Gå till innehåll

Självavstängning hävas? Svenska Spel svarar


nutshellcracker

Recommended Posts

Verker mest rimligt absolut, men det man kan fundera på är isåfall tidsaspekten, dvs man kan ju ofta välja hur lång en avstängning skall vara.

 

Det verkar onekligen finnas lite "gråzon".

 

Har du stängt av dig i 6 månader kan du inte börja spela igen efter 2 veckor om suget skulle falla på. Många behov styrs av att man får en impuls, eller vad man ska kalla det, att göra något man inte planerat. Har man stängt av sig går det inte.

 

Men visst, avstängningstiden kommer att gå ut och då kan du spela igen. Det kanske är till för de som vill ta en paus men har svårt för att göra det men kanske för den delen inte lider av ett destruktivt spelberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spärrade mig själv från Svenska spel i vredesmod på fyllan. Dit måste man skriva ett brev för att få spela igen, och det orkar man ju inte.

 

Gjorde samma sak...på livstid. mailade och fick det upplåst. Detta är nog 3-4 år sedan jag stängde av kontot och låste upp det för ett par veckor sedan !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma sak...på livstid. mailade och fick det upplåst. Detta är nog 3-4 år sedan jag stängde av kontot och låste upp det för ett par veckor sedan !

 

Det verkar skitkonstigt minst sagt, för när min kreative dotter för drygt 2 år sen lyckades stänga ned mitt konto på SvS så fick jag snällt vänta tills tiden gått. Nu var det inte så lång tid, men ändå ganska frustrerande.

 

Jag kunde till och med bevisa att det inte var jag, men den vänlige men bestämde supporten sa bara att det var bara att vänta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar skitkonstigt minst sagt, för när min kreative dotter för drygt 2 år sen lyckades stänga ned mitt konto på SvS så fick jag snällt vänta tills tiden gått. Nu var det inte så lång tid, men ändå ganska frustrerande.

 

Jag kunde till och med bevisa att det inte var jag, men den vänlige men bestämde supporten sa bara att det var bara att vänta...

 

Tyckte det oxå vad konstigt faktiskt men så är det.

Det ska se bra ut att kunna spärra sej... Staten tar ansvar !

 

epost-konversationen var varken lång eller krånglig:

 

Fråga - Tisdag-03-08 15:40 PM

Undrar om jag kan låsa upp mitt pokerkonto på något sätt?

Vill börja använda detta igen.

 

mvh XXXXXXX XXXXXXXX

 

 

 

 

Svar (Kundservice) - Tisdag-03-08 16:14 PM

Hej XXXXXXXX!

 

Tack för ditt mail.

 

Ditt pokerkonto är nu upplåst och du kan nu spela Poker hos Svenska Spel igen.

Du använder dig av samma inloggningsuppgifter som innan du spärrade dig.

 

Lycka till med dina spel!

 

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor.

 

Med vänliga hälsningar

XXXXXX

 

Kundservice

Svenska Spel

 

 

...nu var detta svs och inte ps, men tycker det skulle va märkligt att det går att låsa upp ett konto hos svs och inte ett vanligt bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåså, låt höra. Vad är vitsen med att kunna stänga av sig själv när det räcker med ett e-mail för att börja lira igen? Är det inte meningen att svs ska vara föregångare när det gäller att bekämpa spelmissbruk?

 

Det va ett jävla liv när rummet skulle öppna så det handlar givetvis om att den funktionen såg bra ut. Gick säkert inte att låsa upp kontot, DÅ !

 

Men nu är detta historia, ingen pratar om statens pokerrum så lugnt att släppa på tyglarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåså, låt höra. Vad är vitsen med att kunna stänga av sig själv när det räcker med ett e-mail för att börja lira igen? Är det inte meningen att svs ska vara föregångare när det gäller att bekämpa spelmissbruk?

 

Hehe, ja, fast det är väl ingen som tror på det längre? De ska stävja konkurrens om statens intäkter. That's it.

 

Svenska spel är Sveriges fjärde största reklamköpare och lägger varje år hundratals miljoner på att få folk att spela mer. Jämför det med Systembolaget, som inte lägger en krona på reklam. Det är skillnad på monopol och monopol. Det är skillnad på ärlighet och hyckleri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vill börja med att säga att det är väldigt bra att frågan om spelansvar lyfts och diskuteras här, för den är viktig.

 

Vårt ansvar på Svenska Spel är 100 procent förebyggande i syfte att minimera riskerna för att problemspelande uppstår och vi är övertygade om att ett framgångsrikt spelansvar bygger på ett delat ansvar mellan kunden och bolaget.

