Gå till innehåll

Standardpush? 5$ sng


Existing-user

Recommended Posts

Du säger att de är lika.

ICM säger att pusha A7o är +0.1 och att pusha 32o är -0.6%.

 

Alltså stämmer det vi redan konstaterat: Att du svammlar

 

Sen kan jag även passa på att upplysa dig om att random hand inte är samma sak som att pusha 32o.

Random hand är starkare än 32o då även starkare händer ingår i en random hand. Random skulle kunna ge oss AA.

 

Okej, ber om ursäkt att jag skrev anytwo. Vad jag menade var självklart random (alla då såklart). Så du pushar random här? Alltså 100% iom att du säger push med A7 eller har jag fattat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push med A7 i denna spot är gto, det är inte en åsikt utan fakta, baserad på det diagram jag postade som tar hänsyn till M, min hand och antal spelare bakom att agera. Det är matematiskt uträknat och inget "jagtroraldrigvilederomvifårsyn-snack"

 

Det är inget konstigt i det, men vill du ha andra motiveringar så kan jag testa och se om du gillar dem.

 

Vi ska pusha för att vi ibland får syn av händer vi slår

Vi ofta får syn av händer vi flippar mot

Vi jätteofta får fold

I metagame bygger vi också image, samt att det är roligare att pusha än att folda.

 

Köper jag..

Måste dock va sjukt marginellt?

Vilka händer få vi ofta syn av som vi flippar mot? Synar folk 22 - 66 och sämre ess här? (då köper jag självklart att push är rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ber om ursäkt att jag skrev anytwo. Vad jag menade var självklart random (alla då såklart). Så du pushar random här? Alltså 100% iom att du säger push med A7 eller har jag fattat fel?

 

Jag pushar enligt icm. Inte random eller 100%.

A7o är plus EV så den pushar jag (förutsatt att mina motståndare spelar optimalt eller tajtare).

32o är minus EV så den foldar jag.

 

Random kan du ju endast pusha om du inte tittar på korten när du spelar.

Personligen så tittar jag på korten och det blir inte random eftersom jag foldar 32o men pushar A7o mot duktigt/tajt/fegt motstånd.

 

Om vi däremot låtsas att jag inte tittar på korten så skulle jag endast pusha här om jag vet de efter mig är fegisar. Men då spelarbasen är både stor och dålig på 5$ nivån så är det knappast troligt att jag har någon sådan read samt att det med största sannolikhet finns någon donk där som synar 30% av sina händer och därför skulle jag folda (om jag inte fick se mina kort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper jag..

Måste dock va sjukt marginellt?

Vilka händer få vi ofta syn av som vi flippar mot? Synar folk 22 - 66 och sämre ess här? (då köper jag självklart att push är rätt)

 

En stor del av pengarna vi tjänar i denna spot är ju när det foldas runt såklart. Men vi kommer plocka upp pengar på folk som synar 22+ KJ+ A2+. För även om den rangen är i lösaste laget kommer det finnas folk som synar med den, likväl som att det finns vissa vars range är AJ+ 99+. Men oavsett hur de spelar är det profitabelt att dega. Förtjänsten kommer antingen genom att de synar för löst och ger oss +EV mot deras range eller synar för tajt och ger oss +EV för deras FE. Och tom om de synar en perfekt balanserad range mot vår pushrange kommer vi fortfarande göra ett marginellt vinnande spel.

 

Sen är det såklart marginellt som jag sa och du säger, men det hindrar inte oss från att ändå pusha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av pengarna vi tjänar i denna spot är ju när det foldas runt såklart. Men vi kommer plocka upp pengar på folk som synar 22+ KJ+ A2+. För även om den rangen är i lösaste laget kommer det finnas folk som synar med den, likväl som att det finns vissa vars range är AJ+ 99+. Men oavsett hur de spelar är det profitabelt att dega. Förtjänsten kommer antingen genom att de synar för löst och ger oss +EV mot deras range eller synar för tajt och ger oss +EV för deras FE. Och tom om de synar en perfekt balanserad range mot vår pushrange kommer vi fortfarande göra ett marginellt vinnande spel.

