Gå till innehåll

UB / Absolute Poker i konkurs?


valterego

Recommended Posts

Ett mejl som läckt ut..

 

 

Memo

To: All Staff

From: The Executive Management Team

Date: Monday, May 2, 2011

Re: Restructuring

As all of you are aware, action was taken by the U.S. Department of Justice on April 15th and we have closed our US-facing operations. We now have to focus our resources on developing our non-US operations and software business. Unfortunately, this also means we must immediately restructure our organization and significantly downsize our operations.

 

It is a very sad day for all of us, as we have worked so hard to create a truly amazing company that is filled with extraordinary people. We have always been and remain fully committed to the employees and consultants of this business.

 

TBT employees will be paid full liquidations in accordance with Costa Rican labor laws. Consultants will be paid severance based on length of service. IDS liquidations have been previously funded in full to Olman Rimola.

 

Some of you will be approached by the business for a new role with a much smaller company that is focused on continuing our non-US operations and software businesses.

 

HR or direct managers will initiate individual meetings with everyone to provide full details, and we hope to get through all of these over the next few days.

 

Today’s decision has not been made lightly, or in haste. It comes after considerable review from all angles of the impact Black Friday has had on the business as a whole. We are disappointed that events of the past two weeks have effectively forced us to take this action, with downsizing of the business now unavoidable.

 

We ask that all of you work from home tomorrow and you will be updated with new work arrangements soon.

 

It truly has been a pleasure working with all of you. We thank you for the significant time and dedication you've all shared with us over the years and wish you all the best in your future endeavors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att bilda sig en uppfattning om vad som egentligen händer. MSNBC-artikeln säger visserligen att AP/UB tvingas i konkurs, men läser man vidare så verkar det som att det bara är den slutsats han drar från att ett norskt företag, Madeira Fjord, har ansökt om konkursskydd (vad nu det är) för att Blanca Gaming har betalningssvårigheter. Jag har inte koll på vad Blanca Gaming är. Jag trodde att Joe Norton och hans Tokwiro Enterprises fortfarande ägde AP/UB. Jag gissar på att han/de sålde verksamheten till Blanca gaming, och att Madeira Fjord är ett företag som har ordnat så att folk kan investera i Blanca Gaming. Men det är bara en gissning.

 

Artikeln talar om att 95% av de anställda har fått sparken. Mejlet som JohnH klistrade in talar om att många kommer att få sparken, men att det handlar om en omstrukturering, inte en konkurs. Jag får det intrycket även av några andra interna mejl som någon länkade till på 2+2. Ett av dem talar om att sparka folk och återanställa dem, för att fortsätta verksamheten någon annanstans. Så de planerar nog att sätta ett företag i Costa Rica i konkurs, men kanske också att starta upp ett annat, och fortsätta verksamheten där. Är det ens lagligt? Kan tänka mig att de är rätt desperata nu, och överväger många mer eller mindre galna planer för att försöka rädda sina egna pengar.

 

Det är för härligt när de mejl som läcker ut innehåller kommentarer som den här (översatt från spanska):

 

Just a reminder, if anything happens to me, or people close to me, I have prepared 3 sets of this information which are in hands of 3 different lawyers, with instructions to proceed with US Embassy and Costa Rican authorities.

 

http://haleyspokerblog.blogspot.com/2011/05/just-conjecturin-volume-34-behind-ids.html

 

Någon som vet vad IDS och TBT är? Är något av dem ett företag som har hand om insättningar och uttag? Edit: IDS är tydligen supportföretaget. Det säger i alla fall sajten som jag själv länkade till.

 

Edit: Blanca Gaming är tydligen ett norskt företag, och de ansökte om konkurs idag. http://www.holdempokerchat.com/online-poker/absolute-poker-and-ub-filing-for-bankruptcy/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad IDS och TBT är? Är något av dem ett företag som har hand om insättningar och uttag? Edit: IDS är tydligen supportföretaget. Det säger i alla fall sajten som jag själv länkade till.

 

IDS är företaget i Costa Rica som hanterar supporten för Cereus. Så all supportpersonal är anställda av dem.

 

TBT är företaget som sköter marknadsföringen, design av webbsidor och liknande. Om jag minns rätt ligger även affiliatedelen (Chipleader) där.

 

Blanca Gaming är företaget på Antigua som köpte Cereus förra året.

 

Madeira Fjord är bolaget i Norge som har inlett konkursprocessen, det är i grund och botten ett företag som ägs av Absolute Pokers tidigare ägare för att ta emot betalningarna från nya ägaren, som var utspridda över flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en ganska bra sammanfattning och time line över AP/UB och dom olika turerna med försäljningar, "nya ägare" etc.