 

Vi har aldrig trott på pekpinnar och vi kommer aldrig anamma den principen. Utgångspunkten i vårt spelansvarsarbete är att skapa förutsättningar för våra kunder att behålla kontrollen över sitt spelande och att göra välinformerade och medvetna val i sitt spelande.

 

Svenska Spel ansvarar däremot inte för enskilda människors beslut och agerande. Att själv kunna stänga av sig är en möjlighet vi erbjuder kunden. Men det är kunden själv som måste fatta beslutet och det är också kunden själv som måste mogna i sitt beslut om att börja spela igen. Hur skulle det se ut annars och vad är egentligen alternativet? Att vi bestämmer vem som får spela eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja, fast det är väl ingen som tror på det längre? De ska stävja konkurrens om statens intäkter. That's it.

 

Svenska spel är Sveriges fjärde största reklamköpare och lägger varje år hundratals miljoner på att få folk att spela mer. Jämför det med Systembolaget, som inte lägger en krona på reklam. Det är skillnad på monopol och monopol. Det är skillnad på ärlighet och hyckleri.

 

http://www.annons.se/statistik

 

Vilken lista går du efter? Jag skulle gärna se att det du säger är sant, men länken ovan säger en 15e plats och en 10e plats år 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vill börja med att säga att det är väldigt bra att frågan om spelansvar lyfts och diskuteras här, för den är viktig.

 

Vårt ansvar på Svenska Spel är 100 procent förebyggande i syfte att minimera riskerna för att problemspelande uppstår och vi är övertygade om att ett framgångsrikt spelansvar bygger på ett delat ansvar mellan kunden och bolaget.

 

Vi har aldrig trott på pekpinnar och vi kommer aldrig anamma den principen. Utgångspunkten i vårt spelansvarsarbete är att skapa förutsättningar för våra kunder att behålla kontrollen över sitt spelande och att göra välinformerade och medvetna val i sitt spelande.

 

Svenska Spel ansvarar däremot inte för enskilda människors beslut och agerande. Att själv kunna stänga av sig är en möjlighet vi erbjuder kunden. Men det är kunden själv som måste fatta beslutet och det är också kunden själv som måste mogna i sitt beslut om att börja spela igen. Hur skulle det se ut annars och vad är egentligen alternativet? Att vi bestämmer vem som får spela eller inte?

 

Nej, men en kund som stänger av sig gör det sannolikt för att han hon har problem och inte KAN låta bli att spela. Då ska det inte vara så lätt att låsa upp sig.

 

Hos andra, utländska, aktörer är det inte så. Ni kör ert skitsnack om att ni tar ansvar och motarbetar spelmissbruk, men ni är sämre än många av de utländska aktörer ni brukar svartmåla.

 

Brukar inte vara otrevlig på detta forum, men ditt inlägg gör att jag kräks lite i munnen. Ert äckliga monopol är det kanske allra största hyckleriet i Sverige (till skillnad från t ex Systembolagets monopol, som har ett ärligt uppsåt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vill börja med att säga att det är väldigt bra att frågan om spelansvar lyfts och diskuteras här, för den är viktig.

 

Vårt ansvar på Svenska Spel är 100 procent förebyggande i syfte att minimera riskerna för att problemspelande uppstår och vi är övertygade om att ett framgångsrikt spelansvar bygger på ett delat ansvar mellan kunden och bolaget.

 

Vi har aldrig trott på pekpinnar och vi kommer aldrig anamma den principen. Utgångspunkten i vårt spelansvarsarbete är att skapa förutsättningar för våra kunder att behålla kontrollen över sitt spelande och att göra välinformerade och medvetna val i sitt spelande.

 

Svenska Spel ansvarar däremot inte för enskilda människors beslut och agerande. Att själv kunna stänga av sig är en möjlighet vi erbjuder kunden. Men det är kunden själv som måste fatta beslutet och det är också kunden själv som måste mogna i sitt beslut om att börja spela igen. Hur skulle det se ut annars och vad är egentligen alternativet? Att vi bestämmer vem som får spela eller inte?

 

Betyder då det att man kan öppna ett konto som man stängt i det som beskrevs som "tilt-mode" genom att ta kontakt med kundtjänst?

 

Jag kan inte tolka det på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder då det att man kan öppna ett konto som man stängt i det som beskrevs som "tilt-mode" genom att ta kontakt med kundtjänst?

 

Jag kan inte tolka det på annat sätt.

