Gå till innehåll

Chanser på att Stars blir skattefritt


Iggan

Recommended Posts

Hej,

 

Jag undrar om ni har någon som helst aning om det är någon chans att PokerStars tänker flytta sitt kontor samt servrar till EU för att göra det skattefritt för europeiska spelare nu när amerikanerna inte får spela där mer?

 

Nu vet jag inte om hur lagarna är med licenser osv, men det känns som att de borde göra det nu för att få mer européer att spela där nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att de flyttar kontoret från Isle of Man är nog mycket nära noll, men det sägs att servrarna står i London. Jag tror inte att det går att få ett säkert svar på om det stämmer utan att känna någon som jobbar där. Det finns webbsajter som påstår att de kan ge svar på var en server står, men jag vet inte hur pålitliga de är. Den här sajten påstår att 77.87.178.73 finns i London. Motsvarande för Full Tilt säger att servrarna finns i Irland. Så det verkar som att båda de två stora redan har servrarna i EU-länder.

 

(Öppna ett CMD-fönster och kör "netstat -na" före och efter du startar klienten. Jämför resultaten för att se om några nya TCP-sessioner har etablerats. För mig så dök det upp en ny session till 77.87.178.73).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Pokserstars skulle anses ha sin huvudsakliga verksamhet inom EU så är det inte säkert att det påverkar skattesituationen för samtliga européer. För svenskar skulle det med väldigt stor sannolikhet göra det men jag har i alla fall inte koll på hur skattelagstiftningen ser ut i andra länder inom EU.

 

Det är en missuppfattning att det finns någon europarättslig skattefrihet för pokerspel anordnade inom EU. Det är svensk lagstiftning som ser ut så och gäller endast de som är skattepliktiga i Sverige. Varje enskilt EU-land skulle kunna välja att beskatta alla pokervinster oavsett var de är vunna, om de känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Pokserstars skulle anses ha sin huvudsakliga verksamhet inom EU så är det inte säkert att det påverkar skattesituationen för samtliga européer. För svenskar skulle det med väldigt stor sannolikhet göra det men jag har i alla fall inte koll på hur skattelagstiftningen ser ut i andra länder inom EU.
Så säger inte Skatteverket.

Skatteverket säger i Förvaltningsdomstolen om PokerStars:

 

Vad som är avgörande för att fastställa var spelet är anordnat när det gäller nätpoker är, enligt Skatteverket, där den huvudsakliga verksamheten är förlagd för att organisera och styra spelet. Detta framgår av Skatteverkets styrsignal från 2009-06-16 med dnr. 131 514337-09/11, vilket även L hänvisar till.

Var spelet är anordnat följer Förvaltningsdomstolens/Kammarrättens dom mot K.L. när han hade lirat i London, men SKV ansåg att arrangören var utanför eu.

 

Men sen säger G på Skatteverket "där den huvudsakliga verksamheten är förlagd för att organisera och styra spelet" och detta går mot vad Tingsrätten säger om Multipoker. (där förresten Åklagaren säger något helt annat, men som är som argument för att PokerStars bedriver verksamhet i Sverige.)

 

Jag tycker det är sjukt märkligt att staten, i form av Skatteverket, Åklagarmyndigheten och Domstolsverket (Länsrätt/Förvaltningsrätt och Tingsrätt) säger helt olika saker. Ändå manglar Skatteverket på i samma spår. Bara där är ett argument för att Skv aldrig kan ta ut skattetillägg, imo (oklart rättsläge). Ni som fått skattetillägg kan argumentera så.

Det är en missuppfattning att det finns någon europarättslig skattefrihet för pokerspel anordnade inom EU. Det är svensk lagstiftning som ser ut så och gäller endast de som är skattepliktiga i Sverige. Varje enskilt EU-land skulle kunna välja att beskatta alla pokervinster oavsett var de är vunna, om de känner för det.
Precis, affe2000 har rätt. Det är egentligen Sverige som säger att vinsterna inom eu är skattefria. Eu säger bara till Sverige att behandla alla lika.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...