Gå till innehåll

Råd till alla nya trevande pokerentusiaster


sven2003

Recommended Posts

Hej, jag skulle vilja börja min tid här på forumet med att skriva en liten artikel om några av de tankar och funderingar runt poker som jag har kommit fram till de senaste åren som jag aktivt spelat poker på nätet.

 

När jag började spela poker blev det många långa nätter framför datorn och väldiga emotionella svängningar. Jag hade lätt för att tilta och förlorade ofta snabbt och mycket pengar. Jag glömde bort mina tidigare hobbies och aktiviteter, jag slutade att gå på gymmet, jag brydde mig mindre om mina studier i skolan och träffade mina kompisar inte lika ofta som förut. Jag kom med ursäkter till vänner och familj. Pokern var min nya hobby som tog över en allt större del av mitt liv.

 

Jag skulle vilja dela in ett aktiv pokerspelande i två delar. Jag kallar de två delarna för micro och macro. Micro innebär allt som har med själva spelet i sig att göra, de tekniska delarna av poker - nämligen all teori om spelstilar; loose, aggressive och passive, när man ska höja, lägga sig, slow-playing, trapping, bluffa och så vidare. Den delen kommer jag inte att ta upp här, det finns många böcker och sajter på nätet som behandlar det. Vad jag kommer att skriva om här är den andra delen - macro. Och vad menar jag med macro? Jo, allt som har att göra med dig och ditt förhållande till spelandet. Det är något som inte är lika uppenbart för alla, och som många glömmer bort att tänka på. Men det är en lika viktig del av ditt spelande som microdelen.

 

Macro är hur mycket tid du lägger ned på ditt spelande, hur du förhåller dig till spelet och hur du förändras av den. Du är antagligen en ung entusiastisk spelare som spelar mycket på nätet, kanske ibland med dina vänner live också, du ser pokerprogram på teve, läser böcker och söker upp information på nätet om strategi och tävlingar. Du tycker det är väldigt kul och spännande med poker och vill lära dig att bli riktigt bra och kanske tjäna lite pengar på ditt spelande. Du har börjat spela väldigt mycket den senaste tiden, och du har ändrat din livsstil efter ditt nyvunna intresse. Kanske har du lagt av med den där fotbollsträningen som du sysslat med sen många år tillbaka. Eller slutat spela andra spel eller lagt av med någon annan aktivitet som du brukade sysselsätta dig med. Kanske blev det problem med flickvännen när ditt spelande blev en stor del av ditt liv. Jag själv brukade träna väldigt mycket, jag gick på gymmet flera dagar i veckan och joggade också ibland. Men när pokern tog all min uppmärksamhet glömde jag snabbt bort, eller snarare, uteslöt de sakerna ur mitt liv just då. Då gällde det bara att spela. Det var ju så otroligt kul och spännande. Man stängde av allting omkring sig när man satt vid datorn och det var korten som gällde.

 

