Gå till innehåll

Lurad av Tele2 Försäljare


litch

Recommended Posts

Hej,

 

Träffade min mormor idag. Hon var arg som fan för hon hade pratat med kundtjänsten på Tele2.

 

Varför undrar jag?

 

För cirka två månader sedan kommer en försäljare som representerar Tele2 hem till min mormors lägenhet och vill hjälpa henne att sänka sina kostnader för telefoni, både fast och mobilt.

 

Mormor tackar nej flera gånger men faller tillslut för den massiva och påstridiga övertalningen, och tackar ja till att flytta sin fasta telefoni från Telia till Tele2.

Men hon säger flera gånger om att hon inte vill ha något mobilabonnemang, då hon redan har en mobil med kontantkort.

 

Sen kommer då första räkningarna för ca en månad sedan, då med både fast och mobil telefoni på två separata fakturor. Mormor betalar snällt den första omgången räkningar utan att bråka. Hon känner nog redan här att hon har blivit lurad, men skäms antagligen och vill inte säga till någon.

 

Denna månads räkningar har nu kommit och mormor ringer till kundtjänst för att förklara läget. Dom säger att hon har 24 månaders bindningstid och att det är det som gäller.

Mormor börjar härja om att hon ska polisanmäla o.s.v. men det garvar dom typ åt. (så klart)

 

Hon har inte fått någon kopia på avtalet eller något SIM kort till mobilen sedan försäljaren var hemma hos henne. Det enda som har kommit är fakturorna.

 

Jag vill givetvis försöka att hjälpa min gamla mormor med detta och tänker ringa till Tele2 å hennes vägnar, men jag känner mig lite osäker på vad som gäller här, juridiskt, etiskt o.s.v.

 

Vad skulle Ni säga till dem om Ni var i mitt ställe?

 

 

EDIT

 

Mormor är inte dement eller så, men hon är ju gammal och lite gaggig och kan rimligtvis inte förväntas begripa allt som händer och gäller när det kommer en påstridig och tjatig ung säljare som jagar provision.

 

Tacksam om någon har lust att komma med lite tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån egen erfarenhet brukar sådant här gå att lösa.

 

Du får följande råd.

 

- Var saklig men påstridig, men undvik att bli upprörd.

- Både ring och maila, när du mailar numrerar du frågorna så de inte undviker att svara på något.(telefonterror har visat sig vara lyckat för mig vid ett tillfälle)

- FÅr du inte de svar du söker, kräv att få tala med någon "högre upp", det brukar ta snurr.

- Som sista utväg, hota med att gå till "random tidning" om hur de blåst din mormor.

 

Ev kan du spela "dementkortet", om du anser dig vara bra på att bluffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först ringa konsumentverket och be om råd och beroende på vad de tycker:

http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/

 

Tack, ska kolla upp det

 

 

upandcoming rätt sjukt att kunden inte får en kopia på avtalet skickad till sig per automatik. ring tele2 och begär kopia på avtalsunderlaget.

 

Absolut, hon påstår att hon har skrivit på något som hon hävdar skulle vara ett avtal ang. fast telefoni redan när säljaren var hemma hos henne.

Tycker att det är helt sjukt att hon inte får en kopia på avtalet på studs.

 

 

bjoelle

 

Du får följande råd.

 

- Var saklig men påstridig, men undvik att bli upprörd.

- Både ring och maila, när du mailar numrerar du frågorna så de inte undviker att svara på något.(telefonterror har visat sig vara lyckat för mig vid ett tillfälle)

- FÅr du inte de svar du söker, kräv att få tala med någon "högre upp", det brukar ta snurr.

- Som sista utväg, hota med att gå till "random tidning" om hur de blåst din mormor.

 

Ev kan du spela "dementkortet", om du anser dig vara bra på att bluffa.

 

Tack för bra råd!

 

 

Är det någon annan som har varit med om liknande saker?

Berätta gärna hur ni gjorde och hur det gick om Ni orkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad med om nästan exakt samma sak.

 

Min pappa (83 år) fick besök av en dörrförsäljare från Tele 2 som prackade på honom fast tele via bredband samt mobiltelefon. Bägge skulle vara billigare än det han har idag.

 

Han förklarade att han hade mobiltelefonen för inkommande samtal, och använde den väldigt sällan att ringa med (han vet knappt hur man gör). Han förklarade också att han hade Telenor kontantkort.

 

Försäljaren envisades med att det skulle bli billigare.

 

Surprise Surprise så fick han ett abbonnemang med fast månadsavgift.

 

När första räkningen kommer ringer min mor upp mig och är upprörd och ledsen.

 

Jag kontaktar Tele 2 och är, som Bjoelle säger, saklig och inte upprörd. Jag förklarar pappas ålder och att han inte förstår vad han skrivit på. Försäljaren försöker med "ångertiden har gått ut" och "det står på kontraktet". Jag hänvisar till hans ålder. Han ber mig vänta, konsulterer någon (chef antar jag). Han säger att det går med på att avsluta abbonnemanget med hänvisning till hans ålder, men pappa måste ringa in själv för att bekräfta.

 

Jag ringer upp pappa, han kontaktar Tele 2 och saken är ur världen.

 

Måste säga att Tele 2 skötte sig bra i detta fallet.

 

Edit: Kan tillägga att min mor hade ringt och försökt innan mig, men fastnat vid "Det står tydligt på avtalet". Det är såklart lättare för mig att säga att pappa inte förstår vad han skrivit på, än vad det är för henne.

 

Kan också tillägga att pappa inte är dement på något sätt, bara gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för konstiga säljare ni träffar på, men hos den säljaren jag träffade på på stan för några månader sedan hade jag fått en kopia direkt i handen om jag skrivit på.

 

I slutändan sket jag i det pga en två år lång bindningstid på mobilabbonemanget i det finstilta. Försäljare överhuvudtaget bör man annars passa sig för.

Finns nästan alltid någon hake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...