Gå till innehåll

Amerikaner stoppade på FTP, PS och Absolute


jpb123

Recommended Posts

Det här är åtalspunkterna:

 

1. Conspiracy to Violate Unlawful Internet Gambling Enforcement Act (UIGIEA)

2. Violation of Unlawful Internet Gambling Enforcement Act (UIGIEA)

3. Operation of Illegal Gambling Business

4. Conspiracy to Commit Bank Fraud and Wire Fraud

5. Money Laundering Conspiracy

 

För att få fällande dom gällande 1-2 så antar jag att DoJ måste bevisa att poker faktiskt är olagligt enligt the wire act. (Ingen domstol har hållit med om det tidigare. Däremot så finns det minnst en domstol som säger motsatsen). Jag är lite bekymrad för att de kanske kan fällas på punkterna 4-5 även i en domstol som kommer fram till att the wire act inte gäller poker.

 

Jag vet inte hur jag ska tolka punkt 3. Den kanske gäller olagligheten i att starta och driva en pokersajt från USA, vilket eventuellt (jag vet inte) kan vara olagligt även om the wire act inte gäller poker. Nu har ingen av de åtalade gjort exakt det, men det de faktiskt har gjort kanske definieras som likvärdigt med det av amerikansk lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 310
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Glad att jag inte har några pengar som sitter fast. Har mest hållt mig till de europeiska siterna som säkerligen kommer öka sin trafik markant. Fick ett mail av NOIQ poker där de berättade att de kör en 20k freeroll pga av det som hänt. Tyckte det var lite kul på nått sätt. Jag har postat mailet här om någon vill läsa mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad att jag inte har några pengar som sitter fast. Har mest hållt mig till de europeiska siterna som säkerligen kommer öka sin trafik markant. Fick ett mail av NOIQ poker där de berättade att de kör en 20k freeroll pga av det som hänt. Tyckte det var lite kul på nått sätt. Jag har postat mailet här om någon vill läsa mail

 

LOL.

 

Btw, är jag den enda som inte har cashat ut massa pengar och inte är speciellt orolig heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1/ Jag betvivlar inte att både Full Tilt och Pokerstars lätt skulle kunna betala ut pengar till samtliga kunder som har medel på kontot - uner normala omständigheter vill säga. Det kan till och med vara så att pengar för spelarmedel finns avsatta på särskilda klientmedelskonton enligt licensmyndigheternas krav. MEN - DOJ skriver även att man spärrat medel på ca 75 bankkonton för sajterna och om dessa står för en stor del av sajternas pengar så kommer det att bli problem. DOJ kommer inte att släppa loss dessa spärrar innan allt är ordentligt utrett vilket kan ta åratal. Då kommer inte alla att kunna få betalt och t ex så kommer ju alla amerikaner att begära uttag omgående. Om sajterna inte kan betala alla som begär det + ha likvida medel för övrigas innestående medel så kan knappast licensmyndigheter i Europa låta dem fortsätta sin verksamhet.

 

Om det finns speciella konton för klientmedel (och det ska det ju göra om man är registrerad på IOM) så lyder dom under IOMs lagar. De kan knappast 'konfiskeras' av USA. De lär ju finnas i banker på IOM. Klart amerikanarna kan begära att få tillgång till dom medlen men det kan ju rimligen inte IOM gå med på. Det skulle ju innebära att spelarnas pengar inte var säkra vilket ju skulle vara tvärtemot syftet med dessa konton.

 

Det spelar nog mindre roll i frågan men amerikanerna kan ju inte ens logga in på stars så de har svårt att begära uttag och om dom trots allt lyckas med det så finns det inga företag som vill ta i tång med utbetalningar till dom. Att pengarna skulle ta slut för oss europeer ser jag som nästan uteslutet.

 

Tror i slutändan att Stars kan vinna sympati hos allmänheten/media med detta. Typ 'amerikanska myndigheter förhindrar att vi återbetalar medel till amerikaner'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sdre1, nog kan väl amerikanerna logga in på stars?

Vad jag fattat det som så kan de däremot inte spela realmoney men de kan spela playmoney.

 

Fast sen hur de ska få ut pengarna det är en annan sak.

 

UB och AP har stoppat NYA amerikaner från att signa upp men för de som redan är registrerade och har pengar på siten kan fortsätta spela.

Däremot så har de stoppat alla pengatransaktioner för amerikaner på de sidorna.

Så det är ju lite "ironiskt" de kan fortsätta lira realmoney där men de kan inte göra något med pengarna som det är just nu.

 

 

En sidofråga till någon som kanske är insatt på den biten. Kan amerikanerna öppna konton utomlands och sen göra uttag till det kontot för att senare göra en överföring från det bankkontot till sitt egna?

Eller bara rent av ha ett VISA kort utfärdat i ett annat land?

Vad jag förstår lagen så är det olagligt för amerikanska banker att hantera transaktioner till och från spelsidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant att se om begärda uttag kommer att utföras eller ej.

 

Om Aftonbladet inte feltolkat ser det rätt dystert ut för kunderna hos ovan bolag. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article12891902.ab

 

"

Miljardbelopp

I samband med tillslaget beslöt åklagare att frysa företagens pengar som finns på 75 bankkonton i 14 länder. Enligt åklagaren Preet Bharara har de gripna ”ägnat sig åt utstuderade bedrägerier mot flertalet banker” och lyckats lura till sig mångmiljardbelopp.

"

 

Någon som vet om större uttag ännu gått igenom från Stars/Fulltilt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant att se om begärda uttag kommer att utföras eller ej.

