Gå till innehåll

KD vill ha en spellicens, bra eller ....?


Crappy

Recommended Posts

Saxat från srs.se

Kristdemokraterna är på väg att svänga i frågan om det svenska spelmonopolet. Partiet har hållit fast vid att Svenska Spel ska ha ensamrätt, men diskuterar nu att släppa in de privata spelbolagen i Sverige.

"Jag har träffat bolagen, de vill etablera sig och ta ansvar för spelarna""KD svänger om privata spelbolag"

Kristdemokraterna är på väg att svänga i frågan om det svenska spelmonopolet. Partiet har hållit fast vid att Svenska Spel ska ha ensamrätt, men diskuterar nu att släppa in de privata spelbolagen i Sverige.

 

– Det som är viktigast för kristdemokraterna är att ta ansvar för spelarna - att ta det sociala ansvaret. Där ser vi att det brister när de privata aktörerna kan ha spel helt utan kontroll och helt utan ansvar för spelarna, säger kristdemokraternas kulturpolitiske talesperson Andreas Carlsson.

 

Kristdemokraterna har värnat det svenska spelmonopolet bland annat för att skydda enskilda mot spelmissbruk.

 

Så länge Svenska Spel var ensamt om att bedriva spel i Sverige var det logiskt, säger Andreas Carlsson.

 

Men med nu är spelet på Internet så stort att det inte längre går att säga att ett svenskt spelmonopol ger skydd åt spelmissbrukare, och därför är partiet på väg att ändra sig i frågan.

 

Om privata spelbolag som Unibet och Ladbroks släpptes in i Sverige och fick lösa licens skulle det ge inkomster till staten, men också ge en möjlighet att ställa krav på skydd mot spelmissbruk säger Andreas Carlsson.

 

– Jag har träffat några av de här bolagen och de vill ju etablera sig i Sverige och ta ett ansvar för spelarna. Det skulle vara en möjlighet för de att synas i Sverige och ha personal i Sverige och agera utifrån Sverige och därmed också betala skatt i Sverige och också få ett krav på sig att ta ansvar för spelarna.

 

De privata spelbolagen står för en ökande andel av den svenska spelmarknaden.

 

Olika beräkningar visar att det är omkring fyra miljarder kronor per år. Och antal spelare beräknas vara cirka en miljon i Sverige.

 

Den granskning av internetspel som EU-kommissionen nu inlett kan leda till att Sverige påtvingas beslut om regler, säger Andreas Carlsson.

 

Han vill att regeringen tar fram förslag om avreglering av spelmarknaden från den utredning som sedan 2008 är under beredning i finansdepartementet.

 

– Om vi från Sverige inte agerar och inte gör någonting, kan vi bli tvingade EU-kommissionen att göra en lösning som vi själva inte har valt. Därför tycker jag att det är viktigt att vi nu i Sverige lyfter fram spelfrågan och diskuterar den på djupet och tar fram en position för Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med spellicenser är flera. Bolag som Unibet, Expekt etc skulle få marknadsföra sina spel i Sverige. Med en rimlig reglering skulle de även få annonsera i svensk media. Med en spelskatt skulle de betala skatt i Sverige (spelskatt, löneskatt, arbetsgivaravgifter etc). Vi talar här om en lönsam, snabbväxande, kunskapsintensiv onlinebransch där flera svenska företag har gjort jättesuccé. Med en rimligare spelpolitik hade de svenska företagen och entreprenörerna kunna fortsätta utveckla denna bransch från Sverige istället för att som nu sälja företagen till Italien och Monaco, samt flytta allt utom programmeringsjobben till Malta.

 

Lotteriinspektionen skulle även kunna kontrollera vad bolagen gör för att motverka spelmissbruk och för att inte lura spelarna, istället för att som idag låtsas som om de utländska bolagen inte existerar på den svenska marknaden.

 

Dessutom skulle våra politiker inte längre behöva ljuga om varför Svenska Spel skyddas från konkurrens. Jag tror även att Svenska Spel skulle må bra av att få känna av lite mer flås i nacken. Det finns ju trots allt mycket bra i företaget, men monopol har ju tyvärr rätt många inbyggda defekter.

 

Jag kan allvarligt talat inte förstå hur någon kan vara emot detta.

 

Lite mer i dagboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett potentiellt problem skulle vara att licensvillkoren blir så hårda att man blir tvungen att ta ut högre / lägre rake än inom resten av nätverket, jmfr t.ex. pokerstars.fr. Eller att man bara får tillåta spelare med svenska personnummer för att man ska kunna hantera spelmissbruk och penningtvätt (3:e penningtvättsdirektivet).

 

Vattentäta skott mellan de nationellt reglerade marknaderna är ju inte direkt vad vi vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir högre rake med svensk skatt inräknad kan man nog räkna med. Men å andra sidan är det rimligt att företag som går med så höga vinster som spelbolagen gör även betalar lite skatt på sina stora marknader.

 

Problemet med att situationen är idealisk just nu och inte borde ändras tycker jag illustrerades rätt väl av Black Friday. Det är inte en stabil jämvikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir högre rake med svensk skatt inräknad kan man nog räkna med.

 

Min poäng var alltså inte hotet om höjd/sänkt rake utan det faktum att vi har olika skattetryck på olika målmarknader och därmed kommer få olika nivåer på rake på de olika nationella marknaderna vilket med nödvändighet slår isär nätverken.

 

Hotet är alltså att det blir svårare att spela mot människor från andra länder och att spelarbasen därmed sjunker. Detta skadar framförallt de som ligger långt upp i den exponentiella svansen och de som bor i små länder. Det primära hotet är inte att man kanske får betala 7.5% rake även om det också skadar pokerekonomin och gör det svårare att vinna för fisken / de som spelar ocappade potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med om att det vore surt med en avgränsad svensk marknad. Svenska Spels poker visar väl ungefär hur kul/möjligt det skulle bli att lira dina nivåer då. Och tyvärr har ju andra EU-länder skärmat av den egna marknaden: Frankrike och Italien, och snart även Danmark. Storbritannien vore en bättre förebild för Sverige: många inhemska licenser och licenser även till "godkända" utländska sajter, samt låg skatt.

 

Min punchline var alltså att regelverket på den svenska spelmarknaden måste förändras och kommer att förändras, antingen initierat av oss själva eller av EU-kommissionen. Då är det bättre att vara proaktiv och jobba fram ett rimligt licenssystem redan idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...