Gå till innehåll

Sommarpeng startar nybörjardagbok.


sommarpeng

Recommended Posts

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur många bord multitablar du? Jag rekommenderar svenska spel för dig som nybörjare. Varför spela på fulltilt?

 

varför ska han inte spela på full tilt?

och varför just SvS?

 

jag rekommenderar FTP, eller även Pokerstars då det är bra trafik på alla nivåer. ( dock vet jag inte hur det är på SvS men borde vara sämre )

 

säger som föregående talare om handen. bra spelat kanske större raise pre!

 

/ Muppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska han inte spela på full tilt?

och varför just SvS?

 

jag rekommenderar FTP, eller även Pokerstars då det är bra trafik på alla nivåer. ( dock vet jag inte hur det är på SvS men borde vara sämre )

 

säger som föregående talare om handen. bra spelat kanske större raise pre!

 

/ Muppen

 

Antagligen för att svs är det bästa att börja med då de flesta spelarna är totalt värdelösa. Och om man ska spela $/€ sidor kan man lika bra spela på en sida med bra rakeback. Det är iallfall vad jag tycker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska han inte spela på full tilt?

och varför just SvS?

 

jag rekommenderar FTP, eller även Pokerstars då det är bra trafik på alla nivåer. ( dock vet jag inte hur det är på SvS men borde vara sämre )

 

säger som föregående talare om handen. bra spelat kanske större raise pre!

 

/ Muppen

 

Har aldrig spela på de lägsta nivåerna på svs men enligt en övertygande del av detta forum så är det just där det finns störst värde och bästa stället att "sätta igång" på. Och vem vill skatta sina vinster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag är bara så van att om jag höjer för mycket, så går motståndaren ofta all-in även med sämre kort. Någon slags släng av tilt eller så.

 

Syn?

 

Några småsaker som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

 

1. Det finns risk i poker

2. Du kommer ha bra perioder och dåliga perioder

3. Va tillräckligt reko för att förstå skillnaden mellan "bra spel"/tur dålig period/ dåligt spel.

 

Generellt för spelare på microstakes så tror jag att många idag som vill bli bra läser för mycket teori. Mitt råd är att nöta. Skit i att spela 30-40min åt gången. Jag spelade 8-9timmar i rad när jag tyckte det var som roligast och då jag verkigen ville utvecklas.

 

Du vill komma till den punkten att volym innebär större vinster. Att sätta upp tidsbegränsningar för dig själv kan bli ett problem. Du går miste om riktigt stora guldsessions och även nöjet att spela mot spelare i flera timmar i sträck. Det som dock är bra med att sluta efter 30-40minuter är att du aldrig behöver anpassa ditt spel. Men det positiva med att fortsätta överväger imo på det sättet får du upp känslan och förståelsen för att 8/10 spelare är rationellt tänkande individer. Du kommer även komma underfund med att det finns olika spelartyper och för att klara att spela mot dessa på ett profitdrivande sätt så måste du anpassa dig. De kommer anpassa sig till dig och det är just i det ögonblicket som poker blir riktigt kul imo när alla skall överlista alla och inte bara spela korten face up. Det är också här som en bra spelare har sin största edge mot random spelare när detta händer.

 

Många av de som du möter är inte bra. De har preflop ranger som fungerar. Skillnaden mellan er är inte preflop spelet, trebetsfrekvens eller positionsspel. Det har betydelse men inte tillnärmelsevis så mycket som du kommer ha nytta av att ta rejält betalt av dina fi vid deras marginella situationer. Samt att lära dig spela brädor och "stora" potter. För det är i stora potter de vackraste egenskaperna hos en fisken blottar sig. Nämligen att överspela drag, ta stora risker, nyfikenhet att vilja se dina kort och få in stacken och hoppas.

 

Ovanstående är mina råd. Läs råd från flera spelare och hitta guldkornen.

 

Good luck med spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn?

 

Några småsaker som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

 

1. Det finns risk i poker

2. Du kommer ha bra perioder och dåliga perioder

3. Va tillräckligt reko för att förstå skillnaden mellan "bra spel"/tur dålig period/ dåligt spel.

 

Generellt för spelare på microstakes så tror jag att många idag som vill bli bra läser för mycket teori. Mitt råd är att nöta. Skit i att spela 30-40min åt gången. Jag spelade 8-9timmar i rad när jag tyckte det var som roligast och då jag verkigen ville utvecklas.