 

Om Aftonbladet inte feltolkat ser det rätt dystert ut för kunderna hos ovan bolag. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article12891902.ab

 

"

Miljardbelopp

I samband med tillslaget beslöt åklagare att frysa företagens pengar som finns på 75 bankkonton i 14 länder. Enligt åklagaren Preet Bharara har de gripna ”ägnat sig åt utstuderade bedrägerier mot flertalet banker” och lyckats lura till sig mångmiljardbelopp.

"

 

Någon som vet om större uttag ännu gått igenom från Stars/Fulltilt?

läs tråden, står svar på din fråga i genomsnitt i var tredje inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur länge till de är öppna..

 

Vem vill riskera sina pengar hos aktörer som är skurkar och där FED´s lagt beslag på deras bankkonton?

 

Hur lång tid tar det innan Mastercard/VISA släcker ner dem och stämmer Stars/Tilt för att ha brutit mot kortföretagens regler?

 

MC/VISA lär inte vara så pigga på att köra business-as-usual med några som ägnat sig åt penningtvättsliknande verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur länge till de är öppna..

 

Vem vill riskera sina pengar hos aktörer som är skurkar och där FED´s lagt beslag på deras bankkonton?

 

Hur lång tid tar det innan Mastercard/VISA släcker ner dem och stämmer Stars/Tilt för att ha brutit mot kortföretagens regler?

 

MC/VISA lär inte vara så pigga på att köra business-as-usual med några som ägnat sig åt penningtvättsliknande verksamhet.

 

Varför ska Master Card och Visa bry sig ? Det vet nog hur det har fungerat sedan tidigare och skulle nog bara göra sig själva en björntjänst igenom

att lägga ner ett sånt stort och ekonomisktlönsamt sammarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska Master Card och Visa bry sig ? Det vet nog hur det har fungerat sedan tidigare och skulle nog bara göra sig själva en björntjänst igenom

att lägga ner ett sånt stort och ekonomisktlönsamt sammarbete.

 

 

I totala affären är den business Tilt/Stars bidrar med försumbar.

 

Den potentiella skadan av att förknippas med skurkar lär leda till en omprövning av affärsrelationen från MC/Visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I totala affären är den business Tilt/Stars bidrar med försumbar.

 

Den potentiella skadan av att förknippas med skurkar lär leda till en omprövning av affärsrelationen från MC/Visa.

 

Är inte ordet skurkar lite och ta i ? Dels är de ej dömda för något än och det lär ta lång tid innan de blir det.

Dels förstår ju alla varför dem de agerade som de gjorde, de ville gå runt den

löjliga lag som kom 2006.

 

Tror nog de flesta företag har ett par lik gömda i garderoben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte ordet skurkar lite och ta i ? Dels är de ej dömda för något än och det lär ta lång tid innan de blir det.

Dels förstår ju alla varför dem de agerade som de gjorde, de ville gå runt den

löjliga lag som kom 2006.

 

Tror nog de flesta företag har ett par lik gömda i garderoben.

 

Vad jag menar med "skurkar" är att de brutit mot federal amerikansk lagstiftning. Om man personligen anser att detta inte är att vara "skurk" må vara hänt , men det lär inte hjälpa Stars/Fultilt.

 

Den talan som lämnats är upplagd på sådant sätt att den lär bli mycket svårt att slinka.

 

De som fortsätter att vara kunder och deponera pengar hos Stars/Fultilt är milt sagt INTE risk-averta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som PokerStars får lite "uppbackning" från licensmyndigheten på Isle of Man. Följande statement finns på deras sida:

 

 

Welcome to the Isle of Man Gambling Supervision Commission

 

GSC statement regarding PokerStars

 

Following developments on Friday 15th April, the Commission is aware of documentation issued by authorities in the USA which makes allegations against PokerStars and some of its personnel. While we are discussing the matter on an ongoing basis with PokerStars and watching developments, we can confirm that PokerStars’ licensing status in the Isle of Man remains unchanged.

 

We are aware that PokerStars have suspended the availability of cash-play games in the USA and we are currently endeavouring to ensure that any player who wishes to withdraw money from their account can do so.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glädjande nyheter! Jag missade först vad som har hänt men fick höra det på krogen i lördags natt. Begärde då två större uttag via bankwire. Senare på söndagen även uttag till Neteller. Alla stod till en början som "processing" vilket naturligtvis kändes frustrande och oroligt ju längre det gick. Nu har dock bankwire uttagen betalats ut och har status APPROVED. Neteller uttaget är fortfarande processing vilket kanske inte är så konstigt. Neteller och Moneybookers har kommenterat saken.

 

"Events in the US over recent days have accelerated withdrawals from a small number of poker sites which may introduce payment delays from their systems into your NETELLER account.

 

We have been assured by Pokerstars, Full Tilt Poker and AP/UB that these are process delays which will be resolved by them within the next few days.

 

Moneybookers

Moneybookers is not part of this investigation and have not been approached by any authority. As a general principal we never process transactions for online gambling purposes for US citizens including poker.

 

Pay-ins and pay-outs through us are unaffected by recent developments in the US. Any delays to pay-outs will originate from the site operator not Moneybookers."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

abris - Det låter lovande :) Jag missade också när det hände och cashade ut först på lördagen till Neteller och har fortfarande inte fått in några pengar dit. Hoppas dom kommer snart så jag kan sätta tillbaka lite igen och börja spela för jag spelar inte en minut där fören jag kan känna mig trygg med att jag verkligen ta ut MINA surt ihop spelade pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...