Gå till innehåll

Varning för Locadi (fraktbolag)


El Helado Patata

Recommended Posts

Köpte sprit i mitten av februari hos en av de svenskinriktade leverantörerna som kör ifrån Tyskland (ja, det är lagligt) eftersom dessa priser motsvarande ca 30-40% av systembolagspriser. Ca 16 kgs paket för en frakt på 354 kr av Locadi, det lät jätteöverkomligt och fraktbolaget rekommenderades av spritsajten. Det skulle också ta 5-12 arbetsdagar vilket jag tyckte var fullt överkomligt dessutom.

 

14 dagar senare så såg jag att de fortfarande inte hade plockat upp mina varor ifrån företaget. Skrev då till spritbolaget och de sa att Locadi inte hade hämtat upp något på någon vecka eller två och att jag skulle kontakta dom. De sa då att de bytt transportleverantör och att det skulle bli förseningar men att de hade börjat ta upp transport igen. Jaha tänkte jag. Det låter ju extremt oprofessionellt och sånt där borde man lösa så att det går smooth ändå men visst, det kan jag väl acceptera.

 

Väntade typ kanske en månad och såg att statusen på min leverans ifrån "upphämtad" inte hade ändrats och hörde av mig igen. Då ringde vad som antagligen var ägaren upp ifrån ett hemligt nummer och var hyfsat hotfull ärligt talat. Sen lugnade han ner sig då jag talade väldigt lugnt och sa att jag förstår förseningar osv men att de måste underrätta kunder, man ska inte behöver ringa dom för att få reda på stora förseningar.

 

Då var det tydligen så att tullen infört nån ny regel som sa att de chaufförerna var tvungna att ha någon sorts varudeklaration för om de tog in ej beskattade grejer skulle de personligen åka i fängelse. Jag fick sen en länk där de stod mina grejer och jag skrev bara att jag accepterade eftersom de väl hade kvar mina inköpspriser ifrån upphämtningen. Det tog för övrigt Locadi en hel vecka att göra detta. När detta är gjort ska sakerna senast komma inom en vecka.

 

Går tillbaka och ser att den 6e april fyllde jag i detta dokument. Sen frågar jag när jag får mina grejer och de säger bara saker i stil med det som de skrev senast;

 

 

Vi har fått information från Locadi om att de verkligen gör sitt yttersta för att få just den här transporten att gå iväg snarast möjligt.

 

Transporter är bokade varje dag denna vecka, och så fort transporten har kommit till Sverige så kommer du få ett mejl om detta.

Dessvärre har inte kundtjänst idag någon mer information om detta.

 

Vi beklagar hemskt mycket för förseningen!

 

Ha en fortsatt bra dag!

 

Summa summarum; Undvik att använda Locadi till alla pris och bara för att de hade några nöjda kunder på vissa forum så tycker jag att denna ständiga försening samt brist på support och nu bara komplett ignorans visar på att de inte är särskilt seriösa och bör undvikas. Det har snart gått 3 månader (2,5) sen jag beställde och viss försening är OK men detta är skandal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite... Är det någon som vet ngn spritsajt/fraktbolag som levererar direkt till dörren? Senast jag skulle hämta ut (locadi) fick jag ta mig ner till frihamnen lr nåt liknande. Var nära o kliva på en finlandsfärja av misstag. 500 SEK i taxikostnader + att jag kände mig lagom kaxig när jag bar upp spritlådorna tre och tre i omgångar upp till närmsta (300m)väg för att därifrån få tag i en taxi

 

40kg fördelat i 6 otympliga paket är väldigt mycket för en person som till utseendet påminner om lille skutt i bamse.

 

Finns ju en gammal klyscha dock att morsor och annat pack ska bli extremt starka under krissituationer, lyfta bilar etc om deras barn ligger fastklämda under ena däcket... Spriten är mina barn och jag fick hem den till sist iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite... Är det någon som vet ngn spritsajt/fraktbolag som levererar direkt till dörren? Senast jag skulle hämta ut (locadi) fick jag ta mig ner till frihamnen lr nåt liknande. Var nära o kliva på en finlandsfärja av misstag. 500 SEK i taxikostnader + att jag kände mig lagom kaxig när jag bar upp spritlådorna tre och tre i omgångar upp till närmsta (300m)väg för att därifrån få tag i en taxi

 

40kg fördelat i 6 otympliga paket är väldigt mycket för en person som till utseendet påminner om lille skutt i bamse.

 

Finns ju en gammal klyscha dock att morsor och annat pack ska bli extremt starka under krissituationer, lyfta bilar etc om deras barn ligger fastklämda under ena däcket... Spriten är mina barn och jag fick hem den till sist iaf.

 

E-Box Delivery verkar mycket bättre och gör vad du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har handlat sprit på nätet ca 10 gånger, använt locadi alla gånger och endast en gång vart det strul. Då tog tullen beslag och jag fick betala extra skatt och krångla lite. Men fick spriten till slut, till en kostnad högre än bolagets.