 

Du vill komma till den punkten att volym innebär större vinster. Att sätta upp tidsbegränsningar för dig själv kan bli ett problem. Du går miste om riktigt stora guldsessions och även nöjet att spela mot spelare i flera timmar i sträck. Det som dock är bra med att sluta efter 30-40minuter är att du aldrig behöver anpassa ditt spel. Men det positiva med att fortsätta överväger imo på det sättet får du upp känslan och förståelsen för att 8/10 spelare är rationellt tänkande individer. Du kommer även komma underfund med att det finns olika spelartyper och för att klara att spela mot dessa på ett profitdrivande sätt så måste du anpassa dig. De kommer anpassa sig till dig och det är just i det ögonblicket som poker blir riktigt kul imo när alla skall överlista alla och inte bara spela korten face up. Det är också här som en bra spelare har sin största edge mot random spelare när detta händer.

 

Många av de som du möter är inte bra. De har preflop ranger som fungerar. Skillnaden mellan er är inte preflop spelet, trebetsfrekvens eller positionsspel. Det har betydelse men inte tillnärmelsevis så mycket som du kommer ha nytta av att ta rejält betalt av dina fi vid deras marginella situationer. Samt att lära dig spela brädor och "stora" potter. För det är i stora potter de vackraste egenskaperna hos en fisken blottar sig. Nämligen att överspela drag, ta stora risker, nyfikenhet att vilja se dina kort och få in stacken och hoppas.

 

Ovanstående är mina råd. Läs råd från flera spelare och hitta guldkornen.

 

Good luck med spelet.

 

 

Hej, och tack för ditt svar. Givetvis hade jag verkligen velat kunna sitta och nöta, nöta och nöta - precis som du föreslår. Men i en annan tråd här på forumet (http://pokerforum.nu/forum/nyboerjarfragor/64785-problem-med-att-ga-plus-oever-en-laengre-tid.html) skriver jag om mitt problem med att gå plus under en längre tid. Ofta plussar jag, och det ganska rejält, de första 20-30 minuterna, för att sedan börja förlora. Sitter jag kvar tillräckligt länge har jag snart förlorat alla mina pengar, vilket innebär att 8-9 timmar/dag skulle kosta mig >5 insättningar.

 

Jag tror, och hoppas att det kommer hjälpa att successivt höja min speltid, men tror även att multitabling är en bra idé för att bli av med det här problemet. Nu ska jag äta lite frukost. Efter det är det dags att spela. Idag blir tidsgränsen för första sessionen 40 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att svs är det bästa att börja med då de flesta spelarna är totalt värdelösa. Och om man ska spela $/€ sidor kan man lika bra spela på en sida med bra rakeback. Det är iallfall vad jag tycker

 

 

Vad innebär egentligen rakeback? Är det pottavgifter som jag kan få tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär egentligen rakeback? Är det pottavgifter som jag kan få tillbaka?

 

Ja det är en viss % av pottavgifterna du betalar under ditt spel som du får tillbaka 1 gång i månaden, varannan vecka eller 1 gång i veckan, olika siter har olika regler. Hur kommer det sig att du spelar utan rb? Har du en bonusdeal på ftp just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en viss % av pottavgifterna du betalar under ditt spel som du får tillbaka 1 gång i månaden, varannan vecka eller 1 gång i veckan, olika siter har olika regler. Hur kommer det sig att du spelar utan rb? Har du en bonusdeal på ftp just nu?

 

What? Jag har aldrig fått tillbaka något. Jag har en bonus igång större delen av tiden, men förra och förrförra månaden spelade jag utan någon aktiv bonus. Har inte sett skymten av någon rakeback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade 40 minuter nu. Gick bra! +8 USD. Körde 3 bord, och det gick som vanligt bra. Fungerar mycket bättre med multitabling jämfört med bara ett bord. Inga större konstigheter förutom följande hand som jag skulle vilja ha lite feedback på:

 

Full Tilt Poker Game #30227027823: Table Twining - $0.02/$0.05 - No Limit Hold'em - 05:38:51 ET - 2011/05/01

Plats 1: BIG CHIEF 101 ($7.13)

Plats 2: sommarpeng ($5.59)

Plats 3: zander61 ($2.26)

Plats 4: Don-key-odie1 ($7.05)

Plats 5: innaclass ($2.04)

Plats 6: wildman670 ($3.36)

Plats 7: DIMARIK203 ($2)

