Gå till innehåll

Från SnG till cashgame?


db_brante

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har lirat Sit n Go en hel del och plussat ganska mycket. Jag har dock lite svårare när det kommer till cash games, jag kanske inte har tålamod nog. Men fattar inte vad det beror på?

 

Vad har ni för respektive strategier när ni lirar cash games? låt säga på NL 25 eller NL 50 nivå?

 

Hur stor bankrulle är bäst att sätta in på ett sådant bord?

 

tacksam för svar/tips,

 

B

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning på varför du inte klarar cash lika bra som SnG är att du på SnG sätter in säg 6$ på bordet och då vet att om du kommer top 3 av dom 10 så får du pengar. Säg att det tar 1h. Lirar du cash måste du sitta och vänta på dom bra händerna och sedan dessutom träffa bra och få bra betalt! Är inget du får 1 gång var 5:e min i längden :P Är juh inte ovanligt att man kan få skitkort i 1h. Att testa fler än 1 bord funkar även mkt bra för att slippa det "tråkiga", blir juh mer action :)

 

Vad har ni för respektive strategier när ni lirar cash games? låt säga på NL 25 eller NL 50 nivå?

Säg att du lirar NL25/NL50 på partynätverket, alltså dom 2 lägsta nivåerna. Då krävs det att spela tight och vänta in bra händer. Säger inte att det är garanterat vinst då, men har väl lirat en 30k händer där nu och min tighta spelstil funkar kanon! Det största felet dom flesta gör på dom här låga nivåerna är att se mkt floppar och försöka bluffa mkt. Funkar inte alls bra, då motståndet är mkt dåligt och folk spelar sina händer till slutet ovasett hur bra den är. Så håll dig tajt och du får garanterat betalt när du har en bra hand :)

 

Hur stor bankrulle är bäst att sätta in på ett sådant bord?

Antar du menar bankrulle på sidan (inte på bordet du spelar), då bör du ha 3000 gånger Big Blind. Alltså $750 på kontot, om du ska lira NL25 = $1500 för NL50. Är väl inte ett måste, men står mkt om denna TEORI på forumet :)

 

Edit: Här har du tråd ang bankrulle: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=481

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, snacka om rulle på NL25 tycker jag känns lite fånigt ärligt talat. På Party finns ju inget lägre heller, så det är ju bara att lira på med vad man har... Men i min erfarenhet, att gula med låt säga $300 på kontot skulle ta nerswinget från helvetet att åstadkomma. Om det ändå skiter sig så är det ju bara att stoppa in några hundra och köra vidare(eller sluta spela då).

 

Mitt speltips är lite annorlunda dock, eftersom man kan se så många floppar billigt då pre-flopspelet kan vara extremt passivt emellanåt, så inriktar jag mig mycket på implicita odds. Knepiga stegar, gärna med en one-gapper på handen, medel-låga sets, nötfärger o.s.v. är nog mina mest profitabla händer. Men om det sätts igång och höjs, ens med de fåniga minraisarna som är så vanliga av nån anledning, så får man passa sig jädrigt noga. Det pajar ju oddsen nåt hiskeligt.

 

Försökte att lira stentajt ett tag, men det funkade inte lika bra(för mig). Problemet var nog för mig att när man har suttit och kastat i en timme och till slut plockar upp nåt spelbart så förälskar man sig i korten och släpper dem inte i första taget. När jag plockar upp nåt som AQo numera så blir jag nästan bara glad även om jag bara tar hem blindsen. Man kan sumpa så jädra mycket stålar med AQ och AK på ett löst bord. Det är väl det som kallas inversa implicerade odds? Lirar de bra starthänderna stenhårt iaf. och vill helst vinna de potterna osynade, även om de blir små...

 

En fånpryl jag körde med ett tag var att ställa in _varje_ gång jag hade AA pre-flop. Jag kunde inte sluta förundras hur många som nappar på NL25... och vad de synar med! LOL! (K3s, KJo, 33...) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor bankrulle är bäst att sätta in på ett sådant bord?[/i]

 

Bankrulle för NL25 ska enligt de lärde vara på 3000 BB alltså 750$, och för NL50 1500$. Jag rekommenderar att du sätter dig med maxinköp vis bordet.

 

Angående strategi osv är det bara att vänta in kvalitetshänderna preflop. På följande gator är det bara att checka/folda (väg in pottodds osv självklart) när man tror att man inte har bäst hand och betta när man tror att man har bäst hand. På NL25 och NL50 är motståndet sådant att man kan spela på ett vis som gör det självklart vad du har för hand och de kommer ändå jaga dig för att de stirrar sig blinda på sina egna kort och inte ens tänker på fi (dig).

 

PL för respektive nivåer kan vara lite svårare eftersom folk som väljer PL oftast har ett större kunnande om spelet, men är fortfarande tillräckligt lätta för att du ska kunna slå dem 7 dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På NL25 och NL50 är motståndet sådant att man kan spela på ett vis som gör det självklart vad du har för hand och de kommer ändå jaga dig för att de stirrar sig blinda på sina egna kort och inte ens tänker på fi (dig).

 

En gång när jag spelade så satt det en kille som enbart körde händer som AA, KK och ev. QQ och AK om ingen hade höjt innan. Jag tyckte det var rätt uppenbart vad han hade för taktik, men det hade tydligen inte de andra vid bordet.

 

Två killar höjer upp till 3 resp. 9 BB och den stentajta killen går all-in med lite över max-inköp. Uppenbart att han har AA eller möjligtvis KK med andra ord. Ändå får han runt 5 st syn och de som synade hade lite allt möjligt skräp, typ KJo och liknande.

 

Säger ju en del om nivån när man spelar med låga insatser. Man får ju dock räkna med att bli utdragen lite oftare så en kort stubin är inte att rekommendera.

 

Tror den tighta killen plussar ganska bra på den nivån eftersom folk är extremt k*ta på att se kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dersom du har for lite tålmodighet kan det lønne seg å spille to bord samtidig i ring games. Du får da flere hender å spille, selv med en tight taktikk og unngår at det blir for kjedelig. Skal du spille flere enn to bord bør du først ha god kontroll på ditt spill, da det er vanskeligere å få gode reads med mange aktive bord. Et godt utgangspunkt på 50$NL 10 player, er å se flop 20-25% (absolutt max 30%) av dine hender. Spill dine sterke hender aggressivt og med selvtillit, for mange caller med trash likevel og veldig mange chaser flush mot håpløse odds. Unngå å spille tvilsomme hender som KTs, Ax, QJo etc. fra tidlig posisjon og du sparer mye cash over tid. Bløff kun når du er sikker på dine reads og i posisjon, da sjansen for en call er stor på dette nivået. Start med den bank roll som gir max bonus, men ha nok back up på konto til å gjøre nye innskudd opp til 3000 BB. Sitt ned med max buy in og refill dersom du går under 2/3 av buy in. Ikke fortvil om du taper 2-3 stacks til fisk på river, dersom du spiller riktig. Si "nh", ta notat på fisken og vent på din sjanse.

Lykke til :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att lira tajt och invänta bra händer och därefter få betalt för sina bra händer. Instämmer även att många synar en all-in på K5 Q2 A7 och sådana kort, så har man ett högt par KK AA så e d bara att gå all-in, har funkat varje gång för mig. NL 25 gick för segt och blev inte direkt några pengar men NL 50 var bättre fart. Tack för alla tips!

 

brante :-o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...