Gå till innehåll

Ny sommar, gammal db


hubbahubba

Recommended Posts

Hur fan tänkte jag nu?

Inte alls förmodligen. Bra Kisslåtar, inga problem, Strutter, Deuce, God of thunder osv osv. Led Zeppelinriff, ännu lättare, Whole lotta love, Black dog, heartbreaker osv osv.

Men Kiss-riff. Men som farsan brukade säga: "Har man tagit fan i båten så får man skita i det blå skåpet."

 

Here we go, dagens lista, Kisslåtar med blytunga riff:

  • Cold gin

 

 

Jag har i mitt semestertöcken förmodligen glömt någon uppenbar. Hilfe bitte.

 

 

För er som glömt eller inte exponerats tillräckligt så håll till godo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Jag såg på Vem vet mest igår. En av frågorna var "I vilket land startade Karl Fazer sin verksamhet 1891?". Den tävlande svarade Finland och fick poäng!

Hurdan faktakoll har de egentligen?

 

Förmodligen är d chokladen Fazer. Å den har nog dom flesta äldre gamla koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var halva semestern slut, åtminstone om man mäter i campari. I kalendertid har jag väl ~4 veckor kvar eller nåt sådant, orkar inte kolla exakt, lite drygt hälften avbetat. Passade på att kolla träningsdagboken: enligt min konditionsträning har 60% av året gått men vad gäller styrketräning så borde inte mars vara slut än:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nyss gårdagens avsnitt av Montalbano. Störde mig enormt på att han sa fel regnr till sjuksköterskan. Liksom, hur fan kunde hon hitta bilen? Iofs var det inte någon gigantisk parkeringsplats men ändå. Frugan tyckte inte att jag skulle bry mig om sådana petitesser. Oerhört befriande när det visade sig vara en del av plotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

666 bästa rocklåtarna enligt några randomtomtar

 

Börjar jag bli gammal på riktigt när jag ser denna lista och tänker: WTF!

Jag blir förvånad över:

  1. Låtar som är med
  2. Låtar som saknas
  3. Diverse låtars placering

 

Det finns band som saknas helt på listan som jag skulle ta med ett par gånger om jag gjorde en egen. Lynyrd Skynyrd är ett exempel, freebird, that smell, sweet home alabama borde platsa på topp666.

 

Lordi, skulle inte komma med på topp2000, med någon låt.

 

Kiss skulle få flera låtar på min topp666, Lick it up skulle inte vara den högst placerade, den skulle inte ens vara med.

 

Led Zeppelin skulle förmodligen vara bandet med flest låtar på min lista, Kashmir och four sticks skulle definitivt vara med.

 

Guns n' roses skulle kanske få med någon låt, men inte på topp10 och absolut inte november rain.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Semestern är slut, börjar jobba i morgon. Det känns kul att åka till jobbet men tråkigt att åka hemifrån.

 

Planen för sommaren:

  • Umgås med ungarna Check
  • Spela backgammon med frugan Check
  • Läsa böcker, förhoppningsvis någon bra. Tar gärna emot tips. blev bara en handfull böcker och ingen anmärkningsvärt bra. Blev lite besviken på Talebs Black Swan, visst var den intressant men inget nytt.
  • Spela pingis mot fru&barn samt grannar och annat löst folk har nog spelat mer pingis i sommar än under hela livet innan, dock inte så mycket som jag trodde för två månader sedan
  • Motionera med en lagom avslappnad ambitionsnivå Check, med fokus på avslappnad
  • Implementera 2 spel, funderar på pentomino och en variant av schack där man endast ser motståndarpjäser som står i rutor som hotas fail, har knappt programmerat en rad, får ta igen det något annat år.
  • Dricka Campari Av sommarens ranson finns ca 25% kvar
  • Vila mig i form pokermässigt till MikeTimes turre i september check

 

Sen finns det en del saker som "bör" göras, klippa gräs, måla, bygga staket osv. semi fail, gräset har klippts och ett mindre plank har åkt upp men inget målande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
Kom på att jag har ganska mycket sparad semester så det blir nog en lång semester nästa år också. Mindre stressande?

 

Semester igen.

Betydligt kortare än vad jag vant mig med, ska in i modulen redan 20/8. Ska iofs iväg på en veckas tjänsteresa också. Just nu känns sju veckor som onödigt långt men de rinner väl iväg.

 

Jag har samlat på mig en del knep&knåp under året så det kan tänkas dyka upp här, vi börjar med:

Pokerseating

Inför en pokerturnering i någons garage har samtliga 100 deltagare lottats till var sin plats.

Den förste deltagaren som sätter sig har taskig koll på hur saker och ting fungerar och sätter sig på en slumpmässig plats.

Alla andra går och sätter sig på sin plats, under förutsättning att den är ledig, är den inte det är de såpass finkänsliga att de inte påpekar etikettsbrottet utan väljer slumpmässigt en ledig plats.