Mitt råd till dig som ny entusiastisk spelare är att inte göra de här typiska nybörjarmisstagen. Du gagnar ingenting på att ändra din livsstil så pass mycket att du lägger av med tidigare intressen och aktiviteter, träning och så vidare. Ditt pokerspel blir inte bättre av det. Visst blir man bättre av att spela mycket, det säger ju sig självt, men det måste finnas en balans i hur mycket tid du lägger ned. Alla färdigheter tar tid att utveckla, och att låta det här nya intresset breda ut sig i ditt liv på bekostnad av andra viktiga saker i ditt liv är en negativ utveckling för dig som person, men också för ditt pokerspelande. Det är nämligen så, att om ditt liv börjar kretsa enbart runt ditt nya intresse, du spelar sent om nätterna, kanske börjar äta dåligt, din dygnsrytm blir sämre, kroppen tar stryk och du känner dig trött, så tar också ditt pokerspelande stryk av det här. Du kommer inte att utvecklas optimalt som spelare. Varje färdighet en människa utvecklar tar tid och måste vägas mot andra saker i livet. Och varför skulle du välja bort andra saker i livet som du förr tyckte om att göra? En del av det här är att spela när man är trött och okoncentrerad. Ofta sent på natten. Det har garanterat alla spelare gjort, proffsen också. Howard Lederer brukar ofta berätta om när han var en trevande och lärande pokerspelare. Då satt han ofta nätterna genom och spelade trött och inte fullt koncentrerad. Till slut efter några år fick han nog när han märkte hur negativt det här beteendet var på hans liv och spel och han beslöt sig för att ändra sin livsstil. Han började sköta sin dygnsrytm bättre och hans spel förbättrades. Vår svenska stjärna Ken Lennaárd tränar regelbundet, och Phil Hellmuth har nyligen berättat att han börjat träna, och tackar bland annat träningen för sin seger i en nyligen avgjord heads-up tävling. En sund själ i en sund kropp, sa de gamla grekerna. Det är en sanning som också gäller för den nya folksporten poker. Du behöver god sömn, bra näring och en balanserad livsstil för att bli framgångsrik som människa och pokerspelare. Det finns de som spelar jämt, äter skräpmat och sysslar inte med något annat än poker, men hur ser de ut och hur mår de egentligen? De är bleka, kraftigt överviktiga och sjukliga individer som sitter som en säck potatis vid pokerborden – och så vill du väl inte bli?

 

Sanningen är att om du sköter ditt liv omkring pokern, fortsätter med din fotbollsträning, går ut med polarna, tog dina joggingturer som förr, så kommer du att ge dig själv en chans att kunna utvecklas bättre som pokerspelare. Alla de händer som du spelare på en kväll, hundratals eller kanske till och med ett tusen eller mer, innehåller mycket information för din hjärna att bearbeta. Du kanske skriver en pokerdagbok där du tar notis om bra spelade händer, och ännu viktigare, mindre bra spelade händer. Det tar tid att smälta all sådan information. Ge dig själv tid till eftertanke så kommer du att tjäna på det i längden och du kommer att utvecklas som spelare. Låt ditt spel ta den tid det behöver. Efter ett par timmars segt spel, några bad beats, du är tiltad och har förlorat pengar. Stäng av datorn för dagen och gå ut på en promenad, rensa tankarna, ut och jogga eller träffa en vän. När du lyckats släppa de negativa känslorna och irritationen har gått över kan du gå igenom handen igen i huvudet eller leta upp den i din dagbok. Du kommer att märka att nu kan du tänka klart igen och du kommer att hitta felet i ditt spel: ”javisst ja, jag spelade ju faktiskt handen fel i det där läget, jag gjorde ett misstag när jag inte foldade mina pocket KK när färgdraget låg där klart och tydligt på bordet!”.

 

Alla färdigheter tar tid att utveckla. Ha rolig med ditt pokerspel. Känns det inte roligt längre, ta en paus och gör något annat istället. Och spela aldrig när du druckit alkohol.

 

Hälsningar,

 

sven2003

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt för generaliserande moralprediktningar även om jag håller med sak i det mesta du säger.

 

Jag tror inte det här är nybörjarmisstag du främst talar om utan de flesta nybörjare är nöjesspelare och får inga större problem.

 

Att spela onykter är inte fel även om jag inte skulle rekomendera det då vi människor fungerar olika. Jag har presterat bra de få gånger jag spelat onykter (obs inte plackat). Jag spelade ungefär som vanligt fast inte lika försiktigt. Inom idrotten räknas alkohol som doping och kan i mindre doser förbättra prestationer.

 

Med sunt förnuft och reflextioner kommer man längst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är bleka, kraftigt överviktiga och sjukliga individer som sitter som en säck potatis vid pokerborden – och så vill du väl inte bli?

 

Eller så handlar det du beskriver om sociala ofärdigheter där pokerspel eller annan "inne-aktivitet" inte spelar in. I vilket fall som helst var det en riktigt ful generalisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

 

 

Offtopic:

Att spela onykter är inte fel även om jag inte skulle rekomendera det då vi människor fungerar olika. Jag har presterat bra de få gånger jag spelat onykter (obs inte plackat). Jag spelade ungefär som vanligt fast inte lika försiktigt. Inom idrotten räknas alkohol som doping och kan i mindre doser förbättra prestationer.

