Gå till innehåll

Importføretag


Recommended Posts

Jag och min bror har planer på att børja importera och sælja en viss produkt.

Han bor i Kina och jag delvis i Sverige och delvis i Norge.

Jag har ett oerhørt brett kontaktnæt inom den bransch som importvarorna riktar sig mot och han har bra kontakter och kænnedom om leverantører i flera delar av Kina.

 

Om jag vi startar AB i Sverige får vi betala tull på alla varor baserat på varans værde och moms vid førsæljning men om vi startar Hong kong bolag så ær allt skattefritt.

Finns det någon væg att føra øver pengar till Sverige utan att behøva skatta før pengarna eller sitter de fast i Kina?

eller finns det någon rutinerad trader hær som har några tips =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller faktiskt på att jobba på liknande struktur dock med USA som slutmål.

 

Jobbar ni mot svenska marknaden finns en större vinst i att göra allt med 100% transparans, då det inger bättre förtroende mot slutkund i synnerhet om du jobbar utifrån en b2b modell. Misstänker att om modellen är vettigt utformad ger den tillräckliga vinster ändå + en rad andra vettiga effekter som skattebetalare.

 

Det är skattefritt i HK såvida inköp/försäljning sker utanför dess gränser. Sen om ni planerar att sälja varorna i sverige kommer ni inte undan varken moms eller inkomstskatt. Ni skulle kunna bilda en filial för att lindra skattesatsen, helst ska du som är bosatt mer än 2 månader om året inte vara inskriven i hk bolaget.

 

Det finns helt anonyma visakort som är kopplade till offshorekonton, men lita inte på alla nissarna på nätet som erbjuder sådana lösningar för flertalet är båg som jag förstått det, har haft lite med coldwell och de verkar helt klart vettiga.

 

Skulle dock vara rätt försiktig och kolla upp med en skattejurist i detalj först. Kan bli riktigt ugly om ngt går snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv haft importfirma och köpt in från Kina ...

 

Men om ni börjar med något så gör rätt från början. Skit i att fiffla med saker. Ska man satsa seriöst på något man tror på och börja tänka i dom barnorna kommer det aldrig sluta lyckligt.

 

Kör allt seriöst ...enda sättet att få rörelsen funka på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det låter såklart vettigt och ær den vægen vi ær instællda på att gå. Jag ær mest nyfiken på om det finns några knep før att mildra skattesatser eller liknande.

Ær det med E handel import du riktar dig mot USA?

 

 

Vi kommer ha møjlighet att sælja både till grossister och slutkund tack vare att jag har mycket kontakter i båda led men planen ær att inrikta sig mot slutkund till en børjan tills det kommer igång ordentligt. Borde inte detta generera mest vinst før att sedan nær kvantiterna økar øvergå till att leverera mot grossist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Men skojar ni eller? Jag har alltid føljt lagen vad som gæller nær jag ska betala skatt. Det gick inte att undvika skatt i detta fallet så dærfør betalar jag skatt. Har jag någon stans i den andra tråden påpekat att de som spelar på eu-sajter ær hemska før att de inte betalr skatt?? Det ær ju inte det som det handlat om under hela diskussionen. Det måste ni væl se? Hoppas verkligen att ni bara spelar så hær korkade..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...