Plats 8: trezviybelorus ($5)

Plats 9: alexanderid ($4.26)

trezviybelorus lägger den lilla mörken på $0.02

alexanderid lägger den stora mörken på $0.05

Knappen är på plats #7

*** HÅLKORT ***

Gett till sommarpeng [Td Ts]

BIG CHIEF 101 lägger sig

sommarpeng höjer till $0.30

zander61 lägger sig

Don-key-odie1 lägger sig

innaclass lägger sig

wildman670 lägger sig

DIMARIK203 lägger sig

trezviybelorus har 15 sekunder på sig att göra något

trezviybelorus synar $0.28

alexanderid lägger sig

*** FLOP *** [Ah 5c Kh]

trezviybelorus passar

sommarpeng passar

*** TURN *** [Ah 5c Kh] [Js]

alexanderid lägger till $0.79

trezviybelorus har 15 sekunder på sig att göra något

trezviybelorus satsar $0.40

sommarpeng synar $0.40

*** RIVER *** [Ah 5c Kh Js] [Qd]

trezviybelorus satsar $0.60

sommarpeng har 15 sekunder på sig att göra något

sommarpeng höjer till $4.89 och är all-in

trezviybelorus lägger sig

trezviybelorus lägger till $1.30

Osynad satsning på $4.29 går tillbaka till sommarpeng

sommarpeng muckar

sommarpeng vinner potten ($2.48)

 

Det är främst agerandet i fet stil jag funderar över. Vad är bäst i detta läge. Göra som jag gjorde, och hoppas att han går med. Eller höja t.ex. 1$ och hoppas att det triggar honom att gå all-in som jag sedan synar?

 

 

I övrigt funderar jag lite på att sätta upp mål eftersom det känns som att jag börjar få det här under kontroll. Ska tänka lite på det. Kanske sätter jag ett mål om bankrulle på 100$ innan halva månaden har gått.

 

/CIAOO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What? Jag har aldrig fått tillbaka något. Jag har en bonus igång större delen av tiden, men förra och förrförra månaden spelade jag utan någon aktiv bonus. Har inte sett skymten av någon rakeback.

 

Du måste signa ett konto på fulltilt via en rakebacksida eller via en affe. Hur länge pågår bonusen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är främst agerandet i fet stil jag funderar över. Vad är bäst i detta läge. Göra som jag gjorde, och hoppas att han går med. Eller höja t.ex. 1$ och hoppas att det triggar honom att gå all-in som jag sedan synar?

 

 

I övrigt funderar jag lite på att sätta upp mål eftersom det känns som att jag börjar få det här under kontroll. Ska tänka lite på det. Kanske sätter jag ett mål om bankrulle på 100$ innan halva månaden har gått.

 

/CIAOO

 

Gillar hur du tänker där, men som handen utspelat sig så lär du inte få honom att pusha. Att höja är obv rätt, dock lite mindre för värde, är han en någorlunda vettig spelare så lär du inte få syn av en sämre hand, ge honom odds att syna din raise istället.

 

Du borde sätt upp som mål att spela ett visst antal händer innan månaden är slut istället. Annars, hur bra du än spelar, kan du åka på swingsen och halka efter ditt rullemål, bli frustrerad och spelar allmänt dåligt för att du måste kryssa målet. Nätpoker handlar om volym, hur många händer uppskattar du att du kan få in i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar hur du tänker där, men som handen utspelat sig så lär du inte få honom att pusha. Att höja är obv rätt, dock lite mindre för värde, är han en någorlunda vettig spelare så lär du inte få syn av en sämre hand, ge honom odds att syna din raise istället.

 

Du borde sätt upp som mål att spela ett visst antal händer innan månaden är slut istället. Annars, hur bra du än spelar, kan du åka på swingsen och halka efter ditt rullemål, bli frustrerad och spelar allmänt dåligt för att du måste kryssa målet. Nätpoker handlar om volym, hur många händer uppskattar du att du kan få in i månaden?

 

 

Okej. Jag tänkte också i de banorna först. Alltså att det är större chans att en höjning på kanske 1$ blir synad och i alla fall ger 1$ i min vinstpott. Men eftersom jag är såpass osäker på hur jag ska agera är det lite av en slump hur jag väljer att agera. Men jag lär mig för varje dag, och särskilt med den feedback jag får av er :) Tack!'