 

Alkohol är inte dopingklassat i så många sporter, men som du säger kan alkohol i små mängder öka koncentrationen och minska nervositeten, t.ex motverka det nervösa darrandet i skytte. Alkohol är f.n. förbjudet inom 9 olika sporter av framför allt säkerhetsskäl, t.ex. i modern femkamp, motorsport, bågskytte, biljard men egendomligt nog också i skidåkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är bleka, kraftigt överviktiga och sjukliga individer som sitter som en säck potatis vid pokerborden – och så vill du väl inte bli?

 

Eller så handlar det du beskriver om sociala ofärdigheter där pokerspel eller annan "inne-aktivitet" inte spelar in. I vilket fall som helst var det en riktigt ful generalisering.

 

Det var aldrig min mening att göra någon ledsen eller att göra en ful generalisering. Jag kanske uttryckte mig lite hårt och onyanserat här, men vad jag ville säga var att ett stillasittande vid pokerbordet kan i längden medföra negativa konsekvenser för din kropp vilket kan påverka din livskvalité och kroppsliga och psykiska hälsa. En del människor är födda med övervikt och vissa har inga problem alls med att väga mycket och jag ville absolut inte kritisera de personerna med det jag skrev. Det var mer ett allmänt resonemang om hälsa som jag hoppades man skulle förstå i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt för generaliserande moralprediktningar även om jag håller med sak i det mesta du säger.

 

Jag tror inte det här är nybörjarmisstag du främst talar om utan de flesta nybörjare är nöjesspelare och får inga större problem.

 

Att spela onykter är inte fel även om jag inte skulle rekomendera det då vi människor fungerar olika. Jag har presterat bra de få gånger jag spelat onykter (obs inte plackat). Jag spelade ungefär som vanligt fast inte lika försiktigt. Inom idrotten räknas alkohol som doping och kan i mindre doser förbättra prestationer.

 

Med sunt förnuft och reflextioner kommer man längst.

 

 

Självklart är det upp till varje individ själv att ta beslut om han eller hon vill dricka alkohol vid spel, det var mer en personlig åsikt jag gav uttryck för här och som för övrigt många pokerspelare brukar tipsa om, eller moralpredika, som du beskriver det. Poker handlar mycket om att göra analyser, matematik, att vara koncentrerad och skärpt vilket är relativt krävande. Att dricka alkohol som ändrar ditt psyke tillfälligt och gör att du ser annorlunda på verkligheten för en stund, är normalt inte ett framgångsrikt recept. Men jag kritiserar ingen om han eller hon dricker alkohol när han spelar poker, det är bara ett allmänt tips.

 

Och som bekant brukar sunt förnuft främst råda vid nykterhet.

 

*Sven, du kan inte avaktivera BBCode om du ska använda citeringsfunktionen. Citat tillsnyggat /Nusseman*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som släpper allt på det viset du pratar om bör nog inte bara tänka sig för och börja lira fotboll igen utan sluta helt med poker. Jag tycker att det låter lite som ett beroende när det är så - och folk som lätt blir beroende ska inte spela alls.

 

Samtidigt undrar jag om det inte krävs att man åtminstone går igenom en fas av total "insnöning" om man ska bli riktigt bra. En period då man tänker på poker, pratar om poker, läser om poker eller spelar poker typ 18h/dygnet.

 

Jag tror också att man behöver fråga sig själv vad det är man tycker är kul med poker. Är det att spela rätt/snyggt, eller är det spänningen med stora potter eller att slå tillbaka från underläge osv. I mitt fall kan jag säga att det bara är pengarna (tyvärr kanske?). Hade det inte gått att vinna pengar (kontinuerligt) i poker hade jag lagt ner korten idag och aldrig mer spelat. Det är kanske inte heller rätt inställning. Men vad man än har för skäl för att spela så tycker jag att man måste veta det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som släpper allt på det viset du pratar om bör nog inte bara tänka sig för och börja lira fotboll igen utan sluta helt med poker. Jag tycker att det låter lite som ett beroende när det är så - och folk som lätt blir beroende ska inte spela alls.

