Gå till innehåll

Ny sommar, gammal db


hubbahubba

Recommended Posts

 

Vi kanske bara ska se det som ett tecken på att vi börjar bli gamla, att vi tittar på ynglingarna, skakar på huvudet och tänker: "På min tid, då minsann..."

 

Ja, redan på Sokrates tid var ungdomen förfärlig och sedan har det bara blivit värre.

 

Känner faktiskt inte alls igen den negativa bilden av svensk skolutveckling när jag jämför mina barns skolgång med min egen. Vad jag däremot starkt känner igen är övertygelsen om att det var bättre förr, exakt samma sak sades det på 80-talet när det gäller skolan.

 

Samma bias finns överallt, folk tror att utvecklingen har varit negativ eller stillastående när vi gått framåt med enorma steg utan att de flesta känner till/reflekterar över det. Inom skolan tror jag väl inte att "vi gått framåt med enorma steg" och jag tror absolut det finns mycket värre problemskolor nu än tidigare men att bilden de flesta har är alltför negativ är jag övertygad om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett stort problem är ju helt klart lärarna. Senast jag kollade krävdes det 0.1 hp för att komma in på lärarhögskolan, det är en förhållandevis dålig lön jämfört med andra akademiker och man pluggar väl 4-5 år eller något sånt? Man lockar ju inte vettiga människor med det upplägget. Sen så har man ju hört om hur oseriöst de tar det och att deras utbildning bara är trams.

 

Ett annat problem tycker jag är uppförandet och respekten mot lärarna, man borde betygsätta uppförande, kanske till och med borde betygsätta närvaro. Finns ju fruktansvärt många som bara skolkar 1/5-ish av gymnasiet. Sen borde man göra steget mellan högstadiet till gymnasiet större på något vis. Steget mellan högstadiet och gymnasiet är imo väldigt litet, sen när man kommer till universitetet är det ett jättesteg från gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag tycker är skum är att ala gnäller på att klasserna är stora och det är för få lärare. I mon grabbs klass på den lokala kommunala skolan är drt två heltidsfröknar på 20 ungar och två deltids speciallärare.

 

Hade fan aldrig mer än en lärare åt gången när jag var liten. Iofs fick vi en gång dela en klass för vi blev 38 elever och det bröt mot nåt direktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att kommentera skolan, men tills dess...

 

Länge sen vi hade en intro-quiz.

Jag är för lat för att göra en själv så håll till godo med följande: Sommar-quiz

 

Det är förmodligen mycket lättare är mina tidigare pga att det inte är jag som gjort det samt att varje intro är 30s vilket leder till att det är sång med på vissa (att lösa mha google är lika tråkigt som att använda låtidentifieringsappar)

 

Extrafrågor:

  1. Temat? (kommer kanske spoila denna, snart)
  2. Vilken vinner
  3. Vilken tycker du borde vinna
  4. Nämn tre som du tycker saknas

 

1p för artist 1p för låt, 1 bonus för båda.

Äran står på spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Team Crappy tokkrossade motståndet.

 

Temat var iaf BBC:s omröstning om bästa gitarr-riff, vilket naturligtvis fick en värdig vinnare.

 

Jag stötte nyligen på ett intressant problem som lyder enligt följande:

 

Två personer, vi kan kalla dem Alice och Bob, är kapabla att dra de slutsatser som kan dras från tillgänglig information och känner till detta om varandra.

 

Lekledaren har två positiva heltal, p & q. Bob får veta summan av p och q. Alice får veta summan av kvadraterna (p*p+q*q).

Därefter utspelar sig följande dialog (ingen annan kommunikation förekommer)

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet vilka talen är.

 

Frågan är. vilka är talen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Team Crappy tokkrossade motståndet.

 

Temat var iaf BBC:s omröstning om bästa gitarr-riff, vilket naturligtvis fick en värdig vinnare.

 

Jag stötte nyligen på ett intressant problem som lyder enligt följande:

 

Två personer, vi kan kalla dem Alice och Bob, är kapabla att dra de slutsatser som kan dras från tillgänglig information och känner till detta om varandra.

 

Lekledaren har två positiva heltal, p & q. Bob får veta summan av p och q. Alice får veta summan av kvadraterna (p*p+q*q).

Därefter utspelar sig följande dialog (ingen annan kommunikation förekommer)

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet inte vilka talen är.

