Gå till innehåll

Fas 3


Klyka

Recommended Posts

Antar att alliansen tycker det är jättebra för man kan säkert trolla bort fas 3:are från statistiken över arbetslösa eller nåt och att sossarna med flera anser att det är lönedumpning och utnyttjande av svaga och ett sätt att kringå LAS och mänsklig anständighet.

 

Däremot är jag osäker på att det på sikt skapar mindre reell arbetslöshet som väl är alliansens officiella argument (?). Arbetsgivare sägs ju klaga på att det inte finns folk med rätt kompetens. Frågan är då om det är kompetenshöjande att göra uppgifter som "annars inte skulle bli utförda eller som höjer kvalitén i verksamheten"*?

 

 

* Jag utgår från att de s.k. kvalitetshöjande uppgifterna inte är sådana som arbetsgivaren gärna vill ha gjorda om de var tvugna att betala för det, i.e, de höjer inte kvalitet i verksamheten på så sätt att verksamheten genererar mer vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsgivare sägs ju klaga på att det inte finns folk med rätt kompetens.

 

Intressant, vilka är det som säger det? Jag hoppas att du inte refererar till rapporten "Mismatch" från Svenskt Näringsliv som Tommy Waidelich inte helt oväntat missupfattade och sedan lånade det nya coola ordet "mismatch" från?

 

Förutom att underlaget för rapporten är vetenskapligt förkastligt var slutsatsen att arbetsgivarna ansåg att de sökande saknade de kunskaper man förvärvar under anställning. De menade bland annat att många unga inte lyckas skaffa arbetserfarenhet med enklare arbetsuppgifter vilket får till följd att de förblir icke-anställningsbara för mer avancerade uppgifter, dvs det är fel på ingångslöner, inte nödvändigtvis grundutbildning osv.

 

Källor tack.

 

Fas 3 är förövrigt ett väldigt bra sätt att skapa lite förnedringstryck på folk som väljer att leva på bidrag istället för att göra rätt för sig. Det är dock kontraproduktivt att inte se till att de bidrar till bnp.

 

Alltså borde man se till att de gör samhällsnytta inom områden där monopol råder. T.ex. försvaret. En god idé skulle vara att skicka runt FAS 3:are till olika oroshärdar, t.ex. Afghanistan. Det skulle bli betydligt billigare än att ha yrkesanställda . Jag skulle också rekommendera en FAS-3 styrka som fick städa toaletterna på systembolagen. Kanske en grupp som packade kassarna åt kunderna eller skötte kostnadsfri hemleverans osv. På så sätt skulle riktiga människor få mer tid över till produktivitet, vår BNP skulle öka och alla skulle känna sig bättre till mods. Vi skulle kunna ha stor nytta av dessa äckliga b-människor som förnärvarande håller oss andra som slavar för sin egen försörjning och lathet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, vilka är det som säger det? Jag hoppas att du inte refererar till rapporten "Mismatch" från Svenskt Näringsliv som Tommy Waidelich inte helt oväntat missupfattade och sedan lånade det nya coola ordet "mismatch" från?

 

Förutom att underlaget för rapporten är vetenskapligt förkastligt var slutsatsen att arbetsgivarna ansåg att de sökande saknade de kunskaper man förvärvar under anställning. De menade bland annat att många unga inte lyckas skaffa arbetserfarenhet med enklare arbetsuppgifter vilket får till följd att de förblir icke-anställningsbara för mer avancerade uppgifter, dvs det är fel på ingångslöner, inte nödvändigtvis grundutbildning osv.

 

Källor tack.

 

 

Jo, det var bland annat den rapporten jag menade, samt den efterföljande debatten där det nu helt plötsligt blivit en "sanning" att rätt kompetens saknas. Därav mitt försök att antyda att jag inte är så övertygad om att så är fallet genom att använda frasen "arbetsgivare sägs ju...". Det lyckades kanske inte helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett jävla tjat om det nu för tiden. Moderaterna tycker det är bra, sossarna har dealat med sverigedemokraterna om att det är dåligt. Vänstern skriker som vanligt.

 

Men va fan är det för nåt?

 

Ett "jobba gratis" system i princip.

