Gå till innehåll

50% Backad i wsop, hur gora med skatten vid eventuell ding??


Recommended Posts

Kommer med stor sannolikhet spela diverse wsopevents i sommar och planen ar att en amerikansk kompis kommer backa mig med 50% av inkopen for 50% av vinsten.

 

Om de nu skulle sluta val och jag dingar vill han fa sin del av kakan direkt och skota skatten sjalv har i Usa. Ar detta mojligt?

 

Kan jag rimligtvis skriva nagot slags avtal med han som jag sedan kan visa upp for skatteverket?

 

Valdigt tacksam for svar!

 

Mvh to poor to play for his own $$$$$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror med stor sannolikhet inte att skatteverket är det minsta intresserade av hur dina deals vid sidan om ser ut. Vinner du X antal dollar måste du antagligen skatta på hela beloppet i sverige oavsett hur din stejkning ser ut. En av anledningarna är att detta annars skulle kunna utnyttjas ganska enkelt genom att ha en person som är hemmahörande i valfritt land där skattereglerna är optimala för pokervinster som står som 100% stejkare på pappret och vips så är alla dina vinster skattefria. "Stejkaren" får 3% av vinsten för besväret att han lånar ut sitt namn och du kan behålla 97% av vinsten själv.

 

Jag är som sagt inte 100% säker men åh andra sidan så är nog knappt ens grabbarna på skatteverket det heller i brist på prejudikat så du kan ju ha mitt resonemang som utgångspunkt tills Cyntax kommer med facit.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att skatteverket tidigare klargjort att deras linje är att den som vinner pengarna utanför EU ska skatta för hela vinsten, oavsett avtal kring finansering. Dessutom ska väl amerikanerna hålla kvar 30% dessutom om du inte har ITIN (Individual Taxpayer Identification Number). Men den senare summan bör du kunna få tillbaka efter lång väntan och omständigt pappersarbete.

 

Finns inga lagliga sätt att undgå beskattning på hela summan,om du bor i Sverige, så se till att ni i så fall får fram ett avtal som båda kan leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte stakaren tycker om att bli dubbelbeskattad

 

This obv. Eftersom han betalar 50% av ditt inköp och bor i USA så är det ganska rimligt att han inte ska behöva skatta på eventuell vinst i Sverige. Om han nu inte går med på att ta 50% efter svensk skatt.

 

Du kommer åka på hela skattebördan iaf, så mkt kan vi nog vara överens om.

 

This ofc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är detta ens ett problem? Ni delar på instasen till turneringen, alltstå delar ni på eventuell vinst och tillkommande skatt. Vill han stejka en svenne så måste han väl för fan inse att det tillkommer skatt.

 

Och hur dum är inte din stejkare om han vill betala skatt för detta? Driver killen företag eller vad? Eller hur ser skattereglerna ut i USA, 30 prollar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...