 

Samtidigt undrar jag om det inte krävs att man åtminstone går igenom en fas av total "insnöning" om man ska bli riktigt bra. En period då man tänker på poker, pratar om poker, läser om poker eller spelar poker typ 18h/dygnet.

 

Jag tror också att man behöver fråga sig själv vad det är man tycker är kul med poker. Är det att spela rätt/snyggt, eller är det spänningen med stora potter eller att slå tillbaka från underläge osv. I mitt fall kan jag säga att det bara är pengarna (tyvärr kanske?). Hade det inte gått att vinna pengar (kontinuerligt) i poker hade jag lagt ner korten idag och aldrig mer spelat. Det är kanske inte heller rätt inställning. Men vad man än har för skäl för att spela så tycker jag att man måste veta det själv.

 

 

Precis, det är början på ett spelberoende, och det kan utvecklas väldigt snabbt. Min text handlar om att man ska utvärdera tiden man lägger ned på pokern och hur man hanterar den nya situationen. Jag tycker inte man behöver lägga ned pokern direkt såsom du skriver bara för att man kanske har de här tendenserna i början, utan det gäller att kunna hitta balansen, vilket är vad min text bland annat handlar om. Det är okej att man går igenom en fas av total "insnöning", det är lätt hänt, men man bör utvärdera vad man sysslar med rätt fort och tänka över sin situation. Kanske går det att hantera spelandet på ett bättre, mer balanserat och mer utvecklande sätt? Min text är bland annat en liten beskrivning på ett tidigt stadium när spelandet börjar bli vanebildande vilket många också upplever, vilket inte är helt bra ur många synvinklar.

 

Jag tror de flesta spelar för att tjäna pengar och för att det är kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

 

 

 

Alkohol är inte dopingklassat i så många sporter, men som du säger kan alkohol i små mängder öka koncentrationen och minska nervositeten, t.ex motverka det nervösa darrandet i skytte. Alkohol är f.n. förbjudet inom 9 olika sporter av framför allt säkerhetsskäl, t.ex. i modern femkamp, motorsport, bågskytte, biljard men egendomligt nog också i skidåkning.

 

Intressant. Jag tror även Dart är en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

 

 

 

Alkohol är inte dopingklassat i så många sporter, men som du säger kan alkohol i små mängder öka koncentrationen och minska nervositeten, t.ex motverka det nervösa darrandet i skytte. Alkohol är f.n. förbjudet inom 9 olika sporter av framför allt säkerhetsskäl, t.ex. i modern femkamp, motorsport, bågskytte, biljard men egendomligt nog också i skidåkning.

 

Intressant. Jag tror även Dart är en av dem.

 

Skidåkning är självklart med för alla vet ju ju att doping och alkohol är livsfarligt att mixa...man kan bli så j-la aggresiv, klockrent som säkerhetsskäl...

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

först vill jag börja med att tacka för en väldigt bra text. och många andra bra tankar. jag känner mig väldigt prickad av det du skriver och vill gärna ta lärdom av det.

 

jag känner själv att jag är insnöad i poker nu. spelar nog för mycket och väljer att lägga om mitt liv efter poker för mycket. har inte spelat så länge men väldigt intensivt och satsar allt hårdare. ska ta sabbatsår(igen, rest 6månader i asien förra året) från civilingenjörslinjen och satsa heltid på poker.

 

vinner väldigt bra(mer än vad mina färdigutbildade vänner tjänar) men framförallt så utvecklar jag mitt spel väldigt snabbt. känner mycket press på mig att förbättra min inkomst så att jag kan motivera för mig själv att jag inte gör något helt idiotiskt. spelar nästan alltid fullt koncentrat och tiltar väldigt lite. som mest har jag gått back 170BB och plussade runt 900BB i juni. de $500 jag satte in i mars är väldigt mycker mer nu trots flera uttag. har börjat undervisa i poker och får på så vis in rejk-pengar från siterna de spelar på så jag håller också på att bygga upp en "passiv" inkomst vid sidan av min eget spel. tror seriöst att jag kommer fortsätta att tjäna pengar och förmodligen tjäna mer och mer.