 

Sen är det såklart marginellt som jag sa och du säger, men det hindrar inte oss från att ändå pusha.

 

Ne det där kan inte stämma.

Om de synar för löst så blir vår push felaktig. Vi och den som synar ger helt enkelt bort vårt värde i turneringen till alla andra som inte är inblandade i handen.

Deras misstag att syna för löst kostar både dem och oss pengar. De som tjänar pengar är de som inte är inblandade. Därför kan vi inte pusha A7o mot vilket motstånd som helst.

Testa skriva in detta i ICM och ge FI en synrange på 12% (Utom BB som du kan sätta typ 25%) istället och se A7o bli negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pushar enligt icm. Inte random eller 100%.

A7o är plus EV så den pushar jag (förutsatt att mina motståndare spelar optimalt eller tajtare).

32o är minus EV så den foldar jag.

 

Random kan du ju endast pusha om du inte tittar på korten när du spelar.

Personligen så tittar jag på korten och det blir inte random eftersom jag foldar 32o men pushar A7o mot duktigt/tajt/fegt motstånd.

 

Om vi däremot låtsas att jag inte tittar på korten så skulle jag endast pusha här om jag vet de efter mig är fegisar. Men då spelarbasen är både stor och dålig på 5$ nivån så är det knappast troligt att jag har någon sådan read samt att det med största sannolikhet finns någon donk där som synar 30% av sina händer och därför skulle jag folda (om jag inte fick se mina kort).

 

Kan du kolla "icm" för random hand i denna spot? Tror inte det kommer att va sämre än A7o (0,1%)

Värdet 0,1% betyder, antar jag, att det är en sjuk marginell push? Om random ger en likvärdigt siffra förstår jag inte att du i tidigare poster är halvdryg och säger att jag svamlar helt?

Klart att det går att va "tuff" när du bara matar in siffran och ser +0,1% i programet att skrika EV+, jag går bara på erfarenhet och eget tänk och trodde nog att A7o skulle muckas där med den relativt stora stacken (det är en SitnGo). Hade jag haft 1500 marker kvar där är det ju en no brainer.

 

Ger mig dock på att A7 tydligen, om än väldigt marginellt, ska pushas här.

Trist när man inte kan diskutera utan att folk säger att man svamlar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla "icm" för random hand i denna spot? Tror inte det kommer att va sämre än A7o (0,1%)

Värdet 0,1% betyder, antar jag, att det är en sjuk marginell push? Om random ger en likvärdigt siffra förstår jag inte att du i tidigare poster är halvdryg och säger att jag svamlar helt?

Klart att det går att va "tuff" när du bara matar in siffran och ser +0,1% i programet att skrika EV+, jag går bara på erfarenhet och eget tänk och trodde nog att A7o skulle muckas där med den relativt stora stacken (det är en SitnGo). Hade jag haft 1500 marker kvar där är det ju en no brainer.

 

Ger mig dock på att A7 tydligen, om än väldigt marginellt, ska pushas här.

Trist när man inte kan diskutera utan att folk säger att man svamlar..

 

Nej jag kan inte se hur en random hand går mot resten. Men skulle gissa på kring 0.0%.

Alltså att det gör varken till eller från.

Men det är helt irrelevant då vi ALDRIG har en random hand eftersom vi ALLTID tittar på våra kort!

Att random hand skulle vara t.ex. 0.0% betyder inte att vi kan pusha när vi har 32o.

Det betyder däremot att vi kan pusha om vi inte tittat på vår hand. Alltså att vi lika gärna kan ha AA eller KK såsom 72o eller 32o.