Självklart står de inte som arbetslösa i statistiken:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, vilka är det som säger det? Jag hoppas att du inte refererar till rapporten "Mismatch" från Svenskt Näringsliv som Tommy Waidelich inte helt oväntat missupfattade och sedan lånade det nya coola ordet "mismatch" från?

 

Förutom att underlaget för rapporten är vetenskapligt förkastligt var slutsatsen att arbetsgivarna ansåg att de sökande saknade de kunskaper man förvärvar under anställning. De menade bland annat att många unga inte lyckas skaffa arbetserfarenhet med enklare arbetsuppgifter vilket får till följd att de förblir icke-anställningsbara för mer avancerade uppgifter, dvs det är fel på ingångslöner, inte nödvändigtvis grundutbildning osv.

 

Källor tack.

 

Fas 3 är förövrigt ett väldigt bra sätt att skapa lite förnedringstryck på folk som väljer att leva på bidrag istället för att göra rätt för sig. Det är dock kontraproduktivt att inte se till att de bidrar till bnp.

 

Alltså borde man se till att de gör samhällsnytta inom områden där monopol råder. T.ex. försvaret. En god idé skulle vara att skicka runt FAS 3:are till olika oroshärdar, t.ex. Afghanistan. Det skulle bli betydligt billigare än att ha yrkesanställda . Jag skulle också rekommendera en FAS-3 styrka som fick städa toaletterna på systembolagen. Kanske en grupp som packade kassarna åt kunderna eller skötte kostnadsfri hemleverans osv. På så sätt skulle riktiga människor få mer tid över till produktivitet, vår BNP skulle öka och alla skulle känna sig bättre till mods. Vi skulle kunna ha stor nytta av dessa äckliga b-människor som förnärvarande håller oss andra som slavar för sin egen försörjning och lathet.

 

AttentionWhore.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack, ingenting är gratis, någon måste ju betala, annars skulle b-människorna inte ha någonstans att bo, något att äta, kläder osv.

 

Vet inte om jag kallar det för "betalar" direkt om personerna jobbar heltid.

Snarare någon unken form av modernt slaveri.

 

Ännu värre blir det ju om Fas-3 deltagaren inte har a-kassa eller soc.

De personerna får rent praktiskt betala (Pengarna för försörjningen kommer inte från staten då, utan från sin partner, föräldrarna, sparade pengar mm.) för att få jobba:-D .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur många som såg debatten, men hon var skön kärringen som satt i studion och grämde sig över att hon inte fick arbetslösa att ta erbjudna jobb.

I eftersnack kom det fram att hon tydligen varit ute efter Fas3 placerade för att sköta hennes firma:-D .

 

Tidigare gav man folk betalt för att de jobbade hos ett företag.

Numera förväntar sig arbetsgivarna att få betalt för att ha arbetskraft, samtidigt som den som arbetar förväntas leva på luft och bli skitglad för att bli sysselsatt.

Politikerna har tagit arbetslinjen till en helt ny nivå:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattemedel till företagare som inte vill betala löner men som vill ha arbete utfört.

 

Kan peka på ett antal "egna" fall där jag jobbat in personer, som utan möjligheten att få en lönebidragsanställning, aldrig hade klarat av att ta sig in på arbetsmarknaden. Sure, det finns säkert företagare som utnyttjar systemet men man får ffs inte glömma bort de personer som, efter år av motgångar och bidragstagande, äntligen har ett arbete som de aldrigisatanigatan hade lyckats få om inte denna form av incitament fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Der gamla AMS-jobben som Sossarna införde för decennier sedan, har tydligen glömts bort.:shock:

Naturligtvis såg företagarna fördelarna med att anställa någon på ett halvår och bara betala 20% av lönen. Resten stod AMS för.

Jag avverkade själv tre sådana anställningar innan jag blev pokerproffs.8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle registrera sig som en firma och ta in en fas3:are som grindar åt en 8tim/dag.....:lol:

 

Man får ju hursomhelst några hundralappar per dag bara för att ta emot denne.....

 

vet ett företag som har tre anställda, två lönebidragsanställda och alltid 8-10 av AF utkommenderade praktikanter......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...