Bob: Jag vet inte vilka talen är.

Alice: Jag vet vilka talen är.

 

Frågan är. vilka är talen?

 

Ledtråd? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledtråd? :mrgreen:

 

Ledtråd:

 

 

 

Om du inte är duktig på talteori kan det vara lättare att utgå från de

kombinationer av kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar

 

Den första summa av två kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar är 50 och utgör det första talet i en oändlig serie, här är början av den:

 

mif09f.jpg

 

Din uppgift blir nu att genom varje steg eliminera de möjligheter som stryks. Eftersom Alice i första vändan inte kan avgöra vilka talen är måste kvadratsumman vara >49 och alltså hämtas från listan ovan. Eftersom Bob i första vändan inte kan avgöra vilka talen är stryks lösningar med talsumma 8,9,10,15 (varför?). Nu är det bara att köra vidare!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledtråd:

 

 

 

Om du inte är duktig på talteori kan det vara lättare att utgå från de

kombinationer av kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar

 

Den första summa av två kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar är 50 och utgör det första talet i en oändlig serie, här är början av den:

 

mif09f.jpg

 

Din uppgift blir nu att genom varje steg eliminera de möjligheter som stryks. Eftersom Alice i första vändan inte kan avgöra vilka talen är måste kvadratsumman vara >49 och alltså hämtas från listan ovan. Eftersom Bob i första vändan inte kan avgöra vilka talen är stryks lösningar med talsumma 8,9,10,15 (varför?). Nu är det bara att köra vidare!

 

 

 

Okej, jag jobbar på det. Vad jag kan se så finns talsummorna 8,9,10 och 15 bara representerade en gång vardera. Men det gäller även talsumman 24.

 

Edit: summan 24 återkommer antagligen längre ner i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledtråd:

 

 

 

Om du inte är duktig på talteori kan det vara lättare att utgå från de

kombinationer av kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar

 

Den första summa av två kvadrater som kan bildas av mer än ett talpar är 50 och utgör det första talet i en oändlig serie, här är början av den:

 

mif09f.jpg

 

Din uppgift blir nu att genom varje steg eliminera de möjligheter som stryks. Eftersom Alice i första vändan inte kan avgöra vilka talen är måste kvadratsumman vara >49 och alltså hämtas från listan ovan. Eftersom Bob i första vändan inte kan avgöra vilka talen är stryks lösningar med talsumma 8,9,10,15 (varför?). Nu är det bara att köra vidare!

 

 

 

 

Det var hör jag körde fast. Jag hittade de kvadratsummor där det finns 2 eller fler. Men summan av p och q kan ju göras på en jäkla massa sätt om summan är över 3?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var hör jag körde fast. Jag hittade de kvadratsummor där det finns 2 eller fler. Men summan av p och q kan ju göras på en jäkla massa sätt om summan är över 3?

 

 

Vi är bara intresserade av tillåtna lösningar, dvs lösningar från listan.

 

Om summan t.ex. är 8 och vi vet att kvadratsumman är >49 (Alice kan inte avgöra talparet i första rundan) finns det bara en möjlighet, nämligen 1+7. Detsamma gäller alla andra entydiga kombinationer.

 

Däremot kan en talsumma på t.ex. 11 inte entydigt bestämmas eftersom 2+9 och 4+7 är tillåtna lösningar. Eftersom Bob i första rummet inte kan avgöra talparet kan de entydigt bestämda lösningarna strykas och turen återgår till Alice, som i sin tur genom att inte kunna avgöra saken visar att kvadratsumman >65 och skild från 125 osv osv, vilket betyder att Bob bland annat kan utesluta en av lösningarna där summan är 11. Och så går man vidare med tungan rätt i mun så att man inte missar någon information

 

Hoppas det var svar på din fråga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är bara intresserade av tillåtna lösningar, dvs lösningar från listan.

 

Om summan t.ex. är 8 och vi vet att kvadratsumman är >49 (Alice kan inte avgöra talparet i första rundan) finns det bara en möjlighet, nämligen 1+7. Detsamma gäller alla andra entydiga kombinationer.