 

Ja, du har nog rätt i att det är bättre för mig att spela fler händer istället för att sikta in mig på att vinna så mycket som möjligt. Jag försökte kolla min historik för morgondagens session, men kan inte hitta nån sådan. När du frågar hur många händer jag kan få in - menar du då händer där jag ser floppen, eller totalen? Alltså händer där jag ser floppen + händer där jag bara sitter med vid bordet (foldar pre-flopp) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Så det betyder att allt det jag spelat senaste halvåret inte kommer generera någon rakeback...?

 

Precis, när din bonus går ut föreslår jag verkligen att du byter till antingen svs som iofs inte erbjuder rakeback, men de har reducerad(exakt hur mycket vet jag inte säkert, men ca 50% har jag hört och läst). Eller så hoppar du på en europeisk site med den bästa rb deal du kan hitta. PMa mig din msn om du vill veta mer.

 

Ja, du har nog rätt i att det är bättre för mig att spela fler händer istället för att sikta in mig på att vinna så mycket som möjligt. Jag försökte kolla min historik för morgondagens session, men kan inte hitta nån sådan. När du frågar hur många händer jag kan få in - menar du då händer där jag ser floppen, eller totalen? Alltså händer där jag ser floppen + händer där jag bara sitter med vid bordet (foldar pre-flopp) ?

 

Allt blir väldigt mycket enklare med ett statistikprogram som jag antar du inte har, eller? Det skulle vara Holdem Manager eller Poker Tracker imo. Kostar väl ca $60 var och en. Antal händer menar jag de antal händer du spelat, att du foldar en hand preflop räknas som 1 hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort GL!

 

Angående diskussionen om Full tilt, har för mig att jag hört att dom har 10% rake upp till NL10, i så fall är det absolut inte värt att spela där...

 

vad spelar de för roll vilken nivå man spelar?

antigen har du 30% i RB eller så har du någon annan %.

har väl inget att göra vilka nivåer du spelar! iaf inte på någon av mina RB sidor som jag spelar på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad spelar de för roll vilken nivå man spelar?

antigen har du 30% i RB eller så har du någon annan %.

har väl inget att göra vilka nivåer du spelar! iaf inte på någon av mina RB sidor som jag spelar på!

 

Han menade att raken(avgiften) för att spela potter är högre i procentsats i förhållande till stakesen än vad de högre spelen är. Han pratade inte om rakeback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort GL!

 

Angående diskussionen om Full tilt, har för mig att jag hört att dom har 10% rake upp till NL10, i så fall är det absolut inte värt att spela där...

 

Tack tack!

 

Det här med rake osv. gör mig så förvirrad. Hur kan det vara så många som spelar på t.ex. FTP om det inte är värt det? Samtidigt känner jag mig bitter över att jag inte visste om det. Har spelat på FTP i närmare 6 månader, och kommer inte få någon rakeback... Hade ju fan blivit en förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en timma nu på eftermiddagen. Inga konstigheter. +6$, vilket innebär att mitt segertåg fortsätter sakta men säkert. En hand är jag väldigt fundersam över, och innan jag ens publicerat den räknar jag med kommentarer om att jag spelade den helt fel. Handen jag tänker på är följande:

 

Full Tilt Poker Game #30255316592: Table Roll - $0.02/$0.05 - No Limit Hold'em - 13:29:30 ET - 2011/05/02

Plats 1: NastySnape ($1.99)

Plats 2: gery2123 ($5.56)

Plats 3: Nail 38 ($2.25)

Plats 4: DDDream1989 ($5.82)

Plats 5: role_b44 ($4.08)

Plats 6: sommarpeng ($5.81)

Plats 7: zxcv1vcxz ($1.40)

Plats 8: scscpoker ($2.87)

Plats 9: davidbono ($5.55)

NastySnape lägger den lilla mörken på $0.02

gery2123 lägger den stora mörken på $0.05

Knappen är på plats #9

*** HÅLKORT ***

Gett till sommarpeng [Jd Ks]

