Gå till innehåll

Minst varians?


Existing-user

Recommended Posts

är det så alltså, kan du utveckla?

 

Variansen är ganska mycket högre i Limit Holdem än i NL mest pga av att du måste spela vidare många fler händer där du ligger efter för att pottoddsen motiverar det ...

 

Av alla Holdem spel tror jag DoNs har lägst varians och limit shorthanded högst ...

 

MVH

Lamby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen är ganska mycket högre i Limit Holdem än i NL

 

No offence men det är jättefel.

Varför tror du BR-kraven för limit-spelare är avsevärt lägre?

 

 

Skulle gissa på lowstakes SH std dev i stil med:

 

PLO <180bb (har själv ca 150bb på low/mid PLO men lagtards ligger högre)

NLH <100bb (?)

Limit <40bb (?)

 

Någon som har NLH och/eller limit-data får gärna rätta mig om jag har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är av intresse måste ju ändå vara varians jfrd med winrate? En bb i limit är inte samma sak som en bb i NL.

 

Ta två olika spel där du har en jämförbar winrate i båda - jämför varians - poff, du har en relevant jämförelse.

 

Sätt sedan Klyka i skola så att han lär sig att skriva begripliga poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är av intresse måste ju ändå vara varians jfrd med winrate? En bb i limit är inte samma sak som en bb i NL.

 

Ta två olika spel där du har en jämförbar winrate i båda - jämför varians - poff, du har en relevant jämförelse.

 

Sätt sedan Klyka i skola så att han lär sig att skriva begripliga poster.

 

1 BB= 1 Big Bet= 2 bb.

bb är bb oavsett game (?)..... eller har jag missat något?

 

 

Blanda in winrate kan man göra om man vill:

 

http://www.evplusplus.com/poker_tools/variance_simulator/

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 BB= 1 Big Bet= 2 bb.

bb är bb oavsett game (?)..... eller har jag missat något?

 

 

Blanda in winrate kan man göra om man vill:

 

http://www.evplusplus.com/poker_tools/variance_simulator/

 

/

 

MrTight, du har inte missförstått BB kontra bb, jag menar bara att en jämförelse av varians räknad i bb/BB/$$ eller whatever inte är särskilt relevant om man inte jämför med winrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig får du gärna förklara.

Om du spelar headsup kommer tvingas du spela ett spel som är "lotto" än om du spelar Dons. Du kommer hamna all in med en viss % betydligt oftare än om du spelar fler pers på samma bord. Du kommer ha mkt större svingar än om du spelar 5/6max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 BB= 1 Big Bet= 2 bb.

bb är bb oavsett game (?)..... eller har jag missat något?

 

 

Blanda in winrate kan man göra om man vill:

 

http://www.evplusplus.com/poker_tools/variance_simulator/

 

/

 

Vad han försöker säga är nog att 1$ BB i NL är midstakes? medan 1$BB i limit är lowstakes?. Det är alltså inte jämförbart på ett vettigt sätt...

Precis som 50$ buy-in i en SNG är high stakes medan 50$ buy-in i NL inte kan klassas som high stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrTight, du har inte missförstått BB kontra bb, jag menar bara att en jämförelse av varians räknad i bb/BB/$$ eller whatever inte är särskilt relevant om man inte jämför med winrate.

 

Absolut. Skall man svara ordagrant (smått autistaktigt) på OP:s fråga så är det :"Spela inte alls, då är variansen 0";-)

 

För att frågan skall bli meningsfull måste man som sagt jämföra med winrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar headsup kommer tvingas du spela ett spel som är "lotto" än om du spelar Dons. Du kommer hamna all in med en viss % betydligt oftare än om du spelar fler pers på samma bord. Du kommer ha mkt större svingar än om du spelar 5/6max.

 

Brukar inte en normal bra ROI ligga på ~5% för DoNs? Ungefär samma för husngs (bortsett från superturbos eller deepstacks), vilket borde innebära ungefär samma varians?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte en normal bra ROI ligga på ~5% för DoNs? Ungefär samma för husngs (bortsett från superturbos eller deepstacks), vilket borde innebära ungefär samma varians?

Om du har samma winrate i HU SNG:s och DoN:s så är variansen identisk om du ser på det som en binomial distribution. Variansen är som högst när det är 50/50 och minskar ju mer edgen ökar/minskar från den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...