 

Men 9/10 gånger har det fungerat utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har också beställt, då från Vinsajten. Vi beställde den 12/2-2011, skickades med Locadi den 28/2-2011. I skrivande stund den 7/5-2011, har inte ens våra varor, värde 4500 kr kommit till bussgods i sundsvall. Nu den 12 Maj, har det tagit 3 månader, det hade gått fortare att gå tur o retur till tyskland. Har beställt åter igen för 3000 kr, då med fraktbolaget E-BOX, den 1/5 o troligen kommer grejerna nu på onsdag 11/5. Jag varnar för Locadi, betalade extra för frakten för medlemskap för bättre service, mailat 4 gånger inget svar, talade med en av cheferna ingen respons. Vi börjar tro att detta är skojaare eller ett företag som närmar sig konkurs. VARNING.

 

Använd E-box istället...

 

Mr. Whisky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ha varit många som haft problem nu men nu är min skit iaf i sundsvall och fick också mail om att man skulle få någon sorts kompensering.

 

Det är ju positiva nyhetter men det motiverar enligt mig inte hur leveranstiden gått ifrån 5-12 arbetsdaagar till 3 månader (and ticking) så varningen kvarstår IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i locadi som mest bara verkar långsamma å omständiga plus att det är störst risk att busta med deras leverenser då locadi blivit kända just för alkoholimport (lagligt att beställa alkohol ja, men det ska beskattas i Sverige). Så kör valfri vouchad sajt som erbjuder DHL istället, ex den greywolf länkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i locadi som mest bara verkar långsamma å omständiga plus att det är störst risk att busta med deras leverenser då locadi blivit kända just för alkoholimport (lagligt att beställa alkohol ja, men det ska beskattas i Sverige). Så kör valfri vouchad sajt som erbjuder DHL istället, ex den greywolf länkade.

 

Det är sån här okunskap som leder till våra problem.EU-lag står över svensk lag och nej, är det redan skattat i ett eu-land ska det inte skattas igen i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sån här okunskap som leder till våra problem.EU-lag står över svensk lag och nej, är det redan skattat i ett eu-land ska det inte skattas igen i Sverige.
Skriv det till skatteverket då. Tar tullen din spritleverans, ska det skattas i Sverige, finito.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv det till skatteverket då. Tar tullen din spritleverans, ska det skattas i Sverige, finito.

 

Nej. Som jag skrev, dubbelbeskattning är fel, de har också ändrat lagen för distansköp etc för att underlätta men majoriteten av tullarbetarna är väl kanske inte de mest juridiskt pålästa personerna.

 

Det ska alltså inte skattas i sverige om moms redan är betald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Som jag skrev, dubbelbeskattning är fel, de har också ändrat lagen för distansköp etc för att underlätta men majoriteten av tullarbetarna är väl kanske inte de mest juridiskt pålästa personerna.

 

Det ska alltså inte skattas i sverige om moms redan är betald.

Kort och gott har du fel, hur envis du än må vara.

 

http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba928000525.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså, du är så fruktansvärt retarded. Kan du läsa vad jag skriver eller? Vi är med i EU. De lagar som vi gemensamt stiftar i EU står OVANFÖR svensk lag. Är det alltså en motsättning mellan svensk lag och EU-lag så gäller EU-lag och vi är skyldiga att implementera EU-lagen och förändra den svenska lagen och vi får starka böter om vi grovt går emot EU-lag.

 

Jag läser statsvetenskap, det är liksom sånt här vi går igenom, kan du inte snälla fatta? Ursäkta att jag börjar bli otrevlig men jag fattar inte hur många gånger jag ska skriva samma sak för att du ska förstå och whinea rent allmänt.

 

Dessutom, det är inte heller så att tullverket nödvändigtvis citerar svensk lag heller för den delen på sin hemsida. Det är alltså högst möjligt att EU-lagen redan är implementerad i den svenska lagen (vet att lagförändring i detta skdde iaf efter 2007 nån gång) och att de behöver uppdatera sin hemsida.

 

PS: Jag har fått min sprit nu förresten och den var intakt och fin :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla mongo du är. Inse att du är fel ute. För att ta det på ditt språk, du är helt efterbliven med din okunskap!

 

Alkohol som du beställer från Tyskland via nätet ska du skatta på om du vill vara laglydig. Tar tullen din leverans kommer dom inte lämna ut den förens du betalat svensk alkoholskatt på spriten samt betalat en viss "straffavgift".

 

Ännu en källa:

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Privatinforsel-av-alkohol-och-tobak/

 

"Privatpersoner i Sverige kan köpa alkohol i andra medlemsländer och ta hjälp av ett transportföretag för att få hem varorna. Köparen ska betala alkoholskatt i Sverige. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla mongo du är. Inse att du är fel ute. För att ta det på ditt språk, du är helt efterbliven med din okunskap!

 

Alkohol som du beställer från Tyskland via nätet ska du skatta på om du vill vara laglydig. Tar tullen din leverans kommer dom inte lämna ut den förens du betalat svensk alkoholskatt på spriten samt betalat en viss "straffavgift".

