Gå till innehåll

Hur ser den förväntade vinsten ut här??


ClownX

Recommended Posts

Hej här kommer en mattematisk fråga som har ingenting med poker att göra men jag hoppas ni vill hjälpa mig ändå! Själv är mina mattematiska förmågor inte ens i närheten av en lösning!

 

En vän till mig arbetar i stånd på tivoli och vet inte hur han ska räkna ut den förväntade vinsten i sitt stånd. Det är en ankdamm och det kostar kunden 50kr för att få fiska 9 ankor. Under ankorna finns det olika poäng som ankorna är värda, ni känner säkert till konceptet.

 

i ankdammen finns det totalt 226 ankor.

 

115 av dom är värda 1p

60st är värda 2p

30st är värda 5p

20st är värda 10p

1st är värd 100p

 

Varje kund fiskar alltså 9 ankor och räknar sedan ihop poängen.

om kunden samlar ihop mellan:

 

9-29p får hon ett pris värt 6kr.

30-39p= 20kr.

40-49p= 25kr

50-99p= 50kr

Över 100= 100kr

 

Frågan är alltså hur stor är den förväntade vinsten med denna prisstrukturen?

 

ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är alltså hur stor är den förväntade vinsten med denna prisstrukturen?

 

ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!!

 

Verkar jobbigt att räkna ut exakta väntevärdet så posta din uträkning så kan säkert någon säga om det är rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. Svara gärna med en uträkning så att jag kan bevisa för min vän att svaret är rätt, Tack på förhand!!!

 

lol, tror du någon skulle orka räkna ut det gratis? rätt jävla massa arbete för att lösa det analytiskt, lös det med monte carlo istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag har kommit fram till vilket iof kan vara helt efterblivet!!!

Snittet för varje kund bör bli 26,7 poäng! men det går inte bara att ta de som en 8 kr vinst eftersom att sannolikheten att någon ska dra 9 poäng är mindre än att någon ska dra 30! Därför borde värdet per poäng öka/variera fastän att värdet på priset är det samma. Iaf upp till 100 poäng där efter borde ju värdet per poäng vara samma.

 

Men som sagt så är jag inte knivskarp när det kommer till matte!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,6 för att vara exakt. Men nu är det ju inte så att dom skyltar med det!!!

 

Detta går ju att räkna ut eftersom det bara finns ett sätt att få över 100p på. det är mycket svårare att räkna ut hur ofta folk kommer dra över 50p eftersom det finns många fler sätt att göra det på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en analys iaf. Det är lättare om man bryter ned problemet.

Att kunden går plus är ett specialfall som endast uppstår om de hittar 100 poängaren, det är dessutom lätt att räkna ut sannolikheten för det vilket ger kunden ungefär 2kr.

I de övriga fallen backar kunden i snitt 42.08 kr

 

Så lite drygt 40kr i +ev per spel för tivolit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en analys iaf. Det är lättare om man bryter ned problemet.

Att kunden går plus är ett specialfall som endast uppstår om de hittar 100 poängaren, det är dessutom lätt att räkna ut sannolikheten för det vilket ger kunden ungefär 2kr.

I de övriga fallen backar kunden i snitt 42.08 kr

 

Så lite drygt 40kr i +ev per spel för tivolit.

 

hur ofta fick kunden 30poäng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...