Nu till frågan: hur stor sannolikhet är det att den sista personen som sätter sig hamnar på sin "egna" plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat schack och othello på mobilen. Planen var att börja på lägsta svårighetsgraden och öka när jag slagit den en gång. Jag har spelat mycket lite othello i mitt liv, förmodligen alldeles för lite, det är ett mycket intressant spel. Jag spelade mycket schack som barn och var duktig som tioåring. Jag är fortfarande duktig men tyvärr inte tio längre. Jag har inte spelat i klubb osv men för att vara amatörklåpare så anser jag mig vara hyggligt bra (eller så har jag grymma table selection skills).

 

Poängen är denna: Othellot gick tämligen smärtfritt att gå igenom alla tio nivåer. Med schacket har jag inte kommit till mer än nivå 6.

 

Kan någon förklara detta?

 

Othello är ett enklare spel än schack och jag tycker att detta borde gynna datorn mer än mig.

 

Bättre libbar för schack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite besviken på Talebs Black Swan, visst var den intressant men inget nytt.

Inte? Då blir jag genast nyfiken på var du läst om motsvarande.

 

Semester igen.

Betydligt kortare än vad jag vant mig med, ska in i modulen redan 20/8. Ska iofs iväg på en veckas tjänsteresa också. Just nu känns sju veckor som onödigt långt men de rinner väl iväg.

 

Jag har samlat på mig en del knep&knåp under året så det kan tänkas dyka upp här, vi börjar med:

Pokerseating

Inför en pokerturnering i någons garage har samtliga 100 deltagare lottats till var sin plats.

Den förste deltagaren som sätter sig har taskig koll på hur saker och ting fungerar och sätter sig på en slumpmässig plats.

Alla andra går och sätter sig på sin plats, under förutsättning att den är ledig, är den inte det är de såpass finkänsliga att de inte påpekar etikettsbrottet utan väljer slumpmässigt en ledig plats.

Nu till frågan: hur stor sannolikhet är det att den sista personen som sätter sig hamnar på sin "egna" plats?

 

 

1-99/100*98/99*...*1/2=99/100

 

 

Ha en trevlig semester och hoppas vi ses i ett garage likt ovan i september!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte? Då blir jag genast nyfiken på var du läst om motsvarande.

Var och var, läst och läst ...

Om man ska kondensera ner Black swan till en mening är mitt förslag:

Det finns distributioner som inte ser ut som en Gauss-kurva, trots att många agerar precis som om de vore det, ibland med förödande konsekvenser.

Detta är sant, tänkvärt och förvånande att det inte har en större acceptans bland massorna men det förändrar inte min världsbild. Boken var bra men jag hde väl för högt uppskruvade förväntningar efter att den hyllats ganska hårt i heltoks db.

 

Hur stor del av befolkningen har mer än medelantalet ben?

 

Pokerseating

Inför en pokerturnering i någons garage har samtliga 100 deltagare lottats till var sin plats.

Den förste deltagaren som sätter sig har taskig koll på hur saker och ting fungerar och sätter sig på en slumpmässig plats.

Alla andra går, en i taget och sätter sig på sin plats, under förutsättning att den är ledig, är den inte det är de såpass finkänsliga att de inte påpekar etikettsbrottet utan väljer slumpmässigt en ledig plats.

Nu till frågan: hur stor sannolikhet är det att den sista personen som sätter sig hamnar på sin "egna" plats?

 

Ha en trevlig semester och hoppas vi ses i ett garage likt ovan i september!

Dito dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

I mitt strävande att exponera tonårsdotter för kvalitetskultur gav jag henne biljetter till Hair på stadsteater in julklapp.

Jävlar. Vad. Den. Var. Bra.

 

Jag har sett filmen pinsamt många gånger och tyckte att det skulle bli kul att se den som musikal.

Jag har aldrig tidigare blivit så berörd av någon kultur. Som yngling (när jag såg filmen många ggr) grät jag extremt sällan. När jag fick barn förändrades detta radikalt och jag har gråtit både till Madicken och Ronja i samband med "godnattläsning".

Jag kan rent rationellt förstå om folk blir rörda av hair och låter en stilla tår rinna ner för kinden när det går upp att huvudpersonen dör. Men jag satt och bölade som ett litet barn halvvägs in i första akten med start vid "I'm invisible - aint got no ..."

Vad jag grät för? Take your pick: Krig är hemskt, existentiell ångest, hur saker som är så självklara när man är 17 blir oviktiga, hur patetisk man (läs jag) var som 17:åring, osv.

 

Dottern gillade den iaf och på min fråga om vad hon tyckte budskapet var svarade hon "make love, not war" istället för det jag var rädd för "Knark är gott och sex är kul!".

 

Hursomhelst så har låtarna från musikalen gått varma i en processor nära mig under hela våren. Festligt att frugan undrar lite när 8-åringen sjunger "hare krishna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...