 

Ännu en källa:

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Privatinforsel-av-alkohol-och-tobak/

 

"Privatpersoner i Sverige kan köpa alkohol i andra medlemsländer och ta hjälp av ett transportföretag för att få hem varorna. Köparen ska betala alkoholskatt i Sverige. "

 

Herrejösses min skapare. Det är som att diskutera med en vägg, du kan uppenbarligen inte läsa och jag rekommenderar att du går om grundskolan. För min del är detta sista inlägget i denna tråd men om du fortfarande inte förstår så kan du ju läsa om vad jag skrivit ungefär 4 gånger.

 

Peace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejösses min skapare. Det är som att diskutera med en vägg, du kan uppenbarligen inte läsa och jag rekommenderar att du går om grundskolan. För min del är detta sista inlägget i denna tråd men om du fortfarande inte förstår så kan du ju läsa om vad jag skrivit ungefär 4 gånger.

 

Peace.

 

Den 23 november förra året fastslog EG-domstolen i det så kallade Joustra-målet (C-5/05) att endast varor som privatpersoner har köpt för eget bruk och själva har transporterat är befriade från punktskatt i importlandet, det vill säga i köparens hemland. I ett fall som Rosengren-målet, där köparen har anlitat en annan transportör, ska alltså skatt betalas i Sverige.

 

* Svensk alkoholskatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten. Detta kallas distansförsäljning och är vanligt när säljaren anger att transporten är inkluderad i priset på varan.

* Svensk alkoholskatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige (oavsett om det är yrkesmässig transport, vän eller granne). Köparen ska då meddela Skatteverket innan transporten påbörjas och ställa säkerhet för varorna.

 

Sedan sommaren 2007 har det alltså varit fritt fram för svenskar att privatimportera alkohol, förutsatt att svensk alkoholskatt betalas. Den som importerar ska redovisa detta för Skatteverket enligt digra procedurer.

Dessutom betalar den som importerar alkohol skatt i ursprungslandet.

 

Så är det inte för företag och andra kommersiella aktörer som importerar. Dessa betalar bara skatt i det land där drycken konsumeras.

 

Just nu pågår det ett arbete inom EU med att se över regelsystemet när det gäller handel med alkohol över gränserna. Det är det så kallade cirkulationsdirektivet som ses över.

 

- För privatpersoner är det väldigt krångligt, ja i princip omöjligt, att få tillbaka skatten som betalats i ursprungslandet. Jag utgår från att det kommer en lösning på detta, säger Björne Sjökvist på Skatteverket.

 

Han tror att det kan dröja innan ett beslut i frågan är fattat.

 

- Det måste förankras politiskt och jag tror att det kan ta upp till två år innan det är klart, säger han.

 

León har rätt.

Jag är tveksam till att alla myndigheter, debattörer och varenda källa man kan hitta på nätet har fel och El Helado har rätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Svensk alkoholskatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige (oavsett om det är yrkesmässig transport, vän eller granne). Köparen ska då meddela Skatteverket innan transporten påbörjas och ställa säkerhet för varorna.

 

Grannen drar till tyskland inom kort för att köpa alkohol till en fest, frågade om jag ville ha nåt så vi kom överens om en beställning. SKV tycker alltså att jag ska kontakta dom för att betala svensk skatt på varorna bara för att grannen åker ner och jag själv inte följer med? Lol jo, ungefär som det kommer att hända :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen drar till tyskland inom kort för att köpa alkohol till en fest, frågade om jag ville ha nåt så vi kom överens om en beställning. SKV tycker alltså att jag ska kontakta dom för att betala svensk skatt på varorna bara för att grannen åker ner och jag själv inte följer med? Lol jo, ungefär som det kommer att hända :mrgreen:

 

Schyst, då anser du alltså att man själv får bestämma vilka skatter man ska betala. Håller helt med, tyvärr tror jag inte att du gör det. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schyst, då anser du alltså att man själv får bestämma vilka skatter man ska betala. Håller helt med, tyvärr tror jag inte att du gör det. :roll:
Rätt säker på att jag aldrig påstått mig vara varken konsekvent eller speciellt laglydig.

 

Vad gäller frågan att betala skatt på ett par flak öl samt några BiBs, där jag dessutom själv förväntas ringa SKV och snällt informera om mina aktiviteter, förbehåller jag mig rätten att ge blanka tusan i det. Men sure, vill du göra nåt stort av det, be my guest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejösses min skapare. Det är som att diskutera med en vägg, du kan uppenbarligen inte läsa och jag rekommenderar att du går om grundskolan. För min del är detta sista inlägget i denna tråd men om du fortfarande inte förstår så kan du ju läsa om vad jag skrivit ungefär 4 gånger.

 

Peace.

Jaja, vi kör på det. Du har absolut bättre koll på läget än skatteverket å andra myndigheter. 8-)

 

Framöver, köp inte blint allt vad dina föreläsare säger på universitetet.

Jag var ex på en föreläsning av en rättspsykiatriker som på fullt allvar menade att det var en smärre rättsskandal för att döma Mattias Flink till fängelsestraff, och menade på att han borde gått helt fri...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...