Gå till innehåll

Varför är Studielån ett bra lån?


Recommended Posts

Jag diskuterade med en tjejkompis på förfest ikväll om varför studielån är ett bra lån, och jag har hört det enormt många gånger innan, och delvis fått det motiverat för mig.

 

Men idag var jag rätt full, så jag glömde av matten jag hade gjort bakom allting, och delvis allt annat jag fått beskrivet för mig.

 

Så skulle någon vänlig skäl kunna hjälpa mig att beräkna varför studielån är ett bra lån och ta med inflation, och diverse andra saker så som att man t.ex. under tiden man tar studielån sparar t.ex. 500-1000 kronor av lånet varje månad i någon form av indexfond utan avgifter (som i snitt kanske ger en avkastning på säg 6-8%).

 

Studielån får man väl ta typ 10 månader om året, 5000 per månad för att förenkla det hela. Och att räntan är 2%.

 

Mvh. Trött Svinet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte göra någon längre uträkning så här dags men om du får en avkastning på 6% så går 30% i skatt (möjligtvis lägre med kapitalförsäkring) så då är det 4,2% kvar. Om du då får låna pengar för 2% så gör du en vinst på 4,2-2=2,2%

 

Tänk dock på att räntan kan stiga och att du tar en risk att värdepapprena förlorar värde osv. Jag tycker iaf att det är tveksamt om det är värt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte göra någon längre uträkning så här dags men om du får en avkastning på 6% så går 30% i skatt (möjligtvis lägre med kapitalförsäkring) så då är det 4,2% kvar. Om du då får låna pengar för 2% så gör du en vinst på 4,2-2=2,2%

 

Tänk dock på att räntan kan stiga och att du tar en risk att värdepapprena förlorar värde osv. Jag tycker iaf att det är tveksamt om det är värt...

 

Om man någonsin planerar att ta ett lån för att köpa bostad så är det värt.

Säkert många som skippar studielån och sen när de är klara så lånar de pengar till dubbel så hög ränta för att köpa lägenhet...

 

Värt att ta lånet även om man går +-0 på det av den enkla anledningen att man inte vet om man behöver låna pengar i framtiden.

Detta gäller ju dock bara om man har disciplin och inte slösar pengar bara för att man har dem på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett så borde man väl i dagsläget utnyttja studielånet i och med att om jag inte minns helt fel, så är den räntan ~1,8%.

 

Och svenska inflationen är väl i snitt 2%.

 

Så realränta=nominell ränta - inflationen, och mao bör det ju bli -0,2% real ränta, vilket tekniskt sett gör att man "sparar/tjänar" pengar på att ta lånet, och om man sedan väljer att sätta in pengar till en högre avkastning också gör det hela borde bli en bra affär, förutsatt att man inte gör som aeis säger att man spenderar alla pengarna?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker men... är det inte amorteringsfritt om man är arbetslös/sjukskriven och avskrivs inte lånet då man blir 65 år?

 

Avskrivning vid hög ålder (68 år i nya systemet) blir sällan aktuellt med nya systemet som är 25-årigt annuitetslån, normalt sett med linjärt ökande inbetalningar.

 

Räntan bestäms av regering på årsbasis och lär vara avsevärt förmånligare än alla banklån en vanlig människa kan få.

 

Amorteringsfrihet vid finansiella/psykiska/fysiska problem måste man ansöka om, sker inte per automatik. Vet inte hur enkelt det är att.

 

 

Gamla systemet som skrotades för 10 år sen är förmånligare där amorteringarna grundas på din skattepliktiga inkomst 2 år tidigare (4% av denna återabetalas per år). Blir f.ö. komiska summor om man råkar vara pokerspelare och i princip nolltaxerar. Detta skrivs sen av vid 65.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte göra någon längre uträkning så här dags men om du får en avkastning på 6% så går 30% i skatt (möjligtvis lägre med kapitalförsäkring) så då är det 4,2% kvar. Om du då får låna pengar för 2% så gör du en vinst på 4,2-2=2,2%

 

Tänk dock på att räntan kan stiga och att du tar en risk att värdepapprena förlorar värde osv. Jag tycker iaf att det är tveksamt om det är värt...

 

Till skillnad från vanliga lån med högre ränta så behöver man inte sätta värdepapprerna mm som säkerhet, så en tillfällig värdeminskning på dessa har ingen betydelse.

 

Däremot vet jag inte hur det funkar om man inte fixar studierna?

Om hela beloppet måste börja betalas tillbaka direkt så att man blir tvungen att sälja värdepapprerna så finns det ju en viss risk.

Också om man inte får jobb efter studierna eller pga avbrutna studier.

Bidrag kan man ju glömma helt om man har värdepapper och studieskulderna finns ju kvar och är mycket högre om man säljer dessa för att leva på.