 

Anledningen till att jag säger att du svammlar är för att du gör det:

1. Vi tittar på vår hand, den är inte random.

2. Du hade fel. Vi kan inte pusha 32o lika gärna som A7o

3. Sen hade du fel igen när du frågade vem som sagt att man lika gärna kunde pusha 32o. (Det var du själv)

4. Du verkar fortfarande inte trots förklaring acceptera att vår hand inte är random.

 

Att tänka och tänka fel när man spelar är okej. Men att sitta och tänka och dessutom tänka fel när man (ska försöka) analysera en hand utanför spelet och har tillgång till ICM är bara dumt.

Dumhet leder till svammel.

Att som jag analysera handen rätt istället för att tänka fel har inget med tuffhet att göra. Däremot undviker jag dumhet/svammel vilket skulle hindra mig från att lära mig till nästa gång jag är i samma situation.

 

Men visst kanske var onödigt att säga "svammel" då det sårar. T.ex. så säger man ju inte åt dumma personer irl att de är dumma.

Men för att vara internet var jag inte särskilt elak. På internet är alla lite ärligare/grövre (lol grövre på flera sätt :D ) och svammlar man så kommer man få höra det.

Lär dig något utav det istället för att bli stött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde handen i sng wizzard och jag fick det till vara fold. Lekte lite med att ändra siggarnas calling range till både vara tight och bred och fick samma resultat. Jag fick att 77+ och ATs+, AJ var de korrekta händerna att pusha med.

 

Vad använde ni er av för program som visa att pusha med A7 var EV+. Konstigt att man kan få så olika resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde handen i sng wizzard och jag fick det till vara fold. Lekte lite med att ändra siggarnas calling range till både vara tight och bred och fick samma resultat. Jag fick att 77+ och ATs+, AJ var de korrekta händerna att pusha med.

 

Vad använde ni er av för program som visa att pusha med A7 var EV+. Konstigt att man kan få så olika resultat.

 

Vad hade du för "tight" calling range?

Sätt: 88+ ATs+ AQo+ på alla förutom BB (som är lite lösare) så bör du få resultatet +0.1%.

 

Testade köra denna på nash nätversionen. Den gav A8o som okej..

Att A7o var med tidigare kan bero på hur de olika programmen rankar händerna.

Kommer inte ihåg exakt hur det är men det finns två olika sätt att ranka händerna på vilket kan ge små skillnader när vi räknar på små marginaler.

 

http://www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=300&sb=150&ante=0&structure=0.5%2C0.3%2C0.2&s1=2670&s2=2370&s3=2660&s4=3240&s5=2530&s6=1530&s7=&s8=&s9=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kalkylator säger att om hero sitter i UTG+1 (så jag tolkar uppställningen) så är nash-rangen:

 

21.6%, 22+ A2s+ A8o+ K9s+ KTo+ Q9s+ QJo J9s+ T9s

 

... vilket innebär att pushen om än marginellt är på fel sida. För att pusha ska vi i så fall göra antagandet att de fyra efterföljande spelarna synar tightare än sina nashranger som är:

 

co/btn: 5.4%, 99+ AJs+ AQo+

sb: 7.1%, 88+ ATs+ AJo+

bb: 15.8%, 33+ A4s+ A8o+ KTs+ KQo

 

På $5 vet jag inte, men som folk spelar på något högre nivåer så skulle jag inte tro att de flesta har särskilt mycket tightare synranger än så; man kan snarare tänka sig ett par pocketpar till och ytterligare någon Ax-hand eller två vilket vi inte mår särskilt bra mot. Så med viss tvekan foldar jag nog ändå här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kalkylator säger att om hero sitter i UTG+1 (så jag tolkar uppställningen) så är nash-rangen:

 

21.6%, 22+ A2s+ A8o+ K9s+ KTo+ Q9s+ QJo J9s+ T9s

 

... vilket innebär att pushen om än marginellt är på fel sida. För att pusha ska vi i så fall göra antagandet att de fyra efterföljande spelarna synar tightare än sina nashranger som är:

 

co/btn: 5.4%, 99+ AJs+ AQo+

sb: 7.1%, 88+ ATs+ AJo+

bb: 15.8%, 33+ A4s+ A8o+ KTs+ KQo

 

På $5 vet jag inte, men som folk spelar på något högre nivåer så skulle jag inte tro att de flesta har särskilt mycket tightare synranger än så; man kan snarare tänka sig ett par pocketpar till och ytterligare någon Ax-hand eller två vilket vi inte mår särskilt bra mot. Så med viss tvekan foldar jag nog ändå här.