 

Tur att jag inte har så värst mycket pengar kvar på AP. Och i ärlighetens namn så tog jag en kalkylerad risk som fortsatte på AP efter fuskskandaler etc. Och sammantaget så trots en förmodad liten förlust om konkursen är ett faktum så har chansningen ändå varit lönsam då motståndet var så dåligt. Nästan så jag trodde att jag faktiskt var en rätt ok pokerspelare :roll:

 

Tycker däremot lite synd om dom som har större delar av sin rulle kvar på AP/UB. Lite är p.g.a. alla varningsflaggor dom senaste tre åren.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel Loudmouth, särskilt den här biten:

 

Shareholders heard that the founders were living luxuriously in Costa Rica and Panama, adding to their aggravation. Borgner and Janusz told the shareholders that the founders left the poker operation years ago. Few disgruntled shareholders believed it.

 

Shawn Mesaros, a Seattle investor, said another shareholder raised questions about the company's finances in late 2009 and immediately got two calls — one from Tom, the second from Tatum, who suggested a meeting.

 

"What would they care if they were no longer involved?" Mesaros asked.

Jag lade till fetstilen. Scott Tom var alltså fortfarande inblandad i verksamheten nästan två år efter att han stal flera miljoner dollar från spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, och ägarbyten etc. har bara varit sätt att gömma sig. Både för lagen och för besvikna aktieägare. Och egentligen är väl inte det jätteförvånande. Den ursprungliga trojkan, collegegänget verkar hur som helst ha fortsatt att förse sig direkt ur bolagets kassa oavsett bolagets performance.

 

Dom lär ju vara set for life i.a.f.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ryktet om konkurs för AP/UB baserades ju på att Madeira Fjord riskerar konkurs. Om man åtminstone har läst högstadieengelska så bör man fatta skillnaden mellan konkurs för AP/UB och konkurs för Madeira Fjord.

 

Men visst, läser man infon om Madeira Fjord som fan läser bibeln så visst. I.o.f.s. kan det väl knappast förvåna någon att folk är idioter.

 

Därmed inte sagt att AP/UB inte kommer gå omkull. Sannolikt sitter dom så djupt i skiten att dom med all bedrägeribakgrund förmodligen kommer sticka med vad som är kvar av tillgångar. Personligen tror jag dock att amerikanska spelares insättningar är säkrare än andras eftersom DOJ sitter på vad som förmodligen var majoriteten av AP/UB's likvida medel och AP/UB med största sannolikhet inte hade skilda konton för insättningar och driftmedel. Och dom lär absolut inte haft amerikanska och internationella insättningar separerade.

 

Men men, den som lever får se. Undra om Sebok och Friedman kommer få det ännu hetare om öronen :roll:

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonyg som har mer insyn än de flesta, säger att det är 98% säkert att ingen spelare får någon deg, pga av ubs finansiella situation.

 

Men lol, Tony G må vara en riktigt skön och trevlig prick privat men trovärdig? I think not! Han var insyltad i T6-härvan och har vad jag läst inte mer insyn i AP/UB än average forumtroll.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här delen av pressreleasen är intressant:

 

The Company spokesperson also addressed erroneous reports that Blanca has filed for bankruptcy. The apparent confusion over this issue stems from the fact that Blanca recently informed a debt holder, Madeira Fjord, that it was terminating debt payments to, and its relationship with them. As a result, Madeira Fjord apparently filed a notice of bankruptcy in Norway.
This notice has no negative impact upon Blanca
, the operating company, or its brands.

 

Enligt artikeln som Loudmouth länkade till så är Blanca Gamings uppgift att se till så att ägarna får sina pengar. Nu har de alltså meddelat ägarna att de inte kommer att ge dem ett öre till, oavsett hur situationen utvecklar sig. Jag har svårt att tro att ett företag kan välja att helt bryta relationen med sina ägare utan att det får negativa konsekvenser för företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här delen av pressreleasen är intressant:

 

The Company spokesperson also addressed erroneous reports that Blanca has filed for bankruptcy. The apparent confusion over this issue stems from the fact that Blanca recently informed a debt holder, Madeira Fjord, that it was terminating debt payments to, and its relationship with them. As a result, Madeira Fjord apparently filed a notice of bankruptcy in Norway.
This notice has no negative impact upon Blanca
, the operating company, or its brands.

 

Enligt artikeln som Loudmouth länkade till så är Blanca Gamings uppgift att se till så att ägarna får sina pengar. Nu har de alltså meddelat ägarna att de inte kommer att ge dem ett öre till, oavsett hur situationen utvecklar sig. Jag har svårt att tro att ett företag kan välja att helt bryta relationen med sina ägare utan att det får negativa konsekvenser för företaget.

 

Madeira Fjord äger inte Blanca Gaming. Blanca Gaming är företaget som köpte UB/AP och Madeira Fjord är företaget som skapades för att de TIDIGARE ägarna skulle få betalt, eftersom betalningen var uppdelad på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerstars har 200 anställda i Costa Rica? Det var nytt för mig.

 

Hoppas att de får tag på Scott Tom.

 

Inte för mig, har gått 48 timmar nu och ej kommit än. Dom har även satt ett tak på $250 som max cashout. :-S

Coolt, då behöver Isaac Haxton bara göra 1200 uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...