 

Skulden skrivs av om man dör vilket kan vara bra för efterlevande.

 

Den skrivs väl bara av om det inte finns några tillgångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från vanliga lån med högre ränta så behöver man inte sätta värdepapprerna mm som säkerhet, så en tillfällig värdeminskning på dessa har ingen betydelse.

 

Däremot vet jag inte hur det funkar om man inte fixar studierna?

Om hela beloppet måste börja betalas tillbaka direkt så att man blir tvungen att sälja värdepapprerna så finns det ju en viss risk.

Också om man inte får jobb efter studierna eller pga avbrutna studier.

Bidrag kan man ju glömma helt om man har värdepapper och studieskulderna finns ju kvar och är mycket högre om man säljer dessa för att leva på.

 

 

 

Den skrivs väl bara av om det inte finns några tillgångar?

 

Fixar du inte studierna får du inte mer lån/studiebidrag förrän du har tagit de poäng CSN kräver. Efter ett halvår måste du börja betala tillbaka(finns undantag som tidigare nämnts).

 

Vad gäller att skulden skrivs av om man dör så gör den det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man någonsin planerar att ta ett lån för att köpa bostad så är det värt.

Säkert många som skippar studielån och sen när de är klara så lånar de pengar till dubbel så hög ränta för att köpa lägenhet...

 

Värt att ta lånet även om man går +-0 på det av den enkla anledningen att man inte vet om man behöver låna pengar i framtiden.

Detta gäller ju dock bara om man har disciplin och inte slösar pengar bara för att man har dem på kontot.

 

Du har nog fan rätt. Jag skickade precis iväg en ansökan om maximalt lån för föregående år :-P

 

Räntan blir väl inte riktigt den dubbla på bolån eftersom du får göra avdrag på 30% men definitivt högre än 1,9%. 3månaders räntan är väl ca 4% just nu vilket blir 2,8% efter avdrag.

 

Man bör dock notera att csn även har en expiditionsavgift på 120 kr/år oavsett hur stor skulden är så det är inte så värt att ta mindre lån därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog fan rätt. Jag skickade precis iväg en ansökan om maximalt lån för föregående år :-P

 

Menar du att du försöker söka studiemedel bakåt i tiden? Det går, för fyra veckor bakåt i tiden från att ansökan kommit in till CSN. Men inte för ett helt studieår eller två terminer som det brukar handla om för ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du försöker söka studiemedel bakåt i tiden? Det går, för fyra veckor bakåt i tiden från att ansökan kommit in till CSN. Men inte för ett helt studieår eller två terminer som det brukar handla om för ett år.

 

Vet inte om det går, det gick iaf att ändra min gamla ansökan sen får vi se vad de beslutar :-P

 

Det är nog som du säger om man inte fått något alls under perioden men jag har ju fått bidragsdelen så förhoppningsvis gör det att jag kan ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går, det gick iaf att ändra min gamla ansökan sen får vi se vad de beslutar :-P

 

Det är nog som du säger om man inte fått något alls under perioden men jag har ju fått bidragsdelen så förhoppningsvis gör det att jag kan ändra.

 

Jag vet inte heller om det går men förutsatt att CSN inte ljuger på sin hemsida går det inte. Jag skulle bli förvånad om du får lånet i efterskott.

 

http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/ansokan/1.1357

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel är väl också att CSN inte frågar vad du ska ha pengarna till...

 

Bor du hemma och inte har så stora utgifter kan du ju ha lån ändå och spara de pengarna och sen ut och resa eller supa upp dem.

 

Hade ju inte direkt funkat att dra till en bank och fråga om man fick låna cash till en resa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel är väl också att CSN inte frågar vad du ska ha pengarna till...

 

Bor du hemma och inte har så stora utgifter kan du ju ha lån ändå och spara de pengarna och sen ut och resa eller supa upp dem.

 

Hade ju inte direkt funkat att dra till en bank och fråga om man fick låna cash till en resa...

 

mm men känns som att det oftast inte är så vettigt att låna till en resa...

Förstår poängen dock angående att de inte frågar:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd ordet betalningsförmåga istället, för säkerhet om ni menar som i hus eller i andra tillgångar går bankerna tyvärr inte så ofta på.

 

för personer som faktiskt har ansökt om lån och med poker som enda inkomstkälla har nog fått känna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte heller om det går men förutsatt att CSN inte ljuger på sin hemsida går det inte. Jag skulle bli förvånad om du får lånet i efterskott.

 

http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/ansokan/1.1357

 

Fick det beviljat, 51k ska komma imorgon :-D

 

De tog tydligen ytterligare en avgift, upplägningsavgift på 150kr/halvår. Lite sneaky med såna avgifter imo men är fortfarande bättre än banklån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...