 

Samma resultat som jag postade i länken i min senaste post.

 

Det fetstilta håller jag inte alls med om. Skulle snarare säga att många halvokej spelare istället drar sig för att syna med ATs och AJo/AJs. Och nivåerna 22$-33$ är fyllda av halvokej spelare.

Och de gör inte nödvändigtvis så fel heller då de flesta inte pushar A7o eller A8o här. Däremot kan man utnyttja detta genom att själv pusha dessa händer mot rätt spelare.

Tycker även det är ovanligt att ok spelare synar med 77 eller sämre, därför håller jag inte heller med om den åsikten.

Men de du spelar mot kanske spelar annorlunda än de jag möter. Eller så har någon av oss fel bild av dem:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte se hur en random hand går mot resten. Men skulle gissa på kring 0.0%.

Alltså att det gör varken till eller från.

Men det är helt irrelevant då vi ALDRIG har en random hand eftersom vi ALLTID tittar på våra kort!

Att random hand skulle vara t.ex. 0.0% betyder inte att vi kan pusha när vi har 32o.

Det betyder däremot att vi kan pusha om vi inte tittat på vår hand. Alltså att vi lika gärna kan ha AA eller KK såsom 72o eller 32o.

 

Anledningen till att jag säger att du svammlar är för att du gör det:

1. Vi tittar på vår hand, den är inte random.

2. Du hade fel. Vi kan inte pusha 32o lika gärna som A7o

3. Sen hade du fel igen när du frågade vem som sagt att man lika gärna kunde pusha 32o. (Det var du själv)

4. Du verkar fortfarande inte trots förklaring acceptera att vår hand inte är random.

 

Att tänka och tänka fel när man spelar är okej. Men att sitta och tänka och dessutom tänka fel när man (ska försöka) analysera en hand utanför spelet och har tillgång till ICM är bara dumt.

Dumhet leder till svammel.

Att som jag analysera handen rätt istället för att tänka fel har inget med tuffhet att göra. Däremot undviker jag dumhet/svammel vilket skulle hindra mig från att lära mig till nästa gång jag är i samma situation.

 

Men visst kanske var onödigt att säga "svammel" då det sårar. T.ex. så säger man ju inte åt dumma personer irl att de är dumma.

Men för att vara internet var jag inte särskilt elak. På internet är alla lite ärligare/grövre (lol grövre på flera sätt :D ) och svammlar man så kommer man få höra det.

Lär dig något utav det istället för att bli stött.

 

Om du pushar 100% alltså AA, A7o, 32o osv. måste det väl vara random hand eller vad menar du? Du säger att A7o är bra att pusha med men att pusha med 100% säger du är dåligt trots att de har samma EV. Vart tänker jag fel?

 

 

Stött blir jag när du försöker dumförklara mig genom att säga att jag svamlar trots att jag försöker säga min mening på det jag anser är "rätt".

Jag har ett ROI på 7% på €50 och ett ROI på 6,5% på €100 (dock SH och HU 10 000 games) så helt lost är jag inte, däremot suger jag nog på viss teori och att förklara mitt spel då jag inte tidigare varit intresserad av att diskutera det utan bara kört på med skapliga resultat. Tycker dock att det börjar bli intressant att se var jag tänker fel eller rätt rent teoretiskt i mitt spel som jag vill utveckla ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska göra en ny tråd, men vi testar att ta det snabbt här då det är en hand från samma sng.

 

 

7 spelare kvar.

 

Blinds 100/200.

 

Jag har 9 10 suited och 2070.