 

Däremot kan en talsumma på t.ex. 11 inte entydigt bestämmas eftersom 2+9 och 4+7 är tillåtna lösningar. Eftersom Bob i första rummet inte kan avgöra talparet kan de entydigt bestämda lösningarna strykas och turen återgår till Alice, som i sin tur genom att inte kunna avgöra saken visar att kvadratsumman >65 och skild från 125 osv osv, vilket betyder att Bob bland annat kan utesluta en av lösningarna där summan är 11. Och så går man vidare med tungan rätt i mun så att man inte missar någon information

 

Hoppas det var svar på din fråga

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hepp.

Tio år har gått sedan jag skapade mitt konto på pf.

Det går fort när man har kul.

Annars också.

 

 

Fick höra ett småkul problem idag:

Du har en (mer än tillräckligt) stor plan åker på vilken du markerar ut en cirkulär landningsbana för våra vänner från en annan galax.

Landningsbanan har radien 1km.

 

I väntan på besökarna får du höra om störningarna de uppfattat. En mullvad har tydligen grävt en rak tunnel som i minst en punkt ligger under landningsbanan. Detta omöjliggör en lyckad landning. Tunneln ligger horisontellt på ett känt djup.

Du får hyra in någon som gräver för att hitta mullvadstunneln, problemet är att det är dyrt att gräva och du kan inte övervaka grävandet. Du måste alltså definiera minsta möjliga grävande innan arbetets start.

What to do?

 

Vi kan för enkelhets skull anta att tunneln är en linje om skär eller tangerar en cirkel, hur ska vi hitta linjen? Vi antar även att grävandet ses som en eller flera linjer.

 

För att göra det lite mer intressant

 

det finns lösningar som kräver mindre än 5 km

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Finska försvarsmakten ha publicerat en cyberchallenge.

 

Några av frågorna har knep&knåpkaraktär

4.

 

Two completely isolated programs get one random bit each from different hardware random number generators. After getting the bit each program guesses what the other program's random bit was. Programs can be different and use different strategies for guessing. After running them once, if at least one program guessed correctly, the author of the programs receives a prize.

 

Is it possible to devise a strategy that provides a 100% chance of winning the prize? If yes, explain the strategy.

 

7.

 

You are standing next to an unlimited source of water (the tap in your kitchen). You need precisely 4.6 litres of water. Luckily you found two empty buckets. One can hold 4.3 and the other 4.7 litres of water. How can you measure the correct amount of water using the buckets when neither of them has graduation marks?

12.

 

You are given a randomly generated message that is 128 bits long. You're allowed to change any single bit in the message, and then the message is presented to a friend of yours. How many bits of information are you able to transfer to your friend?

 

Varianter av dem har varit uppe tidigare men jag gillar dessa, mest på grund av att de verkar svårar än vad de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
God jul

 

(Ett inlägg var fjärde månad är inte ok, minst ett i veckan framöver tack)

Fair point, vad sägs om ett last longer bet. Den förste som låter det gå mer än en vecka mellan dagboksuppdateringar bjuder den andre på en öl. Deal?

 

God Jul gamle man. Själv är jag på väg hit:

Inte bara gammal, jag har stora näsborrar också, hälsa junior:-D

 

Hoppas att ert julfirande blev i paritet med förväntningarna.

 

För egen del var julen smärtfri. Frugan och dottern gick emellan när jag höll på att gå i clinch

med den enda frälsta kristna personen närvarande. Jag hann bara nämna pi och fråga om fadern fortfarande ansvarar för att ens dotter inte ska prostituera sig efter att man sålt henne eller om det kravet går över till nya ägaren. Kristna personen pratade om skillnad mellan gammla och nya testamentet och domarna bröt, resten av middagen var trevlig men den kristnes barn såg sig lite snuvade på en intressant diskussion.

 

Har någon några favoritgrodor ur nya testamentet? Kan vara bra till nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fair point, vad sägs om ett last longer bet. Den förste som låter det gå mer än en vecka mellan dagboksuppdateringar bjuder den andre på en öl. Deal?

.

 

Haha Deal, det är värt minst två bara du skriver, själv skriver jag inte någonstans. Tyvärr

Så då ska vi bara hitta ett ställe får jag kan bjuda dig på öl.

PPC på Åland i Maj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årskrönika, eller liknande.

 

Träning

Jag kom under våren igång med träning efter ett tags lallande. Körde med stronglift 5x5 och det rullade på riktigt bra, kande mig stark och såg fram emot träningspassen.