 

Det finns två olika sätt att spärra sig på Svenska Spel. Det ena sättet är att spärra sitt spelkonto helt. Har du spärrat spelkontot kan du sedan kontakta Svenska Spels kundservice får att få det upplåst.

 

Det andra sättet är att spärra sig från just Svenska Spels poker och då är reglerna hårdare. Om du har spärrat dig från pokern på en tid som är under ett år så måste du vänta tills tiden du valt att spärra dig har gått ut, sen öppnas ditt konto igen automatiskt. Exempelvis måste du vänta tre månader om du spärrat dig för tre månader. Har du däremot spärrat dig för i ett år måste du när året har gått själv kontakta Svenska Spels kundservice för att få ditt konto upplåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika sätt att spärra sig på Svenska Spel. Det ena sättet är att spärra sitt spelkonto helt. Har du spärrat spelkontot kan du sedan kontakta Svenska Spels kundservice får att få det upplåst.

 

Det andra sättet är att spärra sig från just Svenska Spels poker och då är reglerna hårdare. Om du har spärrat dig från pokern på en tid som är under ett år så måste du vänta tills tiden du valt att spärra dig har gått ut, sen öppnas ditt konto igen automatiskt. Exempelvis måste du vänta tre månader om du spärrat dig för tre månader. Har du däremot spärrat dig för i ett år måste du när året har gått själv kontakta Svenska Spels kundservice för att få ditt konto upplåst.

 

 

Finns den här regeltolkningen om spelkortet kontra pokerkonto att läsa någonstans på svenska spels egen sajt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika sätt att spärra sig på Svenska Spel. Det ena sättet är att spärra sitt spelkonto helt. Har du spärrat spelkontot kan du sedan kontakta Svenska Spels kundservice får att få det upplåst.

 

Det andra sättet är att spärra sig från just Svenska Spels poker och då är reglerna hårdare. Om du har spärrat dig från pokern på en tid som är under ett år så måste du vänta tills tiden du valt att spärra dig har gått ut, sen öppnas ditt konto igen automatiskt. Exempelvis måste du vänta tre månader om du spärrat dig för tre månader. Har du däremot spärrat dig för i ett år måste du när året har gått själv kontakta Svenska Spels kundservice för att få ditt konto upplåst.

 

Får man fråga vad anledningen till denna distinktion är? Poker är ett skicklighetsspel med inslag av slump där man kan i viss mån styra sin egen framgång; att skrapa trisslotter, spela blackjack etc det är alltid negativt förväntat värde.

 

Finns det lagstiftning, eller är det Svenska Spels egna reglementen som styr detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.annons.se/statistik

 

Vilken lista går du efter? Jag skulle gärna se att det du säger är sant, men länken ovan säger en 15e plats och en 10e plats år 2009.

 

Det är inte 1924 längre. Man kan göra reklam på andra sätt än via annonser, vilket är vad din länk behandlar.

 

De är fyra om man räknar in sponsring (vilket var Svenska spels sätt att göra reklam när det var förbjudet med spelreklam).

 

SVT kanske är en OK källa?

 

http://svt.se/2.8403/1.128653/kampen_om_spelarna_030325

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era frågor.

 

Finns den här regeltolkningen om spelkortet kontra pokerkonto att läsa någonstans på svenska spels egen sajt?

 

Det finns inget dokument som beskriver skillnaden mellan att stänga av sig från svenskaspel.se respektive att endast stänga av sig från pokerklienten. Däremot står reglerna om avstängning från pokern både i pokerklienten och i regeldokumentet för poker.

 

Regler för att spärra sitt spelkonto hittar du i vår FAQ.

 

Anledningen till att det finns skillnader kan du läsa nedan. Jag ska diskutera med ansvariga på sajten och se om det är något vi behöver förtydliga i våra spelregelsdokument också.

 

Får man fråga vad anledningen till denna distinktion är? Poker är ett skicklighetsspel med inslag av slump där man kan i viss mån styra sin egen framgång; att skrapa trisslotter, spela blackjack etc det är alltid negativt förväntat värde.

 

Finns det lagstiftning, eller är det Svenska Spels egna reglementen som styr detta?

 

Som du vet bestämmer du själv hur lång din avstängning från vår pokerklient blir. Anledningen till varför du inte kan häva din egna uppsatta avstängningsperiod beror på att poker som spel är en produkt - som ur ett spelansvarsperspektiv - är mer problematisk än andra spel vi erbjuder, därav denna specialregel i pokerklienten. Ytterst handlar det alltså om vårt spelansvar och vår omtanke om våra kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...