Gå till innehåll

Entraction köps upp!


Recommended Posts

När jag skriver att vinster på Entraction blir skatteplikta tolkar jag det efter Skatteverkets argumentation om PokerStars och FullTilt, som just nu pågår i Förvaltningsdomstolen.

 

Skatteverket känner väl till att FullTilt har verksamhet i Dublin på Irland. Skatteverket känner väl till att PokerStars har verksamhet i London och "förgreningar" i Sverige och andra länder inom EU. Skatteverket känner också till att FullTilt har sina servrar i Dublin och Stars i London. Skatteverket känner också till Ken-domen som säger att det är var spelet ANORDNAS (inte anordnaren) som är avgörande. (förvisso var det live-spel) Skatteverket känner till MultiPoker-domen där domstolen säger att det är var SERVERN är som bestämmer var spelet ANORDNAS som är avgörande för var bolaget har sin skattebas.

 

Skatteverket menar att man ska gå så långt upp som möjligt i företagsstrukturen för att hitta ANORDNAREN och det är där anordnaren är registrerad som bolag som är avgörande för huruvida vinster från en sajt är skattefria eller inte.

 

Alltså, slutsats, köper amerikanerna Entraction så räknas det, enligt Skatteverkets syn att se på saken (inte min), som att det är var det amerikanska moderbolaget i företagsstrukturen är registrerade som bolag som är avgörande om vinster på Entraction är skattefria eller inte.

 

 

Skyll inte på mig om den här jävla tråden blev en till "skattetråd". Jag bara svarar på frågor.

 

Men i så fall, när sätts skattepliktigheten i verket? Är det för sent att casha ut och undvika skatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vänta nu. Entraction är ett nätverk med en jävla massa spelbolag under sig. Om din teori stämmer så va dvs NOIQ skattefritt trots att de hade en licens på costa rica tidigare eftersom annordnaren påstår du är Entraction? Om inte så kommer alla skinns bli skattepliktiga nu. Men NOIQ som har egen licens och eget system kommer fortsatt vara skattefritt nu, annars så borde spelbolagen gå bananas på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde boss vara skattepliktigt? Oavsett vart man spelar?

 

Det här börjar bli löjligt om det är såhär, man utgår väl från sitt "eget" spelbolag och inget annat?

Ja, då borde Svenska Spel bli skattepliktigt? Bra argument för att moderbolagsägaren av nätverket inte kan gälla. Det måste vara skillnad när det handlar om sajter som köper nätverkstjänster i ett nätverk mot när en sajt köper tekniktjänsten av sig själv, typ. Om ni förstår vad jag menar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu. Entraction är ett nätverk med en jävla massa spelbolag under sig. Om din teori stämmer så va dvs NOIQ skattefritt trots att de hade en licens på costa rica tidigare eftersom annordnaren påstår du är Entraction? Om inte så kommer alla skinns bli skattepliktiga nu. Men NOIQ som har egen licens och eget system kommer fortsatt vara skattefritt nu, annars så borde spelbolagen gå bananas på detta?

 

Antingen så har du missförstått det så eller så är NOIQ riktiga skojare som inte har några problem att ljuga rakt upp & ner. Costa Rica har aldrig licensierat online gambling och således finns det inga Costa Ricanska spellicenser. Detta är i.o.f.s. mindre intressant i skattefrågan då enbart var ev. licens är utfärdad är ointressant. Men det är desto intressantare att folk bara köper rakt av vad spelbolag och/eller semiärliga affar säger och inte bemödar sig att kolla upp saker & ting själva. Detta var inte riktat till dig specifikt utan är baserat på diskussioner jag sett/hört lite här & där.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den infon jag fått av kunnigt folk i ärendet så kommer det absolut inte bli skatt. Jag själv är också helt övertygad om att det inte blir det. I värsta fall kommer spelbolag med skinn verksamhet som är såkallade "superaffiliates" drabbas. Dock inte spelare som spelar direkt under spelbolag med egen licens. Två exempel är redbet och NoiQ förtillfället.

 

Hursom, oroa er inte. Entraction kommer inte sparka bort europeer på detta sätt, så ingen mening att någon oroar sig då dom kommer hitta lösningar på området innan affär görs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uräskta en entractionentusiast utan skattetektisk kompentents. vilket skattefri sajt gäller nu om olyckan skulle vara både framme och bekräftad? söker skattefir sajt men enkel layout, 6-8 bord utan krimskrams samt bra deal

 

 

Victor Chandler utan tvekan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står klart och tydligt att man köper entraction via sitt Svenska AB på privata affärers hemsida.

 

Att det blir skatt kan alla som intalat sig glömma. Bara att cruisa vidare som vanligt. Sen vet man aldrig i framtiden om man ska in på amerikanska marknaden, men troligtvis löser dem det med dubbla licenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

http://www.igamingbusiness.com/content/entraction-de-list-shares

 

Following its buy-out earlier this week by American computerised gaming equipment designer and manufacturer International Game Technology (IGT), Entraction Holding AB has announced that it has applied to have its shares de-listed from the NASDAQ OMX First North Premier exchange.