Sedan kom sommaruppehållet. När jag körde igång igen till hösten så infann sig aldrig välbefinnandet av ett utfört tränigspass. Jag gnetade på ändå, tänkte att: det går väl över.

Man kan ju tycka att sviterna efter ett sommaruppehåll borde vara avdiskade nu. Särskillt som det handlar om sommaren 2013.

 

I november påbörjade jag onehundredpushupsjadajadasupertrainingprogram. Skitspel.

Kvalade in på 40 pushups och fick således hoppa i på vecka tre. Kom upp till 70 efter fyra veckor men när det var dags för dagen D stupade jag efter 60.

 

Ambitionen är att fixa 100 ganska snart och för hela 2016 att summan av bänk+böj+mark ska överstiga 4x kroppsvikten.

 

 

Poker

Jag har spelat ingen eller mycket lite poker under förra året (kommer helt enkelt inte ihåg om det var i januari -14 eller -15 som jag testade några händer).

Planen fär 2016 är att åka på någon pokerresa, mest för att träffa folk och umgås.

 

Jobb

Började -15 med att vänta på besked om en ny tjänst. Tyckte att jag var självklar som kandidat. Jag blev mycket förvånad när en annan person valdes, såpass att jag började leta efter andra arbetsgivare. Pratade med några rekryteringfirmor där rekryterarna var eld och lågor men efter inledande möten eller telefonsamtal ledde det ingenvart. Jag blev ombedd att hoppa in på en annan tjänst på jobbet. Och rapportera till den person som fått det jobb jag sökte vid årsskiftet. Kul jobb med många spännande utmaningar men jag var inte helt säker på hur jag skulle reagera på att jobba så "nära målet", jag kanske skulle få större sinnesro på en helt ny plats. En plats som i slutet av sommaren faktiskt verkade öppna sig.

Många faktorer vägdes mot varandra men jag bytte iaf tjänst internt. Klockrent. Så djävla kul. Inga av mina farhågor besannades så jag stannar ett tag till.

 

Målet för året är att vara engagerad och att anstränga mig för att göra ett bra jobb

 

Kompetensutveckling

Jag gillar att lära mig nya saker. Någon sorts ideal vore att lära sig ett nytt språk och ett nytt musikinstrument varje år. Än så länge har det vairt totalfail även om jag förmodligen ligger över medel på båda fronterna.

Att läsa är något som jag uppskattat under åren som gått. Mindre nu. Mest för att jag sällan blir överraskad eller upplever mina vyer som vidgade. Fick tillexempel tips om en bok som är någon sorts standardverk innom min branch. Jo, den var väl bra. Om jag inte hade läst något annat någonsin så hade den varit den bästa bok jag läst. Lite så känns det väldigt ofta. Jag avundas så smått dem som inte läst något av Martin Gardner, de har något att se fram emot.

Jag gick genom jobbet ett par småkurser i mötesteknik. Samma visa där. Kompetenta och underhållande kursledare, men materialet var anpassat för dem som aldrig varit på ett möte, ens som deltagare.

Jag kanske bara håller på att bli gammal.

 

Målet för året är att fräscha upp språkkunskaperna i mina tre sämsta språk.

 

Privat

Året har präglats av frustration över skolor. Hur djävla svårt kan det vara att tillhandahålla undervisning åt barn som kunde läsa innan de började ettan?

Ny skola till hösten för ett av barnen innebär förmodligen flytt under året. Familjen har bott fyra gånger längre än planerat i nuvarande bostad.

 

Politik

Jag är intresserad av politik. Jag har dock inget favoritparti. En kul anekdot om valkompass för ett antal år sedan slutade med att jag hade sympatier för flera partier, det var bara i deras "hjärtefrågor" jag tyckte helt tvärt om.

Jag tänkte iaf engagera mig. För att utröna vilket parti som blir mitt så planerar jag att författa ett brev med en blandning av frågor och mina egna ställningstaganden och skicka det till ett antal partier för att se vem som vill ha mig.

 

TL;DR

[ ] 100 pushups

[ ] Summan av bänk+böj+mark ska överstiga 4x kroppsvikten.

[ ] Pokerresa

[ ] Vara engagerad och att anstränga mig för att göra ett bra jobb

[ ] Fräscha upp språkkunskaperna i mina tre sämsta språk

[ ] Flytt

[ ] Brev till politiska partier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...