Nail 38 lägger sig

DDDream1989 lägger sig

role_b44 lägger sig

sommarpeng synar $0.05

zxcv1vcxz lägger sig

scscpoker lägger sig

davidbono lägger sig

NastySnape lägger sig

gery2123 höjer till $0.17

sommarpeng har 15 sekunder på sig att göra något

sommarpeng synar $0.12

*** FLOP *** [2s 9d 2h]

gery2123 satsar $0.28

sommarpeng har 15 sekunder på sig att göra något

sommarpeng synar $0.28

*** TURN *** [2s 9d 2h] [9s]

gery2123 satsar $0.73

sommarpeng synar $0.73

*** RIVER *** [2s 9d 2h 9s] [Jc]

gery2123 har 15 sekunder på sig att göra något

gery2123 satsar $1.35

sommarpeng har 15 sekunder på sig att göra något

sommarpeng höjer till $4

gery2123 har 15 sekunder på sig att göra något

gery2123 synar $2.65

*** SHOWDOWN ***

sommarpeng visar [Jd Ks] tvåpar, Jacks och Nior

gery2123 muckar

sommarpeng vinner potten ($9.69) med tvåpar, Jacks och Nior

 

För övrigt - hur delar man med sig av en hand på det sätt som de flesta här på forumet gör. Det är väldigt mycket mer lättläst än på det sättet jag gör.

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt för spelare på microstakes så tror jag att många idag som vill bli bra läser för mycket teori. Mitt råd är att nöta. Skit i att spela 30-40min åt gången. Jag spelade 8-9timmar i rad när jag tyckte det var som roligast och då jag verkigen ville utvecklas.

 

Eller inte.

 

Du vill komma till den punkten att volym innebär större vinster.

 

Mitt råd är istället att komma till den punkten där du snabbast kan klättra i nivå. Jag skulle uppskatta att jag la 2-3 gånger så mycket tid på analys / kartläggning av motståndare / simuleringar / tankearbete som jag la på att faktiskt sitta och grinda när jag gick från low till mid/high

 

Att harva "volym" hämmar utvecklingen och är något du kan ägna dig åt på äldre dar när du hamnat på din första platå eller när du behöver pengar.

 

Dessutom blir pokern en spännande intellektuell utmaning när du lägger tid på att utveckla nya strategier, lära dig helt nya saker om numerisk analys osv. Att bara sitt och harva volym är själsdödande. Poker ska vara ROLIGT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ord för hur dåligt du spelar KJ-handen men trots det går det alltå att göra ännu sämre spel i exakt samma hand.... :shock:

 

Lättare pengar än nätpoker går nog inte att tänka sig! Fortfarande...

 

Seriöst. Den här gången hade du honom alt. drog ut honom och tog hem potten. Men genom att återkommande göra samma spel kommer gula dig.

Intressant att höra din tanke bakom spelet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Mitt råd är istället att komma till den punkten där du snabbast kan klättra i nivå. Jag skulle uppskatta att jag la 2-3 gånger så mycket tid på analys / kartläggning av motståndare / simuleringar / tankearbete som jag la på att faktiskt sitta och grinda när jag gick från low till mid/high

 

Att harva "volym" hämmar utvecklingen och är något du kan ägna dig åt på äldre dar när du hamnat på din första platå eller när du behöver pengar.

 

Dessutom blir pokern en spännande intellektuell utmaning när du lägger tid på att utveckla nya strategier, lära dig helt nya saker om numerisk analys osv. Att bara sitt och harva volym är själsdödande. Poker ska vara ROLIGT!

 

Jag skulle gärna ägna mig åt analys och så vidare. Problemet är bara att jag inte vet hur det ska gå till. På vilket sätt kan jag bli bättre på poker, förutom genom att bara sitta och spela, spela och spela. Hur såg en dag ut när du satt med analys eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ord för hur dåligt du spelar KJ-handen men trots det går det alltå att göra ännu sämre spel i exakt samma hand.... :shock:

 

Lättare pengar än nätpoker går nog inte att tänka sig! Fortfarande...

 

Seriöst. Den här gången hade du honom alt. drog ut honom och tog hem potten. Men genom att återkommande göra samma spel kommer gula dig.

Intressant att höra din tanke bakom spelet!

 

Haha det var kommentarer som denna jag hade väntat mig :P .

 

Det enda jag tänkte var att han knappast träffade floppen eftersom den bestod av 292. Eftersom även turnen var en 9:a stod jag kvar vid tanken av att han fortfarande inte hade träffat, och kände att jag hade råd att syna 0.73 med den handen jag hade. När rivern kom och parade min Jack hoppades jag att jag hade bästa handen, alternativt kunde bluffa honom med en stor höjning. Det enda han rimligtvis skulle kunna ha som slog mig var ett QQ,KK eller AA, eller högre kicker. Men av hans spel att döma så trodde jag inte att han hade någon av dessa händer - vilket han inte heller hade :)

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...