 

IGT now controls 97.6 percent of the shares and 98.2 percent of the votes in the Stockholm-based online gaming software developer and platform provider through its Eagle Ice AB subsidiary after spending just over $112 million to secure 364,000 of the Swedish firm’s A shares in addition to 9,749,063 of its B shares.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver att vinster på Entraction blir skatteplikta tolkar jag det efter Skatteverkets argumentation om PokerStars och FullTilt, som just nu pågår i Förvaltningsdomstolen.

 

Skatteverket känner väl till att FullTilt har verksamhet i Dublin på Irland. Skatteverket känner väl till att PokerStars har verksamhet i London och "förgreningar" i Sverige och andra länder inom EU. Skatteverket känner också till att FullTilt har sina servrar i Dublin och Stars i London. Skatteverket känner också till Ken-domen som säger att det är var spelet ANORDNAS (inte anordnaren) som är avgörande. (förvisso var det live-spel) Skatteverket känner till MultiPoker-domen där domstolen säger att det är var SERVERN är som bestämmer var spelet ANORDNAS som är avgörande för var bolaget har sin skattebas.

 

Skatteverket menar att man ska gå så långt upp som möjligt i företagsstrukturen för att hitta ANORDNAREN och det är där anordnaren är registrerad som bolag som är avgörande för huruvida vinster från en sajt är skattefria eller inte.

 

Alltså, slutsats, köper amerikanerna Entraction så räknas det, enligt Skatteverkets syn att se på saken (inte min), som att det är var det amerikanska moderbolaget i företagsstrukturen är registrerade som bolag som är avgörande om vinster på Entraction är skattefria eller inte.

 

 

Skyll inte på mig om den här jävla tråden blev en till "skattetråd". Jag bara svarar på frågor.

 

Kommer in några månader för sent och gör nu detta ännu mer till en skattetråd men jag tror att du missuppfattar/misstolkar Ken-domen. Det kammarrätten säger är att när en (live)turnering hålls inom EES så är presumtionen stark att den också har anordnats inom EES.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer in några månader för sent och gör nu detta ännu mer till en skattetråd men jag tror att du missuppfattar/misstolkar Ken-domen. Det kammarrätten säger är att.....
Ja och jag gör skillnad på Skatteverket och Kammarrätten. ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och jag gör skillnad på Skatteverket och Kammarrätten. ;-)

 

Ja, fast du säger också:

 

Skatteverket känner också till Ken-domen som säger att det är var spelet ANORDNAS (inte anordnaren) som är avgörande.

 

Vilket jag alltså anser är fel, eftersom det inte är vad Ken-domen säger, i enlighet med ovan angivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir fan inte klokare.

 

Cyntax et al, menar:

Skatt på skiten, för att skatteverket tycker de enligt tidigare utsagor. Skiljer inte på om skinsen är turnkey eller premium. Går att argumentera för skattefrihet etc etc etc.

hassanbrassan et al:

Menar att det inte är ngn risk för att det finns malta licens. Vill man ändå vara på den "säkra" sidan, så ska ett premium skin väljas (sluter då avtal med ett enskilt bolag, som verkar på malta och dessutom har egen spellicens?).

 

Turnkeypartners:

24hpoker

Kojakpoker

high5poker

Pokerihoune

etc

 

Premiumpartners

Noiq

Redbet

(fler..?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skattefritt PUNKT. Resten är bullshit. Ni kan analysera hit och dit, men dom köper med sitt helsvenska AB en färdig lösning. De har bolagslösningar som täcker detta, det är inget amatörföretag som köper ENT. Verkar uppenbarligen som analytikerna tror det....:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skattefritt PUNKT. Resten är bullshit. Ni kan analysera hit och dit, men dom köper med sitt helsvenska AB en färdig lösning. De har bolagslösningar som täcker detta, det är inget amatörföretag som köper ENT. Verkar uppenbarligen som analytikerna tror det....:mrgreen:

 

Så bra! Då kan väl du vara snäll och klargöra exakt på vilka kriterier det är garanterat skattefritt?

 

Enda gången jag skulle säga att ett nätverksskin garanterat är skattefritt är om både nätverket och skinet har all verksamhet inom EES. Om det stämmer för (vissa) entractionskin och entraction självt så bör man inte kunna argumentera för att det inte ska vara skattefritt (så länge poker anses som lotteri dvs.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast du säger också:

 

Vilket jag alltså anser är fel, eftersom det inte är vad Ken-domen säger, i enlighet med ovan angivet.

Jag skriver bara hur jag tror SKV skulle betrakta köpet utifrån hur SKV argumenterat med Stars och framför allt FullTilt. Ser man det så kommer SKV att anse att vinster från Entraction nu inte är skattefritt. Logiskt, enligt SKV. Dumt, strunt och ologiskt tycker jag. Men det är varken jag eller SKV som bestämmer. Till syvende och sist är det ändå HFD som bestämmer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...