje sajt, inte en pokerspelares sammanlagda vinster. (här invände jag och sa att ska man då tänka samma sak om man har två olika aktiedepåer?)

 

5. " Vinst vid spel av poker är skattepliktig inkomst av kapital, om spelet är anordnat utanför EES. Beskattning av vinsten i varje enskild spelomgång, utan beaktande av egna insatser i spelet, kan medföra att skatten blir väsentligt högre än det verkliga överskottet av spelet i sin helhet. En sådan tillämpningen kan därmed i många fall leda till uppenbart orimliga och oskäliga konsekvenser för spelaren.

 

Den beskattningsbara vinsten vid pokerspel som anordnas över Internet kan därför vanligtvis bestämmas till årets överskott som har uppkommit vid spel hos respektive spelanordnare. Den beskattningsbara vinsten kan alltså motsvara årets ökning av behållningen på det spelkonto för pokerspel som är hänförligt till varje spelanordnare, med justering för egna insättningar, uttag och andra överföringar."

 

Observera alltså, KAN, inte SKA. Skatteverket gör en fulgardering och kan alltså ge dig andra besked och föra fram en annan åsikt inför domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag snackat med både Börje och Gunnar på Skatteverket om ställningstagandet. Här kommer några klargöranden från deras sida:

 

1. Alla på Skatteverket är inte överens om att ställningstagandet är rätt. Enskilda handläggare kan i fortsättningen driva den andra linjen i domstol. Gunnar har svårt att se hur en domstol ska kunna döma mot lagtexten bara för att Skatteverket sagt något annat.

 

2. Skattetillägg blir jobbigt att hävda p.g.a. det oklara rättsläget.

 

3. Detta ställningstagande gäller endast internetpoker.

 

4. Ställningstagandet säger klart och tydligt att det är nettobeskattning för varje sajt, inte en pokerspelares sammanlagda vinster. (här invände jag och sa att ska man då tänka samma sak om man har två olika aktiedepåer?)

 

5. " Vinst vid spel av poker är skattepliktig inkomst av kapital, om spelet är anordnat utanför EES. Beskattning av vinsten i varje enskild spelomgång, utan beaktande av egna insatser i spelet, kan medföra att skatten blir väsentligt högre än det verkliga överskottet av spelet i sin helhet. En sådan tillämpningen kan därmed i många fall leda till uppenbart orimliga och oskäliga konsekvenser för spelaren.

 

Den beskattningsbara vinsten vid pokerspel som anordnas över Internet kan därför vanligtvis bestämmas till årets överskott som har uppkommit vid spel hos respektive spelanordnare. Den beskattningsbara vinsten kan alltså motsvara årets ökning av behållningen på det spelkonto för pokerspel som är hänförligt till varje spelanordnare, med justering för egna insättningar, uttag och andra överföringar."

 

Observera alltså, KAN, inte SKA. Skatteverket gör en fulgardering och kan alltså ge dig andra besked och föra fram en annan åsikt inför domstol.

 

Så då säger de inte ett skit helt enkelt. Blir så jävla förbannad på deras jävla skit de håller på med hela tiden. Äckligt. Dock borde man kunna använda deras argumentation i detta ställningstagande även för livevinster utanför EES eftersom lagstiftningen i sig inte gör skillnad på internetpoker och livepoker. Alltså borde inte SKV få göra skillnad heller. Mer intressant dock om de vill beskatta nettot av alla livespel/år eller bara varje enskild turnering men utan avdrag för de turneringar där man inte vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan beskattning kan eventuellt ha inslag av statlig konfiskation och således uppfattas som orättfärdig. Det s.k. egendomsskyddet i Regeringsformen och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna har ingen direkt rättsverkan vid bestämmande av skatt, men dess övergripande inriktning och andemening kan ändå vara vägledande för regeltillämpningen i det här fallet. Bestämmelsen om beskattning av vinst i utländskt lotteri bör alltså inte tillämpas på ett sådant sätt att skatten får en konfiskatorisk innebörd i förhållande till det totala resultatet av spelandet.

 

lol socialism. så övriga skatter har inte eventuellt ett inslag av statlig konfiskation och kan uppfattas som orättfärdiga? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol socialism. så övriga skatter kan inte eventuellt ha inslag av statlig konfiskation och uppfattas som orättfärdiga? 8-)
Tror du jag vågar stå i domstolen i höst och säga det? :lol:
Så då säger de inte ett skit helt enkelt. Blir så jävla förbannad på deras jävla skit de håller på med hela tiden. Äckligt. Dock borde man kunna använda deras argumentation i detta ställningstagande även för livevinster utanför EES eftersom lagstiftningen i sig inte gör skillnad på internetpoker och livepoker. Alltså borde inte SKV få göra skillnad heller. Mer intressant dock om de vill beskatta nettot av alla livespel/år eller bara varje enskild turnering men utan avdrag för de turneringar där man inte vinner.
Jag tänkte ungefär samma som du skriver...

Gunnar surrade på om olika bedömningar handläggare mellan och han/SKV vill självklart ha en likformig och rättvis bedömning för alla.

Jag frågade: -Aha, Skv vill sluta med "skattelotto" alltså?

-Mmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ska man dra av rakebacken i "värdeökningen" för att konstatera hur mycket man slutgiltligen ska skatta? För den var väl skattefri som jag förstod det?

 

2. Hur är det tänkt att de ska göra en uppskattning på en värdeökning av t ex ett pokerkonto på en sajt utanför EES? Uttag till banken minus insättning till pokersidan? Man behöver alltså i praktiken och teorin inte skatta på pengar som ligger på ett konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...