 

SB har 4250 och BB 3140. Båda täcker mig d.v.s.

 

Resterande vid bordet har 1130, 410, 2080 och 1920.

 

 

 

Enligt diagrammet sulla länkade till så är detta en push. Påverkar inte SBs och BBs stacksize detta alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du pushar 100% alltså AA, A7o, 32o osv. måste det väl vara random hand eller vad menar du?

 

Ur FIs perspektiv är din hand random, men ur ditt eget perspektiv är den inte det. Du vet ju exakt vilka 2 kort du har.

 

 

Du säger att A7o är bra att pusha med men att pusha med 100% säger du är dåligt trots att de har samma EV. Vart tänker jag fel?

 

Fis kort är okända så man får gissa genom att sätta honom på en range, men att sätta sig själv på en range när man vet vilka kort man har är inte så smart.

 

 

 

En annan sak som kan påpekas är att även om 85o har högre EV än A7o i exemplet,

så är ändå A7o bättre att pusha med eftersom den har högre foldequity.

 

72.9% 77+,ATs+,ATo+

27.1% A7o

 

72.7% 77+,ATs+,ATo+

27.3% 85o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diagramet jag posta tar inte helt hänsyn till stackarna vi möter, det gör ICM.

 

Vårt diagram förutsätter att de stackar vi möter täcker oss vilket de i ett av fallen inte gör.

 

Vi ska vid följande M pusha denna pre. Vi har 5,26M

 

Tight bord4.6 (66+ A6s+ A8o+ KQs)

 

Löst bord5.4 (22+ A2s+ A2o+ KTs+ KJo+ QJs QJo JTs)

 

Det innebär att det under förutsättning att alla täcker oss är korrekt att pusha denna. ICM hakar upp sig på att det är en stack som inte gör det och vill därför att vi ska marginellt folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du pushar 100% alltså AA, A7o, 32o osv. måste det väl vara random hand eller vad menar du? Du säger att A7o är bra att pusha med men att pusha med 100% säger du är dåligt trots att de har samma EV. Vart tänker jag fel?

 

 

Stött blir jag när du försöker dumförklara mig genom att säga att jag svamlar trots att jag försöker säga min mening på det jag anser är "rätt".

Jag har ett ROI på 7% på €50 och ett ROI på 6,5% på €100 (dock SH och HU 10 000 games) så helt lost är jag inte, däremot suger jag nog på viss teori och att förklara mitt spel då jag inte tidigare varit intresserad av att diskutera det utan bara kört på med skapliga resultat. Tycker dock att det börjar bli intressant att se var jag tänker fel eller rätt rent teoretiskt i mitt spel som jag vill utveckla ytterligare.

 

Som tidigare postare också påpekade så är vår hand inte random när vi vet den. Och som jag försökt förklara så skulle vi nog också kunna pusha om vi inte vet vad vi har. Men nu vet vi det och då vore det idiotiskt att pusha 32o.

Det är ju enkelt för dig att testa detta genom bara slänga in siffrorna i valfri icm kalkylator.

Där kommer du se att A7o är bättre än 32o.

 

Själv 16-tablar jag 24-60$ samt tableselectar 119$.

Men var lyckas du få sån stor samplesize på en EU-site?

Är det din lifetime ROI eller? Var ju inte svårt att ligga över 10% 2006-2007 tex...

Känns lite som att något är lurt här. För hur man kan lyckas trycka 10k games på 50€+ känns lite sjukt då gamesen startar inte särkilt snabbt.

Det går t.ex. inte att 16 tabla förutom vid primetime på partypoker 22-33$ bord (FR).

Att du lyckas trycka 10k games genom att 3 tabla en eurosajt (är väll typ 3 bord uppe samtidigt på de nivåerna) är därför något lurt med.

Alltså ljuger du eller så är det lifetime ROI (kanske uppskattad?)

Om du skulle kunna trycka 10k 50€+ games på ett år hade du varit tvungen att spela på stars eller full tilt.