 

som min planering ser ut nu så spelar jag för att lägga undan en slant och säkra upp mina inkomster så att jag kan ge mig iväg på en långresa med laptop och hålla mig flytande(och kanske bygga kapital) under några år av resor. funderar även på en flytt till bangkok då jag inte får ha kvar min lya i sverige om jag inte pluggar.

 

så mina frågor till er är:

 

en sådan här djupdykning under några månader, kan man se det som självplågeri liknande att rensa fisk i norge några månader, för att man har ett mål? är det okej att man låter sig lida och offrar lite under en övergångsperiod?

 

poker känns inte jättesäkert på lång sikt, därför har jag en viss känsla av att jag måste passa på att tjäna pengar medan man kan. är det fel inställning?

 

jag lägger ner vissa aktviteter med motiveringar som "förmodligen kommer jag resa innan terminen är slut och därmed är det inte lönt att börja en ny termin"(detta gäller min kravmaga(kampsport)träning som är väldigt strikt i sin läroplan) och undrar ifall detta är ett omedvetet sätt att få mer tid till poker? känner ni igen denna typ av resonemang, eller är det bara sunt förnuft av mig?

 

ofta pratar jag poker med mina vänner och familj. vet inte om det är de som är intresserade(av poker eller om vad jag gör) eller jag som försöker motivera för dem varför jag gör som jag gör. är det vanligt? isåfall hur upplever andra det? pratar de skit bakom ryggen typ "fan vad han har blivit jobbig sedan han började med poker" eller ser andra det som en kul grej och njutar av de extra drinkarna man bjuder dem på? att man undervisar sina polare i poker är det bra? borde man sära på poker och vänner eller går det att kombinera detta?

 

tack

//heltok

 

 

 

Folk som släpper allt på det viset du pratar om bör nog inte bara tänka sig för och börja lira fotboll igen utan sluta helt med poker. Jag tycker att det låter lite som ett beroende när det är så - och folk som lätt blir beroende ska inte spela alls.

 

Samtidigt undrar jag om det inte krävs att man åtminstone går igenom en fas av total "insnöning" om man ska bli riktigt bra. En period då man tänker på poker, pratar om poker, läser om poker eller spelar poker typ 18h/dygnet.

 

Jag tror också att man behöver fråga sig själv vad det är man tycker är kul med poker. Är det att spela rätt/snyggt, eller är det spänningen med stora potter eller att slå tillbaka från underläge osv. I mitt fall kan jag säga att det bara är pengarna (tyvärr kanske?). Hade det inte gått att vinna pengar (kontinuerligt) i poker hade jag lagt ner korten idag och aldrig mer spelat. Det är kanske inte heller rätt inställning. Men vad man än har för skäl för att spela så tycker jag att man måste veta det själv.

 

 

Precis, det är början på ett spelberoende, och det kan utvecklas väldigt snabbt. Min text handlar om att man ska utvärdera tiden man lägger ned på pokern och hur man hanterar den nya situationen. Jag tycker inte man behöver lägga ned pokern direkt såsom du skriver bara för att man kanske har de här tendenserna i början, utan det gäller att kunna hitta balansen, vilket är vad min text bland annat handlar om. Det är okej att man går igenom en fas av total "insnöning", det är lätt hänt, men man bör utvärdera vad man sysslar med rätt fort och tänka över sin situation. Kanske går det att hantera spelandet på ett bättre, mer balanserat och mer utvecklande sätt? Min text är bland annat en liten beskrivning på ett tidigt stadium när spelandet börjar bli vanebildande vilket många också upplever, vilket inte är helt bra ur många synvinklar.

 

Jag tror de flesta spelar för att tjäna pengar och för att det är kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...