Att du sen utöver detta inte förstår att pusha 32o inte är samma som att pusha random gör mig väldigt tveksam. Hade du sagt att du var -7% roi hade jag kanske trott dig, förutom de 10k gamesen då...

 

[EDIT] Om majoriteten av dina game är HU är det väll teoretiskt möjligt att få in 10k games. Men känns fortfarande långsökt/lurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare postare också påpekade så är vår hand inte random när vi vet den. Och som jag försökt förklara så skulle vi nog också kunna pusha om vi inte vet vad vi har. Men nu vet vi det och då vore det idiotiskt att pusha 32o.

Det är ju enkelt för dig att testa detta genom bara slänga in siffrorna i valfri icm kalkylator.

Där kommer du se att A7o är bättre än 32o.

 

Själv 16-tablar jag 24-60$ samt tableselectar 119$.

Men var lyckas du få sån stor samplesize på en EU-site?

Är det din lifetime ROI eller? Var ju inte svårt att ligga över 10% 2006-2007 tex...

Känns lite som att något är lurt här. För hur man kan lyckas trycka 10k games på 50€+ känns lite sjukt då gamesen startar inte särkilt snabbt.

Det går t.ex. inte att 16 tabla förutom vid primetime på partypoker 22-33$ bord (FR).

Att du lyckas trycka 10k games genom att 3 tabla en eurosajt (är väll typ 3 bord uppe samtidigt på de nivåerna) är därför något lurt med.

Alltså ljuger du eller så är det lifetime ROI (kanske uppskattad?)

Om du skulle kunna trycka 10k 50€+ games på ett år hade du varit tvungen att spela på stars eller full tilt.

Att du sen utöver detta inte förstår att pusha 32o inte är samma som att pusha random gör mig väldigt tveksam. Hade du sagt att du var -7% roi hade jag kanske trott dig, förutom de 10k gamesen då...

 

[EDIT] Om majoriteten av dina game är HU är det väll teoretiskt möjligt att få in 10k games. Men känns fortfarande långsökt/lurt.

 

Hej.

 

Tack för hjälpen ang. random hand. Var inget jag visste faktiskt. Trodde att jag kunde göra så i pokerstove, ännu ett tecken på att jag ska ge fan programmen och bara fortsätta spela :-D

 

På 7129 games (aug 2009 - idag) har jag 6,8% roi på €50 och på €100 6,5, snittinköp €77 (HU o SH) så direkt lögn vet jag inte om det var.

Mitt tidigare konto med c:a 2000 matcher var ungefär likvärdigt därför sa jag 10 000 games.

 

Som sagt intressant att diskutera, men jag få nog inse att jag blev slagen här tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tack för hjälpen ang. random hand. Var inget jag visste faktiskt. Trodde att jag kunde göra så i pokerstove, ännu ett tecken på att jag ska ge fan programmen och bara fortsätta spela :-D

 

På 7129 games (aug 2009 - idag) har jag 6,8% roi på €50 och på €100 6,5, snittinköp €77 (HU o SH) så direkt lögn vet jag inte om det var.

Mitt tidigare konto med c:a 2000 matcher var ungefär likvärdigt därför sa jag 10 000 games.

 

Som sagt intressant att diskutera, men jag få nog inse att jag blev slagen här tyvärr...

 

Kul att du kom till insikt angående random hand:-)

Bara av ren nyfikenhet.

Hur många bord spelar du samtidigt?

Och ungefär hur många av ditt sample är 6max?

Funderar själv på att lära mig 6max och är nyfiken på trafiken. Jag vet att 6max har bättre trafik än FR som är obefintlig på € nätverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent komiskt att denna tråd engagerat såpass många med alldeles för många inlägg.

 

Sulla är väll den enda som skrivit mer än en post i tråden och samtidigt har flera tusen inlägg. 854 som jag har kanske också är mycket förr vissa iofs.

Inte min typ av humor dock^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...